Het witte goud van Carrara

AdventureGirl

MF veteraan
7 jan 2005
21.709
1.085
Landelijk!
Het eeuwige vraagstuk, wat gaan we dit jaar doen. Toevallig hebben we dit jaar een bepalend beginpunt. We gaan de eerste nacht overnachten bij Carry. Carry is een mede GS Girl; een Nederlandse die op haar 18e naar Zwitserland verhuisd is en die daar is blijven plakken. Want, zo gaat het leven soms. Ze woont dicht bij Chur en dat is dus ons doel voor de eerste dag. En vandaar uit verder.

Toch levert dat nog weer een behoorlijke chaos op in mijn hoofd. Want vandaar uit kan je natuurlijk overal heen. Dus ik heb al een rondje met als verste bestemming Kroatië gemaakt, ik heb een gpx bestandje gemaakt van de Strade Bianche uit de Giro en ga zo maar door. Kortom ik heb veel te veel ideeën en het wappert nogal uit elkaar. Ik heb duiding nodig. Less is more.

Toevallig ben ik net door de alle drukste dagen van het jaar en ik ben vrijdag 23 juni vrij. Om 7 uur zit ik in de auto richting Etten Leur om een stoel uit een veiling op de halen. Geen files en ik rij daar superchill heen. Om 10 uur sta ik daar en ik heb de stoel vrij vlotjes ingeladen. Dan zet ik de neus weer naar het Noorden en ga even bij van Harten kijken naar hun nieuwe pand. Nooit doen he…zie ik die R1250 GS Rallye. Ik sta weer te kwijlen. Altijd slecht voor de portemonnee om dat soort dingen te doen. Ik ben overigens erg blij met mijn R1200GS Rallye. En om dan even verder met het verhaal te gaan. Daarna ga ik langs bij Caroline en haar man. Die zijn de donderdag terug gekomen van vakantie en thuis. Dus we kunnen even bijkletsen. En voor mij belangrijk… iets meer richting te krijgen in de route. Geen Kroatië, want Caroline is vorig jaar richting Slovenië geweest. Helder, dan valt die richting af. Strade Bianche liggen ter hoogte van Siena en dat is redelijk Zuidelijk. Doen we ook niet. Liguria is voor ons onbekend terrein en gaan we wel doen! Het staat ook al wat langer op mijn lijstje. Ergens een keer een nachtje aan zee overnachten en een visje eten bij de haven of op de boulevard. Dan gaan we daarna richting Frankrijk maar waar we dat gaan doen, of via Monaco of toch Noordelijker daar moet ik maar eens goed over nadenken. Ik denk dat ik eerdaags de kaart maar weer eens op de grond leg en ga kijken hoe gebieden zich ten opzichte van elkaar verhouden en waar er nog stukken zijn die we niet al te goed kennen.

Inmiddels heb ik al een stukje route in elkaar gedraaid. Zwitserland, toch weer een keertje de Splügen en de Gavia meepakken. Dan Oostelijk langs het Gardameer en dan verder binnendoor koersen richting Lucca en vervolgens de bloemen Riviera. En dan… dan krijgen we weer een kruispunt met veel te veel mogelijkheden. Dus.. daarover brainstormen we dit weekend verder.

Mijn Rallye heeft afgelopen week een nieuwe cardanas gekregen. Het viel onder een recall-actie en ik ben blij dat het gefixt is. Dit weekend met Caroline naar de Eifel. Voor mij hoog hoog hoog tijd om eens wat langer in het zadel te zitten want er kwam tot dusver veel te weinig van het motorrijden. Ik heb dit jaar veel te weinig gereden wat dus reteberoerd is. Routes zitten in mijn mailbox, hotel is geboekt. Dus het is een kwestie van afspreken hoe laat we vertrekken. En dat kan last minute wel.

Zaterdagochtend sta ik om 5:30 uur op omdat ik met mijn grote mond heb gezegd dat ik om 8:00 uur wel bij de pomp in Venray kan staan. Ik heb slecht geslapen. Om 6:15 uur vertrek ik en de navi geeft aan dat ik er om 8:40 uur zal zijn. Daar schrik ik altijd even van, maar ik weet ook dat ik er een hoop tijd af rijdt. Dat ding calculeert op 100 kmh en op een zaterdagochtend feliciteer ik de agent die er zo op tijd uitkomt om mij te fotograferen. De kans lijkt me klein. Toch kom ik nog een obstakel tegen. Het kruispunt Hoogeveen is afgesloten en ik wordt dwars door Hoogeveen gestuurd om op de A37 uit te komen die vervolgens weer overgaat in de A28. Wat ik er tot dusver qua tijd had afgereden heb ik er weer bij. Maar om een lang verhaal kort te maken. Om acht uur ben ik bij de pomp en gooi de tank vol en haal een cappuccino. Daar had ik zin in. Het wordt de komende twee dagen flink warm. Gisteren was ik nog even naar een motorzaak geweest om te kijken naar een doorwaaibroek bij mijn doorwaaijas. Veel te kort natuurlijk. Ed zegt dat ik misschien zijn broek wel aan kan trekken. Die pas ik en check… dat functioneert prima. De broek is in ieder geval lang genoeg. De damesmaten zijn me meestal veel te kort. Een beetje wijd is het wel, maar dat is met bandjes strakker te stellen. Ik ben er blij mee. En even achteraf, ik vraag me af wat er koeler is. Je zit redelijk achter het blok en hebt weinig baat bij het doorwaaigedeelte. Bij het Rallye 2 pak was dat beter. Dus ik moet maar zien wat ik in september meeneem. Kan wel zijn dat ik gewoon mijn leren broek aantrek.

In totaal hebben we grofweg 300 km snelweg en 285 km aan route voor deze dag. Bestemming is het Rijngebied. Net weer even wat anders dan de Eifel waar het over het algemeen best druk is. Koppelen hoeven we onze headsets niet meer. Aanzetten en het werkt. Of ik rij met mijn man, of ik rij met Caroline. Lekker makkelijk. Geen toelichting verder, het was een gezellig weekend en we hebben heerlijk gereden alleen in donder en bliksem thuisgekomen (haalde ik toch nog een keer dit 160 kmh op dat lullige ruilverkavelingsweggetje in een hoosbui met donnerwetter terwijl het angstzweet me door de ogen liep).

12 juli, Caroline appt of het misschien een idee is om twee nachtjes bij Carry te slapen. Ze maakt een appgroepje en Carry staat daar heel positief tegenover. Ze probeert een dag vrij te plannen zodat we een rondje in haar gebied rond kunnen rijden. Hartstikke leuk. Even terzijde, onze vriendin Carry woont in Zwitserland in de buurt van Thusis (Engadin).

Ondertussen ga ik in de zomer op vakantie met mijn gezin en als ik daarvan terug ben moet ik even zes dagen knallen op het werk voordat ik er weer vandoor ga. Caroline is sinds de donderdag al onderweg en we hebben besloten elkaar te ontmoeten bij de pomp in Ohrenbach aan de 7 in Duitsland. Voor mij zo’n beetje 600 km. Dat zal dan op de dinsdag zijn. Dan rijden we vanaf daar samen verder naar Carry die in de buurt van Thusis woont. Daar heb ik nog een stukje route voor gemaakt via de Kunkelspass en de Rijnkloof.

Maar het zit me niet lekker. Ik heb te weinig stuur-uren gemaakt dit jaar en die duizender op een dag voelt niet lekker. Thuis maak ik kenbaar dat ik daar tegenaan loop en zo app ik Caroline met de vraag of zij het hotel daar dat ze daar op het oog heeft in de buurt al gereserveerd heeft. Niet dus.

Nou mooi, maak er dan maar een twee persoonskamer van. Ik kom eerder. Namelijk op maandag tegen het einde van de dag. Maar ik moet nog wel werken die maandag. In de loop van het weekend gooi ik in alvast wat spulletjes bij elkaar in een hoek en op zondag ga ik er even voor zitten om er met aandacht naar te kijken wat ik meeneem en vooral wat ik niet mee ga nemen. Caroline heeft de plakset bij zich en die laat ik thuis. Die eerste 600km gokken we op geen ellende. De pomp, sinds dit jaar een Xiaomi neem ik mee, net zoals de EHBO-kit. Pleisters, pincet, paracetamol, een stel xxxxxl pijnstillers voor je weet maar nooit, allergietabletten, jodium, nou ja, dat zeg maar en als je het echt nodig bent heb je nou net datgene niet meegenomen. Ductape, tiewraps, hevelslangetje voor eventueel benzinetekort, schadeformulier (die langzamerhand wel redelijk verfrommeld is geraakt in het plastic zakje).
 
Maandag, 11 september (dag 1)
Huis – Ohrenbach (DE) 605 km
Accommodatie: Gasthof Zur frohen Einkehr | Unweit von Rothenburg ob der Tauber


Zoals gewoonlijk sta ik rond een uur of half zeven op als ik thuis werk. Het belooft weer een
warme dag te worden. Er zijn nog wel wat teams-overleggen maar het is grotendeels allemaal
directe collega’s dus ik trek gewoon het ondershirt aan dat ik ook op de motor aantrek. Dito voor
de driekwart onderbroek die ik zowel voor skiën als motorrijden gebruik. Beide van Craft en beide
synthetisch voor een snelle afvoer van de warmte/zweet. De Halvarssons jas gooi ik in de
topkoffer. Die ga ik vandaag echt niet nodig hebben. Ik schuif achter pc boven en log in. Met drie
schermen naast elkaar heb ik het dik voor elkaar. Ik heb nog wel wat werk te verzetten en wil zo
weinig mogelijk overdragen aan collega’s. Ik werk stug door en vink gestructureerd de
openstaande punten af. Ik kom een heel eind. Dat laatste items zet draag ik over en ik stuur het
team daarover een mailtje en dan sluit ik af nadat ik in outlook de out-of-office-assistent heb
aangezet.

Ik kleed me verder aan, trek de doorwaai jas aan en zet de helm op. De Cardo zet ik
aan voor als ik eventueel naar de radio wil luisteren. Misschien ook wel niet.
Mijn moeder komt nog even naar ons huis gelopen om me uit te zwaaien en wenst me een heel
fijne trip. Hoe leuk is dat. Ze sluit tevens het huis af want ik neem geen huissleutels mee. Niet
nodig. Om 11 uur rijd ik weg. De warmte in, de zon en vooral de tijd van geen verplichtingen en
deadlines. Ik ben er ook wel even klaar mee. En eigenlijk hartstikke raar, want ik ben nog maar
een week geleden van vakantie teruggekomen. Ik herken het wel van vroeger. Als ik terug kwam
van vakantie met mijn ouders was ik binnen een week weer weg richting mijn nicht. Ik kom een
beetje slecht terug in het gareel. Onderweg zijn (hoe dan ook) vind ik altijd fijn. Ik verveel me
nooit onderweg.

De weg gaat richting Beilen, via de N381 richting Sleen en dan een stukje binnendoor zodat ik
mooi langs Emmen rijd. Dan draai ik in Duitsland als snel de 31 op die ik een eindje kan volgen.
De weg gaat via de 30 naar de 33 richting Paderborn. Daar stop ik rond 13.40 uur om de tank vol
te gooien bij een Autohof.

20230911_134317-XL.jpg


Het is warm. Ik zie een groepje motorrijders uit België staan die de
schaduw hebben opgezocht. Ik loop even snel naar het toilet maar gooi toch het schijfremslot
erom. Ik ben er een keer een (motor) kwijtgeraakt. Niet nog een keer en zeker niet nu. Het
bonnetje dat je krijgt kan je weer besteden in de shop. Achteloos steek ik het ding weer in mijn
zak. Niets nodig. Ik drink snel wat en maak een selfie voor Caro zodat ze weet dat ik onderweg
ben. De Belgen maken vervolgens even een foto voor mij. Ik stap weer op en groet het clubje. Zij
moeten ook richting het Zuiden.

Het is stug doorrijden vandaag. De kilometers vliegen onder de
wielen door. Af en toe een wegopbreking met een snelheidsbeperking. Het zorgt ervoor dat je
even gemakkelijk kan staan met het vizier open (blijven omdenken he). Ten Zuiden van Fulda stop
ik nogmaals. Dorst!

20230911_154359-XL.jpg


Tanken hoeft niet. Ik haal het wel. Ik zie het clubje motorrijders dat ik bij
Paderborn zag voorbij rijden en zwaai. Ze zien het en zwaaien terug. Als ik jus d’orange (nog van
vakantie) op heb gedronken en mijn pakje Sultana’s weggewerkt heb stap ik weer op. Oh wacht,
ik zou Caroline nog laten weten hoe laat ik er was. Ik geef de ETA door en start het delen van de
live locatie in whatsapp. Lekker chill. Niet heel verbazingwekkend zie ik verderop het clubje
motorrijders bij de pomp pauzeren. Ik zwaai, maar geen idee of ze het zien. Bij Ohrenbach zie ik
nog een pomp en ik ben aan tanken toe maar ik ben enigszins doorgebakken door de warmte. Ook
naast de snelweg zit nog een Shell en ook die rij ik lekker voorbij. Het hotel ligt amper op een
kilometer er vandaan en ik tank morgen in de koelte van de ochtend wel. Het is ongeveer 16.50
uur.

Een paar bochten later zie ik Caroline bij het terras van hotel Zur frohen Einkehr opstaan. Yeah!!
Gezellig! Ze wijst me de garage en ik zet de motor neer. Hèhè…. Even afkoelen. Ik ben blij haar te
zien. Ze loopt even mee naar de kamer die we hebben en gaat vervolgens weer naar beneden.
Prima kamer, niets bijzonders en ook niets mis mee. Een typisch motorhotel en
Tourenfahrerpartner zag ik.


20230911_183046-XL.jpg


20230911_183017-XL.jpg


20230911_183031-XL.jpg


Ik ga eerst even douchen en de boel organiseren. Lekker is dat. De
douche, even koel afspoelen en de laarzen, sokken, shirt etc even uithangen. Ik trek een hemdje
aan en een broek. En ook al drink ik weinig bier. Dit is wel het moment om een wit biertje te
drinken en Caroline een helles Bier. Proost. We zijn er en de eerste bres is geslagen.

IMG-20230911-WA0000-XL.jpg


We zitten een flink uur op het terras bij te kletsen. We moeten even inhalen want Caroline is op
vakantie geweest. Weer aan het werk in de States geweest, op het GS Girls treffen geweest en ik
ben op vakantie geweest. Kortom catching up! Om half zeven gaat het restaurant open. We zitten
binnen. Wel zo makkelijk en aangezien er een varkensschuur even verderop is scheelt dat ook met
vliegen rondom het eten. Ik ben al weer helemaal blij als ik iets met paddenstoelen op de kaart zie
staan. Heerlijk! Thuis zijn ze er geen favoriet van maar ik wel! Caroline bestelt een steak. Dat ziet
er trouwens ook heerlijk uit.

20230911_184944-XL.jpg



20230911_184922-XL.jpg


Na het eten lopen we nog even naar de motoren. Ze staan er prima
bij.

20230911_195440-XL.jpg


De garage wordt later afgesloten. Wat een fijn idee. We stappen achter het hotel een pad op
om even een korte avondwandeling te maken. Wel lekker na zo’n snelweg etappe met weinig
beweging. Als je binnendoor rijdt heb je toch meer beweging en afwisseling te pakken als op de
snelweg.

20230911_200437-XL.jpg

We drinken later op de avond nog een drankje maar houden het ook mooi op tijd voor
gezien. Even goed slapen, dat zal me goed doen.
 
Dinsdag, 12 september (dag 2)
Ohrenbach – Masein (CH) 463km
Accommodatie: Carry’s place


We hoeven het er niet eens over te hebben. Ik sta om zeven uur op om te douchen. Ik heb al kort even de nieuwskoppen gesneld en heb het thuisfront al een goedemorgen gewenst. De kleren van gisteren hebben lekker uitgehangen. Ik heb zin in de dag vandaag. We gaan richting de bergen en ook al beginnen we met een stuk snelweg, er is vandaag zeker genoeg moois te zien. De eerste dag gaat het inpakken nog net niet op de automatische piloot. Dat zal straks wel weer anders zijn. We gaan op tijd naar beneden en genieten van een Duits ontbijtje. Dat zit altijd goed. Koffie, kaiserbrötchen, een sapje, een yoghurtje, een eitje. Je komt nooit tekort. Ik hengel genoeg vloeistof naar binnen. Dan kan ik er een lange tijd weer tegenaan en met de hitte niet onverstandig.

De motoren hebben de nacht prima doorgebracht in de garage. We pakken de spullen weer op en rijden vervolgens direct maar naar het tankstation vlak bij de snelweg. Om 8.40 uur zijn we afgetankt en draaien we de snelweg op. Laten we dat maar achter de kiezen hebben nietwaar? We rijden de 7 pal Zuidelijk naar beneden en de weg gaat langs Heidenheim. Ik zie de afslag München waar vrienden in de buurt wonen en denk nog, dichterbij dan dit gaat het niet worden. Maakt ook niet uit. Dik een week geleden waren we daar nog en bleven twee dagen plakken. Vandaag is het al net zulk mooi weer als gisteren. Bij Autobahkreuz Memmingen volgen we de 6 richting Bregenz die vervolgens over gaat in de 4. Van Carry hadden we al begrepen dat als wij afslag Hohenems namen dat we dan zonder Oostenrijks vignet konden rijden. Dat hebben we dus als zodanig in de navi gezet. Iets na 11 uur zijn we daar en bij het winkelcentrum dat daar ligt stoppen we even.

20230912_111755-XL.jpg

Er zit ook grote supermarkt met een restaurantafdeling. Ook al zijn we wat vroeg met eten. We bestellen allebei een bak koffie met wat lekkers en een broodje om mee te nemen. Dan zit dat er maar weer in. Wie weet wanneer we weer wat treffen en daarbij, we zitten tegen de Zwitserse grens aan en Franken hebben we niet meegenomen. We gooien we de tank weer vol en rijden vervolgens richting de Zwitserse A13 die parallel loopt aan de Oostenrijkse A14. De grensovergang met Liechtenstein/Zwitserland passeren we. Niets nada paspoort laten zien deze keer. Soms wel, soms niet, maar deze keer was er zelfs niemand in een hokje. Veel te warm in zo’n hokje momenteel. We volgen deze snelweg nog tot Bad Ragaz en daarna zijn we door het stuk snelweg heen. Done and dusted!

Bij Bad Ragaz volgen we wat kleinere wegen, heerlijk, heerlijk, heerlijk! Wat is het genieten om zo weer door de natuur heen te slingeren. Bij de Mapraggsee stoppen we nog even om een foto te maken. Het ziet er weer fantastisch uit.

20230912_122758-XL.jpg


20230912_122820-XL.jpg

We rijden soms in de schaduw, soms in de zon. De naaldbomen ontnemen af en toe het zicht over het knalblauwe water. Alle zintuigen staan direct op scherp. We rijden steeds kleinere weggetjes en in Pfafers moeten we toch echt even wachten tot alle koeien van stal naar Alm lopen.

20230912_123547-XL.jpg


filmpje:
https://photos.smugmug.com/Girls-On...2LJ4tfVNVZwCDVf/1280/20230912_123555-1280.mp4

De bellen klingelen, een boer loopt er achteraan. De koebellen zijn het geluid van mijn wekker. Het hele jaar rond. Ooit opgenomen met mijn telefoon op de Alm boven Königsleiten.

IMG-20230913-WA0001-X4.jpg




20230912_124612-X4.jpg


Bij Kunkels zelf komen we het bord tegen dat we moeten betalen voor de Kunkelspass die al een tijd op mijn “nog te rijden” lijstje stond. Ik was er op voorbereid en we stappen af en lezen de instructie die toch niet helemaal helder is. We SMS’en dus naar nummer 4400 ons kenteken etc, maar ja, moet er nu een landcode voor of niet? De bevestiging van de betaling krijgen we niet. Maar we rijden vervolgens wel door. We kunnen in ieder geval aantonen dat we de instructie gevolgd hebben. De weg wordt nog smaller en lijkt bij tijd en wijlen meer op een fietspad dan op een weg. We kijken een beetje uit met grind her en der en wat andere rotzooi zoals dennenappels etc. De weg kronkelt mooi omhoog, en het gaat soms zo langzaam dat je niet eens doorhebt hoever je al geklommen bent.

20230912_125945-X4.jpg


En dan na een bocht is het onverhard en sta je voor een serie tunneltjes met uitzicht naar beneden. Zo mooi! In de tunneltjes is het overigens toch wel redelijk donker en geen idee wat er ligt, het is wel vlak maar af en toe ligt er toch wel een flinke steen. Maakt ook niet uit. Het hoort erbij. We stappen even af en nemen een paar foto’s. Gaaf hier! Het is inmiddels 13.00 uur. Het onverharde deel is niet heel erg lang. Vanaf hier kan je een heel eind de diepte in kijken. Niet gedacht dat we zo hoog zaten. Het is ook niet zo gek hoog. Het is 1.350 meter. Maar je kijkt een enorm eind naar beneden.

20230912_130223-X4.jpg


20230912_130209-X4.jpg


20230912_130407-X4.jpg



20230912_130423-X4.jpg


De weg daalt langzamerhand af naar beneden. Het is deels onverhard, maar in de hairpins hebben ze het verhard. Ik moet zeggen. Zo op de eerste dag is dat wel een ongekende luxe. Je hoort ons niet klagen. Bij Tamins komen we weer op de weg uit. En dat is tevens de plek waar we aanhaken op het volgende leuke onderdeel. De Rijnkloof. We rijden even naar het Westen, en steken vervolgens de Rijn over om daar vervolgens langs de Zuidzijde te rijden.

20230912_135932-X4.jpg




20230912_135942-X4.jpg


En het is een prachtige weg! Via Valendas kijk je uit over Naturpark Beverin. Qua natuurschoon is het super en indrukwekkend. Het heet ter plekke de Ruinalta Rheinschlucht. We stoppen maar even om af en toe te kijken. We zijn zo mooi op tijd. We hebben de tijd en nemen hem. Bij een brug over de kloof nemen we de tijd om het gekochte broodje te eten. Het is twee uur, we hebben zelfs tijd over. Carry is zo tegen een uur of vijf of iets dergelijks pas thuis.

20230912_135949-X4.jpg


20230912_140007-X4.jpg


20230912_142030-X4.jpg

We besluiten koers te zetten richting Chur en dan de weg naar Arosa te nemen. Dat stuk weg zit bomvol met bochten. Het staat er bekend om. Het enige dat een beetje twijfel geeft is de lucht. Die is niet meer helemaal blauw met witte wolkjes. Het begint een beetje te dreigen. Maar ja, het is twee uur. Dus… we gaan gewoon en houden het in de gaten. Chur is een best grote stad waar ik een maand geleden nog doorheen kwam en twee jaar geleden met het gezin heb overnacht toen we in een wolkbreuk onderdak zochten. Ik herken de plekken langs de weg.

De weg naar Arosa is inderdaad ontzettend leuk. Niet heel verkeersarm maar zeker de moeite waard. De weg van Chur naar Arosa is minder dan 30 kilometer maar heeft welgeteld 360 bochten. Ik zeg, is de moeite waar nietwaar? We slingeren een heel eind naar Arosa maar Arosa zelf halen we net niet. In onze spiegel zien we een bak ellende aankomen. En we vinden het wel goed zo. We draaien om. Als we weer terug zijn in Chur zien we dat het wegdek flink nat is. Maar een regenpak aantrekken doen we niet. We moeten gewoon een klein beetje geluk hebben. En dat hebben we. We slingeren terug richting Thusis en rijden dan de alp omhoog naar het kleine dorpje Masein. Carry heeft het zo georganiseerd dat we naar binnen kunnen als zij er nog niet is. Heel praktisch. We zetten de motor voor de garagedeur vlak naast de bus. Aangezien we niet weten hoe zij de boel wil hebben staan in de garage wachten we even af hoe ze het wil hebben.

20230912_155123-X4.jpg


20230912_155457-X4.jpg


20230912_155519-X4.jpg


20230912_155551-X4.jpg

Inmiddels kunnen we wel naar binnen, pakken een biertje, leggen de bagage al binnen en gaan bij de straat zitten wachten met een biertje totdat Carry thuiskomt. Bij elke motor luisteren we gespitst. Is het een GS of niet? De hele donkere lucht hangt boven Chur en we verwachten dat Carry de wolkbreuk wel zo’n beetje op haar dak heeft gehad. Intussen hebben we nog even contact, ze moet nog weer weg om een band om de motor te laten leggen. Intussen kunnen Caroline en ik ons douchen en omkleden.

20230912_173044-X3.jpg


filmpje:

https://photos.smugmug.com/Girls-On...QSQRq5ZqWSG8r89/1280/20230912_173044-1280.mp4

En om iets voor zessen komt Carry thuis! Gezellig! En voor even, ze is binnen een paar minuten weer weg met een nieuwe achterband die erom gelegd moet worden. En dat gaat verrassend snel. Ze is ook binnen no time weer terug. In de avond zitten we uitgebreid bij te kletsen. Voor Carry leuk om weer Nederlands te spreken en voor ons om met een mede GS-girl in onze eigen taal bij de kletsen. We hebben het ontzettend naar onze zin. Allemaal.

20230912_203908-X3.jpg


Carry heeft pasta gemaakt en het smaakt heerlijk. De vorige keer dat ik daar was (met het gezin) heb ik twee flessen wijn achter gelaten en een daarvan gaat nu open. We zitten tot een uur of half 11 aan tafel. En dan wordt het toch tijd om naar bed te gaan. Het weer voor morgen ziet er verre van denderend uit. We kijken wel wat we gaan doen.
 
Woensdag, 13 september (dag 3)
Masein – Masein 0 km
Accommodatie: Carry’s place


In de nacht heb ik het vanuit het souterrain bij tijd en wijlen al horen regenen. We staan eerst maar eens op. In de slaapkamer beneden is het frisjes in de woonkamer en keuken is het aangenaam. Ik weet hoe het koffiezetapparaat werkt en iets voor achten zet ik even een bakkie koffie.

IMG-20230913-WA0006-XL.jpg

Zo langzamerhand worden we allemaal wakker en schuiven heel rustig richting ontbijt. Het regent gestaag buiten. We pakken de regenradar er eens bij en het ziet er niet goed uit voor de dag. We ontbijten dan maar uitgebreid. Nog een bakkie koffie? Nog een bakkie koffie! We komen gaandeweg wel tot de conclusie dat het vandaag geen gezamenlijk dagje motorrijden wordt. Erg jammer want dat hadden we allen erg leuk gevonden.

We zijn allemaal ook wel zo praktisch ingesteld dat we geen trek hebben in de dag in de zeikende regen te rijden. Die tijd valt beter te besteden.
Zo zitten we op ons gemak aan de tafel te bomen. Over van alles en nog wat. Een heel relaxed sfeertje. En voor mezelf merk ik dat ik daar wel bij vaar. Ik voel als het ware de rust in mijn hoofd terugkeren. Ik kan me werkelijk waar niet herinneren wanneer ik zo heerlijk heb zitten niksen en kletsen.

De uren kabbelen voorbij. En tegen een uur of een lijkt het wat droger te worden. Iedereen heeft wel zin om een stukje te wandelen. De omgeving is er prachtig en we hebben alle tijd. En zo schiet ik een jas aan die bij Carry nog op de kapstok hangt en die ik min of meer pas. Caroline heeft een regenjasje bij zich.

20230913_125550-XL.jpg


20230913_125601-XL.jpg


20230913_132241-XL.jpg


20230913_132754-XL.jpg


We lopen het dorp uit en de berg op en wandelen door het bos terwijl Carry verteld hoe de kinderen uit het dorp zich tijdens het schoolreisje een dag vermaakten in het bos bij het riviertje met waterval dat daar doorheen loopt. De grond is drassig, maar niet te drassig. Het gaat gestaag omhoog en we lopen allemaal ons eigen tempo. Het weer wordt beter en beter en heel af en toe laat de zon zich zelfs zien. Het regenfront lijkt voorbij getrokken.

20230913_132942-XL.jpg


20230913_134252-XL.jpg


IMG-20230913-WA0011-XL.jpg


20230913_142550-XL.jpg


filmpje:
https://photos.smugmug.com/Girls-On...QwbMgvMw4kp5G5k/1280/20230913_143751-1280.mp4

20230913_144742-XL.jpg

We plakken nog een lusje aan de wandeling vast en zo lopen we in totaal 8,5 kilometer door de bergen rond Masein. Carry vertellend over haar omgeving. En over allerlei andere onderwerpen die de revue passeren. Van wederzijdse kennissen, tot haar werk, familie en onder andere de Trans Italia Marathon waar ze elk jaar aan meedoet. Van ons drieën, is Carry de hardcore offroad chick.

Eenmaal thuis pakken we de auto en rijden gezamenlijk naar een Brockenstube (een kringloopwinkel). Leuk om dat in het buitenland te doen. Er liggen weer totaal andere dingen dan in Nederland. Het blijft er eigenlijk altijd wat naar mottenballen ruiken. Opvallend eigenlijk. Caroline vindt een Agfa camera (een flink oude), Carry een porseleinen dropbakje en ik vind een kaasmolentje (niets zo lekker als verse parmezan over de pasta).

We hadden eerst het idee om samen uit eten te gaan (om Carry zo te bedanken voor de gastvrijheid), maar het was gisterenavond zo gezellig aan tafel dat we het anders doen. We halen alle ingrediënten voor een uitgebreide Zwitserse kaasfondue en gaan gewoon thuis samen eten (hoeven we ook niet meer te rijden). We nemen ook nog wat dingen voor de borrelplank mee. Al met al hebben we een heel assorti met lekkere dingen.

20230913_164124-XL.jpg


20230913_165028-XL.jpg

Eenmaal thuisgekomen schuiven we rond half vijf aan tafel met de borrelplank. Een fles wijn gaat open (de laatste Gavi del Bosco, die ik vorig jaar meenam), stukjes kaas, verse vijgen, een bus Pringles. Ondertussen vindt Caroline met youtube filmpjes uit hoe de camera die ze gekocht heeft uitgeklapt moet worden. En dat geborrel gaat bijna naadloos over in ons diner met kaasfondue.

20230913_192717-XL.jpg

Ondanks dat we vandaag geen meter motor hebben gereden was het wel een ontzettend leuke en gezellige ontspannen dag. We maken het niet laat. De volgende ochtend moet Carry weer op tijd de deur uit richting werk. We spreken af dat ze nog even het hoofd bij ons om de deur steekt als ze richting werk vertrekt.
 
Donderdag, 14 september (dag 4)
Masein – Lovero (IT) 363 km
Accommodatie: Hotel Continental


Het is 6.25 uur als Carry haar hoofd bij ons om de deur steekt. Tijd om naar het werk te gaan. We schieten even snel wat aan en zwaaien haar uit. Bedankt voor de ontzettend leuke tijd, we hebben genoten en denken dat hetzelfde ook voor jou geldt. Werk ze!
20230914_062842-XL.jpg

Ik zet meteen maar even een bakkie koffie. Daar sta ik graag mee op. Caroline lust er ook wel een. Dan gaan we toch maar douchen, inpakken en ons klaar maken voor vertrek. We eten even wat en pakken stuk spullen op de motoren. We gaan naar het Zuiden. En ondanks dat de pauze dag van gisteren vroeger dan gepland kwam, ben ik vandaag juist daardoor fit en uitgerust. Heerlijk! Ik voel weer veel meer ruimte in mijn hoofd en voel me lichtvoetiger en energiek.

20230914_083923-XL.jpg


20230914_083954-XL.jpg


Het eerste dat je rijdend naar het Zuiden tegenkomt is de Via Mala Schlucht. Daar zijn we al om 8.40 uur. Het is nu nog bewolkt en soms mistig en het wegdek is nog nat. De schlucht heb ik afgelopen zomer bezocht. Toen hebben we met Carry vanaf Thusis 17 kilometer naar de Schlucht gelopen (1.500 hoogtemeters). Net na de schlucht weet ik van heel lang geleden nog dat er aan de Oostzijde nog hele leuke dubbele sporen lopen langs de dorpjes. Je mag er gewoon rijden (niet overal trouwens). We volgen de sporen een tijd en het is jammer dat het uitzicht niet heel goed is.
IMG-20230914-WA0008-XL.jpg


20230914_090253-XL.jpg

Ik weet hoe mooi het er hier uit kan zien. We rijden langzamerhand weer naar beneden echter de brug ligt eruit. En er is ook niet een kans dat het toch misschien wel kan. Kan gewoon niet. We moeten dus weer een eind terugrijden en Noordelijker de weg oppikken.

20230914_091233-XL.jpg

We gaan nu eerst via de Splügenpass verder. Dit deel van de route is niet geheel logisch (direct naar het Zuiden was recht op het doel af) maar daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat we zoveel mogelijk leuke wegen aan elkaar geplakt hebben. Dus, de Splügen.

20230914_095755-XL.jpg


20230914_095811-XL.jpg

En elk jaar vinden we het weer leuk om Murmeltiere te zien. En we worden direct getrakteerd op hun aanwezigheid. Soms tref je het direct, soms zie je ze helemaal niet! Ze eten zich dik, vol en vet met het oog op de komende winter wanner ze in winterslaap gaan.

20230914_100233-XL.jpg


20230914_100300-XL.jpg


20230914_100311-XL.jpg

Het is nog maar 10 uur en staan al bovenop de pas. En heel gunstig, de lucht trekt open en de zon komt erdoor. We hadden dat al aan zien komen op de weerkaarten. Het mooie weer zit niet heel veel verder naar het Zuiden. Heerlijk! Als we de grens met Italië oversteken zien we de wolken voor ons omhoog trekken en de blauwe lucht breekt door.

20230914_100800-XL.jpg


20230914_100813-XL.jpg

Het lago dit Montespluga ligt er prachtig blauw bij, koeien grazen op de Alm en is er maar weinig verkeer. Niet lang daarna steken we Zwitserland weer in. We zijn nog niet klaar met Zwitserland. Via de Majola gaat het naar Sankt Moritz (Noordoost) en vervolgens Zuidoost naar de Berninapass die de volgende pas op het lijstje is.

20230914_115740-XL.jpg


20230914_120643-XL.jpg


20230914_120700-XL.jpg

Ik herken de parkeerplaats waar ik een paar jaar geleden met het gezin gepauzeerd heb. Het opvallende rode treintje “De Bernina-express” laat zich deze keer niet zien. De route gaat nu verder naar Livigno. Ook niet een geheel logische keuze maar ook weer leuk om mee te pakken nu we in de buurt zijn.
Caroline zoekt nog naar waar ze destijds met haar man is geweest (iets met voordelig whisky inkopen). We rijden een beetje klungelig door het zeer langgerekte dorp.

20230914_123116-XL.jpg

Op twee plekken proberen we nog even el cheapo te tanken maar de onbemande pomp is zo onoverzichtelijk qua instructies dat we al heel snel zeggen. Laat maar zitten, dan niet joh! Bij de grens worden we nog even aangehouden ter controle. Of we dingen bij ons hebben waarvoor we af moeten tikken. Nou, nog geen druppel benzine, niets!
Het inmiddels zo rond het middaguur geworden en we rijden nu op Bormio aan. En dan denk je, die gaan de Stelvio wel rijden he… nee hoor, deze keer niet. We gaan namelijk dwars door Bormio en klimmen de Gavia op. Die blijft altijd en eeuwig leuk.

IMG_20230915_060623_901-XL.jpg


20230914_134455-XL.jpg

Deze keer rijden we hem naar het Zuiden. Er ligt een dikke plak knetternieuw asfalt op. En het uitzicht is weer super. Er zitten een paar bochten met wel een hele stevige daling (lees verkanting) tussen. Ik herinner me het ding nog, maar Caroline roept, allemachtig die ging hard naar beneden. En dat klopt, er zitten een paar tussen die hard naar beneden gaan. En zeker als er verkeer oid van de andere kant komt is het even uitkijken. Soms kijk je ook heel anders tegen een berg aan als je hem meestal van Zuid naar Noord rijdt en nu een keer andersom. Stijgen of dalen voelt soms ook wel wat anders aan. We dalen verder af en het wordt met de kilometer warmer. Heerlijk! En trek hebben we ook.

20230914_141741-XL.jpg


IMG-20230914-WA0006-XL.jpg

We hebben onderweg broodjes gekocht en het wordt tijd om een plekje te vinden. Als het kan met een bankje. Alsof wel al niet de halve dag zitten. Voor het plaatsje Pezzo vinden we een plek met een bankje in het zonnetje en ruim plek om de motoren neer te zetten. De jassen gaan uit. De snijplank komt tevoorschijn en we toveren en bol verse mozzarella, pesto en heerlijk brood tevoorschijn. Caroline schenkt de glazen jus d’orange in en ik smeer de broodjes. Dit jaar hebben we een setje nieuwe plastic bekers tot onze beschikking. Met plaatjes, Caro is de leeuw (sterrenbeeld) en ik ben de gekke flamingo. Het is zo genieten om lekker in het zonnetje te zitten, een beetje te happen en te kletsen over waar we waren en waar we heen gaan. De route zit wel ongeveer in het hoofd, maar waar je terechtkomt is altijd maar weer afwachten. Na de lunch stappen we weer op en maken nog een keer een korte sanitaire stop onderweg als we richting Edolo rijden. De benen strekken is altijd even fijn. Helm even af, ook al is het een wat meer doorgaande weg.

20230914_144937-XL.jpg



20230914_144955-XL.jpg

Zo tegen vieren zijn we al weer een stuk zuidelijker gekomen. En wat ik bijna was vergeten, maar die komt eraan. Passo Vivione! Een hele mooie en vooral smalle pas. Hij is leuk, leuk, leuk! Het wegdek is hier her en der toch weer wat vochtig maar het drukt de pret voor geen meter. Het is toch geen pas om overheen te jagen.

20230914_154849-XL.jpg


20230914_154853-XL.jpg

Op sommige plekken is de weg weer zo breed als een fietspad en dan met hairpins. Zo genieten is dat! Ook hier zijn de voor Italië kenmerkende groene en witte verroeste vangrails te zien. Hoe lelijk ook, ze zijn eigenlijk wel charmant, maar verwacht er niet te veel houvast van.
We rijden de berg af en komen aan bij het meer van Iseo. We rijden een stukje langs de Westzijde van het meer en stoppen ergens bij een plein om te kijken of er ergens te overnachten valt. Inmiddels regent het overigens! Niet met bakken, maar het regent wel. En zo vinden we net wat buiten het centrum van Lovere, Hotel Continental. De parking zit onder de grond en is vanaf de straat wel te zien, maar we gooien er dan wel alle beveiligingsmateriaal omheen dat we hebben. Soms is het ook niet anders.

En het was wel een beetje het idee om het dorp in te lopen om een hapje te eten en een stukje te lopen. Onze kamer is verder prima in orde en het is ook niet een heel prijzig hotel. Gewoon, oké. Rond half zes settelen we ons in het hotel, kleden ons even om, doen even rustig aan en dan wordt het tijd om het dorp langzamerhand in te lopen. De regen is weer bijna voorbij. Heel af en toe motregent het nog een klein beetje. Maar niet genoeg om een jas aan te doen.

20230914_184212-XL.jpg


20230914_184443-XL.jpg


IMG-20230914-WA0010-XL.jpg

We lopen dwars door het oude centrum dat allemaal kleine weggetjes heeft. Groot is het hier niet, charmant wel. In google vinden we nog wel een heel geinig restaurantje met een goede rating maar dat gaat ons voor deze dag net te ver. Het is een budgetbreaker.

20230914_192644-XL.jpg

Op een soort plein aan het meer vinden we restaurant Flour. Een heus pasta restaurant. Verse pasta. Dat kunnen we allebei wel waarderen. Er is nog een plekje boven, vlak bij de openslaande louvredeuren. De kaart is eentje om van te watertanden. Dat je moeite hebt om te kiezen zeg maar. Caroline kiest meloen met ham. Daar heb ik ook even over zitten twijfelen, echter ik ging toch voor de carpaccio. Dat eet ik ook altijd graag. Het is een mooi uitzicht naar buiten.

20230914_193354-XL.jpg


20230914_195204-XL.jpg


20230914_195210-XL.jpg


20230914_201310-XL.jpg


20230914_205237-XL.jpg

Het duurt niet lang of het blauw kwartier valt in. We genieten van de verse pasta, nemen nog een klein dessert voordat we naar buiten stappen. En dan vallen onze monden van verbazing open.

filmpje:
https://photos.smugmug.com/Girls-On...mKVwH3wWMtSN9Wh/1280/20230914_211010-1280.mp4

20230914_211055-XL.jpg


20230914_211102-XL.jpg


20230914_211737-XL.jpg


De gevels van de panden op het plein worden beschenen met projectoren. En het is echt ontzettend leuk gedaan. En dat terwijl wij van binnen naar buiten zaten te kijken. We zagen wel een lampje maar nooit was er bij ons een lichtje gaan branden dat er beeld op de gevels werd geprojecteerd. We zijn aangenaam verrast en onze wandeling terug wordt een leuke wandeling. Het is namelijk niet het enige pand waarop kleurig geprojecteerd wordt.

20230914_211850-XL.jpg

Tegen kwart voor tien zijn we ongeveer weer terug in het hotel. Tanden poetsen, gezicht wassen en een facebook update maken. We gaan morgen verder naar het Zuiden, en weer genoeg leuks te zien.
 
Al veel topics gezien waar men maar niet tot rust kan komen en door wil jakkeren en ' nee ik pak de volgende camping wel ' en hier wordt gewoon een regenachtige dag uitgetrokken voor lekker keutelen, wandelen en vooral lekker eten en drinken.

Hulde 💐 .

Benieuwd naar de rest 👍🏿
 
Al veel topics gezien waar men maar niet tot rust kan komen en door wil jakkeren en ' nee ik pak de volgende camping wel ' en hier wordt gewoon een regenachtige dag uitgetrokken voor lekker keutelen, wandelen en vooral lekker eten en drinken.

Hulde 💐 .

Benieuwd naar de rest 👍🏿

We hadden de tijd. En we zouden toch nog een nacht bij Carry blijven. Ze had wel een hele leuke route om die dag te gaan rijden, maar in de zeikende regen is daar weinig aan.
 
Kijken met een andere blik naar Zwitserland.
Leuk om te lezen. Met dat koeien-filmpje was ik gelijk in de stemming.

Ik benijd bijna de rust om alles te nemen zoals het komt. Zelf ben ik soms ook te veel van door-door-door.
De weg naar Arosa en de Kunkelspass (nooit van gehoord) heb ik vastgelegd. Kom ik daar een keer in de buurt.................?
Andere genoemde passen (tot nu toe) zijn mij niet onbekend.

Viel me op dat je veel apotheek meesleept, maar niets erbij voor slecht voedsel.
Mij lukt het vaak om onderweg iets verkeerds naar binnen te werken. Leeglopen is geen feestje. Norit (=koolstof) is dan je redding!
Pijnstillers neem ik nooit mee. Pijn is pijn. (verwonding?) Gaat vanzelf weer over.
 
Goede tip echter er zit een stripje Loperamide in het tasje.
Pijnstilling? -> Rug & hoofdpijn.
Tegen hoofdpijn probeer ik wel enorm veel te drinken bij warm weer.
Rugpijn is gewoon dat gedoe dat je meer dan acht uur per dag achter je bureau zit te staren naar een legioen schermen.
Dat is voor niemand goed, maar loopt nogal eens uit de klauwen.
 
Lekkere pasjes zo te zien! Jammer dat sommige van je foto's zo vervormd zijn.
Ik zie dat dat momenteel vreemd wordt weergegeven. Dat was niet zo.
En ter check, ik heb het vergeleken met het GS-forum en daar worden ze wel goed weergegeven.
Het lijkt met de weergave van MF te maken te hebben.
 
Ik zie dat dat momenteel vreemd wordt weergegeven. Dat was niet zo.
En ter check, ik heb het vergeleken met het GS-forum en daar worden ze wel goed weergegeven.
Het lijkt met de weergave van MF te maken te hebben.
Sommige foto's worden inderdaad anders weer gegeven, het heeft iets met de laatste update van MF te maken, zoals ik begreep.
Er zijn meerdere leden die het gemeld hebben.
 
Ik zie dat dat momenteel vreemd wordt weergegeven. Dat was niet zo.
En ter check, ik heb het vergeleken met het GS-forum en daar worden ze wel goed weergegeven.
Het lijkt met de weergave van MF te maken te hebben.
Als je foto's extern host (zoals bij imgur) gaat het sinds een tijdje fout op MF bij portrait afbeeldingen. Althans dat is wat mijn ervaring is.
 
Zo te zien worden al haar portrait-foto's naar landscape getrokken.

Zelf kan ik ook geen foto's direct vanuit mijn GSM op MF plaatsen.
Moet ik ze eerst in een temp-bestand in Verkenner zetten, en van daaruit lukt het wel naar MF.
Mij is niet duidelijk waarom??
 
Ik zie dat dat momenteel vreemd wordt weergegeven. Dat was niet zo.
En ter check, ik heb het vergeleken met het GS-forum en daar worden ze wel goed weergegeven.
Het lijkt met de weergave van MF te maken te hebben.
Inderdaad. Hele brede banden op de GS :). Mooi verslag en weer een aanvulling voor de file met mogelijke trips. :]
 
Nu ben ik nog steeds benieuwd naar het 'witte goud' wat te vinden moet zijn in Carrara.
De eerste gedachte die ik dan krijg is het witte marmer wat daar wordt gewonnen.

Toen ik enige jaren terug op de ferry zat van Palermo naar Genua kon je de groeve zelfs vanaf midden op de zee zien.
Een paar jaar later heb ik de groeve zelf bezocht. Met een bestelbus van de groeve reden we eerst bijna 1 km de berg in.
Daar werd getoond hoe de marmer-blokken (1m x 1m x 1m) worden uitgezaagd. Interessant!! :t
 
Laatst bewerkt:
Worden die ook veel geteeld in Toscane?
Soms krijg je ook asperges op de pizza. Dus in Italië lijkt asparago niet onbekend.
 
Ha, n.a.v. jouw vraag vroeg Ed me vanmorgen of ik er al zin in heb.
Ik zei dat ik er eigenlijk nog niet mee bezig was, eerst maar eens zorgen dat we weer in ons eigen huis kunnen wonen.

Maar tijdens een rustig momentje dacht ik er ineens aan om eens te kijken of jij ook weer een reisverhaal had gemaakt en zowaar ....

Nu begint het toch te kriebelen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan