Voorrem Honda CBR 125 R 2005

Stijnlama1

Rookie
3 jun 2016
4
0
Ik heb een vraagje?

Ik heb een Honda CBR 125 R 2005
Mijn schijfrem is krom en wil die dus vervangen met mijn remblokjes tegelijk.
Hebben jullie tips of een goed filmpje waarbij je kan zien hoe je het makkelijk kan vervangen.

Heb al enig wat onderzoek gedaan en kwam erop uit dat het niet heel moeilijk is en dat er niks met de remvloeistof hoeft te gebeuren.

Greetz,

Stijn
 
heb het zelfde model motor.

Is gewoon een kwestie van het wiel er uit halen, de 5-6 bouten die de remschijf vast houden loshalen, schijf er af, nieuwe er op, dan de bouten vast draaien(schroefdraad borging is wel handig/noodzakelijk).

De remblokjes, gewoon de remklauw los draaien van de voorvork(12mm bouten), dan de pin die aan de "onder" zijde zit van de klauw los draaien(8 of 10mm) dan komen de oude blokjes er wel uit, de zuigers kun je met de hand naar binnen drukken en gebruik de oude blokjes om een mooi vlak stuk te hebben(maakt het makkelijker), dan krijg je ze makkelijker naar binnen, tot ze vlak liggen met het gat waar ze in gaan.

Nieuwe blokjes doe je er in(even goed opletten hoe! het blokje aan de zuiger kan heeft een uitsteksel aan een kant die onder een plaatje haakt), pin weer terug er in(zou het schroefdraad invetten met koper vet, komt ie ook nooit vast te zitten), weer aan de voorvork monteren, wiel er in, alles vast draaien, paar keer remmen voor je de weg op gaat, zodat de zuigers weer naar buiten komen en het gat tussen de blokjes en de schijf verdwijnt, en klaar is kees.

Prakisch het zelfde bij elke motor, dus algemene filmpjes op het internet zullen volstaan.


Als je geen idee hebt wat je aan het doen bent zou ik wel adviseren om iemand het te laten doen/ overzien die dit wel heeft, sinds remmen een kwestie van leven/dood kan zijn! -O-


Exacte aanhaal moment van de bouten heb ik zo 1.2.3 niet, sinds ik het boekwerk niet heb hier. Maar die staan wel in een werkplaats handboek dat op internet te vinde/te koop is.
 
Laatst bewerkt:
heb het zelfde model motor.

Is gewoon een kwestie van het wiel er uit halen, de 5-6 bouten die de remschijf vast houden loshalen, schijf er af, nieuwe er op, dan de bouten vast draaien(schroefdraad borging is wel handig/noodzakelijk). Schroefdraad van de bout en in de velg naaf schoonmaken (die laatste kan bv met een eindtap), en het pasvlak op de velg naaf schoonmaken. Borgmiddel gebruiken (Loctite 243 is voldoende), bouten op moment en kruislings vastzetten.

De remblokjes, gewoon de remklauw los draaien van de voorvork(12mm bouten), dan de pin die aan de "onder" zijde zit van de klauw los draaien(8 of 10mm) dan komen de oude blokjes er wel uit, de zuigers kun je met de hand naar binnen drukken en gebruik de oude blokjes om een mooi vlak stuk te hebben(maakt het makkelijker), dan krijg je ze makkelijker naar binnen, tot ze vlak liggen met het gat waar ze in gaan.

Nieuwe blokjes doe je er in(even goed opletten hoe! het blokje aan de zuiger kan heeft een uitsteksel aan een kant die onder een plaatje haakt), pin weer terug er in(zou het schroefdraad invetten met koper vet keramisch vet, komt ie ook nooit vast te zitten), weer aan de voorvork monteren, wiel er in, alles vast draaien, paar keer remmen voor je de weg op gaat, zodat de zuigers weer naar buiten komen en het gat tussen de blokjes en de schijf verdwijnt, en klaar is kees. Indien zwevende remklauw; glijpennen niet vergeten in te vetten met siliconenvet. Geen siliconenvet op remblokken/borgpennen smeren en geen keramisch vet op glijpennen smeren

Prakisch het zelfde bij elke motor, dus algemene filmpjes op het internet zullen volstaan.


Als je geen idee hebt wat je aan het doen bent zou ik wel adviseren om iemand het te laten doen/ overzien die dit wel heeft, sinds remmen een kwestie van leven/dood kan zijn! -O-


Exacte aanhaal moment van de bouten heb ik zo 1.2.3 niet, sinds ik het boekwerk niet heb hier. Maar die staan wel in een werkplaats handboek dat op internet te vinde/te koop is.

Wel volledig en juist aub als we het over remmen hebben. Een vaste remschijf is uitermate gevoelig voor de juiste manier van vastzetten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan