slecht ronddraaien bij starten

bartvds

Rookie
7 mei 2014
11
0
Aalst
Mijn VF1000R heeft startproblemen, ik heb hem nu zo'n 5 jaar en hij heeft dit altijd wel al gehad. Wanneer ik start (verlichting zet ik eerst altijd uit) hoor ik duidelijk een klik (denk van het startrelais?) en draait de startmotor het blok hoorbaar heel moeizaam rond, na een drietal erg moeizame omwentelingen gaat dit dan plots wat vlotter en slaat de motor wel aan. Wanneer ik de choke gebruik gaat hij zelfs nog stukken moeilijker rond alsof hij ineens veel meer weerstand heeft. Zet ik dan de choke uit terwijl ik aan het starten ben dan draait de motor plots veel beter rond. De batterij is gegarandeerd volgeladen (nieuwe batterij trouwens). Ik kan ook maar een drietal startpogingen doen als hij niet aanslaat en dan is de batterij precies al plat en moet hij aan de oplader. Iemand een idee waaraan dit kan liggen? Alvast bedankt, Bart
 
Slecht startrelais, of nog waarschijnlijker, slijtage in de starter.

JE kunt eea testen door met een externe volle accu de startkabel direct op de starter te zetten.
Gaat dat vlo, dan is er ergens overgangsweerstand van motoraccu naar starter.

Gaat dat ook moeizaam, dan lijkt het er op dat de starter versleten raakt.

Ik denk dat een setje nieuwe koolborstels, anker schoonmaken, en binnenwerk schoonblazen, al heel wat doet.
 
honda-vf1000r-1985-f-e-9-starting-motor_big3IMG01164027_a046.gif
 
Slecht startrelais, of nog waarschijnlijker, slijtage in de starter.

JE kunt eea testen door met een externe volle accu de startkabel direct op de starter te zetten.
Gaat dat vlo, dan is er ergens overgangsweerstand van motoraccu naar starter.

Gaat dat ook moeizaam, dan lijkt het er op dat de starter versleten raakt.

Ik denk dat een setje nieuwe koolborstels, anker schoonmaken, en binnenwerk schoonblazen, al heel wat doet.

Ik weet niet hoe de lagering zit bij een startmotor van een motorfiets, maar als de lagering veel speling krijgt kunnen deze verschijnselen daar ook van komen.
 
Ik heb de startmotor eruit gehaald en opengedaan en enkele zaken vielen me op:
- de bedrading van 1 van de 2 koolstofborstels is weggebrand!
- het binnenwerk onder de koolstofborstels ziet er zwart en vrij vuil uit, terwijl het binnenwerk er aan de andere kant vrij proper uitziet.
- aan de kant van de koolstofborstels zit er geen O-ring (nr. 5 op de tekening) tussen het deksel?!
- aan de andere kant zouden er volgens de tekening 3 shimplaatjes moeten zitten en daar zitten er maar 2?!
- de startmotor draait niet mooi rond met de hand en schroeft wat.
- de verbrande koolstofborstel is 10mm lang, de andere 8,5mm lang.
Zal dan wel aan de startmotor liggen zeker? Suggesties? Bart
 
Die o-ring zal misschien de boel spatwaterdicht moeten houden??,
stof van de koolborstels (zie die dingen als een soort hard stukje potlood) is er al snel,
Die bedrading is wss de hoofd oorzaak.

Hij schroeft?? wat, draait ie stroef?
Hoe zijn de lagertjes?
 
Wat doe ik dan, gewoon de boel schoonmaken, terug monteren en eens proberen hoe hij ronddraait naast de motor?

En met schroeven bedoel ik idd dat hij stroef draait. Normaal moet dit toch soepel draaien zonder al te veel weerstand?

Mvg, Bart
 
Hoe maak ik de binnenzijde trouwens schoon? Mag dat met een soort contactcleaner ingespoten worden en daarna drooggespoten worden met lucht?

En als ik alles terug monteer en test naast de motor, waar moet ik op letten om te weten of de startmotor ok is of vervangen moet worden?

Mvg, Bart
 
Wat doe ik dan, gewoon de boel schoonmaken, terug monteren en eens proberen hoe hij ronddraait naast de motor?

En met schroeven bedoel ik idd dat hij stroef draait. Normaal moet dit toch soepel draaien zonder al te veel weerstand?

Mvg, Bart


Alsof ie aanloopt?
Een startmotor van een motorfiets heb ik nog nooit stuk gehad, dus ook inwendig nooit bekeken.
Maar naar mijn idee zou die met de hand makkelijk rond moeten draaien.
Kun je die draad repareren of zit die vast aan de koolborstel?
En hoe zijn de LAGERTJES?
 
Laatst bewerkt:
Dan druppeltje olie op de lagertjes,niet zeiknat gooien, de draad, indien mogelijk repareren, de boel goed schoonmaken, alles weer in elkaar en nogmaals proberen.
Als je direct verschil merkt en het euvel keert weer terug eens kijken voor een vervanger.
 
Wat voor bouwjaar is jouw VF? 80 Of begin 90? En kmstand?

Ik heb al eens eenntweedehands startmotor voor een VF gehad, volgens opgaaf met 7000km op de klok.
Had wel 17 jaar op de plank gelegen.
Losse kabel eraan met proefdraaien maar hij gaf geen kik. Startmotor gedemonteerd en er zat heel veel stof in en de koolborstels waren als nieuw.
Stof eruit en weer in elkaar en hij deed het gelijk.

Alleen een schoonmaakbeurt kán wonderen doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de startmotor dus volledig gereinigd, uitgeblazen en terug in elkaar gestoken. Ik heb de as en lagers voorzien van vers vet en de startmotor getest naast de motor en hij draaide mooi rond. Ik heb hem nu net terug op de motor gezet en hij start direkt en vlot als een nieuwe moto!!! Hopelijk bliojft dit nu zo en anders weet ik dat het probleem dus wel degelijk bij de startmotor zit.

Bedankt aan allen voor de hulp! Mvg, Bart
 
Ik heb de startmotor dus volledig gereinigd, uitgeblazen en terug in elkaar gestoken. Ik heb de as en lagers voorzien van vers vet en de startmotor getest naast de motor en hij draaide mooi rond. Ik heb hem nu net terug op de motor gezet en hij start direkt en vlot als een nieuwe moto!!! Hopelijk bliojft dit nu zo en anders weet ik dat het probleem dus wel degelijk bij de startmotor zit.

Bedankt aan allen voor de hulp! Mvg, Bart

Heb je die draad wel een beetje serieus gerepareerd?, een flinke kortsluiting kan enorme chaos daarbinnen veroorzaken.
misschien is het raadzaam een setje koolborstels te bestellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan