CBX1000 topic

Je heb altijd wel wat afwijking in die merktekens,zeker met een oudere ketting kan het
wat schelen, zoals op de foto van de bol zo moeten de inkepingen aan de uiteinde van de
CBX nokkenassen ook staan,dus gelijk met het pasvlak van de cilinderkop.
Wat ik zo op de foto,s zie staan de nokkenassen goed ,er zit altijd wel iets afwijking in,
hooguit misschien de achterste nokkenas die 1 tand verkeerd staat,je zou kunnen proberen
die 1 tand te verzetten en dan kijken of hij beter staat.
 
Laatst bewerkt:
Die nokasketting was de fout die ik hoopte te vinden.
Als het de nokasketting niet is wat zou het dan kunnen zijn?

Ik denk dat ik alles weer terug in elkaar zet en de motor maar bij Six Center afgooi. :/
 
Laatst bewerkt:
Die nokasketting was de fout die ik hoopte te vinden.
Als het de nokasketting niet is wat zou het dan kunnen zijn?

Ik denk dat ik alles weer terug in elkaar zet en de motor maar bij Six Center afgooi. :/

Heb je de ontsteking vervroeger al nagekeken dan,als die er tenminste nog opzit?
 
Dat ding zit achter je ontsteking,ff de ontstekingsdeksel verwijderen daarna je ontsteking,
markeer wel ff met een viltstift of een kraspen hoe de ontsteking staat zodat je hem
weer op z,n oude plek kan terug zetten,daar achter zit de vervroeger (ignition advancer),
daar zitten 2 gewichten aan die met veertjes tegengehouden worden,die willen wel eens
lam zijn ,of het huis zit vast ,ff kijken of alles soepel loopt en de veertjes niet gaar zijn.
Het is nr10 op deze tekening,
Het kan zijn dat hij bij jou er niet meer op zit omdat je een andere ontsteking heb,
en die kan een electronische vervroegings curve hebben.
honda-cbx1000z-super-sport-1979-general-export-kph-right-cover-advancer_bigma000174e07_ff0e.gif
 
Laatst bewerkt:
Dat ding zit achter je ontsteking,ff de ontstekingsdeksel verwijderen daarna je ontsteking,
markeer wel ff met een viltstift of een kraspen hoe de ontsteking staat zodat je hem
weer op z,n oude plek kan terug zetten,daar achter zit de vervroeger (ignition advancer),
daar zitten 2 gewichten aan die met veertjes tegengehouden worden,die willen wel eens
lam zijn ,of het huis zit vast ,ff kijken of alles soepel loopt en de veertjes niet gaar zijn.
Het is nr10 op deze tekening,
Het kan zijn dat hij bij jou er niet meer op zit omdat je een andere ontsteking heb,
en die kan een electronische vervroegings curve hebben.
[afbeelding]

Bedankt voor de info.
Hier ga ik morgen mee aan de slag.

Heb net nog heel even de nokkenas stand nog eens nagemeten.



16820453.jpg


2rvi.jpg


2lvp.jpg



Welk risico loop ik als ik de ketting bij wijze van proef een tandje verplaats?

Moet ik dan bang zijn voor schade of kan het niet zoveel kwaad behalve dat hij nog beroerder gaat lopen?



Ik heb ook nog contact gehad met Bert van six center. Hij zegt dat het misschien ook kan liggen dat de gasschuiven niet helemaal omhoog gaan.

Dit zou dan moeten komen doordat de carbs niet voldoende vacuum kunnen opbouwen, toch?

Als ik de luchtfilters, bij wijze van proef, half dicht plak met duct-tape zou er dan een groter vacuum moeten ontstaan?
 
Laatst bewerkt:
als ik de merktekens zo zie staat ie wel goed als je hem een tandje zou verzetten wordt het verschil alleen maar groter bert weet wel heel veel van de 6 die weet er meer van als wij heeft mij ook wel eens telefonisch een probleem helpen oplossen supervent is het
 
De puntjes op de nokassen heb ik dus gevonden.
De Markering op de krukas ook.

Maar de streepjes op de nokassen en het "pilleke" zijn me nog onbekend.
Waar kan ik die ergens vinden en wat doe ik er mee? :$

dat dingetje in je ontsteking is ovaal een moet ergens naartoe wijzen( geloof recht vooruit, in mijn boek pag. 3-5)..........en op je nokassen zitten streepjes op de zijkant die moeten ook goed staan!! (allebei horizontaal in de hoek van je blok mee... allebei gelijk, pag 3-11 onderste foto)

hoop dat je er wat aan hebt, morgen trouwery maar ik sta staande by voor zondag!!

:)

kan je wel vertellen dat... als het strax als een naai machientje loopt, je voldoening hebt!!

als een puinquin die een ijs beer neemt zeg maar!!!
 
dat dingetje in je ontsteking is ovaal een moet ergens naartoe wijzen( geloof recht vooruit, in mijn boek pag. 3-5)..........en op je nokassen zitten streepjes op de zijkant die moeten ook goed staan!! (allebei horizontaal in de hoek van je blok mee... allebei gelijk, pag 3-11 onderste foto)

hoop dat je er wat aan hebt, morgen trouwery maar ik sta staande by voor zondag!!

:)

kan je wel vertellen dat... als het strax als een naai machientje loopt, je voldoening hebt!!

als een puinquin die een ijs beer neemt zeg maar!!!


het is wel zo trouwens dat als de puntjes op je tandwiel goed staan de streepjes aan de zijkant van je nokassen ook goed moeten staan...............kan volgens mij maar op een manier inelkaar..........zit et em messchien in je ontsteking ( goed schoonmaken corrosie wijs en ff goed checken of het pilleke goed zit)

8-)
 
als ik de merktekens zo zie staat ie wel goed als je hem een tandje zou verzetten wordt het verschil alleen maar groter bert weet wel heel veel van de 6 die weet er meer van als wij heeft mij ook wel eens telefonisch een probleem helpen oplossen supervent is het


hey ed!!!!! alles goed? , ben jaloers op jou.........................jij wel een rijdende 6 ;)
 
Ha ha Ja heb er gelukkig wel een rijdend ik heb even het blok losgehaald van het project ben erg geschrokken zuigers een paar drijfstangen en de krukas naar de kl!!!

tjezus, das goed balen zeg!!!! meteen maar aan de big bore? :X

je kan john van mp ff mailen(staat bij cbx, juliana dorp/ den helder) heeft hij volgens mij nog liggen.............
 
Laatst bewerkt:
Ja Sjonnie ga ik ff contacten ja ga denk wel voor de bigbore en misschien grotere kleppen (hant een beetje van TIMS af)
tjezus, das goed balen zeg!!!! meteen maar aan de big bore? :X

je kan john van mp ff mailen(staat bij cbx, juliana dorp/ den helder) heeft hij volgens mij nog liggen.............
 
Ja Sjonnie ga ik ff contacten ja ga denk wel voor de bigbore en misschien grotere kleppen (hant een beetje van TIMS af)

dollar is laag nu dus das gunstig, messchien dat jan smit powerparts uit wormerveer er wat mee kan? die heeft ook altyd wat 6cil in onderhoud gehad..................doet drag racers bouwen dus die snapt het wel denk ik :Y

maare, heb je nou 3 cbxen :$ ??
 
ja Jan Smit snapt het zeker wel die bouwt / levert wat je wilt het zal wel iedere keer wat kopen en maken zijn goud is bijna goedkoper dan 6 pitter onderdelen

heb er 3 ja maar 1 rijdend 1 projectje en 1 helemaal uit elkaar en die ga ik helemaal orgineel opbouwen
 
Vraag mij af of de Mosselman nog wat verder gekomen is :? ,het is verdacht stil :Y
 
Laatst bewerkt:
dollar is laag nu dus das gunstig,

:N Dollar heeft nog zelden zo hoog gestaan.


Vraag mij af of de Mosselman nog wat verder gekomen is :? ,het is verdacht stil :Y


Had er ff genoeg van dus heb alles weer inelkaar gezet en ben gewoon gaan rijden.
Alleen nu geniet ik er minder van dan toen ik niet wist dat er iets mee aan de hand was. B|

De onstekingsvervroeger ziet eruit alsof hij gisteren uit de verpakking is gekomen.
Dus dat kunnen we ook afstrepen.

Ik merk dat de uitlaat van cilinder 5 (De 5de van links) afentoe knalt en plopt.
Ik wil straks eens proberen om de stekkertjes op de bougie van cilinder 5 te wisselen met die van de andere bougie die tegelijkertijd onsteking heeft. Kijken of dan de andere uitlaat plopt.

Ben nu bang dat probleem niet mechanisch is maar iets elektrisch. Mechaniek is leuk en makkelijk. Maar elektriek heeft een te hoog Harry Potter gehalte voor mij.


Maar ik wil nog één mechanische mogelijkheid onderzoeken. Hoe kan ik zien of de gasschuiven helemaal omhoog gaan? Filters eraf en dan in stationair het gas opengooien? Zullen de buren leuk vinden. _O-
 
Laatst bewerkt:
Dat kan,als het goed is schieten ze vrij snel omhoog,die schuiven en het huis waar ze in
zitten moeten super schoon zijn,een andere manier om ze te controleren is het huis waar
ze inzitten demonteren ,dan ondersteboven houden met de schuif en veer er in ,dan die naar beneden drukken,als je de schuif dan weer loslaat moet deze vanzelf weer makkelijk omhoog komen,
verder moet zowel het huis als de schuif vet vrij weer gemonteerd worden,dus nooit met olie of vet monteren.
PS:heb je de compressie al gemeten,die plof kan namelijk ook op een lekke of verbrande klep duiden.
er is een periode geweest in de tijd dat er net op de loodvrije benzine werd overgestapt,
dat met name de Honda4 kleppers last hadden van verbrande kleppen door de slechte kwaliteit van de benzine in die tijd,1 of meerdere lekkende of verbrande kleppen kan behoorlijk wat vermogen schelen,als je de compressie meet en de waardes zijn laag,dan
kan je beter de motor naar een motorzaak brengen en vragen of ze een lektest kunnen doen,
dan weet je of het de kleppen zijn of dat de zuigerveren versleten zijn,ook overmatige
koolaanslag op de kleppen kan een oorzaak van compressie verlies zijn,en natuurijk ook een
klep die geen klepspeling meer heeft kan problemen geven,die kan daardoor verbranden.
Buiten dit kan een uitlaatsysteem dat te weinig of teveel tegendruk heeft leiden tot
verbrande uitlaat kleppen,die worden daardoor te heet,daarom vind ik die zelf gemaakte uitlaatsystemen niks,een goed systeem vergt veel ontwikelings en test werk,en dat doen
alleen maar goede uitlaatfabrikanten of de fabrikant van de motor,zomaar ff een paar pijpen
in elkaar bakken werk niet.
 
Laatst bewerkt:
PS:heb je de compressie al gemeten,die plof kan namelijk ook op een lekke of verbrande klep duiden.


:$ Ik heb een compressiemetersetje gekocht zonder gebruiksaanwijzingen.

Dus zodra ik heb uitgevonden hoe je zo'n test gebruikt wil ik zeker gaan meten. _O-


Als (hele grote als) ik geld ga uitgeven aan een nieuw uitlaat systeem, waar komt dan het mooiste geluid uit?
6-1 , 6-2 of 6-6
 
Compressie test is niet zo moeilijk,bougie,s eruit ,meter aansluiten of op het gat houden als het
er 1 is die je niet kan vastdraaien,volgas geven en starten totdat de meter niet meer verder uitslaat,
waarde opschrijven en dit bij alle cilinders doen,dan in het werkplaatshandboek kijken wat de waarde moet zijn,is die te laag dan wat olie in de betreffende cilinder gieten (kleine hoeveelheid is voldoende)
dan nog een keer de compressie meten,is die dan veel beter dan zijn de zuigerveren niet best meer,
is er weinig verbetering dan zal het probleem aan de kleppen liggen.
Wat de uitlaat betreft,persoonlijk vind ik een 6-1 het mooiste klinken,een 6in2 zal het beste werken
als het een orgineel systeem is of een goede replica daarvan,6in6 staat het coolste maar ik heb zo mijn
twijfels over de goede werking van die systemen,je zou bv Dynojet Goes of Jan Smit powerparts of het Sixcenter
eens kunnen bellen wat hun ervaring is met uitlaten voor de CBX.
 
Laatst bewerkt:
Compressie test is niet zo moeilijk,bougie,s eruit ,meter aansluiten of op het gat houden als het
er 1 is die je niet kan vastdraaien,volgas geven en starten totdat de meter niet meer verder uitslaat,
waarde opschrijven en dit bij alle cilinders doen,dan in het werkplaatshandboek kijken wat de waarde moet zijn,is die te laag dan wat olie in de betreffende cilinder gieten (kleine hoeveelheid is voldoende)
dan nog een keer de compressie meten,is die dan veel beter dan zijn de zuigerveren niet best meer,
is er weinig verbetering dan zal het probleem aan de kleppen liggen.
Wat de uitlaat betreft,persoonlijk vind ik een 6-1 het mooiste klinken,een 6in2 zal het beste werken
als het een orgineel systeem is of een goede replica daarvan,6in6 staat het coolste maar ik heb zo mijn
twijfels over de goede werking van die systemen,je zou bv Dynojet Goes of Jan Smit powerparts of het Sixcenter
eens kunnen bellen wat hun ervaring is met uitlaten voor de CBX.


1) Meter aansluiten,
2) volgas geven
3) en dan starten?

Met starten bedoel je echt de motor starten tot dat deze aanslaat of alleen de startmotor laten draaien? En is dan stationair genoeg of met draaiende motor volgas geven?

En met een klein beetje olie in cilinder gooien, bedoel je dan een hoeveelheid van een eetlepel?

Sorry, voor de vele vragen. Het is nog allemaal nieuw voor mij. :)
 
Nee niet starten,maar laten draaien,dus alle bougie,s er eerst uithalen,zorg ook dat je bougiekappen
niet in de buurt van metaal liggen, meer iets van een theelepeltje ,het is alleen maar om tijdelijk voor extra afdichting te zorgen.
eigenlijk moet je ook eerst de motor warmdraaien voordat de compressie gemeten word,
maar dan brand je je handen,je zou de motor lauwwarm kunnen draaien,dan kan je tenminste nog wat beetpakken.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt motors met karakter.
Waarom moet ik er net weer een treffen met een naar karakter?

Heel het weekend slecht weer. Vandaag eindelijk even droog en meteen motor gestart en rondje van 10 minuten gereden om het blok warm te maken.
Ik zet de motor in de garage en haal de tank eraf.

Ik wacht 15 minuten om dan de bougies eruit te halen en de compressiemeter op de eerste cilinder te monteren.

Druk ik op de startknop en er gebeurd helemaal niks. :?
Lang verhaal in het kort.... de accu is overleden.
Zelfs een optimate4 kan er niks meer mee. B|

De CBX begint mijn geduld wel op de proef te stellen....
hmmm.gif
 
Tja welkom in de wondere wereld van de klassiekers }) ,waar het leven soms zwaar kan zijn,
maar de beloning van hard werken vaak ook heel leuk is als je zo,n oud beestje weer
netjes kan laten lopen en alles je weer tegemoet blinkt :Y *O* ,
tot zover de peptalk O-) ,kijk als je een andere accu heb ook ff of de motor nog goed laad. :)
 
Je hebt motors met karakter.
Waarom moet ik er net weer een treffen met een naar karakter?

Heel het weekend slecht weer. Vandaag eindelijk even droog en meteen motor gestart en rondje van 10 minuten gereden om het blok warm te maken.
Ik zet de motor in de garage en haal de tank eraf.

Ik wacht 15 minuten om dan de bougies eruit te halen en de compressiemeter op de eerste cilinder te monteren.

Druk ik op de startknop en er gebeurd helemaal niks. :?
Lang verhaal in het kort.... de accu is overleden.
Zelfs een optimate4 kan er niks meer mee. B|

De CBX begint mijn geduld wel op de proef te stellen.... [afbeelding]
Als die sixpack te koop komt laat het me dan weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan