Het Honda NX 250 topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Weet iemand de diameter van het vliegwiel?
Ik was vandaag in de plaatselijke automaterialen zaak voor zo een tegenhouder met een band eromheen, maar die gaan in verschillende maten.
Mijn blok moet nog minimaal een week elke dag draaien, en wil ik dus nog effe niet open gooien.
Wie weet raad?
 
Hij is 12cm doorsnede.
En mijn gok klopte, die bout past niet door het inspectiegat.
Wat zit zo een bout vast... Zonder luchtsleutel hoef je niet te proberen deze los te krijgen.
Alleen is die klote bout m12 zeer fijn dus nu moet ik morgen even een andere bout maken om mijn graden schijf eraan te kunnen bevestigen. Ik heb in iedergeval een wielbout van een auto gevonden met dezelfde draad, dus effe langer maken en meten maar. Dan kan ik eindelijk de vervroeging gaan meten.
 
Ik heb de linker Carterdeksel eraf gehad en dus de startmotor tandwielen eruit gehad.
Nu alles weer in elkaar zit lijkt het wel of de startmotor een hoger toerental draaid, of hij met een veel hogerre toon jankt.
Okee de motor slaat meteen aan en loopt prima, maar wat is er nu mis gegaan?
Dit lijkt niet eens op het geluid dat de startmotor altijd maakte.

Je hebt de grote startkrans achter het vliegwiel en het kleine tandwiel ernaast, deze zijn er nooit uit geweesd. Dan zit er nog dat dubbele van 4cm doorsnede dat er maar op 1 manier in kan en de startmotor die niet los is geweesd.

Hoe komt het?
 
Het klinkt alsof ie op één of andere duistere wijze soepeler cq lichter is gaan draaien nu... vreemd.
Als ik een ingeving krijg hoor je het!
 
Vandaag de boel maar weer gedemonteerd, niets gevonden.
Alle afstandsringen zitten op zijn plaats, en de boel past netjes zonder lomp doen.
Ik heb ook de bevestigingsbouten van de startmotor gelost om te proberen of het wiebelen met hem wat uitmaakt.
Het blijft maf, hij start en rijd immers prima.
 
Ik ben een weekje op vakantie geweest met de NX250.
Vandaag teruggekomen, en 15km voordat ik thuis ben, komt er een gekke rammel uit het blok. Gelijk gestopt, en me naar huis laten slepen door een vriend op de motor die ook mee was :)

De motor start heel slecht, en er klinkt een raspend geluid, alsof het blok geen smering krijgt. Vandaag/morgen ga ik maar eens kijken wat het is. :?
 
Laatst bewerkt:
Oorzaak niet gevonden, wel het gevolg: het blok stond bijna droog :?
Het blok lekt geen druppel.
Het blok zweet wel een beetje aan de linkerzijde, maar dat komt omdat er een paar weken terug een o-ring gesneuveld is aan die zijde(een nieuwe is onderweg)
Daar kan dus nooit zoveel olie uit verdwenen zijn.

De enige logische conclusie die ik kan trekken is dat de olie in het verbrandingskanaal terecht is gekomen.
Ik heb er nooit echt goed op gelet, maar naar mijn weten heb ik zelden blauwe rook uit mijn uitlaat gehad.

mysterieus :P
 
Nu (gisterenmiddag) klinkt het blok weer normaal, maar ik heb er nog niet mee gereden.
Zouden jullie het blok helemaal uit elkaar halen, of kijken of ik er nog mee kan rijden?
 
Laatst bewerkt:
Nu doet de motor niks meer, startmotor draait, maar starten doet hij niet. Ik ben bang dat het blok uit elkaar moet.
 
Oorzaak niet gevonden, wel het gevolg: het blok stond bijna droog :?
Het blok lekt geen druppel.
Het blok zweet wel een beetje aan de linkerzijde, maar dat komt omdat er een paar weken terug een o-ring gesneuveld is aan die zijde(een nieuwe is onderweg)
Daar kan dus nooit zoveel olie uit verdwenen zijn.

De enige logische conclusie die ik kan trekken is dat de olie in het verbrandingskanaal terecht is gekomen.
Ik heb er nooit echt goed op gelet, maar naar mijn weten heb ik zelden blauwe rook uit mijn uitlaat gehad.

mysterieus :P

Mijn NX had iets soortgelijks. Vlak voor de kerst reed ik twee uur 110km/h op de snelweg. Ik had het niet meer en ging ff opwarmen bij een benzinestation. Olie gecontroleerd en geen peil op de stick. Ging iets meer dan een halve liter in voordat ik weer normaal peil had. Voorafgaand aan de rit was het peil nog prima.

Conclusie; lang hoogtoerig rijden leidde bij mijn nx tot veel olieverbruik. Bij gewoon binnenwegrijden werd geen olie verbruikt.

Maar ja, deze kennis helpt je nu niet meer. Volgens mij zijn alle nx-blokken uitwisselbaar.
 
Om even over die verschillende blokken terug te komen.
Dit heb ik dik 5 jaar geleden afgedrukt van wimpy's NX page.
Die bestaat jammer genoeg al lang niet meer, maar dit is dus een scan van mijn afdruk omdat ik de digitale effe niet kon vinden.
Oftewel er zijn 2 type blokken, ze schelen dan ook een paar cc.
Ik heb al gehad dat de onderdelen voor mijn 88er niet meer leverbaar waren maar voor een latere MD21 wel.
nx250-bloknummers-200.jpg





En dat van dat olie verbruik klopt.
Zo verbruikt de mijne geen olie, en zo is ter een slok weg.
Ik heb daarom een poos terug het maximaal toerental al naar 9000 gezet, zodat ik niet meer het rode gebied in kan.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan je het maximaal toerental verlagen?


Ik ga van het weekend het blok eronderuit halen en zover mogelijk openhalen.
Hebben jullie nog aanbevelingen van dingen die bekeken/gecontroleerd moeten worden?
Ik zat zelf te denken aan:

-kleppen en alles wat daarbij hoor (nokkenas, nokkenasketting e.d.)
-cilinderwand
-alle lagers
-zuigerveren
-keerringen.

Ik heb mijn motor op een houten plaat gezet, zodat ik beter kan zien of hij lekt, en nu blijkt inderdaad dat de motor lekt bij een kapotte o-ring. Ik wist dat de ring kapot was, en ik ga daar ook een nieuwe voor halen, maar is wist niet dat hij zo erg lekte. Nouja, erg, 3 druppels per dag ofzo, maar ik denk dat er meer olie uit komt als ik rijd.
 
Laatst bewerkt:
Ook ik heb een keer een kapotte ontsteking gehad.
Toen heb ik dus na wat soldeer en pruts pogingen een nieuwe gekocht.
En dat is dus een programeerbare van de firma ignitech geworden.
Daarmee rijden een hoop van die supermono gasten ook.
Ik hang hier mijn laptop aan en stel zelf de vervroeging enzo in.
Het was mede een speurtocht naar vermogen, alleen die vervroeging doet geen drol.
Op de rollerbank hebben we hem zo ver vervroegt dat hij onderant ging pingelen.
Echter met amper meetbare verschillen, oftewel ik kan van alles instellen en rijd gewoon met de Honda waarden rond.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan