Linkse boren hier te koop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Een paar dagen geleden was er een topic over het uitboren van schroefdraad. Daarin werd gesproken over het gebruik van linkse boren. Er werd toen ook gevraagd naar de verkrijgbaarheid. Ik was vandaag op Vehikel, met de bedoeling om om oa een setje linkse boren te scoren. Maar helaas, wel veel boren en freesjes etc, maar geen linkse.

Zojuist thuisgekomen even op eBay gesnuffeld, en ja hoor:
http://cgi.ebay.nl/Spiralbohrer-links-Bohrer-linke-Ausfuehrung-HSS_W0QQitemZ7538845983
 
Een links boortje is ideaal om een gaatje te boren in een vastzittend draadeindje van een afgebroken bout(je). Niet zelden komt het brokje tijdens het boren al naar buiten, vooral aan het 2e, iets dikkere boortje als dat linksom draait dus misgun jezelf niet de kans op zo'n mazzeltje.
 
Nou nou, moet dat.
Denk effe na joh wat je roept



Bij mij breken ze nooit,
het gaat ook best als je bijvoorbeeld een afgebroken 12.9 bout hebt die door trek is stukgegaan...
Maar bij de gewone 8.8 boutjes waar je de kop vanafdraait omdat ze helemaal vastgerot zitten ben je volledig kansloos...

Als het allemaal maar vaak genoeg uitelkaar gaat is er niks aan de hand... *O*
 
Ze doen ook nog es de afgrbroken bout expanderen waardoor die helemaal vast komt te zitten, maar nogmaals: met een beetje geluk en mazzel ben je ermee geholpen.
 
da's te kort door de bocht allemaal.
wat voor een bout (materiaal)?
wat voor binnendraad (materiaal)?
hoe diep?
etc.

er zijn veel oplossingen maar 't hangt er maar net van af...
't belangrijkste is gevoel...
je hebt meestal maar 1 kans...

goede raad?
stuur een PB'tje naar deze ouwe draaier/frezer...

(die ook niet alles weet maar wel heel wat)

links tapje is meestal wel het eerste redmiddel
rechts-of linksdraaiend boortje maakt niet zoveel uit
nou ja...
alles is afhankelijk van de situatie.

als je er zelf niet uitkomt zoek dan iemand met ervaring en vooral:


WEES GEDULDIG
 
Link(s)e tappen gebruik ik ook liever niet om eerder vermeldde argumenten (uitzetten , breken) op vastgerotte einden. Ik ga voor gat en Torx.
En ik gebruik een linkse centreer boor :Y En soms komt het afgebroken deel er dan idd uit.
Met een centreerboor kun je makkelijk centreren zonder dat deze wegglijd en blijft netjes recht.
 
Laatst bewerkt:
Link(s)e tappen gebruik ik ook liever niet om eerder vermeldde argumenten (uitzetten , breken) op vastgerotte einden. Ik ga voor gat en Torx.
En ik gebruik een linkse centreer boor :Y En soms komt het afgebroken deel er dan idd uit.
Met een centreerboor kun je makkelijk centreren zonder dat deze wegglijd en blijft netjes recht.

wat is een centreerboor?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan