Wat voor carburateur Shovel 1200

hee max m, Interessant gegeven, verklaar jezelf eens nader want dit lijkt me niet iets voor de hand liggens. Tenminste, ik heb aan belachelijk veel motoren gesleuteld maar een dergelijk advies heb ik nog nooit te horen gekregen.

ps. Thanx Murph
 
Het schijnt dat het Max.M. zijn handels kenmerk is geworden hier op het forum, juist als je denkt dat je het door hebt, laat hij er weer een heel nieuw licht op schijnen. By the way je hebt nu geen motor meer je hebt een Harley, en dat zit niet altijd even logisch in elkaar.
 
Bij brikken en klassiekers hebben we een ( klein ) stukje geschreven onder topic reviseren en verbeteren van een shovel.
Veel lees plezier.
 
hee max m, Interessant gegeven, verklaar jezelf eens nader want dit lijkt me niet iets voor de hand liggens. Tenminste, ik heb aan belachelijk veel motoren gesleuteld maar een dergelijk advies heb ik nog nooit te horen gekregen.

ps. Thanx Murph
is niet heel gek hoor, wordt bij GSX'R en ook wel gedaan om het koppel bij een lager toerental te laten pieken...
 
Terug petsen geeft aan dat het nog brandende mengsel de weg van het spruitstuk kiest.
De inlaatklep geeft daar toe de gelegenheid omdat deze opengaat op het moment dat de druk in de cilinder nog steeds hoger is dan in het spruitstuk. Een logisch verschijnsel dus maar wel erg hinderlijk en het gebeurd altijd onverwachts en daarbij het maakt de carburateur helemaal van streek.
Een correct afgestelde carburateur is natuurlijk een vereiste om een snel verbrandend mengsel te verkrijgen, hoe armer hoe trager en je ziet de vlammen in je spruitstuk en om je gasklep, wel voorzichtig met kijken!
Je moet het luchtfilter er wel voor afhalen, dat geeft je gelijk de gelegenheid om de luchttoevoer af te knijpen.
Als de motor door deze handeling beter gaat lopen met minder lucht, dan geeft dat aan dat het mengsel te arm is .
Afstellen die carburateur en niet te snel een ander kopen.
De stelschroef net boven de gasklep regeld het stationair mengsel samen met een sproeier in de vlotterkamer , deze zit onder het rubberen dopje , afhankelijk van het typecarb.
Eerst de gasklep aanslag opschroeven zodat het stationair toerental wat hoger wordt en de motor niet zo snel af zal slaan tijdens het draaien aan de mengsel schroef.
Hoe sneller de motor draait hoe beter het mengsel wordt maar geef de motor wel de tijd om stabiel te gaan draaien.
daarna kan het toerental weer terug gedraait worden.
Het een en ander met elkaar uit balanceren, mengsel en hoeveelheid.
Kan de stelschroef geheel ingedraaid worden dan is de sproeier in de vlotterkamer tegroot en andersom teklein als de stelschroef verder uitgedraait moet worden.
Blijft de motor nu nog terug blazen ( bij de shovel’s meestal) dan kan dit verschijnsel ook verholpen worden door de uitlaatklep vroeger te openen , zodat de uitlaatgassen de kans krijgen om eerder de cilinder te verlaten.
De rest van de timing gaat natuurlijk ook mee , maar met 4graden vroeger is iedere klep blij en door het eerder sluiten van de inlaatklep wordt je einddruk ook nog wat hoger wat zeker een betere verbranding (sneller) geeft.
Later heeft crane heeft zelfs een index op hun nokkenas tandwiel gemaakt waardoor je -4 , 0 , +4 graden de nokkenas tegenover het tandwiel kan verzetten.De standaard FLH (met de H op de inlaatnok) is ook te verstellen door het tandwiel er af te persen (wel eerst merken) en daarna 4 graden vroeger er weer op te zetten.
Neem er wel de tijd voor en kijk goed wat vroeger en later is tegen over de draairichting.
Er is een standaard afstelling en dat is het merkteken op het krukas tandwiel , dat moet 180 graden tegenover de gleuf in de nokkenas staan.

Zullen even gaan zoeken of we er nog wat foto’s van hebben.

P.S. mooi trouwens een zo goed als standaard shovel.
 
Nog even wat foto’s gevonden over het 4 graden vroeger zetten van de nokkenas.


Hier zie je het index tandwiel van Crane.


Hier de H van de FLH nokkenas.


Verschil van de inlaat en de uitlaat nokken.


De standaard afstelling.


En hier staat hij 4graden vroeger.
 
Ik zou eerst even met de sproeiers spelen :X
Stukje eenvoudiger en de mijne loopt met een standaard carb en nokkenas ook prima...
 
Altijd eerst zorgen dat de carb. goed afgesteld staat, blaast hij dan nog steeds terug (bij de meeste shovel's) dan kan je deze truc toe passen.
Crane kwam er ook achter vandaar de verdeling op hun tandwiel.
Om het probleem goed aan tepakken moet je iets dieper graven, komen we nog wel een keer op terug.
Trouwens mooie strakke fiets (BT).
Onze liberators lopen ook prima met de standaard nokkenas en carb.
 
Terugpetsen in de carb. heb ik sporadisch gehad maar met afstellen kunnen regelen.Kan versleten gewichtsveertjes van de vervroeger niet eerder een oorzaak zijn?
Vrragje voor Max. :]
 
Murph, ontsteking daar geld hetzelfde voor als de carb, eerst alles controleren en afstellen.
De HD van nukkel heeft geen last van terugblazen, maar een ander wordt er gek van, wij zelf rijden op diverse shovel's en in het begin was het ook de een had er last van tot vervelends toe en de ander veel minder.
Tikken af en toe een verhaal op "brikken en klassiekers" en zullen proberen om over een of twee weken het verschijnsel van terug blazen bij de verschillende HD te verklaren.
 
ik heb nou mijn sproeier, erg ruig misschien maar toch, tien maten groter geboort en hij doet het nu veel minder. Ben van plan nog vijf maten groter te gaan. Het verbruik loopt hierbij trouwens nauwelijks op.
 
Ed je kan op een vrij simpele manier zelf een verstelbare sproeier monteren, is alleen maar een kwestie van een gaatje boren in carburateur waar je een verstelbare naald inzet.

Hoe groot was de sproeier die er in zat ?
 
165 en ik zit nu dus op 175. Maar ik heb nog steeds het gevoel dat het mengsel te arm is. Choke een stukje open=perfect. Koude motor geeft problemen en motor goed warm (stukje 110 op snelweg)=geen problemen. Motor zuipt ook niet en bougies zijn niet echt donker. Dus ik denk dat ik nog een stukje groter ga.
 
Ed hier nog een aanvulling op het carburateur verhaal.
Als je bezig bent om de sproeier groter te boren ga je al gauw te ver, deze verstelbare sproeier is dan een uitkomst (naald draai je in de hoofd sproeier tot de motor lekker loopt).



En zo ziet het er uit als hij gemonteerd is.

 
De hoofdsproeier wordt toch alleen gebruikt bij gas vol open.Weet nie wanneer die petste maar moet je het niet eerder in de midden sproeier zoeken?
 
Nou ken ik toch iemand van een shop die beweerd dat bij normaal rijgedrag de hoofd feitelijk niet gebruikt wordt.Blijft verwarrend. :?
 
Murph , eerst maken we het ontstekings verhaal af (bij brikken en klassiekers), doen we daarna een uitleg over de diverse carburateurs.

Carburateurs worden een beetje verdwijnende techniek..................jammer , zijn perfecte dingen om (thuis) af te stellen.
 
Ik heb vroeger bij mijn Super uit 1977 ook wat problemen gehad met de originele carburateur, daarna heb ik een tijd gereden met een dubbele Dell-orto, dat reed super maar werd ook dorstig, en daarna heb ik er een enkele Dell-orto op gezet, en daar heb ik nooit problemen mee gehad.
Zou ik een Shoveltje terug nemen zou ik toch weer zoeken naar zo'n carburateur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan