Tips voor Harley Davidson streetglide

BvE81

MF'er
5 mei 2021
36
32
Zoals de titel al zegt ben ik van plan over te stappen van een KTM SMC-r naar een Harley Davidson Streetglide. Afgelopen zomer een dagje een streetglide gehuurd en wat was dat fantastisch rijden met een comfort zoals ik dat niet gewend ben van mijn KTM. De KTM gaat as zaterdag met pijn in het hart mijn schuur verlaten. Tijd dus om me te gaan oriënteren voor een streetglide. Nu mijn eigenlijke vragen:

Is het verstandig om een Harley particulier over te nemen en hoe kan ik nagaan of ik een goede koop zonder schade verleden? Kun je het VIN nummer laten checken bij een dealer als de motor ergens anders gekocht wordt? Het Liefst ga ik naar de Harley dealer maar de prijzen zijn daar een stuk hoger dan bij een particulier. Op verkoop sites kom je er genoeg tegen rond de 15.000 maar als ik dan vergelijk met een dealer lijken dezelfde motoren wel 5 tot 8000 euro duurder te zijn . Het is en blijft voor mij toch een hele investering. Als er iemand mij kan adviseren of tips heeft hou ik me aanbevolen.

Boy
 
Neem in ieder geval iemand mee die de Harleys kent, die zien gauw genoeg of het wat is of niet. Via een particulier kan prima, er staan zat nette motoren op internet. Maar dat geldt voor elke motor die je koopt, via een dealer kan soms ook een zeperd worden.

Er zullen absoluut berichten komen over de 1HD en de 5HD (de beginkarakters van de Vin code, waarbij over het algemeen de 1HD een amerikaanse motor betreft). Daar zijn hele goede berichten over, maar ook sjoemelberichten, check dus bij een 1 HD altijd het VINnr online. Ook bij de 5 HD (europese motoren) zijn er zat goed, maar ook sjoemelpraktijken. Kijk sowieso of bloknr overeenkomt met framenr( Nu weet ik niet of dat bij de nieuwe ook nog geldt), gelijke nrs is een indicatie dat er geen gejatte onderdelen zijn, ongelijke nrs zouden geregisreerd moeten staan.

Eigenbouwkentekens, tja zelfde verhaal. Ik heb 2 jaar een eigenbouwmotor gehad ( met RDW documentatie) waar niets mis mee was, was een standaard HD model alleen opgebouwd uit onderdelen van diverse motoren.

Dus ja, de keuze is reuze, mits je maar met verstand op pad gaat en niet als een verliefde puber gaat kijken
 
Ik zou bij een dealer kopen. Ja je betaalt meer, maar je krijgt meestal 1/2 jaar garantie. En met een moto die je koopt (tenzij je een kenner bent) kan er altijd iets mis gaan. En als je weet wat harley onderdelen kosten gaat de prijs al snel omhoog gaan als je particulier gekocht hebt.

Ik zou voor de rust/zekere optie gaan en bij een dealer kopen.
 
Harley onderdelen vallen best wel mee is mijn ervvaring en een half jaar garantie, das vaak puur een verkooptruk
 
Bedankt allemaal voor de reacties . Ik ga de komende tijd eens een paar dealers af op zoek naar mijn toekomstige streetglide .
 
Ik zou bij een dealer kopen. Ja je betaalt meer, maar je krijgt meestal 1/2 jaar garantie. En met een moto die je koopt (tenzij je een kenner bent) kan er altijd iets mis gaan. En als je weet wat harley onderdelen kosten gaat de prijs al snel omhoog gaan als je particulier gekocht hebt.

Ik zou voor de rust/zekere optie gaan en bij een dealer kopen.
In de "wondere wereld" van de motorfietsen zijn onderdelen van HD , in vergelijking met andere merken helemaal niet zo duur te noemen :N
Bovendien heeft Harley Davidson van alle motor-merken de aller-grootste aftermarket te wereld.
Over specifiek de termen 1HD en 5HD ga ik hier geen letter meer vertellen , ....intussen moet alles hierover wel bekend zijn , en er is al méér dan zat over gerept. ( onthou i.i.g. dat vóór een bep. jaartal hier óók 1HD vin-nrs bij de off. HD-dealers verkocht werden. ;) )
Ben je een "rookie" ? ,.....neem dan altijd iemand mee met een zéér goede technische kijk op HD's !!! ,... of kies ( en bekostig dan maar zelf ) voor een onafhankelijke aankoop-keuring met ontbindings-clausule . ( en let maar op ,...zo gauw je daarmee aan komt zetten , verandert waarschijnlijk direct de vriendelijke verstandhouding , dáár waar men wat te verbergen heeft ! )
Wil je op save ? ,....koop bij een off. HD-dealer ( en met garantie ) !
Er is nog steeds een levendige , lucratieve "handel" gaande , door gewiekste handelaren die middels "auctions" de zgn doodklappers uit de USA opkopen en importeren voor een oud-ijzerprijs ,...en deze laten opkalefateren in Litouwen en Polen .
Dankzij die klote EU B| heeft de RDW het nakijken , en moeten ze er hier dan gewoon , machteloos toekijkend , een Ned. kenteken op afgeven.
Over de dáárbij opgegeven kilometerstanden : Die zijn hooguit geloofwaardig in de Efteling !
Ik en velen van onze HD-motorclub hebben er inmiddels door schade en schande ons leergeld al dubbel en dwars mee betaald !
Resumé : "WIJ" kunnen inmiddels allemaal wél het kaf van het koren scheiden ,...en trappen er dus i.i.g. NOOIT meer in . :N
Wil je persé gokken met je centen ? ,.....ga naar het casino ! :+
( als het namelijk achteraf toch fout uitpakt , dan is de kans heel groot dat je je financiële voordeel t.o.v. een aankoop bij de off. HD-dealer heel erg rap zult zien verdampen . )
 
Laatst bewerkt:
De KTM is inmiddels verkocht , ga me nu maar eens rustig oriënteren over een andere motor (street glide ) , voorlopig even wat meer km’s op mijn xt500 maken . Bedankt voor jullie reacties zo ver .
 
OF HD Venlo
Persoonlijk vind ik dit wel een aardige zaak met goede prijzen of Central in Den Bosch
 
Central in Den Bosch zit het dichtstbij , heb er afgelopen zomer een streetglide gehuurd voor 1 dag . De dag was veel te kort natuurlijk 😂. Ik ga de link ook even doorspitten .

Thx !
 
Mijn ook Harley rijdende stiefzoon had een aantal jaren geleden een 1HD bij een official HD dealer in het land gekocht. Toen hij bij een andere official dealer deze mogelijk wilde inruilen kreeg hij na hun VIN check te horen dat evt. inruil niet mogelijk was, gezien eerdere schade in de U.S., waardoor de fiets nooit in ons land de weg op had mogen komen...Uiteindelijk is de fiets onder protest bij de verkopende dealer ingeruild tegen wel een goede en...gewoon weer doorverkocht :(
 
Mijn ook Harley rijdende stiefzoon had een aantal jaren geleden een 1HD bij een official HD dealer in het land gekocht. Toen hij bij een andere official dealer deze mogelijk wilde inruilen kreeg hij na hun VIN check te horen dat evt. inruil niet mogelijk was, gezien eerdere schade in de U.S., waardoor de fiets nooit in ons land de weg op had mogen komen...Uiteindelijk is de fiets onder protest bij de verkopende dealer ingeruild tegen wel een goede en...gewoon weer doorverkocht :(
Ook niet 100% waterdicht dus !
 
Nou ,...die motoren kunnen intussen bij enkele off. HD-dealers nog wel worden "ingeruild" ,....maar helaas NIET onder de normale condities.
Deze off. HD-dealers hebben afspraken met "de handel" , waarbij deze laatst genoemde partij de "inruil-prijs" ( = hun inkoop-prijs voorlegt )
Als de 1HD motor-eigenaar met dit bedrag akkoord gaat , geldt dát dan als de zgn inruilprijs .
De "inruil-transactie" kan dan na instemming van de klant worden voortgezet ,......en de 1HD inruiler komt niet op de handels-voorraad van de HD-dealer , maar wordt vrijwel direct opgehaald door de handel .
----------------------------------------------------------
Gelukkig een heel aardige oplossing te noemen ,....maar natuurlijk nooit met de beste onderhandelings-posities ,....maar i.i.g. beter dan "geleur" en "gezeur" op mp.

( aldus de uitleg van de directeur van een off. HD-dealer in N-H. )
 
Laatst bewerkt:
kijk eens bij Voorraad.
goede zaak, met scherpe prijzen
Houdt er dan wél rekening mee , dat deze boven-genoemde zaak in Warmenhuizen geen off. HD-dealer is , maar een "HD-motor-handel/service bedrijf."
Zowel 1HD als 5HD motoren worden er aangeboden.
De europese 5HD motoren worden door hem opgekocht in Engeland ( en hebben veelal een helder - , én een natrekbaar verleden m.b.t. relatief lichtere schade's )
-----------------------------------------------------------
Deze handelaar onderscheidt zich wél in positievere zin van de rest :
Hij geeft je ter controle bij die Engelse 5HD motoren wél de complete (schade)-history op papier erbij.
-----------------------------------------------------------
Twee van onze clubleden hebben daar zulke Engelse 5HD motoren gekocht , en dat zijn/waren gewoon eerlijke motoren met een eerlijke km-stand.
Één rijdt er nog steeds op , ....de ander heeft 'm vorig jaar bij een off. HD-dealer probleemloos in kunnen ruilen op nieuwere M8 Street Glide.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ook Harley rijdende stiefzoon had een aantal jaren geleden een 1HD bij een official HD dealer in het land gekocht. Toen hij bij een andere official dealer deze mogelijk wilde inruilen kreeg hij na hun VIN check te horen dat evt. inruil niet mogelijk was, gezien eerdere schade in de U.S., waardoor de fiets nooit in ons land de weg op had mogen komen...Uiteindelijk is de fiets onder protest bij de verkopende dealer ingeruild tegen wel een goede en...gewoon weer doorverkocht :(
Had hij dat niet beter eerst kunnen checken voordat hij hem kocht?


Als er iemand mij kan adviseren of tips heeft hou ik me aanbevolen.
Een gratis tip, ik adviseer je voor aankoop de vin te controleren.
Waar dat ding ook vandaan kwam, waarmee het ook begint, 1hd of 5hd, maakt niks uit.
 
Laatst bewerkt:
Die tip hou ik zeker in mijn achterhoofd , die heb ik ook het vaakst voorbij horen komen . Thx
 
As woensdag proefrijden op een street glide uit 2011, hij staat bij central harley davidson in Den Bosch te koop . Ben benieuwd , er zit een apehanger stuur op waar ik zo op het eerste gezicht geen fan van ben .
Wordt vervolgd
 
As woensdag proefrijden op een street glide uit 2011, hij staat bij central harley davidson in Den Bosch te koop . Ben benieuwd , er zit een apehanger stuur op waar ik zo op het eerste gezicht geen fan van ben .
Wordt vervolgd
Stuur vervangen voor een dragbar en je maar afvragen wat je met die twee meter overlengte aan gas en koppelingskabel gaat doen. 😄
 
knopen.jpg
 
Staat ook nog een 2014 model met minder kms , die me optisch beter aanstaat . Maar ja ook weer duurder natuurlijk 🤔
 
Terug
Bovenaan Onderaan