Nieuwe motor, te veel van het goede?

motorrijdster

Rookie
26 feb 2003
6
0
Momenteel rijd ik op een Virago 535. Ben stiekum aan het kijken voor een andere.... Mijn vriend rijdt een Honda Shadow Ace. Hier heb ik eens op gereden, en is ook wel leuk, maar, is dit niet een beetje te hoog gegrepen? Nu heeft die van hem een extra breed stuur, waardoor ik met mijn armen recht zit en heeft hij forward controlls...waardoor ik met mijn benen recht zit. Deze motor is een stuk zwaarder dan een virago. Is dit wel verstandig?

Een twijfelende motorrijdster
 
Als jij die fiets wil is het toch makkelijk, smaller stuur er op en i.p.v. de forward controls de normale controls er op en gaan! *D
 
Of wat dacht je van ruilen met je vriend....weet je gelijk hoeveel hij van je houdt!
 
Momenteel rijd ik op een Virago 535. Ben stiekum aan het kijken voor een andere.... Mijn vriend rijdt een Honda Shadow Ace. Hier heb ik eens op gereden, en is ook wel leuk, maar, is dit niet een beetje te hoog gegrepen? Nu heeft die van hem een extra breed stuur, waardoor ik met mijn armen recht zit en heeft hij forward controlls...waardoor ik met mijn benen recht zit. Deze motor is een stuk zwaarder dan een virago. Is dit wel verstandig?

Een twijfelende motorrijdster
Al eens met een Yamaha dragstar gereden, is te vergelijken met een shadow ace maar lichter van gewicht dan de shadow en laag aan de grond, ideaal als je wat kortere benen hebt en de moto fietst zalig :)
 
Als je jezelf de baas over de motor voelt, en je kan het gewicht aan..waarom niet??
Ik ga geen waarden en normen opengooien omdat je klein zou kunnen zijn. Ik heb vele kleine vrouwen op harleys, andere choppers gezien.
Alles kan, als jij je er maar veilig op voelt.
 
Gewicht is relatief.
Ik ben zelf recent overgestapt van een 250 cc Custom eenpitter (120 kg) naar een 1500 cc Intruder Cruiser (315 kg). Ik was er in het begin ook bang voor dat het gewicht te groot zou zijn, maar dat erg bleek mee te vallen.
Je moet vooral kijken hoe hoog het zwaartepunt ligt. Bij een chopper/cruiser is dat vaak laag. Hierdoor merk je het grote gewicht niet zo (behalve bij het aanduwen als je accu leeg is). Daarnaast is de balhoofdhoek belangrijk. Een echte chopper heeft vaak een lange voorvork (en bijbehoorende balhoofdhoek), waardoor de motor eerder in de bocht "valt". Een cruiser moet je wat meer in de bocht duwen.
Ook is het belangrijk dat je fatsoenlijk met je voeten aan de grond kunt komen.
Gewicht blijkt in mijn geval geen probleem te zijn, maar je moet er niet bang van zijn. Alleen als hij om zou liggen heb ik een probleem.

full
 
Daarnaast is de balhoofdhoek belangrijk. Een echte chopper heeft vaak een lange voorvork (en bijbehoorende balhoofdhoek), waardoor de motor eerder in de bocht "valt".

(Afbeelding)

Een echte chopper valt echt niet in de bocht, dat doet een sportievere machine. Anders hadden ze wel met harleys en verbouwde yamaha twins op assen gereden..

Een custom en chopper hebben meer stuuraandacht nodig, zeker de nieuwere met hun licht onderuitstaande vork. Mijn 1985 vulcan 700 had een steilere balhoofdhoek dan mn latere 800. De oude ging dus makkelijker hard door de bocht dan de nieuwere was mijn ervaring.

Kortom: je bedoelt te zeggen: Een echte chopper heeft een langere voorvork waardoor ie de bocht uit 'dweilt '( zij het bij de fabrieksmachines in heeele kleine mate) en je m op het spoor moet houden, je moet alerter sturen. Bij een sportievere motor kan je meer met je heupen sturen waardoor de motor makkelijker de bocht in valt.. En toch valt er met een goed afgestemde 'echte' chopper best te rijden.
Maar het verschil is dat je met een sportievere motor slapend door de bocht gaat.

Maarja het mag duidelijk zijn. Een chopper is niet gemaakt om strak door de bochten te sturen, dus dat geeft allemaal niet.
Tenzij je wat mist, net als ik en nu een bandit 1200 heb waarmee ik wat heb gevonden wat ik bij mn choppers niet vond..de motor doet nu exact wat ik wil.
Je zou namelijk zeggen dat de chopper toch ook lekker rijd en de bocht maakt die jij wilt? Ja, totdat ik op een sportievere machine een rondje reed, na 5 jaar alleen maar gechopperd te hebben.

Laat ik het hier bij houden, anders word het weer zo'n boekwerk.. :)
 
Hey motorrijdster,

Mocht je problemen met de forward control hebben, wil ik ze best wel overnemen voor een goed prijsje

goetjes
 
Hi Motorrijdster,

De wederhelft heeft ook op een 535 gereden. Ze is niet groot overigens. Regelmatig stapte ze op m'n Shadow ( met forward control & breed stuur ) en zat er dus precies op zoals jij beschrijft, rechte benen en armen. Toch heeft ze altijd veel plezier gehad aan de Shadow. Iets later heeft een eigen Virago 650 gekocht. Model lijkt veel op de Shadow en ze wist dus dat ze deze motor onder controle kon houden.

En wat denk je.........

Na nog geen 8 maanden op de 650 te hebben gereden heeft ze een Wildstar 1600 gekocht :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan