Gilera Nexus 300

De Buikschuiver

MF veteraan
28 mei 2003
1.674
2
Napoli, Italia
En het wachten was natuurlijk op de mooiste 300cc op de markt:

Gilera Nexus 300

De opgepompte (maar gek genoeg nauwelijks opgefokte) QUASAR van Piaggio drijft het achterwiel aan met bijna 22,5 pk (niet meer dan de 250) en 23 Nm (3 meer dan de 250), waardoor volgens Gilera de Nexus sneller is dan het "vorige" model met de bekende 250. Voor zover ik kan zien is het blok ook de enige wijziging t.o.v. de 250. Zonder een vermogenstoename geloof ik niet dat-ie harder loopt, maar met 15% meer koppel zou-ie wel sneller van z'n plaats kunnen komen. Toch denk ik (ik heb geen cijfers maar zou ze maar wat graag willen zien) dat een SH300i (27pk 26Nm) z'n neus voor de Gilera houdt.

De nieuwe Nexus
big_gilera_nexus_300_02.jpg


De Nexus door de bocht
big_gilera_nexus_300_07.jpg


Nexus bewaart je helm
big_gilera_nexus_125_09.jpg


burnoutje
gilera_nexus_300_simoncelli_09.jpg


samen met grote broer GP800
big_gilera_nexus_300_simoncelli_03.jpg
 
Laatst bewerkt:
Deze blokken maken allemaal gebruik van die superlelijke achtertrein (achterbrug). Dat van aan 400 & 500cc vind ik dan wel weer heel geslaagd.

Tja, zoals ik al eerder zei, je kan bezig blijven he.
 
Het stel mij wat teleur. Wie komt er nu eens met een "echte" 300 en meer dan 30 pk???in een middelformaat scooter als de SH 300i.

Jammer,jammer.
 
Zitten er nu echt andere blokken onder, want als ik zo rond kijk en lees.
Gaat het telkens weer om de 200cc versie waar een grotere cilinder op is gezet.

En met iets van 270cc had ik deze versie liever de 250 genoemd.
Misschien hadden ze beter het blok van de 500cc kunnen pakken en die insnoeren naar iets over de 300cc

Of zijn de 250/300cc blokken wel blokken op zich?
Op die manier kun je met een 200cc versie van piaggio vrij makkelijk gaan naar een 250/300cc gaan.
Door alleen cilinder en zuiger te vervangen.
Of zie ik dat verkeerd. Media – 2002 (naam/wachtwoord)

2592438946_85e3c11986_b.jpg
 
jaja, mooi ding.....


Maar heb er al zo eentje gehad ooit (grote broer)..... :z :z :z :z :z

rij nu lekker klassiek.. :+ :+
 
Deze blokken maken allemaal gebruik van die superlelijke achtertrein (achterbrug). Dat van aan 400 & 500cc vind ik dan wel weer heel geslaagd.

Tja, zoals ik al eerder zei, je kan bezig blijven he.

"Superlelijke achtertrein"???????? :? :? :?

Die met het MASTER-blok vind ik ook mooier omdat-ie zo vet oogt, maar om een QUASAR achtertrein nou lelijk te noemen....... Ik vind 't zeer prettig ogen!

Zitten er nu echt andere blokken onder, want als ik zo rond kijk en lees.
Gaat het telkens weer om de 200cc versie waar een grotere cilinder op is gezet.

En met iets van 270cc had ik deze versie liever de 250 genoemd.
Misschien hadden ze beter het blok van de 500cc kunnen pakken en die insnoeren naar iets over de 300cc

Of zijn de 250/300cc blokken wel blokken op zich?
Op die manier kun je met een 200cc versie van piaggio vrij makkelijk gaan naar een 250/300cc gaan.
Door alleen cilinder en zuiger te vervangen.
Of zie ik dat verkeerd. Media – 2002 (naam/wachtwoord)

[afbeelding]

Nee hoor, de 200cc is een LEADER, geboren als 125cc en later overal vindbaar als 150, 180 en 200-blok. De 250 daarentegen is een QUASAR (nieuwe ontwikkeling los van de LEADER) en werd ge-introduceerd in de Beverly 250. De 300 is daar gewoon weer een doorontwikkeling van. Een kleinere versie van het MASTER-blok (ge-introduceerd in de Beverly 500) maakte zijn debuut weer in de Beverly, dit keer als 400. Probleem is denk ik dat het MASTER-blok als 400cc een vermogen heeft van 35 pk. Als je dan met een QUASAR uitkomt die tot 30 komt verkoop je geen MASTERs meer. Honda heeft dat probleem niet, want hun 400 is een tweecilinder (zit in de SW) en die kan nooit een concurrent van hun blok uit de SH300i zijn vanwege het totaal andere karakter. De QUASAR en de MASTER-blokken kunnen wél kannibalisme binnen hetzelfde huis veroorzaken, want allebei zijn het ééncilinders die zijn afgestemd op "zo hard mogelijk". Een MASTER-blok is door zijn superieure techniek duurder dan een QUASAR, vandaar dat een 300cc-blok met 30 pk een probleem zou worden als de MASTERs niet opgewaardeerd worden. Dus heeft Piaggio de volgende vermogens nodig om Honda (en Yamaha) het hoofd te bieden:

QUASAR 250cc: 23 pk (leider in de 250cc-klasse)
QUASAR 300cc: 30 pk (11% méér dan de SH300i)
MASTER 400cc: 40 pk (net als de oude 500)
MASTER 500cc: 50 pk (gelijk aan SW600 maar met 190 kg leeggewicht)
V-twin 850cc: 85 pk (voor de GP800 II)

Nu maar dromen van een scooter met 85 pk...... :9~
 
Stel je voor maar het kan natuurlijk. Dat wil zeggen dat ze met 500cc het vermogen zouden evenaren van tal van 650cc monocilinders (handgeschakelde).
 
Meerkleppentechniek bestaat al in de scooterwereld (het MASTER-blok ademt met vier kleppen bijvoorbeeld), directe brandstofinjectie echter nog niet (in de motorfietsenwereld is "injectie" nog indirect), dat kan nog wel een aardig winstje opleveren! Van 40 (Nexus 500, nu het sterkste MASTER-blok op de markt) naar 50 (mijn prognose) is een stap van 20%, dat is ambitieus maar is misschien toch haalbaar.
 
Mooi is hij in elk geval; maar wat gaat dat hier kosten? en is ABS verkrijgbaar?

Allebei vragen waar ik ook graag een antwoord op zou willen hebben.
Indien ABS beschikbaar is, en de prijs redelijk (onder de € 5.000,-), dan wordt dit voor mij iets om serieus over na te denken...
 
Die wou ik zekers kopen,maar die mongolezaak waar die stond had hem voor mijn neus verkocht,en niets meer laten horen van hun |( nu verder zoeken dus..
 
Terug
Bovenaan Onderaan