Koelvloeistof, groen bij groen?

GreenLizard

Rookie
19 apr 2008
20
0
Beste MF-ers,

Heb vorige week een mooie fiets gekocht, het niveau van de koelvloeistof is echter wat aan de lage kant. Ik heb al wat gezocht op dit forum, in meerdere topics over koelvloeistof, maar nog geen echt antwoord op mn vraag kunnen vinden.

De voormalig eigenaar van de motor is op vakantie, dus ik weet niet welke koelvloeistof (of antivries?) er in zit. Ik weet alleen dat deze groen is, en ik hem graag bij zou vullen. Kan ik gewoon 'groene' kopen en dit erbij gooien?

Mvg,
Tom
 
Misschien een overbodige tip: let op of je koelvloeistof nodig hebt voor een aluminium motorblok O-)
Je kan gewoon bijvullen met welk merk/kleur koelvloeistof dan ook.
 
Je kan gewoon bijvullen met welk merk/kleur koelvloeistof dan ook.
Neem deze tip vooral NIET serieus, want dit kan dus NIET. :X

Groen bij groen is over het algemeen OK. Dit zou ik gewoon doen in jou geval. Koelmiddelen zijn tegenwoordig best wel high tech en heb er eerder een kort stukje over geschreven. Ga dat nu niet weer doen.
 
Neem deze tip vooral NIET serieus, want dit kan dus NIET. :X

Groen bij groen is over het algemeen OK. Dit zou ik gewoon doen in jou geval. Koelmiddelen zijn tegenwoordig best wel high tech en heb er eerder een kort stukje over geschreven. Ga dat nu niet weer doen.

nou laast heb ik het geprobeerd, en het lukte....!!! vraag me niet hoe.. maar het sprong er niet uit....... ge-wel-dig.... :+
 
natuurlijk ben ik aardig... en ja, wat zoeken betrefd zijn er betere als ik...

en let niet op mijn satire... daar houdt ik wel van.... hopelijk valt het duidelijk op wanneer ik wat bedoel ;)
Ik dacht dat je daar niet zo goed tegen kon ;) Nou, wie weet valt het dan toch allemaal mee. Heren, de ballen want ik ga nu schuren.

Wat denken jullie: zou roze schuurpapier samengaan met gele verf? *O*
 
Ik dacht dat je daar niet zo goed tegen kon ;) Nou, wie weet valt het dan toch allemaal mee. Heren, de ballen want ik ga nu schuren.

Wat denken jullie: zou roze schuurpapier samengaan met gele verf? *O*

what makes you think so.... ???
nah wil ik dat wel weten :P ?

nee, rose schuurpapier en gele verf gaan niet samen.... |(
tenminste niet in het koelsysteem van je motor...... :+
 
Neem deze tip vooral NIET serieus, want dit kan dus NIET. :X

Groen bij groen is over het algemeen OK. Dit zou ik gewoon doen in jou geval. Koelmiddelen zijn tegenwoordig best wel high tech en heb er eerder een kort stukje over geschreven. Ga dat nu niet weer doen.
Nounou :o ( en copy-paste is vaak een kleine moeite hoor).
Ik heb nog nooit gehoord dat ik bijvoorbeeld blauwe koelvloeistof van de GAMMA niet kan mengen met groene koelvloeistof van de PRAXIS, maar blijkbaar kan dat dus niet.
Ik dacht dat alleen de kleur voor de bescherming stond namelijk(blauw tot -35 en groen tot -25).
Iig heb ik er nooit problemen mee gehad, maar dat zal wel misschien geluk zijn O-)

Vooral omdat vaak een klein beetje is wat je bij moet vullen.
Grote hoeveelheden bijvullen duidt meer op een lekkage(wat kan zijn veroorzaakt door de kleurverschillen :+

[edit]
Koelvloeistof niet mengen!

Nu het koude weer nadert is het zaak de vorstbeschermende eigenschappen van het koelsysteem te controleren. Ververs het koelsysteem tijdig. Mag je in een moderne auto ‘zomaar’ elke koelvloeistof gebruiken? Zeker niet! Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof en antivries kan schadelijke gevolgen hebben voor de techniek.


Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de producenten afgeraden
Rood, blauw, groen: je komt koelvloeistof in alle mogelijke kleuren tegen. De kleur dient slechts ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit van doen. Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de koelvloeistofproducenten afgeraden. Er kunnen problemen ontstaan met loskomende oxidatie lagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp en de koppakking zijn niet uitgesloten en kunststoffen en rubber kunnen verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg. De genoemde problemen treden niet onmiddellijk op, maar wel op de lange duur.

Samenstelling
Koelvloeistof bestaat uit een 50/50 mengsel van water, antivries en additieven. Omdat het antivriespakket bestaat uit (ongeveer) 92% glycol, 5% additieven en 3% water, bestaat 100% koelvloeistof uit 51,5% water, 46% glycol en 2,5% additieven. Het water moet aan een aantal eisen voldoen om geschikt te zijn als koelwater. De zuurgraad, de hardheid, en de hoeveelheden sulfaten, chloor en andere ongewenste stoffen moeten binnen bepaalde grenzen vallen.

Er worden twee soorten glycol gebruikt, mono ethyleen glycol (MEG of kortweg EG) en mono-propyleen glycol (MPG of kortweg PG). Het is niet mogelijk om het verschil tussen de twee vast te stellen zonder de hulp van een laboratorium. De additievenpakketten zijn ook verschillend omdat de autofabrikanten verschillende eisen stellen. Grofweg zijn er drie typen: Japanse, Europese en Amerikaanse. Omdat niet vast te stellen is welke koelvloeistof in het systeem zit, is het niet wenselijk zomaar additief bij te vullen. Bovendien is het additief niet los verkrijgbaar.
Bijvullen
Als er moet worden bijgevuld, gebruik dan de voor dat automodel voorgeschreven koelvloeistof. Vergeet niet de oorzaak van het verlies op te sporen en te verhelpen. Ververs de koelvloeistof op de juiste wijze, op de voorgeschreven termijn en met de voorgeschreven vloeistof.

Het verschil tussen de twee glycolen is dat ethyleen glycol giftiger is dan de mono-propyleen glycol. Dit type glycol werd in Zwitserland gebruikt vanwege de verkoop van koelvloeistoffen in supermarkten. Er is verschil in viscositeit (stroperigheid), warmteoverdracht en de hoeveelheid die nodig is om een bepaald vriespunt te halen. Moderne koelvloeistoffen bevatten MEG, gebruiken een OAT-additievenpakket en speciaal onthard en gezuiverd water.

Tot slot nog een belangrijke opmerking: het bepalen van het vriespunt zegt niets over de toestand van de additieven in de koelvloeistof. Op tijd vervangen blijft het beste.
[/edit]

Idd dus.
 
Laatst bewerkt:
en als je het niet vertrouwd, alles er uit en nieuwe er in, zoveel werk is dat niet ;)

Ik vul altijd me koelvloeistof bij met water, en 1 x in het jaar nieuwe vloeistof erin :)
 
Neem deze tip vooral NIET serieus, want dit kan dus NIET. :X

Groen bij groen is over het algemeen OK. Dit zou ik gewoon doen in jou geval. Koelmiddelen zijn tegenwoordig best wel high tech en heb er eerder een kort stukje over geschreven. Ga dat nu niet weer doen.

Mee eens. De kleur zegt niet alleen iets over de temperatuur waarbij het spul werkt, maar ook over de samenstelling en de geschiktheid voor bepaalde materialen, zoals bv. aluminium.
Die kleur wordt ook aangebracht om te voorkomen dat mensen koelvloeistoffen zomaar gaan mengen......

De vraag is overigens of die groene wel de goeie vloeistof is...... Heel wat mensen kijken écht niet wat ze er in flikkeren.
 
En dit heb ik gevonden op het net.

De standaard koelvloeistof van VAG is de G12, in 2005 ge-upgrade naar de G12-plus (Coolmix LL). Dat is de speciale rode (rose) koelvloeistof van VAG. De specificatiecode moet VAG 'TL-VW 774 F' zijn oftewel G12-plus. Dan is je auto beschermd tot circa -38 graden Celcius. Kost bij de dealer circa 5.= euro per liter. De oude versie van G12 is de G11 en die is groen van kleur.

Levensduur
De G12 en G12-plus zijn OAT koelvloeistoffen (Organic Acid Technologie). Deze techniek maakt gebruik van non-depleting inhibitoren, wat zoveel wil zeggen als additieven die zichzelf niet verbruiken om hun werk te doen. Af fabriek mag het dan ook zes (6) jaar (700.000 km) blijven zitten.

Mengen
Het verschil met de andere koelvloeistoffen zit hem niet in de basis, maar in de additieven. G12 en G12-plus zijn beiden op basis van MEG (Mono Ethyleen Glycol), daarom kun je G12 en G12-plus ook zonder meer mengen. G12-plus mag je ook mengen met G11. Als de basis van een andere koelvloeistof ook MEG is dan is mengen met G12 en G12-plus geen probleem, alleen de levensduur wordt dan verkort. De G12 of G12-plus mag je absoluut niet vermengen met een synthetische koelvloeistof, er ontstaat dan namelijk een bruinachtige drab die zeer zeker tot motorschade leidt.

VAG is niet de afkorting van vagina maar heeft iets met volkswagen en Audie te maken.

Rood of groen je kan ze mengen volgens dit verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt soms wel je heldere momenten, maar soms ook niet. Raad eens in welke periode je nu zit.


Dank oh grote meester :}

Ik ben de eer die mij met uw aandacht voor mij ten deel valt niet waardig! :}

Ik zal diep in mezelf op zoek gaan naar de waarheid die uwe verhevenheid reeds omhelst heeft.... :}















Maar check jij dan effe op google de begrippen 'humor' en 'tongue in cheeck' ?

PIPO :+ :W
 
Laatst bewerkt:
En dit heb ik gevonden op het net.

De standaard koelvloeistof van VAG is de G12, in 2005 ge-upgrade naar de G12-plus (Coolmix LL). Dat is de speciale rode (rose) koelvloeistof van VAG. De specificatiecode moet VAG 'TL-VW 774 F' zijn oftewel G12-plus. Dan is je auto beschermd tot circa -38 graden Celcius. Kost bij de dealer circa 5.= euro per liter. De oude versie van G12 is de G11 en die is groen van kleur.

Levensduur
De G12 en G12-plus zijn OAT koelvloeistoffen (Organic Acid Technologie). Deze techniek maakt gebruik van non-depleting inhibitoren, wat zoveel wil zeggen als additieven die zichzelf niet verbruiken om hun werk te doen. Af fabriek mag het dan ook zes (6) jaar (700.000 km) blijven zitten.

Mengen
Het verschil met de andere koelvloeistoffen zit hem niet in de basis, maar in de additieven. G12 en G12-plus zijn beiden op basis van MEG (Mono Ethyleen Glycol), daarom kun je G12 en G12-plus ook zonder meer mengen. G12-plus mag je ook mengen met G11. Als de basis van een andere koelvloeistof ook MEG is dan is mengen met G12 en G12-plus geen probleem, alleen de levensduur wordt dan verkort. De G12 of G12-plus mag je absoluut niet vermengen met een synthetische koelvloeistof, er ontstaat dan namelijk een bruinachtige drab die zeer zeker tot motorschade leidt.

VAG is niet de afkorting van vagina maar heeft iets met volkswagen en Audie te maken.

Rood of groen je kan ze mengen volgens dit verhaal.
Okee dan. :)
 
Dank oh grote meester :}
Ben blij dat je me op waarde weet te schatten. Dit bedoelde ik nu met heldere momenten.

Zelfs de grote meester vergeet wel eens een smilie en ik waardeer je gevoel voor humor, maar soms moet je even streng zijn.

-In de beperking toont zich de meester-

- Als een meester in de wereld verschijnt, kunt u hem hieraan herkennen, dat de dommen allen tegen hem samenspannen-


En nu weer verder met m'n roze schuurpapier....
 
Terug
Bovenaan Onderaan