BMW K1300GT

Hoezo minder snel accepteren dat er iets mis is met hun motor:

mijn lijstje tot nu toe van Miss January (k1200gt) met inmiddels 81 k op de teller:
- achterremschijf+ klauw vervangen
- ringantenne vervangen
- middenbok vervangen (2x)
- ESA bedrading gebroken
- nokkenaskettingspanner
- buitentemperatuursensor
- distributieketting
- radiateur
- pingelsensor (2x)
- veerelement achter
- accu (3x)
- Zumo 550 steun (2x)
- voorwiellager kapot
- 3 x startproblemen, afgesleept/vervangend vervoer

Over service van de dealer niet te klagen, maar het is wel een leasemotor.
Peter


Je hebt er wel 81000 km op staan natuurlijk.
Ik zeg niet dat het goed is maar het is wel moeilijk om te vergelijken.

Kijk hier maar eens:

Technical/Mechanical Problems
 
Laatst bewerkt:
81000 km is in mijn ogen niets bijzonder wat me opvalt in het voorgenoemde lijstje zijn de kosten die gemaakt worden buiten regulier onderhoud
zoals vermeld heb ik wel wat ervaring met japanse motoren
hieronder volgt een opsomming van de laatste 3 motoren buiten de gebruikelijke beurten/onderhoud:

yamaha 900 div in 3 jaar tijd ongeveer 60000km gereden geen bijzonderheden

suzuki gsx 1400 3,5 jaar gereden 70000km 1 keer accu vervangen

kromme remschijf voor onder garantie vervangen
voorwielager kapot eigen rekening voor de rest geen bijzonderheden
kawasaki zzr1400 km stand op dit moment 70000km alles zelf gereden
niets bijzonders behalve reguliere beurten
dus ik ben nog steeds huiverig als ik voorgenoemd lijstje ziet van de 1200gt eventueel 1300gt
en de andere problemen
ik denk dat ik voor een jap ga
mvg eric
 
Wie heeft dezelfde ervaringen als de duurtestmotor? Niemand?
Ehhhhmm, ikke...

Reed gisteravond netjes 130-140 op de linkerbaan van de A16, toen er even een hapering in de motor te voelen was. Snelle check van de instrumenten leverde geen info op. Een paar honder meter verderop kreeg ik te maken met een niet mis te verstane "hapering". Direct het rode olielampje aan en een grote rookpluim achter de motor. Koppeling in en de vluchtstrook op (gelukkig aan de linkerkant, dat scheelt 4 banen opschuiven).

Fiets stroomloos gemaakt en even snel gekeken wat er loos was. Wat direct opviel was de plas olie onder de kuip. De banden waren, op het loopvlak na, voorzien van een dikke laag olie.... Even een momentje van blijdschap dat ik niet zoveel had hoeven sturen en remmen.

Na vlot afgesleept te zijn was er tijd om eens wat beter naar het blok te kijken, voor zover je daar iets van kunt zien met de enorme kuip. Behalve olie leek er in de onderkuip nog iets te liggen dat daar niet thuis hoort:



Naast de afgebroken drijfstang lag nog een bout.

Inspectie van deze 2 overblijfselen bij de dealer geeft een aardige 1e conclusie. De bout wordt gebruikt om de 2 halve cirkels van de drijfstang aan elkaar te schroeven. Daarvan worden er dus 2 per drijfstang gebruikt. De gevonden bout is nog intact, met bijna perfect schroefdraad. Op het plaatje zie je aan de bovenkant een afgebroken bout. De gevonden bout hoort in de onderkant (waar je 542 ziet staan). Het binnen draad aldaar is ook nog bijna perfect. Dat duidt er dus op dat dit niet met geweld uit elkaar is getrokken, iets wat aan de ander kant duidelijk wel is gebeurd.

De bout is dan dus los gekomen, waarna alle kracht op de overgebleven bout terecht is gekomen. Die is als gevolg daarvan gebogen en vervolgens gebroken.

De fiets wordt vandaag naar de dealer gebracht. Ik ben erg benieuwd hoe het eruit ziet als de kuip verwijderd is...

PS: 15 maanden oud, 37.000 km.
 
Laatst bewerkt:
Ehhhhmm, ikke...

....nachtmerrieverhaal ......
Oef...da's heftig! En dank je beschermengeltjes maar (want het moeten er meer dan 1 zijn geweest) dat je met al die olie overeind bent gebleven.
Ljkt me ook niet de meest prettige plek om dit soort problemen te krijgen gezien de vele rijbanen en dito verkeer :N
 
Weet dat een forumlid tijdens een proefrit op een 1300 demo ook i.d. heeft meegemaakt. Blijft denk ik een zeldzaam probleem wat gelukkig voor jou binnen de garantieperiode kostenloos verholpen gaat worden.
 
Nou Eric,
Ik heel graag...............

Vorig jaar in augustus heb ik onder garantie een nieuwe accu gekregen. De oude was opeens dood.....

Met de nieuwe accu meteen een orginele BMW lader gekocht. Volgens de dealer kon deze er continue op blijven staan ten tijde van het niet rijden...

Zo heeft hij overwinterd...
nu heb ik lekker afelopen maand lekker km's gedraaid en stond hij onlangs weer 10 dagen stil..

Na 10 dagen....geen lader gebruikt....accu zo dood als een pier... 2 dagen een optimate er aan gehangen...Amper kunnen starten...uurtje gereden...motor uit en meteen weer starten...Leeeeege accu.....schiet mij maar lek....

Nu weet ik dat die orginele bmw accu's ergens uit de supermarkt komen of zo...maar dit vind ik wel triest....

Heb ook nog een japanner....start net zo makkelijk na 3 maanden stil staan zonder lader.....

Weet iemand waar dit nu aan ligt.?
Heeft iemand een goede suggestie voor een andere accu? Ander merk?
 
Dag,mijn naam is Edwin en ben hier voor het eerst op dit forum.
Onlangs heb ik een nieuwe K1300gt aangeschaft en ben tot nu toe zeer tevreden.
Hiervoor had ik een ST1300 die inderdaad "wiebelde" boven de 120km/u.
Het vermogen en de koersvastheid is van de GT een stuk beter.
Het "injectiegevoel"is van beide motoren hetzelfde.Dat romige van een carburatiemotor is verleden tijd denk ik.
Voor de rest is het afwachten en Kilometers maken.
 
Inmiddels is er een nieuwe kabelboom voor mijn gt besteld.
Blijkt dat bij een warm blok de draad naar de startmotor te dun is en dan niet goed stroom kan afleveren aan die zelfde startmotor.

Kmoet nog uitvissen of het wel lukt als het blok is afgekoeld.
Zou volgens een monteur van mijn dealer een oud probleem van de k1200 GT zijn...?
 
Blijkt dat bij een warm blok de draad naar de startmotor te dun is en dan niet goed stroom kan afleveren aan die zelfde startmotor.
Mijn K1300GT heeft ook heel soms een probleem met warm starten. Bij mij is er ook sprake van geweest een of ander kabel te vervangen voor een dikkere. Dat zou een actie van BMW worden. Maar de dealer vertelde me later dat dit toch niet zou gebeuren omdat ze er in Duitsland nu toch weer niet zeker van waren dat dat de oplossing zou zijn.
 
De fiets wordt vandaag naar de dealer gebracht
...en is gisteren weer opgehaald.

Er zat dus een flink gat onder in het motorblok. Motor Houtrust heeft direct een vervangende fiets geregeld en is aan de slag gegaan.

Nu is het complete blok, inclusief koppeling, vervangen. Het 1e deel van het uitlaatsysteem is ook vervangen omdat de drijfstang er een deukje in had getikt. En nieuwe bandjes, want degene die er onder zaten waren doordrenkt met olie.

Gelijk maar een inrij-ritje gemaakt en de 1e 200 km op het blok gezet. Die loopt weer als nieuw! Vanavond voor de 2e ronde.

Volgende week de 1000 beurt.
 
Even een update,

Vorig jaar in augustus heb ik onder garantie een nieuwe accu gekregen nadat deze na 1,5 jaar de geest had gegeven.

Nu is deze accu ook aan zn eind........
De nieuwe moet ik nu betalen?????

Is dit normaal.... 8 maanden oud???? betalen???
 
Ja, da's natuurlijk volkomen logisch,..dat je moet betalen.
Niemand weet natuurlijk wat je met die accu hebt uitgespookt. misschien heb je 'm wel expres op de grond gegooid of mee in bad genomen of is ie in de kaasfondue gevallen.
Om nog maar te zwijgen over die arme mensen bij de accu-fabriek die zich een slag in de rondte werken om die accu's bij het gepeupel te krijgen. Moeten die dan de rest van de maand macaroni eten omdat iemand na 8 maand z'n accu van het leven heeft beroofd en niet wil betalen voor een nieuwe? Da's toch de omgekeerde wereld! U verslijt ze per slot van rekening bij het leven.

Kijk, als er nou vaker problemen waren met bmw-accu's (wat natuurlijk een belachelijke veronderstelling is),...dan...
Maar nee, betalen zult u! Alleen het idee al,....een "gratis accu"...wat denken de mensen tegenwoordig wel... :r
 
Ja, da's natuurlijk volkomen logisch,..dat je moet betalen.
Niemand weet natuurlijk wat je met die accu hebt uitgespookt. misschien heb je 'm wel expres op de grond gegooid of mee in bad genomen of is ie in de kaasfondue gevallen.
Om nog maar te zwijgen over die arme mensen bij de accu-fabriek die zich een slag in de rondte werken om die accu's bij het gepeupel te krijgen. Moeten die dan de rest van de maand macaroni eten omdat iemand na 8 maand z'n accu van het leven heeft beroofd en niet wil betalen voor een nieuwe? Da's toch de omgekeerde wereld! U verslijt ze per slot van rekening bij het leven.

Kijk, als er nou vaker problemen waren met bmw-accu's (wat natuurlijk een belachelijke veronderstelling is),...dan...
Maar nee, betalen zult u! Alleen het idee al,....een "gratis accu"...wat denken de mensen tegenwoordig wel... :r
:}

Enneh....met mijn 1200GT ook accuproblemen gehad. Omdat ik 'm altijd aan de druppelaar heb hangen werd heel lang het probleem gemaskeerd. Wel was me al opgevallen dat bij een lange rit het starten na een aantal keren steeds moeizamer ging. Totdat het beestje er tijdens de vakantie (gelukkig aan het eind) helemaal mee ophield. Garantie? Nee hoor, was een paar dagen buiten de garantieperiode, 0.0 coulance. :( Duidelijk geen sterk punt, die BMW accu's B|
 
Laatst bewerkt:
Het is nog niet afgelopen...

Heb ik zaterdag een nieuwe accu in de motor gekregen....Uurtje gereden....staat vervolgens 4 dagen stil....starten: niks......leeg.....

Iemand bekend met dit fenomeen?
De dynamo ligt voor de hand...maar al die electronica tegenwoordig?
 
mijn twijfels om een bmw1300gt aan te schaffen worden steeds meer weggenomen!!

Ik ben nog steeds heel tevreden van mijn machine. Ben pas de nieuwe K1600GT gaan testrijden, en vond het een dikke teleurstelling. Electronische gas werkt voor geen meter, geeft echt het aan/uit gevoel, en het dashboard incl. gebruik van boordcomputer trekt op geen kl#ten...

Mijn batterij is ook al vervangen, ondanks dat hij altijd aan de druppellader hangt. Ik vermoed dat er ergens een verlies is. Men heeft me toendertijd gezegd dat het systeem zich volledig afsluit. Ik heb wel een Zumo rechtsstreeks aan de accu hangen, maar als daar niets in hangt, kan dat ook niets verbruiken, want is een "domme"craddle.

Ik heb recent weer enkele motorbeheersings cursussen gedaan op hoog niveau, gewoon met de K, terwijl de rest vaak een GS bij had, en ik kon de baasjes net zo handig volgen. Ja, soms iets meer werk, maar doenbaar.

Dus K1300GT. Een pracht van een motor... Ik ben nog steeds overtuigd, en doe deze nooit meer weg.

Moet alleen die dagrijlichtjes nog steeds eens vervangen door LED. Gaat dat nog steeds best via Duitsland?

groet

Pascal
 
En ik vergeet nog iets ivm die K1600GT. Ben potverdikke 4 keer stil gevallen bij vertrek vanuit stilstand met die prachtige 6-cilinder met enorm veel koppel... Heb gewoon rustig gereden, zoals ik altijd met de 1300 rijdt. Maar manman, was me dat verschieten, die viel gewoon zo dood als ne pier...

Ben je een beginnende rijder vroegen ze me? euh nee, rijdt al 17 jaar ondertussen. Ben je zo een zware machine niet gewoon? Nee, heb een Fireblade en een K1300... TJah, raar dan. Nee niet raar. Gewoon klote. Een 6 cilinder met zooooooveeeel koppel, die vanuit stilstand extra gasresponse nodig heeft om te kunenn vertrekken, anders valt hij stil???? Laat maar jah...
 
Beste PVerspeek:
""Dus K1300GT. Een pracht van een motor... Ik ben nog steeds overtuigd""

Ben het hiermee volledig eens en dat je niet aan de gasaanname van de K1600GT kon wennen, je bent niet de enige, ik rijd al 30 jaar motor, jarenlang 30/40.000 km, en ik had hetzelfde probleem.

Ennn... als je op een K1300GT een GS-er kan bijhouden in de bochten/bergen ben je eigenlijk een Valentino Rossi-in-wording want zo'n GS rijdt zoveel makkelijker ( heb er 2 gehad) dus dat ligt aan de motor en niet aan de rijder haha!
 
Ben het hiermee volledig eens en dat je niet aan de gasaanname van de K1600GT kon wennen, je bent niet de enige, ik rijd al 30 jaar motor, jarenlang 30/40.000 km, en ik had hetzelfde probleem.

Ik vond het zo erg, dat ik al gezegd heb, nooit zo een... :)

Ennn... als je op een K1300GT een GS-er kan bijhouden in de bochten/bergen ben je eigenlijk een Valentino Rossi-in-wording want zo'n GS rijdt zoveel makkelijker ( heb er 2 gehad) dus dat ligt aan de motor en niet aan de rijder haha!

Was niet in de bergen, maar op een parkeerterrein, trager dan stapvoets een parcour afrijden tussen kegeltjes, met veel haakse bochten etc... Motorbeheersing, dus traag. Op de openbare weg in bochten etc moet ik ook niet veel onderdoen voor die motoren. Zelfs racers ga ik niet uit de weg, en ik kan het vergelijk makkelijk maken, want heb beide modellen thuis staan.

Maar ben zeker geen Rossi. Beheers mijn machines gewoon goed, en oefen daar veel op. Goede lijnen rijden, goede gas- en remtechnieken, en zeker als allerbelangrijkste goede kijktechnieken.

Groet

P.
 
Ook ik ben erg goed te spreken over de K1300gt,had hiervoor al diverse BMW's waaronder ook 2 boxers maar deze is voor mij tot nu toe de fijnste. Zie dus nog geen enkele reden om in te ruilen op wat dan ook.
ps nog steeds dezelfde accu.....[hangt vrijwel altijd aan de druppellader]
 
ps nog steeds dezelfde accu.....[hangt vrijwel altijd aan de druppellader]

Ik wilde net zeggen: "wellicht hebben al die druppelladers van menigeen een negatieve invloed op de bmw-accu's. Mijn accu heeft in twee jaar tijd nog nooit een druppellader van dichtbij gezien (ik heb er wel één overigens) en tot nu toe geen enkel probleem."

hebben jullie dus wederom niks aan,...deze opmerking.
 
Terug
Bovenaan Onderaan