BMW K1300GT

Het is nog niet afgelopen...

Heb ik zaterdag een nieuwe accu in de motor gekregen....Uurtje gereden....staat vervolgens 4 dagen stil....starten: niks......leeg.....

Iemand bekend met dit fenomeen?
De dynamo ligt voor de hand...maar al die electronica tegenwoordig?

Dirk,
Zet je de motor wel weg op het stuurslot? Lijkt erop dat de ECU het systeem toch niet (helemaal) afsluit.

Heb je een intercom of gps-houder rechtstreeks op de accu aangesloten?
 
Hoi Erwin
Er staat niets aangesloten op de K.
Geen gps want die haal iker gewoon vanaf.
De motor staat absoluut op stuurslot.

Het lijkt wel op lekstroom......
 
Korte samenvatting van dat topic:

Soldeer een diode van +/- 500 mA aan de Plus-draad van je zumo-houder. Omdat deze de stroom richting bepaald dus zal hij niet via de + aansluiting terug kunnen voeden zodat het
can systeem wakker blijft. Let op dat je hem juist om monteert, anders zal hij nooit laden.

Ik ga dat volgende week uitproberen op beide motoren, en houdt jullie op de hoogte.


P.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal heel interessant...maar:

De k1300 heeft overwinterd in mijn garage aan de orginele BMW lader.
Na 4 maanden probleemloos starten en heb ik probleemloos een maand woon/werk verkeer gedaan.
Ik heb de mazzel dat ik ook nog een gs1200 rij.
Na dus die maand w/w verkeer met de K heb ik geruild met de GS en stond de K een paar dagen stil. Toen wilde ik starten en was de accu leeg.
Daarna kreeg ik -na het laden en rijden met de K- andere problemen erbij. Met een warme motor en schijnbaar volle accu wilde hij niet starten. Dus ik had een uurtje gereden. Zet de K uit en meteen weer starten... afwisselend alleen maar klik klik geluid en gwwoon starten. Volgens monteur BMW dealer een slechte te dunnne draad naar de startmotor die last heeft van een te warm blok.
Uiiteindelijk heb ik toch maar een nieuwe accu erin laten zetten. Ik rijd er 100 km mee in de K en vervolgens een paar dagen niet rijden. Leeg !!

Ik heb een zumo 660 aangesloten. Rechtstreeks op de accu. Is destijds door de dealer gedaan. In 1.5 jaar geen problemen mee gehad. Het afdekkapje zit er gwoon op. De gps ligt binnen in huis. De K staat op stuurslot...

Met de GS gaat alles het zelfde...zelfde aansluitingen etc....geen probleem.....
rara..

Onder dezelfde omstandigheden blijft de GS een volle accu houden en de K niet...
 
Ik vind het maar raar dat BMW dit euvel niet op kan lossen.
Dit probleem doet zich schijnbaar bij verschillende modellen van BMW.[canbus]
Het zou na al die klachten een prioriteit moeten zijn.
Het niet willen starten is volgens mij ergenis nummer 1.
 
Hoi Erwin
Er staat niets aangesloten op de K.
Geen gps want die haal iker gewoon vanaf.
De motor staat absoluut op stuurslot.

Het lijkt wel op lekstroom......

motormaniac58
Ik ben ook in het bezit van een K1300 en een zumo 660. Bij aanschaf van deze machine heb ik zelf de zumo gemonteerd. De zumo had ik rechtstreeks aan de accu gehangen. Maar na een week, geen beweging meer in te krijgen. (Ik gebruik mijn motor regelmatig dus heb hem niet altijd aan de lader hangen). Motor zet ik altijd weg met het stuurslot erop en met het alarm aan. Dit zo een een paar keer geprobeerd. Elke keer na een week "dood".
Heb ook een K1100LT staan. Ook deze is voorzien van een zumo steun. De 1100 houdt het 3 weken vol met het alarm erop.

Maar eens bij de dealer gaan winkelen en zij kwamen met het volgende;
Bedrading had ik opgebost achter het linker kuipdeel. Dit is gaan werken als een spoel en liet de canbus "openstaan".
Oplossing; Sluit de zumo aan op de accessoire stekker (licht er een ongebruikt rechts naast de accu.
Dit gedaan en sinds 1 1/2 jaar geen probleem meer gehad.

Hoop dat dit je hier wat een heb.
 
motormaniac58
Ik ben ook in het bezit van een K1300 en een zumo 660. Bij aanschaf van deze machine heb ik zelf de zumo gemonteerd. De zumo had ik rechtstreeks aan de accu gehangen. Maar na een week, geen beweging meer in te krijgen. (Ik gebruik mijn motor regelmatig dus heb hem niet altijd aan de lader hangen). Motor zet ik altijd weg met het stuurslot erop en met het alarm aan. Dit zo een een paar keer geprobeerd. Elke keer na een week "dood".
Heb ook een K1100LT staan. Ook deze is voorzien van een zumo steun. De 1100 houdt het 3 weken vol met het alarm erop.

Maar eens bij de dealer gaan winkelen en zij kwamen met het volgende;
Bedrading had ik opgebost achter het linker kuipdeel. Dit is gaan werken als een spoel en liet de canbus "openstaan".
Oplossing; Sluit de zumo aan op de accessoire stekker (licht er een ongebruikt rechts naast de accu.
Dit gedaan en sinds 1 1/2 jaar geen probleem meer gehad.

Hoop dat dit je hier wat een heb.

Ik heb zelf een K1300R en een Zumo 220.

Deze is aangesloten op de assesoires-stekker. Ik heb er een extra relais tussen gezet zodat hij na enkele minuten de canbus sluit.

Volgens de dealer is het een bekend verhaal op de 1300 serie, het probleem zou zijn dat het een omvormer betreft die 12v omzet naar 5v, deze omvormer werk constant ook al is er niets aangesloten, hierdoor blijft je canbus openstaan omdat de omvormer stroom verbruikt. Je zal helaas een relais moeten plaatsen.

Dit is in ieder geval de contra-stekker die op de assesoires-stekker past.

full

full
 
Laatst bewerkt:
Deze contrastekker heb ik ook gebruikt. Maar als ik jou begrijp zou hij de canbus dus niet afsluiten zoals ik hem nu heb aangesloten. Zonder relais dus. Maar hij sluit wel af. Hoe weet ik dit; de zumo schakelt na X tijd uit omdat hij geen stroom meer krijgt bij het afzetten van het contact.
 
Mijn K staat nu bij de dealer.
Sowieso krijg ik een nieuwe kabel tussen accu en startmotor. Dit vanwege het probleem van (niet) starten met warme motor. Dit onder garantie.

De zumo die nu rechtstreeks op de accu is aangesloten wordt nu op de acc stekker aangesloten...
Ik ben benieuwd of dit gaat werken....
 
Die van mij staat ook weer bij de dealer. Nadat de drijfstang naar buiten was gekomen dus een nieuw blok gekregen.

Maar.... aan het geleverde blok zat een gashuis vast dat niet geschikt is voor Cruise Control. Dus is het oude gashuis overgezet op het nieuwe blok.

Tijdens de 1e rit bleek al dat de oliepeilsensor defect was. Die is vervolgens bij de '1000' beurt vervangen. In die 1000 km sloeg de motor ook een keer of 2 af, bij stationair.

Na de beurt bleek al snel dat de oliepeilsensor nog steeds niet goed werkte. Regelmatig gaf ie niks aan, maar net zo vaak gaf ie aan dat er bijgevuld moest worden. Bij visuele controle bleek er steeds ruim voldoende olie te zijn.

Nadien 1200 km door de Ardennen gereden en afgelopen week nog eens 3500, in het kader van Alpe d'Huzes, kort op en neer naar zuid Frankrijk met 3 dagen Alpen.

In de Alpen sloeg de motor weer 2 keer af, in haarspeldbochten. Bij koppelen duwde de fiets zichzelf weer aan. Maar dat zijn wel momenten die je niet mee wilt maken. Naderhand op de autobahn nog een keer, maar dan heb je er niet zoveel last van. Gisteren op de rotonde voor de deur bij de dealer lag ik weer haast op het asfalt toen ie weer afsloeg.

De olie heb ik de 1e 4000 km vaak, tenminste 2 x per dag, gepeild. Steeds OK. Op de weg terug van Thonon-les-Bains naar Den Haag, waar mogelijk, stevig gas gegeven. Thuis uit nieuwsgierigheid even olie gepeild. Stokje droog..... en geen indicatie....

Fiets dus achtergelaten bij de dealer. Daar wordt dus een nieuw gashuis voor besteld, want het blijkt dat de diverse motoronderdelen niet zomaar onderling uitwisselbaar zijn. Iets wat ze in Duitsland al wisten, maar niet doorverteld hadden. En dat geldt ook voor de oliepeilsensor...

Nieuwe kabel ivm warme-start-probleem schijnt er ook aan te komen.

Over de dealer niets dan goeds. Ze schamen zich kapot, leven mee, denken mee en doen alles wat in hun vermogen ligt. Leen fiets werd direct uit het verhuursysteem getrokken. Voor komend weekend wordt er zelfs op een huurfiets mijn navigatie geïnstaleerd, ivm een tochtje.

Oh ja, post van de verzekering. Rijkswaterstaat heeft me aansprakelijk gesteld voor schade aan het wegdek: opruimen motorolie. Maar eens kijken waar we dat kunnen claimen. Ik denk BMW...
 
En bij de dealer lag het laatste nummer van MOTOR. Met een ingezonden brief. Over een K1200S... Waar de drijfstang door het carter heen was gevlogen...
 
Jeetje, wat een verhaal over die drijfstang.....Valt mijn " probleem" in het niet...

Maar daarover het volgende....

heb vanmorgen de dealer gebeld.
Het brein van een computer van de motor was niet geheel in orde. Die zorgde ervoor dat de canbus open bleef staan en er constant stroom van de accu werd gevraagd..

het probleem zou nu verholpen moeten zijn.
De kabel van de accu richtign startmotor is nu ook vervangen dus geen last meer van een niet startende motor bij warm blok....
Nu maar weer eens km's maken.....
 
Gisteren m'n motor na 3 weken weer opgehaald.

Nieuw gasklephuis gemonteerd, nieuwe bekabeling ivm warme-start-probleem, oliesensor bekabelling vervangen. Kijken hoe hij zich houdt tot aan de 47.000 beurt.

Laatste week trouwens met de demo K1600Gt gereden. Da's best leuk.
 
Laatst bewerkt:
BANDEN

Wie heeft er welke ervaring van banden onder een GT. Heb nu BT023 eronder liggen. Gaan lang mee. Maar ben net terug uit Italie / Oostenrijk en achter begint hij te cuppen. Deze band ligt er nu 13.000 km onder. Heb overigens nog nooit zo lang met een AB gedaan op een motor ;).
 
Michelin Pilot Road2 (achter 'B'-versie), of diens opvolger de Pilot Road3 (met eveneens de 'B'-versie achter).

Ik had de MPR2 op mijn K1200GT; was een fantastische band: goede rijeigenschappen en optimale grip bij droog en nat en gaan lang mee (19k km).
 
Goedemorgen,
Ik ga vanmiddag mijn k 1300gt halen.Na de proefrit was ik verkocht.Maar na het lezen van het forum begin ik mij al zorgen te maken(startproblemen,accu leeg na 1 dag enz enz)Het is mijn 1ste bmw van juni 2009 met 18000 km op de teller.
Gr cor
 
Michelin Pilot Road2 (achter 'B'-versie), of diens opvolger de Pilot Road3 (met eveneens de 'B'-versie achter).

Ik had de MPR2 op mijn K1200GT; was een fantastische band: goede rijeigenschappen en optimale grip bij droog en nat en gaan lang mee (19k km).


Hoe zijn de MPR 3 banden in de regen? Ben gisteren ook nog langs een benden specialist geweest. Hij gaf als verklaring voor het cuppen het warm worden van de band. Bij mij zou dit kunnen kloppen. Lang achter elkaar gereden naar het zuiden enkele weken terug.
 
Goedemorgen,
Ik ga vanmiddag mijn k 1300gt halen.Na de proefrit was ik verkocht.Maar na het lezen van het forum begin ik mij al zorgen te maken(startproblemen,accu leeg na 1 dag enz enz)Het is mijn 1ste bmw van juni 2009 met 18000 km op de teller.
Gr cor

Ik rij nu zo'n 1 1/2 kaar op een K1300GT. Rij gemiddeld 15.000 km per jaar. Kan niet anders zeggen over deze motor; supermachine! Net naar Italie / Oosterijk geweest. 2 wkn en 4.000 km heb ik puur genoten.

Enne; hou ons een beetje op de hoogte van je bevindingen ;)
 
Gaat heel goed,nog geen problemen gehad.Wij zijn ook al naar de IJffel geweest.En we gaan proberen komend weekend nog naar de Ardennen te gaan.Ik ben aan het kijken voor binnentassen.Dat is toch handiger als je een lang weekend weg wil.Verdervind ik hem niet echt zuinig,maar wat wil je met 160 pk en dit gewicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan