Badland ST2 buggy bouw... Suzuki GSX1100G powered

ErwinB

Die hard MF'er
24 mei 2007
448
63
Sint-Oedenrode
Facebook
Instagram
Hallo allemaal! :)


Een paar maanden geleden ben ik begonnen aan het vervullen van mijn jongensdroom.. namelijk het bouwen van een buggy! *O*

Hier in Nederland hoor je er bijna niks over maar in Amerika, Canada en Australië is het een ware sport en een grote rage. Het gaat hier om de off-road (zelfbouw) crossbuggy's die veelal aangedreven worden met een motor-motor.

Ik heb de buggy die ik aan het bouwen ben niet zelf ontworpen, de bouwtekeningen komen van het Canadese bedrijf Badland Buggy, het model heet een ST2 Long Travel.


Ik doe rustig aan met mijn bouw, ik heb namelijk veel tijd nodig om dingen uit te vogelen, onderdelen te zoeken die hier in Europa een stuk moeilijker aan te komen zijn en natuurlijk te sparen -O-. Ik ben ook maar een arm studentje :+


De buggy zal aangedreven worden door een Suzuki GSX1100G. De donormotor heb ik eerder al via dit forum gekocht. Echter ben ik nog lang niet zover om de motor in het chassis te plaatsen.

De aandrijving gaat door middel van een Opel Omega differentieel met bijbehorende aandrijfassen. Ik moet nog uitzoeken hoe ik deze aandrijfassen netjes aan ga sluiten op mijn toekomstige wielen.. dat is nog een beetje een raadsel.. Dat heb je met zelfbouw dingen.



Hier een filmpje van de bouw van het chassis



Hier een filmpje van het (amper) lopende motorblok



Hieronder wat vergrootte foto's van het chassis en andere foto's die nog niet in een filmpje verwerkt zitten.

De basis van het chassis
erwin_van_den_boogaard_buggy_001.jpg


Compleet chassis:
erwin_van_den_boogaard_buggy_002.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_003.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_004.jpg


Jup, that's me! 8-)
erwin_van_den_boogaard_buggy_005.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_006.jpg


Race stoel.. helaas wel gestoffeerd -O-
erwin_van_den_boogaard_buggy_007.jpg


Veiligheid voorop! 5-punt racegordel.
erwin_van_den_boogaard_buggy_008.jpg


De donormotor: Suzuki GSX1100G '93.
erwin_van_den_boogaard_buggy_009.jpg


Onder-voorophanging in de mal.
erwin_van_den_boogaard_buggy_010.jpg


Alle ophangingarmen compleet
erwin_van_den_boogaard_buggy_011.jpg


Donor-motor gestript
erwin_van_den_boogaard_buggy_012.jpg


Stuur onderdelen, via eBay uit Amerika.
erwin_van_den_boogaard_buggy_013.jpg


Hele stuurinrichting geïnstalleerd
erwin_van_den_boogaard_buggy_014.jpg


Polyurethaan lagers met rvs assen voor de ophanging
erwin_van_den_boogaard_buggy_015.jpg


De differentieel in de gemaakte houder op zijn plaats
erwin_van_den_boogaard_buggy_016.jpg





Meer informatie, foto's en filmpjes volgen naarmate het project volgt!!

Ik vrees echter dat ik tussendoor jullie ook enkele vragen ga stellen omtrent de motorO-)



Erwin
 
Laatst bewerkt:
Gaaf project hoor! Ik blijf je volgen, ook al duurt het wel vrij lang :P

Zelf denk ik niet dat er ooit wat met die aandrijfassen kan gebeuren als het het op de manier doet zoals je zelf beschrijft.. Ik heb het al wel eerder gezien, in de zelfbouw wereld en dat rijd ook nog steeds! wel zorgen dat je er geen speling tussen krijgt.
 
Als de assen goed kunnen schuiven en dus alleen het koppel overbrengen is er geen enkel probleem.
Als je je een beetje kwaad maakt is her zo uit te rekenen.
Maar dit suzuki motorblok draait echt geen slag in deze pijp en breekt al helemaal geen lassen door...

Overigens ben ik bijna vanaf het begin een volger en fan!
Erg leuk project en mooi uitgevoerd! :}
 
Laatst bewerkt:
Hallo heren,

Wat leuk om te lezen dat jullie het leuk vinden om te lezen, dan weet ik ook weer waar ik het voor doe :)

Deze week vindt de jeugdvakantie week plaats waar ik mee in de organisatie zit en waarvoor ik het de afgelopen tijd o.a. zo enorm druk gehad heb. Daarnaast is mijn oma vanavond plots overleden dus het is een ontzettend drukke week...

Update héél kort: Uitlaat onderdelen zijn sinds dit weekend compleet! Ook is het blok uit elkaar gehaald en kunnen de ringen vervangen worden, echter zijn er nog wat dingen aan het licht gekomen qua kleppen e.d. uitgebreid verslag volgt!

Na mijn vakantie ga ik hiermee druk aan de slag en geef ik een verslag met foto's.

Groeten,
Erwin
 
Hallo allemaal!

Bedankt voor de warme reacties! :j

De jeugdvakantieweek is ontzettend goed en leuk gegaan, echt héél fijn na bijna een jaar van voorbereiden. Ik ben lekker op vakantie geweest met vrienden en daarvan nu een paar dagen terug. In die paar dagen lekker weinig gedaan, iets wat ik eigenlijk niet kan haha. Maar het was écht nodig... nu weer met heeeeel veel zin en eindelijk wat meer tijd aan mijn buggy project verder! *O*

Zoals eerder al even kort gezegd, zijn de uitlaatringen en O ringen binnen, net als de RVS laser gesneden onderdelen!


De uitlaat pakkingen, ik moet alleen nog even kijken hoe ik de oude er netjes uit krijg en vervolgens deze plaats mooi netjes kan schoonmaken.
erwin_van_den_boogaard_buggy_271.jpg


De nieuwe O-ringen voor de olie retour leidingen, de bron van ellende op dit moment.
erwin_van_den_boogaard_buggy_272.jpg


De RVS lasergesneden uitlaat flenzen!!! *O* Voor deze 8 stuks een mooi bedrag van €35,- neer moeten leggen, het viel gelukkig dus reuze mee! Materiaal: RVS 314
erwin_van_den_boogaard_buggy_273.jpg


Door de hoek van de foto is het wat vertekend, maar het past gelukkig precies, het gat zit ook exact in het midden van de uitlaat. Zie ook de vloeibare pakking bij de olie retour leiding... _O-
erwin_van_den_boogaard_buggy_274.jpg


Net voor de jeugdvakantieweek samen met een vriend van mij het blok deels gedemonteerd, hier was het kleppendeksel eraf:
erwin_van_den_boogaard_buggy_275.jpg


De kop is eraf, de kleur van de kleppen en zo voorspellen niet veel goeds. Let ook op de kleur van de gloednieuwe bougies. Deze hebben nog geen 5min meegedraaid. -O-
erwin_van_den_boogaard_buggy_276.jpg


De motor onderdelen:
erwin_van_den_boogaard_buggy_277.jpg


De O-ringen, links oud, rechts nieuw... zie hoe ver deze weggesleten zijn! Vooral die rechtsonder, die is vierkant in plaats van rond.
erwin_van_den_boogaard_buggy_278.jpg


Alle vloeibare pakking die ik eruit gehaald heb, wat een ongelofelijke prutsers die vorige eigenaren/monteurs!! -O- Het is echt een hele grote hoop met grote stukken.
erwin_van_den_boogaard_buggy_279.jpg


De koppakking eraf gehaald, je ziet dat de kop nog flink vuil is. Morgen aan de slag met borstel en remreiniger/Dasty. Even kijken of ik het mooi schoon krijg en de kop weer voorzichtig vlak kan schuren met het juiste gereedschap. Ook zal ik de kleppen schuren met schuurmiddel zodat deze weer perfect afsluiten. Hier heb ik spul en zuignap voor, geleend van een vriend.
erwin_van_den_boogaard_buggy_280.jpg


De kleppen heb ik verwijderd, met een grote lijmtang en wat gepruts een eigen stuk gereedschap gemaakt om ze eruit te halen. Werkt best goed, behalve dat hij er ooit vanaf schoot.
erwin_van_den_boogaard_buggy_281.jpg


Zie hier hoe het werkt, voorzichtig de veren omlaag duwen, de maantjes weghalen en de veer weer voorzichtig op laten komen. Daarna kan je er alles uit halen.
erwin_van_den_boogaard_buggy_282.jpg


Dit was de eerste, werkt prima! Alles bij elkaar gehouden natuurlijk.
erwin_van_den_boogaard_buggy_283.jpg


Alle kleppen verwijderd.
erwin_van_den_boogaard_buggy_284.jpg


De klep rubbers, of wat de officiële benaming ook is, waren zo hard als beton. Ik vermoed ook dat er hier het één en ander lekte. Ik heb ze verwijderd en ook hier nieuwe voor besteld.
erwin_van_den_boogaard_buggy_285.jpg



Met wat geluk heb ik vrijdag of anders zaterdag mijn nieuwe koppakking en klep rubbers binnen, daarna gaat Huijbers Motoren 2 weken lang dicht i.v.m. vakantie en heb ik ze pas op 14 augustus... Nja dan maar als verjaardagscadeau :+

Deze week hoop ik alle motor onderdelen (kleppen, kop, olie retour leidingen etc.) goed schoon te krijgen en klaar te maken om te assembleren. Daarnaast hoop ik aan de uitlaat te kunnen beginnen! Lekker puzzelen! *O*

De buggy staat weer in de garage dus ik kan hem demonteren en eraan werken! De achterste ophanging zal verwijderd worden zodat ik de uitlaat dempers op de juiste plek kan krijgen zonder dat deze botsen met de achterste A-armen. Ook kan ik de aandrijfassen goed opmeten en een schets tekening maken. Hopelijk kan ik die bussen dan ook binnen enkele weken laten maken.

Mijn doel is om de buggy uit de garage te rijden met volledig goed motorblok, uitlaatsysteem en aandrijfassen!

Het enige grote dat dan nog moet is de kettingoverbrenging tussen blok en differentieel. Maar dat bekijk ik t.z.t. wel.


Wát een update!! Sorry voor het lange verhaal..... ik houd jullie op de hoogte!

Erwin
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de complimenten! Fijn dat ik het niet voor niks doe, dat het ook gewaardeerd wordt ;)

Daarbij heb ik het voordeel dat ik ooit een vraag kan stellen en er veel mensen hier verstand van hebben!


De afgelopen dagen heb ik in de avonduren ooit wat tijd besteed, als ik meer tijd had zou ik er meer tijd in steken. Heel leuk maar frustrerend werk die uitlaat!


Een plat overzicht van mijn uitlaat systeem zoals ik deze voor ogen heb. Tussen de 4 pijpen naar de cilinders en de twee Y-stukken komen van die veren te zitten die de boel bij elkaar houden. De dempers worden met flenzen afkoppelbaar. Hier maak ik wel een eigen koppakking voor ofzo. Ik weet niet of vloeibare pakking hier ook werkt.
erwin_van_den_boogaard_buggy_286.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_287.jpg


Ik heb de motoronderdelen schoon gemaakt en het bovenste kapje zwart gespoten, dit heeft een mooi effect. Er zullen meerdere zwarte details komen.
erwin_van_den_boogaard_buggy_288.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_289.jpg


De kop is schoon, alle pakking resten zijn voorzichtig verwijderd met een Stanley mesje en wat remmen reiniger. Met een tandenborstel, schuurspons en remreiniger heb ik de gedeeltes bij de klappen zo goed mogelijk schoon gemaakt, maar dit valt niet mee helaas. Iemand tips?

Ook is de oude uitlaat pakking verwijderd en heb ik het daar mooi schoon en glad gemaakt.
erwin_van_den_boogaard_buggy_290.jpg


De flens gemonteerd met spacers erachter zodat ik deze later nog aan kan draaien. Je ziet links in beeld ook de nieuwe pakkingen. De uitlaatpijp past perfect op de flens en de pakking.
erwin_van_den_boogaard_buggy_291.jpg


Met RVS lasdraad hecht ik alles zodat het later afgelast kan worden met TIG. Het is heel lastig, de lasdraad hecht niet goed en valt juist als druppel vloeibaar metaal op de grond of plakt vast aan het pijpje. Na veel gepruts heb ik de flenzen op de werkbank gehecht.
erwin_van_den_boogaard_buggy_292.jpg


De dempers aanpassen zodat deze op mijn uitlaat systeem passen.
erwin_van_den_boogaard_buggy_293.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_294.jpg


Op de werkbank lukt het aardig na wat proef lassen en het afstellen van het apparaat. Het smelt goed vast in ieder geval, met diepe penetratie. Maar het gaat niet van harte.
erwin_van_den_boogaard_buggy_295.jpg


Ik ben heel benieuwd naar het geluid straks. :+
erwin_van_den_boogaard_buggy_296.jpg


De 50mm buis die ik gebruik past trouwens perfect op het gat in de demper! Ideaal. De vorige zelfbouwer die aan de slag was gegaan met deze dempers had de pijp er helemaal schuin op zitten.

De dempers zoals ze er nu bij liggen. Het wordt nog een flink gepuzzel om ze tussen het de ophanging en de motor/chassis te hangen zodat de ophanging ook vrij kan bewegen. Ik hoop ze er vanavond op te hangen. Dan ga ik met mijn buizen puzzelen zodat ze vanaf de cilinders netjes op de dempers aansluiten.
erwin_van_den_boogaard_buggy_297.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hé Erwin,

Hier nog zo iemand die altijd "stiekem" met veel ge "ooe en AAh" je vorderingen volgt.

Voor het reinigen van motor-onderdelen en dan vooral onderdelen welke te maken krijgen met roet-aanslag zoals koppen etc kun je eens "backofenreiniger" proberen.

Tijdens mijn afstuderen was ik actief bij een bedrijf dat onderzoek deed naar verbrandingsmotoren, omdat er ook praktische tests uitgevoerd werden moest er ook wel eens iets schoon worden gemaakt. hiervoor hadden ze een grote "vaatwasmachine". echter bij onderdelen zoals uitlaatkleppen en spruitstukken werden vaak ook nog een nachtje in de "backofenreiniger" gelegd en daarna schoongeveegd.

Even googlen leverde dit op:
http://www.oldtimer-tv.com/oldtimer/DE/tipps-tricks/index.php?Seite=144

Wellicht kun je er iets mee,

Veel succes!

Bjorn
 
Hee Bjorn!

Bedankt voor de tip! Het is 'gewoon' bakoven reiniger, voor aangekoekte en ingebakken etensresten en zo. Waarschijnlijk een hele goede tip, ga ik zeker proberen!

In het filmpje zie ik ze aan het werk met een staalborstel op de kleppen, dat lijkt me ook niet zo een puik plan of wel? Ook al ga ik de kleppen schuren zodat ze weer perfect sluiten met de zitting.

Ik laat weten hoe het gegaan is.

Groeten,
Erwin
 
Hier nog een meelezer.
Kleppen zijn heel hard hoor, daar kun je best een een zachte staalborstel op loslaten.
De overreiniger schoonmaaktip werkt prima. Ik heb al vele zeer smerige dingen schoongekregen zo.
En ook de gewone afwasmachine doet wonderen, wel een keertje leeg nadraaien anders smaakt de vaat naar benzine.
 
Hey kerel ziet er goed uit!
Even een tip over de uitlaat, ik raad je af om eerst alles te hechten en dan af te lassen, alles gaat je geheid kromtrekken, zoals je misschien al in mijn project heb kunnen lezen.
Het beste lijkt mij, 1 bocht hechten, dan laten aflassen en dan een nieuw stuk erop hechten en weer laten aflassen. Dus dat je stuk voor stuk hecht en laat aflassen. Dit zodat je later niet teleurgesteld zult worden voor al die moeite en geld die je in die uitlaat gestoken hebt, en het dan niet past.
Succes!
Misha
 
Ik hecht alles op 4 plaatsen en de uitlaat wordt afgelast terwijl deze nog op de buggy zit. Dat is het beste.

Alles bocht voor bocht aflassen ga ik echt niet doen, omdat het een trial-and-error proces is. Veel puzzelen en waarschijnlijk vaak los maken met wat pech.

De ruimte die ik heb is zéér beperkt, het valt echt enorm tegen.

Maar komt goed!
 
Ook hechten op 4 plekken hebt niet goed, en als.je het aflast terwijl dezenl nog op de buggy zit, krijg je spanning in de uitlaat, zodra je hem eraf haalt gaat die erna niet meer erop zoals het hoort als je pech hebt.
En je zegt de ruimte is beperkt, hoe wil je dan aflassen als de uitlaat gemonteerd zit?
 
Het wordt gelast met iemand die er verstand van heeft en dit in zijn dagelijks werk doet. Hij zal vast wel weten wat hij doet, en hoe het rvs reageert als er gelast wordt.

Komt echt wel goed, bedankt voor de zorgen! Mijn uitlaat bestaat sowieso uit 8 delen in totaal:
2x demper, 2x U bocht met Y-stuk, 4x verticale stukken.

Morgen foto's.
 
Hierbij een aantal foto's van de voortgang tot dusver. Het maken van de uitlaat is best ingewikkeld omdat je alles onder een bepaalde hoek moet zetten zodat de pijpen onder goed uit komen in de weinige ruimte die ze hebben én ze moeten daar horizontaal zitten.

De 4 pijpen vanaf de cilinders naar beneden:
erwin_van_den_boogaard_buggy_298.jpg


Met tape de stukken goed bij elkaar houden voor een perfecte aansluiting en vervolgens hechten.
erwin_van_den_boogaard_buggy_299.jpg


Na het volledig aflassen ga ik de lassen wegslijpen en de uitlaat polijsten zodat ze mooi blinken!
erwin_van_den_boogaard_buggy_300.jpg


Nu lijkt het al heel wat meer. Het past precies. De aansluitende 50mm pijp heb ik ook al klaar die ik plat gemaakt heb
erwin_van_den_boogaard_buggy_301.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_302.jpg


Stukje 50mm pijp met U bocht naar de demper, en dan nog het andere deel maken. Hier heb ik al bijna alles voor klaar liggen.
 
Laatst bewerkt:
Hierbij een aantal foto's van de voortgang tot dusver. Het maken van de uitlaat is best ingewikkeld omdat je alles onder een bepaalde hoek moet zetten zodat de pijpen onder goed uit komen in de weinige ruimte die ze hebben én ze moeten daar horizontaal zitten.

De 4 pijpen vanaf de cilinders naar beneden:
[afbeelding]

Met tape de stukken goed bij elkaar houden voor een perfecte aansluiting en vervolgens hechten.
[afbeelding]

Na het volledig aflassen ga ik de lassen wegslijpen en de uitlaat polijsten zodat ze mooi blinken!
[afbeelding]

Nu lijkt het al heel wat meer. Het past precies. De aansluitende 50mm pijp heb ik ook al klaar die ik plat gemaakt heb
[afbeelding]

[afbeelding]

Stukje 50mm pijp met U bocht naar de demper, en dan nog het andere deel maken. Hier heb ik al bijna alles voor klaar liggen.
Laatste foto: laat je het geluid " over je heen" komen ipv van je af?
 
Laatste foto: laat je het geluid " over je heen" komen ipv van je af?

Néé, zeker niet! Dat geeft zoveel zooi, herrie en giftige gassen.. haha nee zeker niet!

Het was wel een gepuzzel omdat ik mijn blok omgedraaid heb, maar gisteren heb ik één kant van de demper kunnen voltooien. Dan maakt het wel een stuk duidelijker.

erwin_van_den_boogaard_buggy_303.jpg


Het past net voor de schakelpook. Ik had het liefste de pijp langer gehouden zodat deze langer is en de demper achter niet zover uit steekt.
erwin_van_den_boogaard_buggy_304.jpg


Tadaa:
erwin_van_den_boogaard_buggy_305.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_306.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_307.jpg


Achter steken ze wel te ver uit, afhankelijk van het geluid dat de uitlaat zal produceren, ga ik ze het liefst 15cm inkorten.

Hopelijk kan ik de komende week de andere kant maken, die heb ik al grotendeels in stukjes klaar liggen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan