onderhoud yamaha maxim xj750x

wildhaguh

MF'er
23 jun 2009
38
0
breda
hallo.

de winter is weer voorbij en het wordt weer goed weer om te rijden.

nu de vraag watvoor onderhoud heeft een yamaha maxim xj750x nodig.
en zijn de spullen online goed te bestellen of de lokale motorzaak opzoeken?

wat moet ik zoals doen?

motorolie+ filter (welke olie moet/ mag hier in)
luchtfilter
cardan (welke olie moet hierin.)
nogmeer?
(heb hem van de winter wel geregeld even laten lopen /klein rondje gereden)

nog 1 probleempje ik zag dat mijn achterband links tegen het cardan lichtjes aanliep.
is dit een bekent probleem of waar moet ik zoeken.

ik heb nog weinig ervaring met motor's

(ben monteur van vrachtwagens / bouw /wegenbouw machines)

zovast bedankt voor de hulp.

groeten rik
 
Hoi Rik,
de Maxim X heeft het volgende nodig:
service_data.gif

10W40 motorfietsolie (3 liter met oliefilter, 2,8 liter zonder oliefilter, 3,5 liter bij droog blok)
80W90 Hypoid Gear Oil voor de cardan, vullen tot bovenkant schroefdraad. (elke 60K)
4x NGP D8EA bougies
De originele onderdelen zijn niet echt duur, dus ik zou voor origineel Yamaha gaan. Een zaak als Cycle Shop in Heerlen kan ook alles leveren; daar ga ik voor al mijn delen....

Als je onderdeelnummers nodig hebt, kijk dan even op mijn site. Daar staan de complete microfilms van de Maxim X op. Als je nog op zoek bent naar een onderdelenfiets, ik heb nog een hele mooie hier staan. Mag weg voor €1250,- (geen NL papieren, maar kan zo RDW gekeurd worden)

Als je achterband aanloopt, dan is hoogst waarschijnlijk de maat niet goed.
Er hoort origineel op te zitten:

Voorband: 100/90-19 57H, Bridgestone Excedra G525
Achterband: 130/90-16 67H, Bridgestone Excedra G525

alhoewel ik de BT45's veel beter vind op de MaximX

Als je de juiste maat achterband erop hebt, dan is er bij het inbouwen van het achterwiel na een bandenwissel waarschijnlijk iets niet helemaal goed gegaan.


Veel succes met deze wolf in schaapskleren! (ben je al eens boven 7500 rpm geweest???)
 
Laatst bewerkt:
hallo

ok binnenkort even olie+filter halen dan.
en cardan olie is cardan olie tog? heb nog wel 80w90 van de auto/vrachtwagen.
tot de plug die net wat lagers als de as zit vullen zeker?

geen interrese in nog een maxim.

zoek wel nog een goede uitlaat.!!!

heb een dunlop 130/90/16
maar als ik hem wat minder hard zet loopt hij nietmeer aan.
wat kan er dan mis gaan aan de kant van het cardan zitten tog geen opvulbusjes of niks?
wat is de juiste spaning voor de motor 2.5/3?

jazeker als die een beetje warm is dan even lekker gassen.

maat van me heeft een xj700x maxim dus met goed weer samen wat rond toeren en op zijn tijd lekker het gas open sleuren door de polders en landweggetjes.

groeten rik
 
hallo

ok binnenkort even olie+filter halen dan.
en cardan olie is cardan olie tog? heb nog wel 80w90 van de auto/vrachtwagen.
tot de plug die net wat lagers als de as zit vullen zeker?

geen interrese in nog een maxim.

zoek wel nog een goede uitlaat.!!!

heb een dunlop 130/90/16
maar als ik hem wat minder hard zet loopt hij nietmeer aan.
wat kan er dan mis gaan aan de kant van het cardan zitten tog geen opvulbusjes of niks?
wat is de juiste spaning voor de motor 2.5/3?

jazeker als die een beetje warm is dan even lekker gassen.

maat van me heeft een xj700x maxim dus met goed weer samen wat rond toeren en op zijn tijd lekker het gas open sleuren door de polders en landweggetjes.

groeten rik
Nee, cardanolie is niet altijd cardanolie.

Er moet specifiek 80W90 Hypoid Gear Oil in, geen truckrommel.
En je vult de cardan tot aan de de onderkant van de schroefdraad van de vulopening.

De band is duidelijk te breed voor je motor, anders liep hij niet aan.
Zullen wel dunlop qualifiers zijn, die zijn toch binnen 3000mijl weg.
 
Laatst bewerkt:
hallo

ja ja truckrommel?
ik denk dat er bij een vrachtwagen iets meer krachten op het cardan komen als bij een motor.
en denk niet dat mijn werkgever 2 euro op olie gaat besparen wand als een vrachtwagen cardan kapot loopt daar kun je een compleet nieuwe motorfiets van kopen van zo n schade post.

80w90 is de dikte koud en warm.
zit het hem in de exstra toevoegingen (dopes) dan in die hypoid geur olie?
en hoeveel cardan olie zit er +/- in?
wand motor staat pas op 44k km maar is nooit verkeerd om een keertje te doen natuurlijk.

de band loopt nu niet meer aan alleen nadat ik hem vorig jaar vrij hard gezet had. (daarnaar weer wat leeggelaten tot 1.5/2 bar geloof ik.

groeten rik
 
hallo

ja ja truckrommel?
ik denk dat er bij een vrachtwagen iets meer krachten op het cardan komen als bij een motor.
en denk niet dat mijn werkgever 2 euro op olie gaat besparen wand als een vrachtwagen cardan kapot loopt daar kun je een compleet nieuwe motorfiets van kopen van zo n schade post.

En ik denk dat de olie die in een truckcardan moet (ATF?) (en daar zijn werk uitstekend zal doen), zeer waarschijnlijk niet geschikt is voor een motorfietscardan
Er moet in 80W90 hypoid gear oil met klassificatie GL-4
80w90 is de dikte koud en warm.
zit het hem in de exstra toevoegingen (dopes) dan in die hypoid geur olie?
en hoeveel cardan olie zit er +/- in?
wand motor staat pas op 44k km maar is nooit verkeerd om een keertje te doen natuurlijk.
Volgens schema alle 60K, 200cc (maar dat stond ook al op het plaatje dat ik gepost had)
de band loopt nu niet meer aan alleen nadat ik hem vorig jaar vrij hard gezet had. (daarnaar weer wat leeggelaten tot 1.5/2 bar geloof ik.

groeten rik
1.5 bar is te weinig.
er moet echt 2 bar in
 
Laatst bewerkt:
hallo

ja ja truckrommel?
ik denk dat er bij een vrachtwagen iets meer krachten op het cardan komen als bij een motor.
en denk niet dat mijn werkgever 2 euro op olie gaat besparen wand als een vrachtwagen cardan kapot loopt daar kun je een compleet nieuwe motorfiets van kopen van zo n schade post.

80w90 is de dikte koud en warm.
zit het hem in de exstra toevoegingen (dopes) dan in die hypoid geur olie?
en hoeveel cardan olie zit er +/- in?
wand motor staat pas op 44k km maar is nooit verkeerd om een keertje te doen natuurlijk.

de band loopt nu niet meer aan alleen nadat ik hem vorig jaar vrij hard gezet had. (daarnaar weer wat leeggelaten tot 1.5/2 bar geloof ik.

groeten rik


ach ja weer een olie topic??
Als ts er truck olie in wil kieperen dan is dat toch prima, zijn verstand is ver te zoeken, lijkt mij niet dat zijn werkgever hem aan de trucks laat werken O-)
 
ach ja weer een olie topic??
Als ts er truck olie in wil kieperen dan is dat toch prima, zijn verstand is ver te zoeken, lijkt mij niet dat zijn werkgever hem aan de trucks laat werken O-)
Voor 80w90 hebben de fafrikanten nog geen motor marketing. Het is dezelfde olie als in een motor. en zoals de TS zelf al zegt, de krachten die op zo'n vrachtwagen versnellingsbak en differentieel komen zijn iets groter als bij een motorfiets.
 
En....alles al uitgevoerd?

Hoe zit het met de achterband?


hallo

ja onderhoud heb ik vorige zomder gelijk uitgevoerd.

echter dacht ik ja dat bandje komt wel.

heb erg weinig kunnen rijden afgelopen jaar.


maar wilde daar dit jaar verandering in brengen dus ben nu al aan de maxim bezig.

het probleem van de achterband is nog veel erger geworden.

nu de vraag.

is dit af te stellen?
of is de band om een of andere reden te breed.
(al is het maar een 130 breete.

(kan geen werkplaats handboek vinden momenteel online.

bedankt zovast

groeten rik
 
hallo

ja onderhoud heb ik vorige zomder gelijk uitgevoerd.

echter dacht ik ja dat bandje komt wel.

heb erg weinig kunnen rijden afgelopen jaar.


maar wilde daar dit jaar verandering in brengen dus ben nu al aan de maxim bezig.

het probleem van de achterband is nog veel erger geworden.

nu de vraag.

is dit af te stellen?
of is de band om een of andere reden te breed.
(al is het maar een 130 breete.

(kan geen werkplaats handboek vinden momenteel online.

bedankt zovast

groeten rik


Kijk even op mijn oude Maxim X site (staat onder mijn profiel), daar vind je al een heleboel informatie.
O.a alle microfiches etc.

Ook staat er een link naar de XJ-Owners Mailinglist XJ-CD, met een berg informatie over ALLE oude Yamaha XJ modellen, inclusief werkplaatshandboeken etc.

ook op www.xj-owners.com vind je heel veel informatie

Achterwiel: zet de motor eens op de middenbok en kijk of je achterwiel zijdelings bewogen kan worden....grote kans dat de wiellagers in de soep zijn. Dit zijn standaard open lagers, maar ze kunnen heel gemakkelijk door gesloten SKF lagers vervangen worden.
Anders probeer een Bridgestone BT45R in de juiste maat te scoren, daarvan weet ik zeker dat hij erin past (en een stuk beter stuurt dan die Dunlop Qualifiers).

Veel succes!


P.S. Waar woon je ergens? Misschien kan ik ter plaatse van dienst zijn...
 
Laatst bewerkt:
hallo mensen

bedankt voor de reacties.!!

ik had uiteraard al aan alle lagers/achterbrug gevoeld en kon nergens speling ontdekken.
(zitten ook al lagers is met kunstof afdichtingen erin)

ik denk wel dat ik het probleem gevonden heb.

met de schuifmaat gemeten is mijn achterband nu nog 143mm breed (en er is al 5 mm vanaf)

heb bij n maat van me zijn maxim band gemeten en die is 135mm wat beter met de maatvoering 130 overeenkomt. (en die loopt niet aan zit 1mm tussen band/brug)



de enige verklaring die ik heb is dat de dunlop van mijn iets breder uitgevoerd is .
dat hij daardoor soms net aanliep en daardoor zo warm is geworden dat hij nogmeer uitgezet is en daardoor nogmeer aan is gaan lopen.

(het afgesleten deel zie je ook aan dat het wat van die blauwe hitte vegen heeft.)

conclusie : opzoek naar een nieuwe GOEDE band en probleem 1 opgelost.

zit omg breda.
iemand goed adderes voor banden daar of online?


groeten rik
 
Laatst bewerkt:
hallo

heb al een nieuwe michellin op de kop weten te tikken.

vandaag laten monteren.
komende weken even de rest netjes maken.
en voorvork keeringen vervangen.

dan kan ik er weer een seizoen tegen.

als we maar genoeg zonnige uurtje krijgen.

groeten rik
 
Dat is het allerslechtste wat je je motorblok kunt aandoen !

Ach, voor een keertje zal het niet veel uitmaken hoor.

Er zijn wel ergere dingen voor eem motorblok :Y

Telkens, iedere keer dus, een klein stukje rijden sloopt de boel uiteindelijk wel. Eens een keer tussendoor, met langere ritten afgewisseld, niet.
 
Moet me toch nog iets van het hart over Michelin Macadam 50 banden.

Op zich is het geen slechte band, regengedrag en handling is zéér OK te noemen.
Alleen worden die banden meestal op motoren gemonteerd die toch een stuk zwaarder zijn dan de Maxim X (ik meen uit mijn hoofd 235Kg leeg), zoals verschillende Harley's en Goldwings.
Om op deze motoren een goed rijgedrag te krijgen, zal de band dus een stuk stugger moeten zijn om door het gewicht niet al te zeer ingedrukt te worden.
Op lichtere motoren kan dat dan tot stuitergedrag leiden. Ik vond het niks op mijn Maxim X destijds.
 
Laatst bewerkt:
Moet me toch nog iets van het hart over Michelin Macadam 50 banden.

Op zich is het geen slechte band, regengedrag en handling is zéér OK te noemen.
Alleen worden die banden meestal op motoren gemonteerd die toch een stuk zwaarder zijn dat de Maxim X (ik meen uit mijn hoofd 235Kg leeg), zoals verschillende Harley's en Goldwings.
Om op deze motoren een goed rijgedrag te krijgen, zal de band dus een stuk stugger moeten zijn om door het gewicht niet al te zeer ingedrukt te worden.
Op lichtere motoren kan dat dan tot stuitergedrag leiden. Ik vond het niks op mijn Maxim X destijds.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn, de Macs waren wel de eerste radiaal motorbanden begin jaren 90, en een hele verbetering ten opzichte van alle diagonaal banden die toen te koop waren.
En de huidige Macadams hebben wel een moderne compound...
Ik rijd zelf nog steeds met Michelins, maar dan wel de mpp en mpr 2 ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan