zelfgemaakte hulpstukken/ gereedschap

mestyle

Die hard MF'er
25 mei 2010
498
0
drenthe
hallo,
ik vind het zelf leuk om een beetje te knutselen en zelf onderdelen en deregelijke te maken. maar ik weet zelf zo gauw niks meer. nu vraag ik me af wat hebben jullie allemaal al gemaakt als extra gereedschap enzo. graag fotos of tekeningen en misschien heb ik of andere leden er nog wat aan

alvast bedankt
 
Ben het met de eerdere posters eens; Dit gaat waarschijnlijk niet goed werken met het vastkrijgen en houden van je vorkpoten.
Je moet het wel verrekt goed berekent hebben wil het goed gaan. De klembouten zitten vrijwel altijd en niet voor niets aan de klemring, maar nog belangrijker, daardoor op het hart van de poot. Dit om de krachten zo laag mogelijk te houden en bijkomend; enerzijds om zo min mogelijk materiaal te hoeven vervormen om te klemmen, anderzijds om het dragende deel niet te verzwakken.

Als ik het zo bekijk dan is de hefboomwerking hier ook van toepassing door de gekozen plaats van de klembout. 1: veel moment nodig om te klemmen en 2: veel belasting door de werkende krachten op de vorkpoten.

Maar aan de andere kant is dit ook slechts voortgekomen uit mijn 'boeren verstand'.
Hopelijk heb jij er meer verstand van en gaat het prima werken.
 
Dat idee heb ik ook. Ik denk dat je eerder de schroefdraad molt of de schroef kapot trekt voordat dat stuk alluminium vervormt.

Je hoeft het ook geen mm in te drukken 0.05 mm is meer dan genoeg om de eventuele speling op te vangen, daarna wordt de kracht nagenoeg geheel overgebracht op de buis. Er is 40 mm (M8) schroefdraad beschikbaar .
Het ontwerp is afgekeken van een K100, de poten staan alleen iets verder naar voren, ca 15 mm.
 
Laatst bewerkt:
ik ben van plan zelf een ontvetterbak te gaan maken heb een mooie rvs bak liggen van 60 *50 *20 en een mooi stuk geperforeerd staal waar ik een rekje van wil maken om de spulletjes op te leggen. nu zoek ik alleen nog iets dat geschikt is als pomp, zat zelf te denken aan een aqaurium/ vijverpompje maar weet niet hoe ik er dan mooi een slang op kan krijgen. iemand zelf ervaring met het maken van een ontvetter bak ?? tips foto s endergelijke
 
ik ben van plan zelf een ontvetterbak te gaan maken heb een mooie rvs bak liggen van 60 *50 *20 en een mooi stuk geperforeerd staal waar ik een rekje van wil maken om de spulletjes op te leggen. nu zoek ik alleen nog iets dat geschikt is als pomp, zat zelf te denken aan een aqaurium/ vijverpompje maar weet niet hoe ik er dan mooi een slang op kan krijgen. iemand zelf ervaring met het maken van een ontvetter bak ?? tips foto s endergelijke

Zoek een oude wasmachine, en haal de waterpomp eraf, of koop een nieuwe, kost 25 euro.
Bij bouwmarkten zijn pompjes voor op de boormachine te koop. benzine bestendig, kosten ook geen drol, motortje erop en klaar is kees
http://www.twenga.nl/dir-Huis-Tuin,Gereedschap-accessoires,Boormachinepomp
 
Laatst bewerkt:
full


deze valdopje ook 'n keertje laten draaien
 
De boven en onderbalk zijn van koker 80x5
de 4 stijlen zijn van hoekstaal 30x3. Verbonden met 2 M6 bout /kant.
Bij 2 ton geeft die geen krimp.

bout rond 6, dikte 3 mm, ruwweg 18mm2
bezwijklast ~ 35 kg/mm2
35x18=630 kg. per bout.

stel dat die 1 bout per kant belast dan is dat 4x630=2520 Kg.
Mocht deze belasting worden overscreden dan wordt de belasting verdeeld over de andere bouten.


Bezwijklast zal iets meer dan 5 ton zijn.
 
Laatst bewerkt:
ja aan zoiets zat ik ook te denken alleen wil ik dan no 2 hoekstijlen aan de zijkant van de koker zodat die niet in de bankschroef hoeft en ik wil eigenlijk ook in hoogte kunnen varieren
 
ja aan zoiets zat ik ook te denken alleen wil ik dan no 2 hoekstijlen aan de zijkant van de koker zodat die niet in de bankschroef hoeft en ik wil eigenlijk ook in hoogte kunnen varieren

Soms moet je nogal wat kracht uitoefenen, als het spul dan niet in een (stabiele opstelling) staat zoals een bankschroef dan kan het misgaan.
Ik kan doormiddel van extra gaten de hoogte varieren.

Aan elke koker zit op elke hoek een hoekstaal van 10 cm met 2 gaten rond 6.
Ik hoef alleen een los (4stuks) hoekstaal te koppelen zodat ik de hoogte kan instellen.
 
zijn er hier op het forum ook mensen die zelf hun werkplaats pers hebben gemaakt ? dat idee zit mij ook nog te kriebelen om een te gaan maken

wel over gedacht, maar wil er dan meteen eentje die minimaal 20 ton is.
En zo duur zijn die ook niet dus om er dan zoveel tijd in te steken vind ik beetje jammer.

Kan ik beter wat overwerken voor het geld ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan