R6 2002 kuur (2e versnelling slaat door)

Wibbiwannabe

Rookie
18 apr 2010
11
0
Arnhem
Ik heb een vaag probleem.

Als ik vol optrek (gaskraan vol open) schakel vanuit zijn 1 naar zijn 2. Dan meteen de kraan vol open. Gebeurt het volgende, mijn achterwiel schokt en het lijkt net als mijn ketting een tandoverslaat. Hij houd dus echt vet in (gepaard met een schok en een harde zwieber) , en daarna krijg ik weer het volle vermogen. Heb dit ook als ik het vanuit zijn 3de versnelling doe.

Als ik rustig rijd, heb ik nergens last van, kan ook gewoon voluit gaan dan. Niks aan de hand.

Aan de hand hiervan, heb ik mijn gehele kettingset vervangen. Dus ook de tandwielen voor een achter. Toen was het nog niet opgelost, daarna heb ik er ook voor gekozen om alle tranmissierubbers te vervangen. Dit heeft allemaal geen gewenst resultaat.

KM stand bedraagt 59.000 en ik weet ook niet wat ervoor allemaal vervangen is. Gelocht met 42000, en tot de 58.000 nergens last van gehad.

Ik rij nog elke dag op mijn fiets, JONGENS IK BEN HOPELOOS!!! Ik ken het niet vinden...
 
gearsselect1.jpg


Kan zijn dat deze nokjes versleten zijn, waardoor ie niet in de versnelling haakt zoals het hoort.
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb als jij, alleen heb ik het niet altijd.. heel apart. Als ik schakel zonder te koppelen heb ik er helemaal geen last van.
 
[afbeelding]

Kan zijn dat deze nokjes versleten zijn, waardoor ie niet in de versnelling haakt zoals het hoort.
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb als jij, alleen heb ik het niet altijd.. heel apart. Als ik schakel zonder te koppelen heb ik er helemaal geen last van.

:^

'dogs' (nokken) op het tandwiel van 2e versnelling zijn versleten.

blijft een gok op afstand, maar je beschrijving komt zo herkenbaar voor...
 
De "nokjes" van je tandwielen zijn versleten. Zo klink het in iedergeval, ik heb laatst ook mijn v-bak voorzien van nieuwe tandwielen en een schakelvork. Mijn motor heeft 26000 Km gelopen.

Gr Niels
 
Ik heb alleen de 2e versnelling vervangen dus 2 tandwielen en een schakelvork en pakkingen enz. Ik was aan onderdelen ong 600 kwijt en natuurlijk de tijd dat ik ermee bezig ben geweest.

Gr
 
De "nokjes" van je tandwielen zijn versleten. Zo klink het in iedergeval, ik heb laatst ook mijn v-bak voorzien van nieuwe tandwielen en een schakelvork. Mijn motor heeft 26000 Km gelopen.

Gr Niels

Na 26000km al!!?!

Naja, bij mijn bak was het bij 35000km. Met dank aan de vorige eigenaar. Mogelijke oorzaken: slecht olie wisselen (verkeerde olie, te weinig wisselen) en veel wheelies en andere ongein.

Kostte me zo'n 1700 euro omdat de dogs van zo'n beetje alle tandwielen van de secundaire versnellingbak as versleten waren. Typisch was dat de tandwielen van de primaire as nog prima waren.
 
De tandwielen zijn zo'n 160 euro per stuk. De schakelvork iets van 100 euro. Als je pech hebt, heb je ook een nieuwe schakelwals nodig, nog eens 200 euro.

Als je alleen de 2e versnelling aanpakt, zullen de tandwielen van de 2e en 5e versnelling vervangen moeten worden (die schuiven in elkaar).

Samen aan onderdelen dus al 2 x 150 + 100 + 200 = 600 euro. Da's zonder nieuwe olie en pakkingen, en zonder uurloon.

Reken dat het wel minstens een dag gaat kosten: blok er onderuit, blok splitsen, boel vervangen, bak opnieuw uitsimmen, blok weer in elkaar, blok weer inbouwen. Dus als je het laat doen, dan komt er wel 8 uur aan uurloon bij. :(
 
:^

'dogs' (nokken) op het tandwiel van 2e versnelling zijn versleten.

blijft een gok op afstand, maar je beschrijving komt zo herkenbaar voor...



OK dudes, ik geloof uit jullie ervaringen duidelijk wel dat dit het geval is.

Als ik hier aan begin betekent het dus dat ik het blok moet uitbouwen en de hele zooi los moet trekken. Wat is het beste wat ik meteen mee moet vervangen.

2de tandwiel van versnelling, schakelvork neem ik aan? Zijn er nog meerdere dingen?

Bedankt voor de snelle service trouwens jongens!
 
OK dudes, ik geloof uit jullie ervaringen duidelijk wel dat dit het geval is.

Als ik hier aan begin betekent het dus dat ik het blok moet uitbouwen en de hele zooi los moet trekken. Wat is het beste wat ik meteen mee moet vervangen.

2de tandwiel van versnelling, schakelvork neem ik aan? Zijn er nog meerdere dingen?

Bedankt voor de snelle service trouwens jongens!

Pakkingen.
 
Bedankt voor het aanbod, maar ik doe dit soort dingen liever alleen. (niks ten nadele van jou)

Zit er nog verschil tussen versnellingsbakken van 2000 2001 en 2002? het lijkt mij dat dit allemaal hetzelfde is?
 
Ha TS, ik heb hetzelfde probleem gehad bij 44000km van mijn R6 99 gelukkig viel het onder garantie.

In mijn geval bleek het de shakelvork met name te zijn. In het begin gebeurt het soms, en logischerwijs gaat het steeds vaker gebeuren naarmate je ermee blijft rijden.

Om erger te voorkomen raad ik je aan het zo snel mogelijk te fixen ivm evtuele andere onderdelen die je ermee verkloot.

ps je omschrijving is precies hetzelfde wat ik had.

Succes ermee laat ons ff de rekening weten :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan