Mengselschroef, stand voor ZXR400 uit 1993

Status
Niet open voor verdere reacties.

LeonZXR

MF'er
3 dec 2009
94
0
Didam
Hoi,

Ik heb vorige week mijn kawasaki zxr400 een beurtje gegeven. Compleet nieuw kettingsetje, kleppen gesteld, oil flushje, nieuwe olie en filtertje, en de carburateurs schoon gemaakt.

Ik had de carburateurs helemaal gedemonteerd (wel aan elkaar laten zitten). Alles in de ultrasoonbak gedompeld, en heeft er in totaal lekker een half uur lopen pruttelen. Alleen viel het mij op dat alle luchtschroeven 4.5 slag uitgedraaid zijn. Uit mijn brommertijd was dit 1.5 slag.
In mijn WPHB staat bij pilot screw: 1 5/8, 1 3/4 (AR, FG: L1, EU: L1), 1 1/2 (EU: L2 ~ L3)

Zijn dit type nummers van de luchtschroeven, of betekend dit dat de luchtschroef 1 1/2 tot 1 3/4 slag uit moet worden gedraaid? Het porselein van alle bougies is mooi lichtbruin, het staal is meer richting de donkere kant.

Het betreft dus een 25KW Kawasaki ZXR400 uit 1993

Groeten Leon
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk aangepaste afstelling ivm 25KW. Als ie goed loopt en zoals je al aangeeft de bougies er goed uitzien hoef je er niks aan te doen. Bij niet officiele 25KW wordt je afstelling doelbewust vernaggeld, dus dan kun je gekke dingen verwachten.
 
Laatst bewerkt:
idd, hij heeft verder altijd goed gelopen. Ik wil de carbs nog wel synchrosiseren. Maar jij zou dus na het ontgrenzen de bougies nog een keertje nakijken, en zonodig de luchtschroeven bij stellen?
 
Ga eerst even erachter komen wat luchtschroeven zijn en of ze wel op je motor zitten, hoe ze werkelijk heten en waar ze voor dienen en in welk toerengebied.
Dan kan je gaan denken om ergens met je vingers aan te komen.
 
Hoi kevin, ik ben 20 en ik gebruik dus altijd graag mijn eigen woorden. Als je dit topic doorgelezen had, kon je begrijpen waarom ik deze vraag stel. Ook zul je er dan achter komen dat ik niet zonder er over na te denken overal aan heb lopen draaien. mvg Leon
 
Ik had mezelf een beetje aan het twijfelen gebracht.. De motor blijft moeilijk starten als hij warm is. Zou dit probleem eventueel ook hier aan kunnen liggen? Anders draai ik ze 1-2 slagen dicht, kijken hoe dat loopt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi kevin, ik ben 20 en ik gebruik dus altijd graag mijn eigen woorden. Als je dit topic doorgelezen had, kon je begrijpen waarom ik deze vraag stel. Ook zul je er dan achter komen dat ik niet zonder er over na te denken overal aan heb lopen draaien. mvg Leon


Dat begreep ik wel maar je wilt nu iets gaan veranderen waar je de werking/functie niet eens weet.
Dan is het in mijn ogen een zinloze actie.
Probeer eerst te begrijpen waar iets voor is, dan snap je het vaak veel beter.
 
Dat begreep ik wel maar je wilt nu iets gaan veranderen waar je de werking/functie niet eens weet.
Dan is het in mijn ogen een zinloze actie.
Probeer eerst te begrijpen waar iets voor is, dan snap je het vaak veel beter.
Ik huldig het zelfde principe als jij, maar met een goed werkplaatshandboek kun je ook handelingen verrichten die je niet helemal begrijpt.
Als ik op mijn horloge kijk hou ik ook meestal geen rekening met de relativiteitstheorie.
(soms wel) O-)
 
Ik huldig het zelfde principe als jij, maar met een goed werkplaatshandboek kun je ook handelingen verrichten die je niet helemal begrijpt.
Als ik op mijn horloge kijk hou ik ook meestal geen rekening met de relativiteitstheorie.
(soms wel) O-)



Daarom kijk ik ook nooit op mijn horloge, want je kan toch niet zien hoe laat het is.
 
Ja, jammer dat ik door mijn 25KW restrictie momenteel nog niet sneller dan het licht kan, maargoed.

Ik heb over de werking nog niet echt heel veel gevonden, maar wel dit:

Motor start warm niet

Het is belangrijk om te weten of de motor pas weer start na een poosje gestaan te hebben of dat 'ie gewoon altijd warm niet start. Beide gevallen duiden meestal op rijke condities.

In het eerste geval kan het te maken hebben met de ventilatie van de vlotterbak en/of tankontluchting.
Controleer ook:
Of de vlotterbakoverloop niet overstroomt, lekkende vlotterpennen, te hoog niveau.
Mengselschroef te ver uitgedraaid
Stationairsproeier te groot, uitgeboord.

en:

Motor loopt vanaf koud goed stationair en naarmate de temperatuur stijgt steeds slechter.
Stationairsproeier te groot;
Mengselschroef te ver uitgedraaid;
Choke blijft wat hangen.

(Hier heeft hij niet extreem veel last van)



Wat mij nou wel opvalt is dat de mengselschroef in beide gevallen een oorzaak kan zijn. Ik ben van plan om de schroeven op de fabrieksafstelling te zetten, en kijken hoe dit loopt. Uiteraard de bougies in de gaten houden. (Ik vind ze toch wat aan de donkere kant als ik ze vergelijk met mijn grote vriend Google)

Gr
 
'Luchtschroef' > 'Mengselschroef, stand voor ZXR400 uit 1993'


Meten is weten. Naar de bougies kijken is één, colortune en een CO meter in de uitlaten is nog beter.

En natuurlijk proefondervindelijk meten.

Starten met de basisinstellig, en dan bezien hoe de aanpassingen effect hebben op je blok. Zorg er wel voor dat alle andere zaken helemaal goed zijn (vlotterhoogte, geen valse lucht, timing, synchronistaie, klepspeling enz enz). Anders krijg je valse resultaten.

Succes! :)
 
Aan een bougie valt sinds de invoering van de loodvrije benzine niet zoveel meer te zien.
Bovendien was de procedure als volgt: rijd een stuk (?) volgas, trek de koppeling in, zet het contact af en draai de bougies eruit.
Bij een tweetact werd ook nog de kop gedemonteerd om de zuigers te bekijken.
Lijkt me ook niet iets dat je tegenwoordig nog zou doen. :N
 
Ok, maar door naar de bougies te kijken heb je toch wel een goede indicatie?

Maar ik heb vanavond even wat geprobeerd. Ik heb eerst mijn mengelschroef op 1.5 slag gezet. Het starten ging echt super, een keer de startknop aantikken en hij liep. Alleen als ik vanaf stationair gas gaf, dan houd hij gigantisch in en slaat af en toe gewoon af.

Ik mijn mengelschroef op 2.5 tot 3 slagen gezet, en het starten ging een heel stuk beroerder. Ik moest weer zoals altijd met starten van een warme motor een stoot gas bij geven. Alleen de gasreactie van stationair lopen naar gelijk volgas is super, hij vliegt gelijk zonder in te houden hoog in toeren.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Een beetje middelen tussen deze 2 standen is mij nog niet gelukt. Had er vanavond weinig zin meer in.

Gr
 
dat is wel een groot en officieel woord, doe maar een enthousiast sleutelaar.;)

ik weet dat er genoeg echte motormonteurs hier zitten en ben maar al te blij daar wat van op te kunnen steken :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan