ZZR600 (1993) Olie lekkage uit drainagegat waterpomp - waterpomp vervangen?

MDKing

MF'er
19 aug 2012
87
5
Hi allemaal,

Na een paar weken gereden niet gereden te hebben, heb ik gisteren weer een rondje gemaakt.
Niks aan de hand tijdens het rijden en achteraf de motor weer geparkeerd.

Vandaag zie ik een olie/water vlek onder de motor ;(. Na het verwijderen van de kappen en het goed schoonmaken heb ik de oorzaak van de lekkage achterhaalt; een gaatje in de waterpomp. Blijkbaar heet dit de 'Weep hole' of 'drainagegat'. Nadat de motor even gelopen heeft, komt niet zuiver olie uit, maar meer een mix met water/koelvloeistof. Zie foto;

20230830_142359.jpg


Als ik een plaatje van een gedemonteerde waterpomp bekijk zie ik twee keringen (of is die onderste pijl geen kering, maar een lager?):
waterpomp3.jpg


Het gaatje zit voorbij beide keringen gezien vanuit de kant
waterpomp.jpg


Mijn vraag: Zou het euvel opgelost zijn als ik een tweehands waterpomp plaats (nieuw kan ik ze niet vinden...)?
Weet iemand hoe ik dan aan een nieuwe O-ring van de juiste maat e.d. kom?


Alle hulp is welkom!
 
Dat gat zit er speciaal als afvoer voor als de dichting lekt.
Het kan zijn dat er ook slijtage op de lagers zit en daardoor de dichting is beginnen lekken.
Mogelijk zijn er revisie sets voor te krijgen.
Een andere/nieuwe pomp zal het makkelijkst zijn.
Heb je bij een Kawa dealer naar een nieuwe gevraagd,of online?
 
Dat gat zit er speciaal als afvoer voor als de dichting lekt.
Het kan zijn dat er ook slijtage op de lagers zit en daardoor de dichting is beginnen lekken.
Mogelijk zijn er revisie sets voor te krijgen.
Een andere/nieuwe pomp zal het makkelijkst zijn.
Heb je bij een Kawa dealer naar een nieuwe gevraagd,of online?
Bedankt voor je reactie! Naar pompen heb ik online gekeken. Ik zag prijzen van een nieuwe pomp van rond de 300EUR (!) maar die was niet leverbaar.

De motor stond te koop en ik heb een koper gevonden die denkt dat het op te lossen is door het O-ring te vervangen. Ik hoop dat dat het is. Hij heeft de motor overgenomen van mij.

Hoe ziet de rest van je koelwater eruit?
Bedankt voor de tip. Ik heb hier niet meer naar kunnen kijken voor de verkoop. Er zal wel iets van olie in het koelwater gekomen zijn.
 
De oliekeerring en de koelvloeistof keerring zijn beide meestal gewoon los te vervangen, soms moet de pomp uit elkaar geperst worden. het gaatje waar de lekkage uit komt mag nooit afgedicht worden, dat gaatje komt uit een een gezamenlijke ruimte die ervoor zorgt dat de olie niet bij de koelvloeistof kan komen, en andersom. Het vervangen van de O ring gaat je niet helpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan