Honda CB250 van 1978, caferacertje of niet?

Caferacertje?

  • Caferacertje van maken!

    Stemmen: 5 55,6%
  • Gewoon zo laten!

    Stemmen: 3 33,3%
  • Ik heb een beter idee!

    Stemmen: 1 11,1%

  • Totaal aantal stemmers
    9

motorfreak

MF veteraan
2 apr 2002
9.663
3
Geersdijk
Oke vandaag op naam gezet een honda CB250 van het bouwjaar 1978, stond een dorp verderop en trok gelijk de aandacht door o.a. de prijs en een aantal kleine onderdelen die op de kleine advertentie foto te zien waren. De prijs was bieden vanaf 200,= euro , de motor stond 6 jaar op naam en zou indertijd gekocht zijn als zijnde geheel opgeknapt! Met zoiets moet je niet twijfelen als je centen in de zak hebt en dus gelijk gaan kijken en je programma omgooien en wie weet loont het dan :007:

Dit is hem dus :039:

Foto-F8REYRW6.jpg


Ik ben na het werk gaan kijken en de motor werd net buiten gezet, een behoorlijke stoflaag en deze zou dus een 2 jaar stilstaan en gezien het stof en de groene benzine lucht vermoede ik dat het minimaal 2 jaar was, het huis en schuur gaan verbouwd worden en de huidige eigenaar had het idee dat er dan nog weinig mee gereden ging worden, hij weet niet meer de km-stand toen hij hem kocht maar ging er nog over nadenken................ik heb hem gekocht met precies 78200km op de teller. Ik kan niet zeggen of dit de originele km-stand is en of het dashbordje origineel is maar als deze terug gedraaid is dan kan ik alleenmaal blij zijn dat deze motor al iets heeft gezien van de wereld :+ Ondertussen 15km mee gereden ;)

Foto-JMJNJZDL.jpg


De motor zou dus volledig opgeknapt/gereviseerd zijn en dat geloof ik pas als ik het voel/hoor/ruik en zie, duidelijk is dat deze niet meer origineel is, Kawasaki spiegels, Jama dempers met tussenstukken van RVS ipv een collector, niet originele 18inch velgen, stuurtje van een andere CB, deze is iets breder, zwarte met de hand gespoten tank en zijkappen en dus is er inderdaad wel eens iets aan gedaan en dus verder kijken hoe het is gedaan.

Foto-MATSIRUY.jpg


Binnenzijde tank is als een spiegel..............kijk dat mag ik graag zien, geen roest of narigheid maar wel groen stinkende benzine die zijn beste tijd heeft gehad, de tank heeft een paar plekjes maar het zwart mag ik best graag zien................beetje finishvlag er midden overheen zou best kunnen :103:

Foto-OVHAAVR3.jpg


Voorpoten zonder pitting...........helemaal top natuurlijk en deze zijn dus opnieuw verchroomd, van een donor of indertijd nieuw geplaatst want met deze km-stand bestaat het niet dat er niks te zien is, de keerringen lekken niet en dat bij een brik :036: Ook voelt de veerring heel goed aan, lekker hard met de juiste demping en ik vermoed eventueel andere veren in de poten. Voorspattert heeft geen roest maar heeft helaas een heel klein deukje, hier is duidelijk is op gevallen , jammer want het valt goed op bij zo'n mooie spattert. Koplamp, pinkers, onderpoten............allemaal best netjes en niet inelkaar gerommeld :014:

Foto-AJY6BQIW.jpg


Buddy voelt hard aan, normaal heeft deze nog een ijzeren bodemplaat maar die zijn vaak rot............deze heeft ondertussen geen ijzeren bodemplaat meer maar hebben ze vervangen door een boel matjes met hars te plaatsen...........deze rot nooit meer, ziet er niet uit aan de onderzijde maar is uit het zicht en is gewoon prima :054: Achterspattert, pinkers enz allemaal netjes tot keurig, zwarte naaf/remtrommel, blauwe plaat gemonteerd op een trespa plaatje..........duidelijk ook weer hier dat deze onder behandeling is geweest :022:

Foto-4J6XTBPW.jpg


De velgen........dit viel mij dus o.a. op de advertentiefoto, beide 18inch hoge rand aluminium velgen :036: :036: :036: Deze zijn origineel DID-Japan met de originele Honda tekens...............alleen voor deze velgen wilde ik de Cb250 al wel overnemen :103:

Foto-3UTBNYHD.jpg
Foto-7K437S6M.jpg


Terwijl ik met de CB250 bezig was werd de eigenaar nog 2 maal gebeld met de mededeling dat iemand de motor gelijk wilde hebben voor 200,= euro, via de mail liepen de biedingen op tot 275 euro en ik vermoed dat er meer zijn die o.a. een oogje op de velgen hebben...............ik was er als 1e bij en heb uiteindelijk 225,= afgetikt omdat hij dan zeker wist dat deze motor van eigenaar zou wisselen...........duidelijk was ook dat hij het buiten koud kreeg terwijl ik het steeds warmer had ik het motorpak :+ Motor afgetikt en papieren meegekregen op 1 deel na, deel 1B miste maar ging hij opzoeken en ook bood hij aan de motor voor de deur thuis af te leveren.........had een blik en aanhanger en dat was helemaal top natuurlijk want de accu is dood en de benzine zal wel goed vergomd zijn in de carbs, ik draaide aan de gashendel en voelde gewoon dat de gasschuiven even vast zaten.

De CB250 is inderdaad thuis afgeleverd, de papieren op orde en vandaag dus op naam gezet, uiteraard even kijken of het blok wilde draaien dus oude meuk uit de tank en carbs, verse benzine erin samen met een verse accu en de elektra kwam gelijk tot leven, alles lijkt het te doen maar na wat doorstarten wilde het blok niet echt draaien, beetje proesten en kuchen dus de vlotterbakjes even goed door laten stromen. De linkercilinder sloeg daarna gelijk aan maar de rechtercilinder draaide af en toe maar mee, ook kreeg ik even het welbekende Benny gevoel want een slok benzine kwam wel goed tot ontbranding in de demper met een mooie steekvlam tot gevolg. Uiteindelijk zo ver gekomen dat hij rijbaar was en dan merk je gelijk dat deze zelfs remt en weer goed lost, dat de veerring voor en achter oke is en zeer zeker dat er een nieuwe balhoofdlager in gegaan is, jawel deze heeft zeker aandacht nodig want ik weet zeker dat de sproeiers niet helemaal open zijn maar het begin is er, de jongste telg in de familie heeft van zich laten horen en nu rijst de vraag.............caferacertje of ongeveer in deze geest laten, wie het weet mag het zeggen ;)
 
Goede deal geweest.
Ombouwen naar cafe is altijd leuk.
Hoewel deze daar wellicht te goed voor is en dan kan het ook weer zonde zijn...
Maar cafe is altijd goed!
Veel plezier ermee
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan