In november 2019 voor een prikkie een CB750F2 gekocht van 1978.
Hij lekte olie, hij verbrandde olie en hij zag er niet uit.
Altijd grote fan geweest van café racers, en aangezien dit geen origineel exemplaar meer is een prima donor hiervoor.
Heb er de laatste 4 jaar sporadisch aan gewerkt, wegens geboorte 2 kinderen en bouwen van nieuwe woning lagen de prioriteiten anders.
De elektriciteit was een ramp en het ding had al een tijd geen liefde gekregen.
Begonnen met de boel te strippen
De motor gedemonteerd, wat een zwaar kreng is me dat zeg.
Kleppendeksel er eens afgehaald, viel meteen op dat niet alle bouten origineel waren.
Enkele bouten stonden al los, wat zou daar de reden van kunnen zijn? Iemand zonder momentsleutel duidelijk.
Nou, dat begint al lekker. Tijd om m'n setje helicoils boven te halen.
Ondertussen de gedemonteerde onderdelen eens bekijken en nameten.
Tuimelaars en tuimelassen hebben hun beste tijd gehad.
Slijtagelimiet van tuimelassen is 11.94mm, best vervangen dus.
EX1: 11.94mm
EX2: 11.94mm
IN1: 11.94mm
IN2: 11.96mm
EX3: 11.95mm
EX4: 11.96mm
IN3: 11.95mm
IN4: 11.95mm
Nokkenas nameten.
Slijtagelimiet inlaatnok: 35.86mm
Slijtagelimiet uitlaatnok: 35.36mm
IN1: 36.05mm
EX1: 35.60mm
EX2: 35.55mm
IN2: 36.10mm
IN3: 36.05mm
EX3: 35.66mm
EX4: 35.62mm
IN4: 36.10mm
Prima dus.
Slijtagelimiet binnenste nokkenasdiameters: 21.74mm
Slijtagelimiet buitenste nokkenasdiameters: 21.89mm
Diameter 1: 21.94mm
Diameter 2: 21.77mm
Diameter 3: 21.79mm
Diameter 4: 21.96mm
Ook prima.
Volgende stap: cilinderkop demonteren
Hij lekte olie, hij verbrandde olie en hij zag er niet uit.
Altijd grote fan geweest van café racers, en aangezien dit geen origineel exemplaar meer is een prima donor hiervoor.
Heb er de laatste 4 jaar sporadisch aan gewerkt, wegens geboorte 2 kinderen en bouwen van nieuwe woning lagen de prioriteiten anders.
De elektriciteit was een ramp en het ding had al een tijd geen liefde gekregen.
Begonnen met de boel te strippen
De motor gedemonteerd, wat een zwaar kreng is me dat zeg.
Kleppendeksel er eens afgehaald, viel meteen op dat niet alle bouten origineel waren.
Enkele bouten stonden al los, wat zou daar de reden van kunnen zijn? Iemand zonder momentsleutel duidelijk.
Nou, dat begint al lekker. Tijd om m'n setje helicoils boven te halen.
Ondertussen de gedemonteerde onderdelen eens bekijken en nameten.
Tuimelaars en tuimelassen hebben hun beste tijd gehad.
Slijtagelimiet van tuimelassen is 11.94mm, best vervangen dus.
EX1: 11.94mm
EX2: 11.94mm
IN1: 11.94mm
IN2: 11.96mm
EX3: 11.95mm
EX4: 11.96mm
IN3: 11.95mm
IN4: 11.95mm
Nokkenas nameten.
Slijtagelimiet inlaatnok: 35.86mm
Slijtagelimiet uitlaatnok: 35.36mm
IN1: 36.05mm
EX1: 35.60mm
EX2: 35.55mm
IN2: 36.10mm
IN3: 36.05mm
EX3: 35.66mm
EX4: 35.62mm
IN4: 36.10mm
Prima dus.
Slijtagelimiet binnenste nokkenasdiameters: 21.74mm
Slijtagelimiet buitenste nokkenasdiameters: 21.89mm
Diameter 1: 21.94mm
Diameter 2: 21.77mm
Diameter 3: 21.79mm
Diameter 4: 21.96mm
Ook prima.
Volgende stap: cilinderkop demonteren