Brikkers en hun modelbouwhobby

Van de MK2 de lip afgezaagd en er M8 ingetapt om hem net als een directe spantang aan te kunnen spannen. Ook een verloop gemaakt voor de verdeelklok met een M14 X 1 neusje.

full
 
Nu zijn alle gereedschapjes met de aansluiting M 14 X1 een op een uitwisselbaar met m'n draaibankje, freeskolommetje, verdeelklok en verdeeltafel *O*

Ik kan nu ook op ronde onderdeeltjes via het freeskolommetje aansluitingen frezen met een 3-kant, 4-kant of bv een 6-kant om zelf inimini banjoboutjes te maken voor de stoomhobby :9



full
 
Ben nog even bezig geweest met het afwerken van de buitenkant van mn loods:
full

Gaat al ergens op lijken. :+
 
Ik vind het super. Heb je nu echt een kleine molletje onder het gras gedaan, of is dat maar een verzinsel?
 
Het ziet er fantastisch uit! Nu nog het dak wat verweerder maken?
Met zonnepanelen erop ben je helemaal bij de tijd!
 
Heb dit stuk speelgoed in de schuur staan, is ooit meegekomen met andere meuk van een veiling. Werking onbekend, zit geen zender bij.
Iemand interesse? Om zijn eigenbouw boot aan te drijven ofzo, of voor weet ik veel wat.
Mag weg voor de verzendkosten, of ophalen voor de gezelligheid.


2014-02-23152244_zps4724e28b.jpg
 
Kom ik je graag vanaf helpen, kan ik mijn zwager zeer blij mee maken. Moet deze week zeker nog in de buurt zijn.

PB stuur ik zo.

Grt Dré
 
Het ziet er fantastisch uit! Nu nog het dak wat verweerder maken?
Met zonnepanelen erop ben je helemaal bij de tijd!

Ff een middagje een duif op het dak laten plaatsnemen :+ is 'ie precies genoeg verweerd :Y

Btw Gijs............ziet er schitterend uit :9

Enne 9 t/m 13 april a.s Intermodellbouw Dortmund in de Westfalerhalle :9~ :9 :}
Als het je lukt zou ik hem eens bezoeken en een camera met veel geheugen meenemen en een portemetnix met de nodige euri's O-)

:W
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik maak steeds foto's om te zien of het klopt. Het gekke verschijnsel doet zich voor, dat als je zelf gewoon er naar kijkt, het er goed uitziet. :Y
Maak je een foto, dan zie je direkt de onvolkomenheden. Dat zelfde had ik ook met de koplamp van mn R5. Gespoten en helemaal goed. Totdat ik een piccie van maakte en de zaak behoorlijk bleek te kieren.
Ben dan ook nog niet klaar.
Ga eens kijken, of ik de voegen van het metselwerk nog beterder kan krijgen. :+

Enne beurzen im Ausland. :N
Heb net deze gekocht:
full

Zit helemaal vol met electronica! En kost dan ook het nodige. Is al lang geen speelgoed meer.
 
Heb dit stuk speelgoed in de schuur staan, is ooit meegekomen met andere meuk van een veiling. Werking onbekend, zit geen zender bij.
Iemand interesse? Om zijn eigenbouw boot aan te drijven ofzo, of voor weet ik veel wat.
Mag weg voor de verzendkosten, of ophalen voor de gezelligheid.


[afbeelding]

Die dingen zijn niet vooruit te branden maar wel een leuke en goedkope basis voor een ander blokje.
 
Tja, ik maak steeds foto's om te zien of het klopt. Het gekke verschijnsel doet zich voor, dat als je zelf gewoon er naar kijkt, het er goed uitziet. :Y
Maak je een foto, dan zie je direkt de onvolkomenheden. Dat zelfde had ik ook met de koplamp van mn R5. Gespoten en helemaal goed. Totdat ik een piccie van maakte en de zaak behoorlijk bleek te kieren.
Ben dan ook nog niet klaar.
Ga eens kijken, of ik de voegen van het metselwerk nog beterder kan krijgen. :+

Enne beurzen im Ausland. :N
Heb net deze gekocht:
[afbeelding]
Zit helemaal vol met electronica! En kost dan ook het nodige. Is al lang geen speelgoed meer.

Mooie loc :Y
 
't is misschien wel heel wat anders, maar valt ook onder modelbouw ;)

Mijn hobby, micropulling. In principe tractor pulling maar dan schaal 1:10.
Deze puller is 3,5kg en heeft een 10cc Nova rossi helicopter nitro motor. Afgezien van de banden en blok is alles zelfbouw.

Eerste+run+Almkerk.JPG


En een nieuw project, hier ben ik nog mee bezig. Een 111cc benzine boxer met ruim 10 pk, de hele puller moet binnen de 4,5kg klasse komen. Is nog wel een uitdaging :9

SolidWorks model.
Flat+out+6.JPG


Passen en meten
DSC_0660.jpg


Lekker knooien in de werkplaats :)
 
Haha nou hierbij een greep uit de collectie. Ik zal er een beetje bij zetten hoe en wat.

Laser gesneden frame van pmma. (later vervangen ivm barsten)
Voorin het blok, daarbij een startschijf gedraaid. Op de krukas zit een koppeling op centrifugaalkracht principe, daarom de klok. Achter versnel ik eerst iets, het idee hier achter was dat bij hoger toerental minder koppel is. Dan de achteras, bestaat uit een centraal huis met 2 'trompetten' en voor een dekseltje waar het pignonwiel aan zit. Het differentieel komt uit een rc buggy auto, vertraging zo'n 1:3. Op de steekassen uit het differentieel zit weer een tandwiel, deze loopt in een vario die in de velg is gemonteerd. Ook dit is vanwege het koppel, hier vertraag ik ook weer krap 3x, maar het koppel licht nu haaks op de motor zeg maar dus dat is niet erg.

DSC_2733.jpg


Nog even over dat koppel verhaal. We rijden met differentieel in de achterbrug, dat is verplicht. Omdat de krukas in lijn staat met het frame zet het blok zich af tegen de puller, als je wel eens een guzzi hebt gereden ken je het. Ook rijden we op frictie, niet op grip. De wielsnelheid is dus erg hoog en daarom zetten de banden ook uit. Als er ergens een koppel piek is of na een correctie ofzo kan het binnenste wiel dus ineens heel snel gaan draaien omdat hij deze optilt.

Dit illustreert het wel. Hij gaf hier te vlot gas waardoor de puller abrupt rechtsaf sloeg, de turbine tilde het rechter wiel als het ware op waardoor er daar minder weerstand was met de baan en hij vele malen sneller rond ging (a 150 km/u)
IMG_8410.JPG


Anyway, verder met plaatjes:

DSC_2709.jpg

Voor as frezen, heb tegenwoordig de luxe van een klein frees en draaibankje thuis *O*

DSC_2815.jpg

Tankje met aansluiting voor druk van de uitlaat en brandstof naar de carburateur. Het grote blok voorop is om de neus aan de grond te houden, hoe meer gewicht voorop hoe meer druk je over kunt brengen op de baan. De sleepwagen haakt aan de achterkant en trekt schuin naar beneden aan de trekhaak, het gewicht voorop is een contra gewicht zeg maar.

Bits and pieces here and there, en dan heb je een zowat complete puller:
DSC_2831.jpg


Spatborden gemaakt dmv een houten mal en vacuüm vormen. Lakje verf erop en het resultaat, de "El Diablo"

DSC06826.JPG


DSC06897.JPG


DSC06812.JPG


Leuk spul ;)
 
Laatst bewerkt:
't is misschien wel heel wat anders, maar valt ook onder modelbouw ;)

Mijn hobby, micropulling. In principe tractor pulling maar dan schaal 1:10.
Deze puller is 3,5kg en heeft een 10cc Nova rossi helicopter nitro motor. Afgezien van de banden en blok is alles zelfbouw.

[afbeelding]

En een nieuw project, hier ben ik nog mee bezig. Een 111cc benzine boxer met ruim 10 pk, de hele puller moet binnen de 4,5kg klasse komen. Is nog wel een uitdaging :9

SolidWorks model.
[afbeelding]

Passen en meten
[afbeelding]

Lekker knooien in de werkplaats :)

Ik denk }) dat de koppeling die de krachten naar de achteras gaat overbrengen ook een uitdaging is .............en met die boxer heb je ook de werking van een vliegwiel nodig om hem lekker te laten draaien .............volgens mij heb je meer uitdagingen dan alleen het gewicht :Y

Succ6 en lekker veul ploaties plaatsen hier :Y
 
Ik denk }) dat de koppeling die de krachten naar de achteras gaat overbrengen ook een uitdaging is .............en met die boxer heb je ook de werking van een vliegwiel nodig om hem lekker te laten draaien .............volgens mij heb je meer uitdagingen dan alleen het gewicht :Y

Succ6 en lekker veul ploaties plaatsen hier :Y

Heb je wel aardig goed gedacht ja ;)

Met het gewicht bedoel ik ook, hoe krijg ik dat blok fatsoenlijk aan het lopen zonder goede uitlaten (2 takt), zwaar vliegwiel (simpelweg te zwaar) en dan nog de koppeling.. wielsnelheid zal zo'n 120 km/u gaan worden, om dat zaakje op gang te helpen is genoeg vermogen beschikbaar.. maar eigenlijk elke koppeling die er tegen bestand is is ook weer te zwaar.. :')

Een hoop uitdagingen, maar als het lukt heb ik wel iets aparts op de baan staan. Het grootste blok op dit moment is een 84cc 3 cilinder 4 takt radiaal motor, deze rijd in de 5,5 kg klasse maar ik wil hem eigenlijk in de 4,5 hebben. Kijken waar het schip strand :]
 
Tja, ik maak steeds foto's om te zien of het klopt. Het gekke verschijnsel doet zich voor, dat als je zelf gewoon er naar kijkt, het er goed uitziet. :Y
Maak je een foto, dan zie je direkt de onvolkomenheden. Dat zelfde had ik ook met de koplamp van mn R5. Gespoten en helemaal goed. Totdat ik een piccie van maakte en de zaak behoorlijk bleek te kieren.
Ben dan ook nog niet klaar.
Ga eens kijken, of ik de voegen van het metselwerk nog beterder kan krijgen. :+

Enne beurzen im Ausland. :N
Heb net deze gekocht:
[afbeelding]
Zit helemaal vol met electronica! En kost dan ook het nodige. Is al lang geen speelgoed meer.


Allemachtigprachtig Gijs :9 :Y Neem aan.... dan ook een mooi zwaar diesel-geluid :9~
 
Heb je wel aardig goed gedacht ja ;)

Met het gewicht bedoel ik ook, hoe krijg ik dat blok fatsoenlijk aan het lopen zonder goede uitlaten (2 takt), zwaar vliegwiel (simpelweg te zwaar) en dan nog de koppeling.. wielsnelheid zal zo'n 120 km/u gaan worden, om dat zaakje op gang te helpen is genoeg vermogen beschikbaar.. maar eigenlijk elke koppeling die er tegen bestand is is ook weer te zwaar.. :')

Een hoop uitdagingen, maar als het lukt heb ik wel iets aparts op de baan staan. Het grootste blok op dit moment is een 84cc 3 cilinder 4 takt radiaal motor, deze rijd in de 5,5 kg klasse maar ik wil hem eigenlijk in de 4,5 hebben. Kijken waar het schip strand :]

Het motorblok deel uit laten maken van het frame gezien z'n gewicht ? Kan je contragewicht weg laten en kijken bij de 1/5 RC-cars (de competitie cars) naar de koppelingen die ze daar gebruiken. Is behoorlijk robuust spul dat behoorlijk wordt afgebeuld tijdens de races }) :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan