low budget zijspanrijden

wouterbelg

MF'er
12 feb 2011
142
74
belgie
Beste zijspanners,

ik volg jullie avonturen al een tijdje. Ikzelf heb ook interesse om met een span te rijden.
Geen verre avonturen maar met zoon of dochter een toertje in de buurt rijden.
Omdat het allemaal nieuw is was ik wat aan het rondneuzen om iets te kopen.
Ikzelf zou max 1000 willen uitgeven voor een motor en zijspan. Ik heb begrepen dat ik voor die prijs niets ga vinden behalve lichte 2takt motoren.
Ik ben dan ook eens gaan kijken naar losse bakken en een geschikte motor. Wat sleutelen, slijpen, lassen is geen probleem, ik heb materiaal ter beschikking. Volgens mij is hier kennis en bereidwilligheid om te helpen aanwezig
Aangezien ik in belgie woon heb ik het voordeel dat de prijzen van 2dehands motoren een stuk lager liggen dan in nederland.
Wat denken jullie, is een kawasaki ER5 een geschikte motor.
Ik zou daar een lichte bak (velorex, duna,...) aanhangen. Die moeten voor een paar honderd euro ook te vinden zijn.
Is dit een geschikte combinatie om mee te beginnen?

Bedankt voor de info.

Wouter
 
je gaat al vlug over willen gaan naar een iets zwaarde motor
je kan toch best achter een 750 of 1000 cc zoeken dan ben je direkt grust
en vermits je in begie woont wil ik wel helpen laat maar iets weeten
 
Beste zijspanners,

ik volg jullie avonturen al een tijdje. Ikzelf heb ook interesse om met een span te rijden.
Geen verre avonturen maar met zoon of dochter een toertje in de buurt rijden.
Omdat het allemaal nieuw is was ik wat aan het rondneuzen om iets te kopen.
Ikzelf zou max 1000 willen uitgeven voor een motor en zijspan. Ik heb begrepen dat ik voor die prijs niets ga vinden behalve lichte 2takt motoren.
Ik ben dan ook eens gaan kijken naar losse bakken en een geschikte motor. Wat sleutelen, slijpen, lassen is geen probleem, ik heb materiaal ter beschikking. Volgens mij is hier kennis en bereidwilligheid om te helpen aanwezig
Aangezien ik in belgie woon heb ik het voordeel dat de prijzen van 2dehands motoren een stuk lager liggen dan in nederland.
Wat denken jullie, is een kawasaki ER5 een geschikte motor.
Ik zou daar een lichte bak (velorex, duna,...) aanhangen. Die moeten voor een paar honderd euro ook te vinden zijn.
Is dit een geschikte combinatie om mee te beginnen?

Bedankt voor de info.

Wouter
welkom wouter , van waar ben je ergens ?

een lichte 2takt motor is misschien niet zo een slecht idee , kan je onmiddelijk kijken of het wat is voor u , en nadien een beetje sparen voor iets dat wat dikker of zwaarder is.
De er5 is geen slechte motor hoor maar het hangd allemaal wat je er mee wilt , nu momenteel denk je dat je juist nog maar een klein toertje zal gaan doen maar misschien wil je wel meer , vacantie naar Frankrijk , why not...... en dan komen de beperkingen boven water , dat stuurd niet goed , dat rijd maar zo en zo , dat vreet banden en ga maar door....
zoek iets goedkoop en kijk dan maar verder....
 
ik heb hier in de buurt een zijspan met bmw er aan zal zien voor morgen een foto te plaatsen het is goet koop maar met wat werk aan heeft al een tijtje stil gestaan
het is van iemant die overleeden is mijn mail is petaatbmw@yahoo.com
als je zin hebt laat maar weeten
 
Wat denken jullie, is een kawasaki ER5 een geschikte motor.
Ik zou daar een lichte bak (velorex, duna,...) aanhangen. Die moeten voor een paar honderd euro ook te vinden zijn.
Is dit een geschikte combinatie om mee te beginnen?

Bedankt voor de info.

Wouter
Ik heb een KLE 500 en dat heeft -op een paar details na- hetzelfde blok als een ER5. Vermogen heb je hiermee genoeg (49PK).
Zelf heb ik voor het zijspan een hele goeie lichte tweetakt (MZ ETZ250) gekocht voor weinig en vind het een fijne motor. Natuurlijk hangt het ervan af welke soort ritten je wilt maken. Voor verre ritten is die misschien idd. wat te licht, maar om te leren rijden en om in de buurt wat rond te toeren is het ideaal.
Tweetakt heeft ook zijn bijzondere charmes: het geluid, de geur... :9
 
Als je zelf wat kunt dan is €1000,- een mooi budget om mee te kunnen starten. Een dikke portemonnee is de doodsteek voor creativiteit en met een duurder span heb je niet meer lol.

Ik heb mijn zijspan bijna helemaal gebouwd met materiaal wat bij de lokale ijzerboer in het restanten rek lag. Dat kost dan €0,50 per kilo en dan koop je veel ijzer voor twintig of dertig euro.

Veel plezier met het bouwen en knutselen. Hou ons op de hoogte en vooral veel foto,s plaatsen.
 
@petaatbmw bedankt voor het aanbod.

Er is wat mij betreft helemaal geen haast. Ik kan gerust een jaar of langer rondkijken tot er een mooie kans komt.
Zoals gezegd wil ik hem gebruiken om in de buurt (oost, west en zeeuws vlaanderen) te rijden. Verder reiken de ambities niet.
Ik ben geen fan van de autostrade, wel van rustig rijden in de polder.
 
Hoi WouterBelg :W Welkom

Zelf bouwen geeft de meeste voldoening, Zeker als je voor een krap budget een leuk ding op de weg zet geeft dat zeer veel genoegen.


Ik heb een KLE 500 en dat heeft -op een paar details na- hetzelfde blok als een ER5. Vermogen heb je hiermee genoeg (49PK).
Zelf heb ik voor het zijspan een hele goeie lichte tweetakt (MZ ETZ250) gekocht voor weinig en vind het een fijne motor. Natuurlijk hangt het ervan af welke soort ritten je wilt maken. Voor verre ritten is die misschien idd. wat te licht, maar om te leren rijden en om in de buurt wat rond te toeren is het ideaal.
Tweetakt heeft ook zijn bijzondere charmes: het geluid, de geur... :9

De ER is meer sportief gericht. Het koppel zal dus bij een hoger toerental vrijkomen. De ER met een Velorex of Duna zal niet verkeerd ogen, sturen zal ook wel goed gaan.
Ik zou toch eerder op zoek gaan naar een custom of een enduro. Omdat je dan niet met optrekken de koppeling verbrand met 9000 toeren. Misschien heeft Kawa ook wel een choppertje met hetzelfde blokje als de ER, maar net anders getuned.
Ik heb jarenlang een Triumph met een Velorex gehad, 50pk is voldoende om leuk te kunnen rijden.
 
Kawa shoppertje is de EN 500. Ook ongeveer hetzelfde blok, maar met tandwielaandrijving.
Van de KLE heeft iemand al eens een zijspan gebouwd. Helaas is er een probleem op dat forum en ik kan niet meer aan het topic (http://www.twin500.de/wbboard/main.php).
Als je interesse hebt kan ik je wel een deel foto's opsturen via mail, ook van de verbouwing.
Als je een KLE overweegt kan je eventueel de mijne overnemen, die gaat waarschijnlijk weg voor een XT of XL 500.

taurentreffen3-kl.jpeg


taurentreffen7-kl.jpeg
 
Laatst bewerkt:
gewoon zelf bouwen, das het allerleukste wat er is!
vooral als je zelf kunt lassen en een beetje met metaal omgaan, dan zou ik geen enkele belemmering weten om het niet zelf te doen.

zo ben ik twee jaar geleden ook begonnen, zonder enige zijspanervaring, een velorexbakje gekocht voor 300 euro en met info die op het net te vinden is, de vuistregels ter hand genomen en gewoon wat in elkaar gelast.

eerst even bedenken wat voor een soort rijder je bent en welke motor daar bij zou passen en dan op zoek gaan naar een geschikte fiets voor weinig en dan een bakkie ernaast
er zit hier ervaring genoeg die je helpen met tips als je wat post (zo heb ik ook heel veel geleerd) en het mooiste van zo'n zelfbouwspan is dat je er nooit mee klaar bent, maar steeds verder gaat optimaliseren omdat het zijspanrijden nogal verslavend is en je dus ook steeds meer er uit wilt halen aan rijplezier

blader mijn topic maar eens door GL1000 sidebike dat kan een goed voorbeeld zijn van hoe het ook bij jouw straks drastisch uit de hand kan gaan lopen :)
 
staat dat jawa span van leluk niet nog steeds te koop?
Daar kan de de komende tijd prima mee rondrijden. En over een paar jaar, als je zwaarder wil dan doe je hem voor hetzelfde geld weer weg.
 
staat dat jawa span van leluk niet nog steeds te koop?
Daar kan de de komende tijd prima mee rondrijden. En over een paar jaar, als je zwaarder wil dan doe je hem voor hetzelfde geld weer weg.
Daar zit een geel kenteken op. Als ik de verhalen van Starterke zo lees zou ik daar als Belg niet snel meer aan beginnen.
 
Ik rijd met een triumph tiger 955I dus zo een kle zou ik ook wel zien zitten. Alleen die kosten een pak meer dan een ER5. Maar als je dan naar de specs kijkt zit er niet zo heel erg veel verschil tussen de twee. Dus als het met een kle kan kan het met een er5 ook vermoed ik.
Die ER5 kan evengoed iets anders zijn. Ik gaf deze als voorbeeld omdat die makkelijk te vinden zijn voor een schappelijke prijs. En die hebben een frame waar makkelijk een span aan gemaakt kan worden. Ik denk niet dat daarvoor een subframe nodig is.

Ik heb eens gekeken naar het span van leluk. Die ziet er op het eerste zicht goed uit en de prijs is ook binnen budget. Maar dan ging ik eens naar zijn topic hier bij de zijspannen kijken en daar zag ik dat er eens een boompje in de weg stond en dat als gevolg daarvan het frame van het span niet meer recht is. Jammer...

Wat is een gele plaat? ingeschreven als auto?
Als een voertuig ingeschreven is in nederland kan het geen probleem zijn om die uit te voeren en in belgie in te schrijven. Ik zal eens luisteren bij starterke.

Ik vind het fantastisch dat er zoveel respons komt op mijn vraag.
 
Ik rijd met een triumph tiger 955I dus zo een kle zou ik ook wel zien zitten. Alleen die kosten een pak meer dan een ER5. Maar als je dan naar de specs kijkt zit er niet zo heel erg veel verschil tussen de twee. Dus als het met een kle kan kan het met een er5 ook vermoed ik.
Die ER5 kan evengoed iets anders zijn. Ik gaf deze als voorbeeld omdat die makkelijk te vinden zijn voor een schappelijke prijs. En die hebben een frame waar makkelijk een span aan gemaakt kan worden. Ik denk niet dat daarvoor een subframe nodig is.

Ik heb eens gekeken naar het span van leluk. Die ziet er op het eerste zicht goed uit en de prijs is ook binnen budget. Maar dan ging ik eens naar zijn topic hier bij de zijspannen kijken en daar zag ik dat er eens een boompje in de weg stond en dat als gevolg daarvan het frame van het span niet meer recht is. Jammer...

Wat is een gele plaat? ingeschreven als auto?
Als een voertuig ingeschreven is in nederland kan het geen probleem zijn om die uit te voeren en in belgie in te schrijven. Ik zal eens luisteren bij starterke.

Ik vind het fantastisch dat er zoveel respons komt op mijn vraag.

Fabrikanten weten uit ogenschijnlijk hetzelfde motorblok heel verschillende karakters te halen. Een andere nokkenas timing, andere carburateurs en versnellingsbak en je hebt een compleet andere motor. Kijk maar wat Honda doet met het blok uit de Hawk, NTV, Transalp, Deauville. Uiterlijk hetzelfde ontwerp, maar allemaal anders.

Met een gele plaat bedoel ik een Nederlands kenteken. Het schijnt tegenwoordig heel moeilijk te zijn om een buitenlands zijspan in Belgie op kenteken te krijgen.

Een wiegframe is makkelijk bouwen, mij lijkt een NTV een mooie zijspanfiets.
 
Wat is een gele plaat? ingeschreven als auto?
Nederlands kenteken ;)
Als een voertuig ingeschreven is in nederland kan het geen probleem zijn om die uit te voeren en in belgie in te schrijven. Ik zal eens luisteren bij starterke.
Dat lijkt me verstandig want die heeft toch wel andere verhalen over het invoeren en op kenteken krijgen van een Nederlands ( buitenlands?) zijspan in België.
 
hoor ik daar mijn naam edel misbruikt worden??
span nog steeds te koop, zit er over te denken om ze apart te koop te zetten.
verbuigen bleek wel mee te vallen, nieuwe voor en achter steun gekocht, de achterste vervangen, de voorste bleek niet verbogen te zijn.
blijft alleen
full

over, aangezien ik van te voren er nooit een balk heb langsgelegd weet ik niet zeker of het inderdaad is verbogen.
frame niet gescheurd oid, en gaat sindsdien gewoon mee. aangezien we geen auto hebben wordt de bak regelmatig gebruikt als pakezel.
maak me meer zorgen om de achtervork, de oude was krom en is vervangen, vraag me af hoelang deze meegaat
 
Fabrikanten weten uit ogenschijnlijk hetzelfde motorblok heel verschillende karakters te halen. Een andere nokkenas timing, andere carburateurs en versnellingsbak en je hebt een compleet andere motor. Kijk maar wat Honda doet met het blok uit de Hawk, NTV, Transalp, Deauville. Uiterlijk hetzelfde ontwerp, maar allemaal anders.

Met een gele plaat bedoel ik een Nederlands kenteken. Het schijnt tegenwoordig heel moeilijk te zijn om een buitenlands zijspan in Belgie op kenteken te krijgen.

Een wiegframe is makkelijk bouwen, mij lijkt een NTV een mooie zijspanfiets.

Naar een Transalp had ik ook al zitten kijken. Maar een honda en een bakje onder de 1000€ dat zal moeilijk worden.
Is een transalp niet te zwaar om een velorex naast te hangen?
Een transalp weegt 204 droog mijn tiger weegt 215 droog. Als dat mogelijk is dan kan ik evengoed een bakje aan mijn tiger hangen.
 
jawa 640 droog gewicht ~ 150 kg, en met 25 kg zand in de bak moet ik in zun 1 een hakse rechterbocht pakken anders komt de bak los, dus met een zwaardere motor zal dat nog sneller gebeuren tenzij je de bak verbreed of auto band oid.
 
Naar een Transalp had ik ook al zitten kijken. Maar een honda en een bakje onder de 1000€ dat zal moeilijk worden.
Is een transalp niet te zwaar om een velorex naast te hangen?
Een transalp weegt 204 droog mijn tiger weegt 215 droog. Als dat mogelijk is dan kan ik evengoed een bakje aan mijn tiger hangen.

Let even op de verschillen tussen een NTV en een Transalp. Dat zijn niet dezelfde modellen!
 
Naar een Transalp had ik ook al zitten kijken. Maar een honda en een bakje onder de 1000€ dat zal moeilijk worden.
Is een transalp niet te zwaar om een velorex naast te hangen?
Een transalp weegt 204 droog mijn tiger weegt 215 droog. Als dat mogelijk is dan kan ik evengoed een bakje aan mijn tiger hangen.


mijn GL weegt gauw richting de 300 kg en daar hangt ook een velorex naast....
zwaarder maken is doorgaans makkelijker dan lichter.... (geld voor de gemiddelde mens immers ook....)
 
mijn GL weegt gauw richting de 300 kg en daar hangt ook een velorex naast....
zwaarder maken is doorgaans makkelijker dan lichter.... (geld voor de gemiddelde mens immers ook....)

Breedte doet ook een hoop. Als ik je fotos zo bekijk heb je zowat de zelfde spoorbreedte als mijn GL1000 met anderhalf persoons EML bak. Ik kan net mijn voet tussen de bak en de motor krijgen. Als jij je Velorex zo dicht tegen je motor aan zou zetten lijkt het me wat lastig rijden.
De mijne weegt rijklaar 510 kg maar als ik wil heb ik de bak zo in de lucht.

Om terug te komen op lowbudget rijden, ik kocht mijn GL1000 met zijspan voor 1500 euro. Met wat werk, dat wel, het ding liep beroed en de elektra van de hele zijspan was zo belabberd dat ik alles heb afgeknipt en opnieuw ben begonnen.
Maar zo ben je wel lekker goedkoop bezig.
 
Let even op de verschillen tussen een NTV en een Transalp. Dat zijn niet dezelfde modellen!
Zelfde blok als die andere V twins. Zitten alleen luchtgekoelde cilinders op. Het is wel het andere uiterste. de NTV heeft zowel de waterkoeling als de kardan.
Ik beweer niet dat ze hetzelfde zijn, ze hebben hetzelfde ontwerp, een stukje gummen en er weer iets anders aankleuren. Ik heb trouwens wel eens een transalp gezien met het NTV blok met kardan.
 
Ik kijk rustig verder.
Wat is de meest logische weg?
Ik zou zeggen eerst een bakje, dan een geschikte motor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan