Handboek voor de zijspanrijder

Dat valt wel mee, ik heb voor en achter 1,7 en op het zijspan 1,4
Het zijn autobanden en er staat heel weinig gewicht op.
 
Dat valt wel mee, ik heb voor en achter 1,7 en op het zijspan 1,4
Het zijn autobanden en er staat heel weinig gewicht op.
ja dat is zo , achter zet ik dan weer meer , ongeveer 2.5-27
Wat ik wel heb is dat de banden regelmatig lucht nodig hebben omdat de autoband achter op een motorvelg ligt en als hij zijdelingse krachten
krijgt durft er wel wat lucht ontsnappen ....
 
Dat valt wel mee, ik heb voor en achter 1,7 en op het zijspan 1,4
Het zijn autobanden en er staat heel weinig gewicht op.
Eens met Slijptol. ik heb ook vanalles geprobeerd, en het blijft dat de spanning zeker niet te hoog moet zijn.
Bij de XJ reed ik met 14" scooterachterband op het voorwiel. En die stond wel eens op 1.1 tot 1.0 bar! En dan reed ie het fijnst, met de meeste grip. Nou was dat wel een stevige band natuurlijk. Maar niet te bang zijn, die band doet het echt wel met weinig druk!
 
Wat ik wel heb is dat de banden regelmatig lucht nodig hebben omdat de autoband achter op een motorvelg ligt en als hij zijdelingse krachten
krijgt durft er wel wat lucht ontsnappen ....
Weet je dat of denk je dat? Heb je niet gewoon een matig ventiel, poreuse band of wellicht is de velgrand niet helemaal perfect meer? Het lijkt me sterk dat de band zover van de velg komt dat ie lucht verliest.
 
Weet je dat of denk je dat? Heb je niet gewoon een matig ventiel, poreuse band of wellicht is de velgrand niet helemaal perfect meer? Het lijkt me sterk dat de band zover van de velg komt dat ie lucht verliest.
neen dat weet ik wel zeker ...en als er niet al te veel meer opzit duw ik hem met mijn handen van de velg af ( zijwaarts )
 
Ik reed met de BMW altijd met 3,1 bar in de autovoorband, en dat beviel mij goed.
Ik heb mijn GL ook gewoon op 3 bar aan de voorkant staan hoor.

Die smalle en relatief hoge 15" banden die op de oudere motoren liggen zijn niet te vergelijken met de platte autobanden die op een brede moderne velg liggen
 
Mijn zijspatbord is 2 keer afgebroken met steeds 5000 km ertussen.
Ik reed toen nog met 2 bar in de band.
Toen viel me op een stukje slecht wegdek op dat het zijspanspatbord wel heel erg hard stond te schudden.
Daarna de bandenspanning verlaagd naar 1,4 en het schudden was helemaal weg.
En nou niet allemaal aankomen met dure schokdempers en dat soort adviezen.
De banden kunnen beter dan alles daarna omgaan met de kleinste oneffenheden in het wegdek.
Ze veren prima over kleine bultjes en omdat ze van rubber zijn dempen ze dat ook prima weg.
En ja, daar worden ze dan wat warmer van maar zolang ik na een ferme rit mijn hand er nog gewoon op kan leggen is er niks aan de hand.
Autobanden zijn gemaakt om een gewicht van 300 kg of meer.
Bij een zijspan staat er nog niet de helft op.

Mijn spatbord is trouwens in de laatste 15.000 km niet meer afgebroken.
 
Ik heb mijn GL ook gewoon op 3 bar aan de voorkant staan hoor.

Die smalle en relatief hoge 15" banden die op de oudere motoren liggen zijn niet te vergelijken met de platte autobanden die op een brede moderne velg liggen
Dat was vroeger ook de norm. Ik heb vroeger op de Triumph een 15" EendeMichelin gehad, die moest echt op drie bar staan. Met die twee ply wangen had je anders een dweil. Maar moderne autobanden doen het prima onder de twee bar.
 
Ik ga morgen eens de druk een half bar verlagen om mee te beginnen eens kijken of dat in mijn geval verschil maakt, wil uiteraard alles proberen.
Maar ja het kan natuurlijk ook nog aan mijn onkunde liggen als dat zo zou zijn dan kan ik daar goed mee leven ik heb wel het idee dat wanneer ik weer een stukje gereden heb dat het ieder keer wat beter gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan