ram air in de regen

koent

MF veteraan
11 aug 2008
1.741
2
Ell
Ik heb een vraagje over ram air systemen. stel: je rijdt in de stortregen op de snelweg, met een motor met ram air (bv een kawa zx 6 / 12)

wordt je luchtfilter dan niet binnen no time zijk en zijk nat? of hebben ze hier iets slims op bedacht?
 
Het water moet nogal wat bochten nemen. Het filter zal best vochtig worden, maar echt nat?

airbox.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vind het wel een goeie vraag. Heb zelf een K&N en die zijn geolied en dus water afstotend. Maar hoe zit het met het papieren filter idd...
Geolied betekent niet dat ze immuun zijn voor water... maar het probleem is met papieren filters groter ja.

Als je echt door een stortbui rijdt... kun je wel degelijk tegen een probleem aan lopen. Het is niet zo dat er een S bocht net als bij je plee in de buizen zit zodat het water er niet in kan, 't is gewoon een redelijk rechte pijp naar je luchtbox. Die luchtbox heeft natuurlijk wel weer gewoon een overloop, water loopt er uit. De buizen van je ram-air komen als ik me niet vergis naast je filter uit, en het water komt dus niet tegen je filter aan maar loopt er langs op naar de 'afvoer'. Sommige ram-air systemen hebben ook een eigen ontwateringsding...

Ram-air is leuk, maar het is ook weer niet zo dat er een hogedrukspuit op je luchtfilter komt te staan :)
 
Laatst bewerkt:
meeste ram air ducts hebben ook schotten binnen in zitten anders zou het ook zo zijn dat opspattende steentjes in volle vaart in je luchtfilter klappen :P


Precies. In je luchtfilterhuis zitten vaak ook 1 of meerdere gaatjes waardoor het water weg kan lopen. Bij sommige motoren zit dit direct in het huis, bij andere weer via een "omweg" om de box zoveel mogelijk gesloten te houden.
 
het overgrote deel (99,99%)van het regenwater haalt de inlaat niet eens, het valt er gewoon naast.
een deel van het regenwater gaat vrolijk de inlaat in en gaat als hete(over-verhitte) stoom de uitlaat uit.
ja het water heeft ook invloed op de verbranding.
 
even off-topic,
Wat als de je topkuip&inlaten eraf zijn(en je ze er dus niet meer op wil hebben). Werkt het ram air systeem dan nog? Ik wil mn zx6r namelijk naked hebben. Hoe lost men dit normaal gesproken op?
 
het overgrote deel (99,99%)van het regenwater haalt de inlaat niet eens, het valt er gewoon naast.
een deel van het regenwater gaat vrolijk de inlaat in en gaat als hete(over-verhitte) stoom de uitlaat uit.
ja het water heeft ook invloed op de verbranding.
:^
Dat beetje water...
Maakt weinig. En het heeft invloed inderdaad!
Het kan er voor zorgen dat het mengsel wat binnenkomt wat koeler is, dus betere verbranding. Vreemd genoeg met iets water er doorheen.
Bij koekblikken vernevelen ze zelfs wel eens vocht in de inlaat om die reden.
Aquamist of zo iets noemden ze het.
En tja, die rotzooi die van de weg opspat door voertuigen voor je, en dat je inlaat / ram air happers in sPraiEn, dat zal wel niet goed zijn, maar goed, dient dat filter ook nog ergens voor :P.
 
water blijft natuurlijk niet perfekt, daar is je verbranding niet op afgesteld
vandaar dat menig motor in de regen net wat anders loopt

meeste luchtfilters en ram air systemen hebben schotjes voor het water
vol in de regen kan er soms gerust een spuitje water naar binnen gieren

maar met duizenden toeren, mag je blij zijn als je een prutteltje hoort

met harde regen moet je ook eigelijk helemaal niet op de motor rijden
vaak gewoon levensgevaarlijk maargoed.
 
:^
Dat beetje water...
Maakt weinig. En het heeft invloed inderdaad!
Het kan er voor zorgen dat het mengsel wat binnenkomt wat koeler is, dus betere verbranding. Vreemd genoeg met iets water er doorheen.
Bij koekblikken vernevelen ze zelfs wel eens vocht in de inlaat om die reden.
Aquamist of zo iets noemden ze het.
En tja, die rotzooi die van de weg opspat door voertuigen voor je, en dat je inlaat / ram air happers in sPraiEn, dat zal wel niet goed zijn, maar goed, dient dat filter ook nog ergens voor :P.

Klopt, al in WO2 werkten de Duitsers met waterinjectie om het vermogen van hun vliegtuigmotoren tijdelijk te verhogen. :Y
 
de ram air van een srad weglaten heeft geen merkbare gevolgen. Ik heb de buizen gewoon weggelaten en de motor liep gewoon goed. Ik weet niet hoe goed, op hogere snelheid aangezien ik ook de kuip wegliet en 200+ gewoon niet lang vol te houden is. En volgens mij doet je ram air op een testbank ook weinig, maar dit is mijn idee.

Ik zeg je moet t gewoon proberen en dan merk je het resultaat wel, ik merkte bij mn gsxr igg nix.

Oja, bij srad zit er vlak na de opening een soort kuil met onderin een gaatje, dit zorgt volgens mij voor de grootste water afvoer. En daarna moet de lucht stroom om een hoek.
Ook in een stortbui op Spa bleef de motor gewoon goed lopen. En op spa moet hij aardig zn best doen in het stuk omhoog en hier haal je ook makkelijk het einde van zn 6 aangezien het een erg lang recht eind is.
 
Thanx scarrr,

hier doelde ik ook op maar ik schreef t misschien wat onduidelijk. Toen de r6 net uitkwam ontstond hier ook heel wat discussie over. Deze zou er met de ram air nl wel +/- 8 pk bij krijgen.
 
a) als het stortregent, rij je niet keihard, en heb je dus niks aan je ramair.

b) de ramair loopt niet in 1 mooie lijn naar je luchtfilter, er komt dus misschien 1% regen (lees: druppeltje) daadwerkelijk bij je luchtfilter, en dat droogt wel weer op.

c) maak je niet druk.
 
Thanx scarrr,

hier doelde ik ook op maar ik schreef t misschien wat onduidelijk. Toen de r6 net uitkwam ontstond hier ook heel wat discussie over. Deze zou er met de ram air nl wel +/- 8 pk bij krijgen.

Tja, mijn motor levert op de bank 106pk, nu is dat zonder ram air blijkbaar... Binnenkort komt hier in de buurt een bank te staan met ram-air meting.. ben benieuwd :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan