Water in de cilinders

k0en

MF veteraan
Donateur
18 jan 2004
3.210
3.479
Utrecht
Hi allemaal,

Staat een motor in de tuin, waar ik paar weken geleden aan gewerkt hebt. Blijkbaar daarna de boel niet goed afgesloten, want er staat water in de cilinders. De motorolie zit er ook nog in.

Wat is het beste wat ik nu kan doen? Ik zelf dacht:
- olie en filter eruit laten lopen
- krukas paar keer laten draaien (met de hand)
- filter en olie erin
- wat olie in de bougie gaten laten lopen
- olie op de nokken assen doen

Starten, warm laten lopen/rijden en dan nog een olie wissel?
IMG20230513194024.jpg
 
heb je geen water stofzuiger ? dan met een rietje oid eraan tapen en eerst het meeste eruit halen .
dan inderdaad olie eruit , hele goedkope olie erin , 10 min laten warm draaien , olie eruit . goede olie erin .
 
Helaas, geen waterstofzuiger.
De foto is van cilinder 1, die zal vermoedelijk omhoog staat, waardoor het water in het inlaat kanaal staat. Geen hoeveel er in de andere cilinders staat, wellicht valt t mee.
 
Een spuit met slang het meste eruit zuigen , de rest zou ik ook met bougies eruit doorstarten en zo ook aftappen en nieuwe olie erin. dan ben je er wel weer vanaf.
 
Misschien staat het water alleen in het inlaatkanaal en met gesloten kleppen zou dat niet of nauwelijks in de cilinder terecht komen.
Dan tissue oprollen en het water zuigt erin, paar keer herhalen en droog föhnen, beetje olie tegen de klepsteel spuiten en
met de hand even tornen.
Met wat mazzel kun je daarna weer rijden.
 
Dan een lange dunne slang die door het bougiegat past en zuigen maar.

De lengte is nodig om te voorkomen dat je het op drinkt.

db
Voor dit soort gevalletjes heb ik de binnenslang van zo'n zelfuitrollende tuinslang (zo'n gekrompen geval wat 5x zo lang wordt als je er druk op zet) waarvan de buitenmantel ging rafelen (krijg je van die leuke grote bellen die (op) knappen (staan)) er uitgehaald en in de bewaarbak gegooid. Altijd handig voor je weet maar nooit. Nou, dit soort dingen dus.

Heb er al een stuk gebruikt als tankdopgatdrainleiding.
 
Water is zwaarder dan olie. Als je het aftapt en er komt niet eerst een scheut water uit je blok, zou ik me niet zo'n zorgen maken. Vwb het water in de cilinders zou je het inderdaad uit kunnen zuigen met stuk doorzichtige slang of zo'n pompje die je voor het wisselen van remvloeistof gebruikt. Vervolgens de motor starten zonder de bougies (het overgebleven water zal met een flinke gang de bougie gaten uitspuiten, dus niet met je snufferd boven hangen). Eventueel een nachtje laten drogen zonder de bougies erin voor je de motor echt zou starten. Deze keer wel alles goed afdekken natuurlijk.
 
Men neme een emmer met deksel.
Maak hier een gat voor de stofzuiger in.
Maak nog een gat voor een 10-12mm slang.
Pak de stofzuiger van moeders de vrouw.
Zuigen maar!

Betere oplossing op de langere termijn, koop een echte bouw stofzuiger.
Zuigt droog, zuigt nat, en alles daar tussenin.


Wat betreft je blok,Even beetje olie aftappen om te kijken of er water in zit.
bougies eruit, even starten.
Bougies er in, en rijden maar.

Maar dat is hierboven al gezegd.
 
Kijken naar olie niveau, dat daar niet teveel water bij zit.

Bougies er uit.
Ff paar seconden starten. Water weg. Niet met je gezicht bijven bougie gat hangen....

Wat kruipolie in bougie gat. Nog paar sec starten. Bougies terug.
Olie er af en filter. Vers. En goooooo!!!!!
 
Waarom zou je de killswitch off zetten als de bougies er uit zijn?
Meestal draaid de startmotor ook niet met de kilswitch off.

Maar inderdaad, ff alle bougies eruit en de motor een paar keer rond draaien
Het blijkt niet te kunnen bij deze motor, maar je wil de ontsteking niet opblazen . Wel draaien, maar niet vonken. Nu moet je de bougies of kappen even aan massa leggen
 
  • Eens
Waarderingen: PLR
Terug
Bovenaan Onderaan