Motor op kenteken zetten

Ed HondaCB50J

MF veteraan
24 jun 2004
2.793
463
De Lier
Ik snap er allemaal even niks meer van -O- -O-

Ik heb een Honda CB77 opgeknapt ( project is sinds vorige week eigenlijk klaar *D ) , uit waarschijnlijk jaartal 1967 ( gegevens van het frame nr. )
Maar, ik heb er dus totaal niets geen papieren bij.

Ik was altijd in de veronderstelling dat dit geen probleem zou zijn, omdat de Honda CB77 gewoon NL goedgekeurd is destijds als type, en in principe is het niets speciaals kwa motor en Nederlandse regelgeving.

Dus de RDW kijkt het frame nr. en blok nr. even na, jaartal is aantoonbaar 1967 volgens de oude documenten (boekjes met info van de CB77) , de motor is verder helemaal in orde. Klaar voor een kenteken en de weg *O*

Althans, dat dacht ik altijd.

Maar nu zit ik wat info te zoeken, de site van het RDW bied me weinig duidenlijkheid, en hier op het MF forum worden er allemaal enge dingen gezegt, dat wanneer je geen papieren hebt, je ook kan fluiten naar je kenteken :(

Dus ik weet het gewoon even niet meer :?

Kan ik nou zo aankloppen bij de RDW , met wat boekjes en info over de CB77 , keuren, en kenteken krijgen.
Of gaat dit feest nou helemaal niet door ?

Als ik niet op me bureaustoel zou zitten zou ik uit frustratie wild rondjes gaan rennen, maar ik zit dus al :+

Iemand die het weet ?

Alvast bedankt :)
 
succes..

Volgens mij kun je zonder kenteken in Nederland een motor niet op kenteken krijgen tenzij je hem zelf hebt gebouwd.
 
Welkom bij de club met grote vraagtekens, het mooie is dat ze bij het RDW ook niet weten wat ze (willen of durven) zeggen.

Ik heb ergens een topic gestart over "frame keuren iemand ervaring" (oid),
"Thinge" schijnt wel het één en ander te weten maar ook uit zijn woorden blijkt dat het afhankelijk is van de stemming van de inpecteur.

Hoe wazig dit ook mag klinken......

Als jij al klaar bent met de restauratie zou ik gewoon een keuring aanvragen (kan online) en horen wat ze zeggen.

Een stukje citaat uit het antwoord op mijn vraag:

Als u nog oude kentekendocumenten heeft, moet u deze meenemen naar de keuring. De medewerker van het keuringsstation kan u vertellen welke documenten u nog meer moet meenemen.

Wij kunnen bij voorbaat niet aangeven of het voertuig het oorspronkelijke bouwjaar krijgt. Dit wordt tijdens de keuring bekeken en vastgelegd.

De kosten voor heractivering ongeldig/vervallen kenteken bedragen:
voor motorfietsen € 62,00
Daarnaast moet u nog rekening houden met de volgende kosten:

kosten tenaamstelling € 9,25
kentekenplaten – kan per leverancier verschillen
 
hm.. ja, bedankt :)

Ik zie zelf niet in waarom die geen kenteken kan krijgen, vanwege wat papiertjes ? :?

Het type is bekend, niets bijzonders, en er rijden er hier en daar nog wel wat.

Denk dat ik ook Honda NL ff om info vraag, even een offcieel document laten aanmaken met het bouwjaar. Honda NL zou dat zo moeten kunnen nachecken en bevestigen.
Is misschien weer wat extra zekerheid bij de keuring.
 
Als je geen verdere papieren hebt van een frame, moet je de motor eerst helemaal opbouwen en ter keuring aanbieden. Als de motor rijdend is, kan je een (gratis) eendagskenteken aanvragen bij de RDW en dit kenteken mag je zelf maken van karton ofzo. Met dit kenteken kun je op de dag van keuring naar de RDW en terug naar huis rijden. Vergeet hem niet te verzekering voor deze dag.

Op dit soort keuring, de meest complete moet de motor het in principe doen, Remmen, verlichting enz moeten werken volgens specificatie op de site enz. Deze keuring wordt echt serieus genomen en is soms best streng. Zo moet er bv op de koplamp een NL teken staan, zo niet volgt afkeur. Ook de geluidseisen zijn hoog enz, enz...Als de motor al in NL een typegoedkeuring heeft gehad, info geven helpt altijd, kan de RDW die zaken opzoeken en vervolgens geven ze normaal gesproken een nieuw kenteken af. Onder bepaalde voorwaarden kun je een historisch kenteken aanvragen. Staat allemaal op de site van de RDW.

Voor specifieke vragen over historische voertuigen en de eisen die hieraan gesteld zijn kun je kontakt opnemen met de belangenvereniging de FEHAC op www.fehac.nl

Problemen beginnen pas als het een buitenlandse fiets betreft zonder papieren en-of zonder typegoedkeuring. Die regels zijn zeer recentelijk veranderd en strenger geworden.

Daarnaast, het is al gezegd, is het afhankelijk van de keurmeester en de RDW lokatie. De één is makkelijk en de andere doet lastiger.


Tip: bel gewoon met je vraag naar de RDW. Kost wel een paar dubbeltjes per minuut, maar ze zijn meestal wel erg eerlijk.


Succes. ik zou me in jouw geval niet teveel zorgen maken.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt :)

De motor is al helemaal af, alles werkt en is afgesteld. Splitpennen overal, allemaal in orde :)

Zal eens ff kijken of er een NL keur in het koplampje staat, zou dat niet uit me hoofd weten.
Helaas is het me ook niet opgevallen, maar ik vermoed wel dat de fiets gewoon Hollands is.
 
ben benieuwd wat de uitkomst van dit verhaal gaat worden. Weet ook dat men niet meer zo soepel is als een tijdje terug namelijk. Dit komt een beetje door gestolen auto´s die hier zonder papieren redelijk eenvoudig op kenteken kwamen. Vandaar dat men nu weinig/minder happig is op motoren/auto´s zonder papieren
 
ben benieuwd wat de uitkomst van dit verhaal gaat worden. Weet ook dat men niet meer zo soepel is als een tijdje terug namelijk. Dit komt een beetje door gestolen auto´s die hier zonder papieren redelijk eenvoudig op kenteken kwamen. Vandaar dat men nu weinig/minder happig is op motoren/auto´s zonder papieren


Er is een database bij de RDW met gestolen kentekens en framenummerlijsten van auto's, brommers en motoren. Staat hierboven genoemde fiets bekend als gestolen (via het framenummer dan, want kenteken is er niet meer) heb je iets uit te leggen ja. Kan je aantonen dat je er "ter goeder trouw" aangekomen bent kan het goed aflopen, maar nogmaals de RDW is een ongrijpbare club, die hun eigen regels op een eigen wijze interpreteren en waar geen enkele controle vanuit de overheid op is.
 
Laatst bewerkt:
Er is een database bij de RDW met gestolen kentekens en framenummerlijsten van auto's, brommers en motoren. Staat hierboven genoemde fiets bekend als gestolen (via het framenummer dan, want kenteken is er niet meer) heb je iets uit te leggen ja. Kan je aantonen dat je er "ter goeder trouw" aangekomen bent kan het goed aflopen, maar nogmaals de RDW is een ongrijpbare club, die hun eigen regels op een eigen wijze interpreteren en waar geen enkele controle vanuit de overheid op is.


heb zelf wel goede ervaringen met de rdw moet ik zeggen. De jongens daar voeren ook de regels uit die ze van hogerhand opgelegd krijgen natuurlijk. Dacht dat die verscherping ook meer met auto*s uit hte buitenland dan met auto´s hier uut NL te maken had overigens
 
heb zelf wel goede ervaringen met de rdw moet ik zeggen. De jongens daar voeren ook de regels uit die ze van hogerhand opgelegd krijgen natuurlijk. Dacht dat die verscherping ook meer met auto*s uit hte buitenland dan met auto´s hier uut NL te maken had overigens

Kan best dat je goede ervaringen hebt hoor. Dat komt gelukkig wel vaak voor. Maar makkelijke zaken doen ze niet moeilijk over, omdat de regels dan simpel gehanteerd kunnen worden. Het gaat om alle gevallen waar het wat lastiger is. Praat maar eens met Cock van den Heuvel, die al eens met ze voor de rechter heeft gestaan. Cock won, omdat hij in zijn recht stond en de directeur van het RDW zei doodleuk, dat hij het in een volgens geval weer voor de rechter zou uitvechten, terwijl hem door de rechter reeds flink de waarheid werd gezegd.

Ik zeg niet dat het onwil is, maar de regels worden niet overal gelijk gehanteerd. En de meeste mensen van de RDW willen wel, maar kunnen/doen het niet altijd.

Mijn eerste schermutselingen dateerden uit de 80er jaren met de keuring van mijn EML zijspan. Dat had een verplicht knipperlicht op het zijpspanwiel, maar het span werd afgekeurd omdat het knipperlicht het deed en dat mocht toen niet. Natuurlijk, het is inmiddels 30 jaar verder, maar ik bedoel maar. Het was een standaard BMW R100RT, maar hij maakte teveel lawaai. Dus bij de herkeuring werd alles volgepropt met staalwol en brillo en er werd de gashandel zo gemaakt dat hij maar half open kon.......goedgekeurd.

Ach, ik zeg nu steeds maar: ga gewoon, bel van tevoren eventueel voor extre aandachtspunten en lees je even in op de RDW site....dan komt alles wel goed...
 
Laatst bewerkt:
heb zelf wel goede ervaringen met de rdw moet ik zeggen. De jongens daar voeren ook de regels uit die ze van hogerhand opgelegd krijgen natuurlijk. Dacht dat die verscherping ook meer met auto*s uit hte buitenland dan met auto´s hier uut NL te maken had overigens


Overigens heb je gelijk De verscherpte aanpak geldt voornamelijk voor voertuigen uit het buitenland, speciaal voor die zonder (complete) papieren.
 
Nou, heb net ff bij de motor gekeken, maar op de koplamp kan ik niets geen EU of NL keur vinden :/

001-46.jpg


Vervangen dus met een glas waar wel een EU keur instaat lijkt me, om er maar zeker van te zijn...
 
Lijkt me verstandig. Bel anders eerst even met de RDW. Het liefst die, waar je ook gaat keuren en vraag na het advies, naar de naam van degene die je aan de telefoon had. Altijd handig voor als er bij de keuring toch wat is.

Nota Bene: Laat je niet teveel af schrikken door mijn ervaringen: het is alleen beter, dat is mijn boodschap, om goed voorbereid te zijn bij de keuring. Als je geen kentekenbewijs meer hebt, waarop ze kunnen zien of er al een typegoedkeuring is afgegeven, gaan ze de motor keuren alszijnde een nieuwe motor. En die keuringen zijn gewoon streng. Buiten de hogere kostpprijs.

Nogmaals, bel ze gewoon op en vraag of er bijzondere zaken zijn waar je op moet letten voor de goedkeuring. Kan het ook niet tegenvallen.
 
Nou, hij heeft een kenteken gekregen ! *O* *O* *O*

Vrijwel probleemloos bij de 1e poging !

Ik had er natuurlijk helemaal geen papieren bij, dus een hoop 'vooronderzoek' zelf gedaan en met behulp van Coos Matser ( ff spammen, www.coosmatser.nl ) , die man heeft een hoop ervaring, importeert zelf ook oude Honda'tjes uit Japan, die ongetwijfeld ook wel eens de papieren zullen missen.
Motoren doet hij dus ook :)

Voornamelijk naar het bouwjaar. Zit wat deze fiets betreft wel een aardig verhaaltje achter.
Honda heeft de CB vanaf 1961 tot en met 1967 geproduceerd (dit model dan), echter, vanaf 1964 is Honda ermee gestopt om frame nummers per jaar bij de houden.
Wat je dan dus krijgt is een gat van 3jaar waarin je CB mogenlijk is geproduceerd.

Nu had iemand op het Honda 305 forum een aardig lijstje gemaakt van bekende frame nummer en hun bouwjaar (dus wanneer nieuw gekocht) lang verhaal....
Maar het kwam erop neer dat mijn frame nr. precies tussen 2 andere frame nummers lag die beide in 1966 gemaakt zijn.
Conclusie was dus dat mijn CB uit 1966 moest komen volgens deze informatie.

Deze informatie is natuurlijk niet officieel, en is gewoon een een enthousiasteling (als dat een woord is :/ ) bijgehouden en op internet gegooit.
Dit moest de RDW dus ter goeder trouw nemen.

Feit was wel dat mijn CB officieel van na 1964 was (frame nummer heeft 7 cijfers, en alles voor 1964 had 6 cijfers, dat was dus officieel bekend) , en dat ze maar tot 1967 geproduceerd waren.
Ook dit heeft zonder twijfel meegespeeld. Ik had dus wel aantoonbare feiten tussen wanneer ongeveer mijn CB gemaakt moest zijn.

Ook moest ik een verklaring hebben van de vorige eigenaar dat hij hem aan mij had verkocht op die en die datum, voor een X bedrag.
Dit alles had ik via de mail gedaan, was gelukkig geen probleem.
Coos zei dat ik waarschijnlijk een handtekening nodig had van de vorige eigenaar, maar dit hoefde dus (dit keer) niet :) :)
Scheelt weer het nodige papier werk.

Maar alles is dus ter goeder trouw gedaan, gewoon zorgen voor een hoop papier werk dat het bouwjaar zo goed mogenlijk vast stelt.
Maar bij mijn CB was dit (natuurlijk.... :/ ) weer eens niet zo makkenlijk te regelen.

Anyway, blijheid !!! *O* *O* *O* *O* *O*
 
Ook moest ik een verklaring hebben van de vorige eigenaar dat hij hem aan mij had verkocht op die en die datum, voor een X bedrag.
Dit alles had ik via de mail gedaan, was gelukkig geen probleem.
Coos zei dat ik waarschijnlijk een handtekening nodig had van de vorige eigenaar, maar dit hoefde dus (dit keer) niet :) :)
Scheelt weer het nodige papier werk.



Die moet ik onthouden, er komen nogal vaak leuke dingen zonder kenteken op internet voorbij :P


Geweldig dat het zo makkelijk ging, gefeliciteerd *O*
 
Laatst bewerkt:
Bedankt :)

Bedenk wel dat je een klein risico loopt wanneer een motor zonder kenteken koopt.
Hij KAN gejat zijn, wanneer je dan je net gerestaureerde/gereviseerde/opgeknapte motor dan met je leuke smoel wil laten keuren, en het blijkt dat hij als gejat opgegeven staan, ben je dus mooi de sjaak -O-

Er zit dus een risico aan, knoop dat in je oren, en houd er (financieel) rekening mee.

Maar inderdaad, stel meteen een mooi schriftenlijk papiertje op.
Liefst ook met de historie van hoe de vorige eigenaar aan de fiets is gekomen, en wat hij er verder mee heeft gedaan, of mee van plan was, etc.

( de mijne verklaard mij telefonisch dat hij hem van een boer kocht, zonder kenteken, maar dat hij de motor kocht voor onderdelen, want hij racete met deze modellen, kenteken was dus niet van belang voor hem )

Verder moet je gewoon zorgen dat de motor helemaal in orde is, goede remmen, verlichting, geen losse zadels of andere gekke dingen, overal netjes splitpennetjes gebruiken.
Eigenlijk gewoon zo als het hoort :Y

Bij mij ging het fantastisch, maar het papier werk was mijn grootste zorg, de motor was goed, want ik heb hem tenslotte zelf in elkaar gezet O-) :+
 
Fijn dat het gelukt is.

Maar er is een overgangsregeling en ik dacht ergens rond november, MOET je een verklaring met handtekening hebben van de vorige eigenaar bij een buitenlandse motor. Gewoon om gerotzooi te voorkomen.(wat dan weer ander gerotzooi gaat opleveren)

En nu rijden, snel, tís mooi weer.
 
\
Nou, hij heeft een kenteken gekregen ! *O* *O* *O*

Vrijwel probleemloos bij de 1e poging !


Leuk om te lezen. heb zelf ook een en ander proberen te checken, maar even brutaal. Wat kostte het nu puur papiermatig?

Dat is ook nog een leuke :+

Maar laten we het houden op, officieel kost het keuren van de motor 180euro bij de RDW (zonder papieren niks, zoals bij mij)

Vond het zelf nog wel meevallen :)

Maar ik heb geen idee of je dit ook moet betalen als je motor afgekeurd wordt, denk het haast wel.

Maar ik kan je sterk aanraden om gewoon Coos Matser in te schakelen, ging perfect.
Hij weet heel goed hoe dit allemaal werkt, CMSNL linkt ook naar Coos, zij zullen dus ook wel wat motoren die ze importeren door hem laten verzorgen voor een kenteken. (doet hij nogmaals zelf ook met Japanse brommers)

En een bekend gezicht bij de RDW werkt voor die gasten daar (bij de RDW) natuurlijk ook veel prettiger als wanneer er weer een of andere rare snuiter aan komt zetten met een oude motor :+

Ik ga geen bedragen noemen, maar wat Coos vraagt voor de keuring is niet veel, bovendien helpt hij je goed als je sommige papieren of dingetjes nog niet hebt.
Coos kan wel vertellen wanneer het 'groen licht' is om je motor weg te brengen.

Bij mij werkte het in ieder geval en ik ben zoals je begrijpt super super tevreden. *O* *D
 
Laatst bewerkt:
Nou vind ik erg netjes, 180 Euro....Dan kun je nog eens een gokje wagen. Gefeliciteerd man....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan