RD250 1973 - Terug op de weg

636twobrothers

Die hard MF'er
25 jan 2015
487
55
Ik had een tijd terug het idee om een snelle tweetakt te bouwen. Was eerst van plan om een snelle kreidler op te bouwen vanaf 0 maar toen ik me een beetje in de prijzen had verdiept was ik uit principe van dat idee afgestapt..

Het moest wel iets snels worden met de looks van m'n zundapp die ik tijdens de middelbare schooltijd reed. Zodoende had ik al mijn oog laten vallen op een luchtgekoelde RD250 of 350. Helaas zijn die ook aardig aan de prijs dus het idee lag een beetje stil totdat ik een adverentie op marktplaats van een nummergelijke RD250 voorzij zag komen die een paar straten verder stond. De vorige eigenaar had hem precies zoals hij erbij stond vele jaren daarvoor gekocht met het idee om hem ooit op te knappen, maar door omstandigheden niet aan toegekomen. Voor de vorige eigenaar was het ook een mysterie hoe lang hij al stil had gestaan in deze staat bij de vorige eigenaar. Zeker een jaar of 20 in ieder geval. Hij had geen kenteken of papieren, liep niet, onbekend of de bak en cilinders in goede staat waren en de electra was ook helemaal niks. Gelukkig kon ik hem voor een goed prijsje op komen halen en zodoende stond hij dezelfde dag nog bij mij in de garage zonder dat ik een idee had wat ik ermee ging doen:

3.jpg wel blij met de trommelrem, vind ik mooier dan de schijf


1.jpg

2.jpg

Na een paar weken nog maar eens in de garage gaan kijken en besloten dat ik eerst maar eens een kenteken moest gaan regelen en daarna verder gaan kijken wat ik ermee ga doen. Daarvoor wel eerst een waslijst gemaakt met wat er allemaal gedaan moest worden, er werkte immers helemaal niks aan de motor. Uberhaupt het lopend krijgen was al niet vanzelfsprekend want voor hetzelfde geld was het blok in de soep gelopen en stond hij daarom al 20 jaar in een hoekje.

Om hem technisch in orde te krijgen voor de keuring moest er minimaal gebeuren:
- Vonken maken
- Carburateurs reviseren
- Lopend krijgen
- Kabelboom werkend krijgen met alle verlichting etc
- Remmen loskrijgen
- Alle kabels vervangen
- Banden vernieuwen
- Bouwjaar vaststellen (was ten tijde van de koop onbekend)
- Cockpit was een ellende, verschillende tellers erin en schade rondom
- Koplampglas zat een gat in, moest een nieuwe in
- Draaiende delen nalopen en lagers vervangen daar waar nodig

Dus het feest kon beginnen. Ik wist dat je vrij makkelijk 350cc cilinders op een 250 blok kan bouwen en ik denk dat ik later toch een keer 350cc erop wil zetten omdat het in feite gewoon 30% meer vermogen is voor dezelfde looks en hetzelfde gewicht. Dus een net 350 setje gevonden (later bleek dat deze vrij zeldzaam zijn; dus best geluk gehad met deze vondst):
cyl1.jpg nagemeten en idd 65.0 boring
cyl2.jpg kopjes zien er ook strak uit
cyl4.jpg wand is nog in best goede staat

Voor nu gaan ze er niet op, had de compressie gemeten van de cilinders die erop zaten en die was voor beide cilinders gelijk dus dat was een goede start. Helaas was er geen vonk dus daar eerst maar eens mee begonnen. Nieuwe accu erin maar uiteraard gebeurde er helemaal niks.

- Condensator vervangen
- Contactpunten opgeschuurd en afgesteld
- Bedrading vanaf contactpunten nagelopen en nieuwe stekkers gemonteerd
- Bougiekabels stukje ingekort, waren enorm gecorrodeerd
- Nieuwe bougies

En toen waren er super sterke vonken :)

De volgende stap was om de carburateurs schoon te maken en te reviseren. Nou heb ik menig vuile carburateur gezien maar dit sloeg alles:
carb1.jpg tip: haal benzine uit je carb als je je motor voor lange tijd stalt

De binnenkant was gewoon weggevreten door de benzine die erin heeft gestaan + het heeft een verschrikkelijk lastig weg te krijgen witte resudi achter gelaten. Ik ben dit nog nooit tegengekomen.

- Carburateurs volledig gedemonteerd
- Met een staalborsel op een boormachine het ergste wit eruit geschuurd
- Meerdere keren in de ultrasoon
- Met de hand en wat klein gereedschap de laatste restjes wit eruit gevist
- Revisieset erin
- Vlotters afgesteld
- Nieuwe gaskabels
- Benzinekraan gereviseerd

En toen waren de carburateurs weer zo goed als nieuw.

carb2.jpg weer zo schoon als nieuw
carb3.jpg altijd leuk om naar een setje gereviseerde carbs te kijken

Ik kon mij niet inhouden dus even wat olie in het blok gegooid en een paar keer kicken en zowaar startte hij en liep die eigenlijk meteen super goed! Dus een dikke meevaller, motorblok klinkt gezond. Nog niet mee gereden dus over de bak/koppeling was nog niks te zeggen.


Meteen even de laadspanning gecontroleerd en uiteraard was die 0.0volt

Dus:

- Omvormer doorgemeten > 1 diode stuk.
- Omvormer vervangen
- Regulaar doorgemeten > leek goed te zijn
- Alle stekkers vervangen van het laadcircuit

En toen was er een mooie 14.00volt laadspanning:
ign2.jpg laadt goed bij

Vervolgens begon het echte werk pas:

- De kabelboom...
- Die was zo verpest en verouderd dat ik besloten heb alles eruit te trekken en opnieuw te beginnen.
witr2.jpg begin er maar aan


wire1.jpg tsja

Meteen de cockpit even opgeknapt, zitten nu de juiste tellers in ook:

a652769a-e52d-4939-ae2d-09df67e686c2.jpg opgeknapt cockpitje

En toen aan het echte werk begonnen.

- Oude kabelboom (muv wat vanaf de ontsteking komt) eruit gesloopt
- M-unit ECU geplaatst
- Alle bedrading opnieuw gedaan
- Overal nieuwe lampjes in
- Nieuw koplampglas bij rinky toys uitgezocht op zolder

En toen was er licht (zelfs inclusief neutraal lampje):

headlight 1.jpg lichtbeeld even testen voor later bij de RDW

wire8.jpg bedrading netjes wegwerken



wire9.jpg alles werkt

Als laatste nog even de tank ontdaan van de roest en met tankcure behandeld:
tank1.jpg

Daarna de laatstje loodjes leggen voor de eerste testrit

- Alle draaiende delen nagelopen maar er zat nergens speling op, meevallertje :)
- Trommelremmen uit elkaar gehaald, asjes schoongemaakt en gesmeerd en opnieuw afgesteld
- Nieuwe kabels (rem, koppeling, gas)
- Nieuwe benzine- en olieslangen
work in progress 1.jpg

en toen was hij klaar voor de eerste proefrit, een hoop werk gehad maar je ziet er op de zwart gemaakte koplamp, gereviseerde carburateurs en nieuwe banden niks aan. Toch is hij mechanisch in prima staat.
final product 1.jpg


Toen tijd voor de eerste meters:


Loopt wel aardig voor een machine die zolang stil heeft gestaan.

Wordt vervolgd..
 

Bijlagen

  • wire7.jpg
    wire7.jpg
    190 KB · Weergaven: 3
  • wire5.jpg
    wire5.jpg
    325,5 KB · Weergaven: 4
  • wire4.jpg
    wire4.jpg
    417,3 KB · Weergaven: 3
  • ign1.jpg
    ign1.jpg
    144,4 KB · Weergaven: 4
De echte kenners moeten er maar iets van zeggen, maar volgens mij is dit een DS7. De allereerste RD250 had een trommelrem voor en membraan inlaten. Dat was het A-model uit 1973. Als je dus membraaninlaten hebt, heb je een allereerste serie RD250 te pakken
Is de inlaat zuiger gestuurd, dan is het een DS7.
 
Super leuk project hoor!

Testritje was op Den Dogdreef? Dat is direct achter mijn Brasserie, dus dat herken ik meteen🙂.

En als jij de motor hebt opgehaald in het Ginneken, dan woon je waarschijnlijk in de buurt.
 
Laatst bewerkt:
De echte kenners moeten er maar iets van zeggen, maar volgens mij is dit een DS7. De allereerste RD250 had een trommelrem voor en membraan inlaten. Dat was het A-model uit 1973. Als je dus membraaninlaten hebt, heb je een allereerste serie RD250 te pakken
Is de inlaat zuiger gestuurd, dan is het een DS7.
Deze heeft membraan sturing. :Y
 
Het is van alles wat tank en zijkappen is ds7 of r5f, wielen ook, blok is RD Tellers is RD, knippers ook van alles wat zo te zien, maar ach leuk is het wel.

hier onder mijn R5F 1972, met toen de foto werd gemaakt Rd350 cylinders er op, zet maar 99% origineel, zadel is RD.
 

Bijlagen

  • PICT0025.JPG
    PICT0025.JPG
    466,2 KB · Weergaven: 6
Vanochtend de RD250 live gespot🙂. Klinkt toch altijd nostalgisch zo'n 2 cilinder tweetakt.
Klopt! Ben nog wat afstelwerk aan het doen. Loopt nu wel aardig. Grappig dat de wereld zo klein is, zwaai volgende keer maar dan kom ik wel een bakkie doen bij de brasserie als ik tijd heb.
 
Het is van alles wat tank en zijkappen is ds7 of r5f, wielen ook, blok is RD Tellers is RD, knippers ook van alles wat zo te zien, maar ach leuk is het wel.

hier onder mijn R5F 1972, met toen de foto werd gemaakt Rd350 cylinders er op, zet maar 99% origineel, zadel is RD.
Mooi ding en ja, het is een beetje een mix was ik ook achtergekomen.
 
Klopt! Ben nog wat afstelwerk aan het doen. Loopt nu wel aardig. Grappig dat de wereld zo klein is, zwaai volgende keer maar dan kom ik wel een bakkie doen bij de brasserie als ik tijd heb.
Ik zat heel kort naast je bij het stoplicht op de Rithse straat. Jij rechtdoor Princenhage in, ik linksaf richting Ikea🙂.

Voor een bakkie koffie ben je altijd welkom hoor. Zelf ben ik nu bezig om een SRX6 weer netjes te maken, dus gespreksstof genoeg..☺️
 
Terug
Bovenaan Onderaan