2tact uitlaat ontkolen, the easy way?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.243
Assen
Hoi mensen, ik las ergens dat iemand een 2tact uitlaat ontkoolde door er louter diesel o.i.d in te mikken en dan een stuk te gaan rijden.
Dit lijkt me ook wel wat voor mijn jawa twin(heeft licht oplopende pijpen) maar kan me voorstellen dat ik de achterzijde van mijn fiets in de fik steek?
 
ik heb m'n brommeruitlaat destijs ontkoold met wasbenzine, en dan de buitenkant met een brander verhitten en achteraf de pruk er uit kloppen/schrapen. ik was er best wel lang mee bezig. moet vlotter kunnen.
Ik vraag me af of de gootsteenontstopper ook de harde kool uit de bochten haalt..
 
Ik weet dat ik vroeger (met mijn brommertjes, oa Zundapp en Kreidler) de uitlaat eronder vandaan trok en zonder de demper gemonteerd wat benzine in de uitlaat liet lopen en de zooi in de brand zette.
Wel uitkijken dat je verder niets in de brand steekt ;-)
 
pijpje der afhalen,

beetje benzine / remmenreiniger / ether erin.

spoortje brandstof,

vuurtje

boem

klaar

wel doen op zachte ondergrond anders krijg je krasjes
 
Ha, ik deed dat vroeger met mijn brommertjes door "schoonrijden":
- flinke scheut diesel of lampenolie in de koude uitlaat
- rustig wegrijden en pas na pakweg 10 kilometers naar volgas spelen
- wel wegen uitzoeken waar je niet hoeft te stoppen, liefst iets met een makkelijk keerpunt om terug/rond te blijven rijden
- op een gegeven moment onstaat "schoorsteenbrand" in de goed doorgewarmde uitlaat, dikke rook, gloeiende brokken op de weg (vooral angstaanjagend in donker, toeterende auto's enzo)
- blijven doorrijden tot alle verschijnselen weg zijn
PAS OP: BIJ "OPLOPENDE" UITLAAT NIET ZO VEEL TROEP INGIETEN DAT HET TOT IN HET BLOK STROOMT ... !!!

====
Dat schoonrijden-met-schoorsteenbrand is niet geheel ongevaarlijk - eens kostte me dat de krukas-keerring toen ik niet lang & hard genoeg kon blijven doorrijden, moest stoppen bij een kruising tijdens het hoogtepunt van het vreugdevuurtje ..... ik vermoed door terugzuigen van overhete dampen uit de uitlaat (!?)

====
Maar hoe kom je aan zoveel kool in het systeem? Moderne tweetaktolie brengt dat niet meer of hooguit als je steeds veel te korte ritjes maakt; ook dat verhelpt zichzelf zodra je eens meer dan 100km in 1x wegdraait, met tamelijke kans op spontaan startende "schoorsteenbrand" maar een stuk minder heftig dan hierboven, met veel geleidelijker uitstoot van kleinere gloeiende spatjes, zonder extra toegevoegde brandstof.

====
Na zo'n "reinigingsrit" ververste ik wel altijd de tandenbak-olie

====
Meer dan welk ander motortype dan ook, houdt een tweetakt van rustig aangevangen zeer lange ritten, zonder vooraf stationair "warmdraaien"; natuurlijk nooit op een ziekelijk-laag toerental proberen te rijden, moet wel minstens vrolijk blijven tikken.
 
Laatst bewerkt:
Tja,

Vlak bij de cilinder zit voornamelijk kool. Daar zal heetstoken en zorgen voor extra lucht het beste werken. Gewoon de bocht roodgloeiend stoken en perslucht er doorheen blazen.

In de demper is het voornamelijk vet wat voor verstopping zorgt, daar zou ik een loog-oplossing (of Dasty) gebruiken.



Loog maakt van het vet zeep en de kool-vet aanslag lost hiermee op.
 
Nee hoor, als bij dat schoonrijden het schoorsteenbrandje ontstond, ook/juist op de "gemoedelijke" manier zonder toegevoegde brandstof in de pijp, wel moderne 2T-mengsmering en zéér lange rit, werden uitlaatpoortje en bocht brandschoon met van binnen licht-wittig/grijze aanslag.

Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Lange ritten zijn fijn.
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, als bij dat schoonrijden het schoorsteenbrandje ontstond, ook/juist op de "gemoedelijke" manier zonder toegevoegde brandstof in de pijp, wel moderne 2T-mengsmering en zéér lange rit, werden uitlaatpoortje en bocht brandschoon met van binnen licht-wittig/grijze aanslag.

Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Lange ritten zijn fijn.

Helemaal eens!!!

met oog op dat eerdere stukje "Niet ongevaarlijk" zou je em ook gewoon ff van de motor af kunnen halen en met benzine een plofje kunnen laten doen.
 
als je nog een oude km teller (binnen)kabel hebt liggen kun je ook beide uiteinden in de boormachine doen zodat je een grote lus krijgt. Lus in de uitlaat ff de boor machine aanzetten en heen en weer bewegen en alles word er aan de zijkanten vanaf geschraapt :)
 
Nee hoor, als bij dat schoonrijden het schoorsteenbrandje ontstond, ook/juist op de "gemoedelijke" manier zonder toegevoegde brandstof in de pijp, wel moderne 2T-mengsmering en zéér lange rit, werden uitlaatpoortje en bocht brandschoon met van binnen licht-wittig/grijze aanslag.

Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Lange ritten zijn fijn.

nou als 't me de krukaskeerringen kan kosten weet ik wel wat NIET te doen..
 
Ik hing mijn Tomos 3L uitlaat back in the day ondersteboven aan de waslijn (RVS kabel) en dan Diesel en een vuurtje.. 5 minuten laten branden en dan liep alle meuk er aan het einde uit. Was meestal toch een half koffieblik aan prut wat eruit kwam..
 
Nee erin, even goed rond schudden, paar minuten laten liggen en dan ophangen en een vuurtje erbij. De diesel zuigt in de koolaanslag. Wel opletten want er kan een aardige steekvlam uit komen gheheh..
 
juist, en ook de harde aangekoekte kool komt dan los?

Hoeveel mensen hebben nu al het zelfde verhaal verteld met een ander middel?

benzine, olie, diesel

eraf halen, niet eraf halen

Bottem line van het verhaal is:
JA het werkt!

Ben je stoer -> voor 1990 geboren of aspiraties daartoe -> doe het dan rijdend, liefst tegen het duister.
Ben je minder stoer maar toch wel een beetje -> draai de uitlaat eraf en steek em in de fik
Ben je gewoon een wijf -> doe dan niks vraag nog vaker naar hetzelfde...

Fikken die zooi.
 
Hoeveel mensen hebben nu al het zelfde verhaal verteld met een ander middel?

benzine, olie, diesel

eraf halen, niet eraf halen

Bottem line van het verhaal is:
JA het werkt!

Ben je stoer -> voor 1990 geboren of aspiraties daartoe -> doe het dan rijdend, liefst tegen het duister.
Ben je minder stoer maar toch wel een beetje -> draai de uitlaat eraf en steek em in de fik
Ben je gewoon een wijf -> doe dan niks vraag nog vaker naar hetzelfde...

Fikken die zooi.

Duidelijk :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan