CB750f1 Café Super Sport

Cross-over

Die hard MF'er
5 apr 2006
785
0
Zo... sinds vandaag een CB750f1 uit '76 'rijker'! ;) Een oudje welke grondig aangepakt dient te worden.

Ik ben totaal niet bekend met deze type motoren maar altijd een zwak gehad voor Honda's. Na een MT, MTX 9 jaar terug (ben nu 23) en een CR125 een paar jaar terug én nu nog een CBR600RR erlangs was de keuze niet moeilijk toen ik een café racer wilde bouwen, in ieder geval een Honda en het liefst met een kickstarter en blauwe plaat. :9

Flink op internet zitten speuren en uiteindelijk een dorpje verder een CB750f1 gevonden en gaan kijken.
Eenmaal aan de praat met de eigenaar en de CB bekeken was het me wel duidelijk, de prijs dat hij vroeg was hij niet waard en uiteindelijk een prijs afgesproken. Al met al een leuke deal.

Wat foto's;
IMG_0279.jpg


IMG_0282.jpg


IMG_0283.jpg



- Demonteren
- Frame aanpassen
- Blok opknappen
- Blok spuiten
- Blok deksels spuiten
- Frame, wielen en dergelijke coaten
- Wielen laten spaken
- Nieuwe banden
- Uitlaten plus dempers maken
- Zitje maken en bekleden
- Spuitwerk van tank, spatbord en café zit
- Opbouwen dat hij blijft staan
- Rijden en genieten

Dit project hoeft deze zomer nog niet af. Ik maak hem met beleid en hoop volgend jaar (2012) voorjaar te kunnen rijden.

Ik zal de geïnteresseerde op de hoogte houden hier. :)
 
Laatst bewerkt:
Zo... Vanmiddag met buikgriep de halve motor uit elkaar gedraaid. Ik wilde beginnen met de achterkant. Dus proberen het zadel eraf te halen. Kwam erachter dat deze opengaat met een sleutel. Tja, dat valt niet mee zonder sleutel. Dan maar de slijptol. :}

IMG_0284.jpg


Eenmaal zadel eraf maar gestart aan de bekabeling. Aangezien de vorige eigenaar zonder contact slot reed en de nodige kabels verlengt heeft met jawel, zwart/rode speaker kabels was het een redelijk gepuzzel om alles fatsoenlijk te kunnen labelen.

IMG_0286.jpg


Nog een foto van de bras zooi;

IMG_0285.jpg


Toen de uitlaat, filter bak en de achter remmerij verwijdert. Rem liep achter aan en kan wel een revisie gebruiken. De filter bak komt niet terug, daar komen open filters of kelken.

IMG_0289.jpg


IMG_0288.jpg


Nu staat ie er zo bij en de volgende keer haal ik het blok eruit. Blok opfrissen en wat nieuwe pakkingen waaronder de koppakking. :X

IMG_0287.jpg
 
Laatst bewerkt:
Even snel tijdens de reclame van de Formule 1. Heb wat vragen en hoop dat er iemand deze kan beantwoorden.

Aangezien dat de kabelboom gehavend is zoek ik een stroomschema voor de f1, ik kan deze nergens vinden. :?

De velgen worden gekleurd maar de vraag is, wat is het beste laten coaten of laten spuiten?

Alvast bedankt. :)
 
Hallo Cross-over!
Leuk project!! Ben zelf op het moment ook bezig een CB750F om te toveren naar Kroeger Crosser!
Zie: Honda CB750 F1 Café Racer project

Die kabelboom stroomschema kun je hier downloaden, download meteen maar alle manuals!:
http://www.sohc4.net/index.php/cb750/books-manuals-guides

Part manual heb ik je met de mail gestuurd (zie nu net dat je die daar ook kunt downloaden).


Velgen: coaten! Veel harder/slijtvaster dan spuiten. Heb de mijne ook laten coaten (samen met het frame en nog wat zooi). Hoe het eruit ziet weet ik nog niet want verwacht ze morgen/overmorgen terug :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Cross-over!
Leuk project!! Ben zelf op het moment ook bezig een CB750F om te toveren naar Kroeger Crosser!
Zie: Honda CB750 F1 Café Racer project

Die kabelboom stroomschema kun je hier downloaden, download meteen maar alle manuals!:
http://www.sohc4.net/index.php/cb750/books-manuals-guides

Part manual heb ik je met de mail gestuurd (zie nu net dat je die daar ook kunt downloaden).


Velgen: coaten! Veel harder/slijtvaster dan spuiten. Heb de mijne ook laten coaten (samen met het frame en nog wat zooi). Hoe het eruit ziet weet ik nog niet want verwacht ze morgen/overmorgen terug :)

Ik heb je mail ontvangen en de URL als favo opgeslagen, hartstikke bedankt! Scheelt me een hoop gedoe. :} Ga meteen even je topic doorspitten. ;)

Aankomende week zitje zoeken. Toevallig pas al in Oisterwijk geweest bij H. vd Kruijs voor een maat van me (bouwt een GSX750E café). Binnenkort dus maar terug. :)
 
Laatst bewerkt:
Doe je een totale blokrevisie?
Het lijkt mij wel fijn als je zeker weet dat dat blok betrouwbaar is.
Of hoeft dat niet bij de CB tjes?
 
Doe je een totale blokrevisie?
Het lijkt mij wel fijn als je zeker weet dat dat blok betrouwbaar is.
Of hoeft dat niet bij de CB tjes?

Ik weet niet of hij het nodig heeft maar ik zit er wel aan te denken om het blok splitsen en nieuwe keerringen en pakkingen te plaatsen. Kijk tegen die tijd wel hoe het gesteld is met de distributie ketting etc als hij open ligt.
 
op de klok staat iets van 36.XXX maar ik denk dat de klok een keer rond is gegaan. Hij is ook een beetje vet tussen cilinder en de kop dus koppakking ligt er zo goed als zeker uit.
 
Als je pakking set besteld is het misschien beter om meteen de set van het hele blok. Niet veel duurder en altijd handig! Misschien nu nog niet nodig maar dan heb je ze al voor later.
 
Als je pakking set besteld is het misschien beter om meteen de set van het hele blok. Niet veel duurder en altijd handig! Misschien nu nog niet nodig maar dan heb je ze al voor later.

Goede tip, ik hou het in de gaten. :)

Inmiddels al wat klein materiaal op weg naar mij. Vooral spullen welke goedkoop op eBay en Marktplaats stonden en ik toch moest kopen. Verder druk momenteel met afstuderen. Aankomend weekend verder met de CB. 8-)

Vanavond ga ik informeren voor het straal en coaten. Is een bekende van mij dus dat komt in orde. ;)
 
Let wel op dat als je frame gecoat wordt dat je frame nummer (rechts tegen balhoofd) niet meegecoat wordt of in ieder geval leesbaar! Liever een stukje niet gecoat dan straks framenummer kwijt...
 
Wat koopjes besteld op eBay en Marktplaats en ook onderweg. Stuureind spiegels voor een tientje en een setje clip-ons voor een paar tientjes. _O- Koopjes houden het project op de rails! :+

Aankomend weekend lepel ik het blok eruit en begin ik met het frame 'kaal' te maken zodat het over een tijdje naar de straler en coater kan. :) Ik neem de tank en het frame mee naar Oisterwijk zodat ik een zitje kan kiezen welke er strak bij past.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist een bestelling de deur uit gedaan bij Japparts. Dus volgende week beginnen de materialen binnen te komen.
Keerringen, gas en koppeling kabels, bougies, vorkolie, blokolie, etc, etc. 8-) We kunnen het maar in huis hebben! Hebben we rond de paasdagen tenminste wat te doen.

Morgen weer beunen. :)
 
Jonge jonge, wat een getob vandaag... Maar toch weer mooi geklust. 8-)

Vanmiddag weer verder gegaan aan de ontmanteling van de CB. Het eerste wat ik moest doen was het blok uit het frame lepelen. Ja, daar begon het. Netjes de olie etc. er uit laten lopen, is immers allemaal loos gewicht.
Had de onsteking nog niet bekeken en warempel...

IMG_0293.jpg


...een electrische onsteking! :} De eerste winst van de aankoop. ;)

Naar ruim een halfuur te worstelen met het frame en blok en de rubberen hamer uiteindelijk het blok eruit gekregen. Simpelweg motor op zijn kant gelegd en wrikken en hopen dat het me lukte voordat ik het simpelweg beu werd, wat dus net niet gebeurde. O-)

Geen foto's hiervan, te druk met frameworstelen. ;)

Frame kaal maken kon hierna gebeuren. op mijn werkbank de achterbrug, middenbok en standaard er onderuit gehaald. Daarna de laatste rubbers verwijderd. Daarna mooi op een workmate geplaatst.

IMG_0295.jpg


Blok was eruit en moest nog op de werkbank gezet worden. Gelukkig hebben we nog een lijk van een heftruck staan welke mij een verrekte rug heeft bespaard.

IMG_0294.jpg


Snel even met de Dasty kijken hoe de lak etc. van het blok eruit ziet. Blok is gewoonweg smerig en moet flink gepoetst worden.

Daarna even intern snel kijken. Ja, vergeet maar. Welgeteld 4(!) bouten eruit kunnen draaien. De rest uit moeten boren.

IMG_0296.jpg


Afijn, nadat de deksels eraf lagen. Omgekleed en beneden aangekomen ligt er in eens een pakketje.

IMG_0297.jpg


Met dit erin,

IMG_0299.jpg


een mooi setje clip-ons! 8-)

Al met al veel gedaan in drie uurtjes tijd, vanavond mooi een biertje op drinken.
 
Laatst bewerkt:

Dank u! 8-)

Weer een paar mooie stappen gemaakt!!

Zeker wat grote stappen vooruit gezet. Ik heb veel gesleuteld aan vooral nieuw materiaal maar bij de CB heb ik wel meer lol. Het is niet allemaal even simpel en snel gedaan als bij het nieuwe spul.

Ik heb er meer uitdaging in ten opzichte van mijn 600RR welke ik ook over nieuw heb opgebouwd. Heb daarvoor bijvoorbeeld niet mijn blok bouten uit hoeven te boren. :+
 
Flink vooruit gegaan inderdaad! Wacht maar tot je hem weer kunt gaan opbouwen! Dat is pas leuk *D
 
Even een snelle update. Vandaag krijg ik hoogst waarschijnlijk mijn onderdelen binnen dus is het vandaag Sinterklaas met 25 graden. :+

Eergisteren ook de clip-ons even erop geschoven en ze staan onder een goede hoek qua zit positie. Allemaal goed dus. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Vanavond weer gewerkt aan de CB. Eerst mijn pretpakket uitgepakt met onderdelen welke vandaag aankwam. Zie ginds komt de...

IMG_0305.jpg


Pakketdienst. :)

Ik had verschillende onderdelen besteld zoals: gaskabels, koppelingskabel, remblokken voor en achter, koplamp steunen, remolie, minerale blokolie, bougies, en nog wat materiaal.

IMG_0306.jpg


Ik heb toen snel even de tank op het frame gezet om te kijken naar de lijn van de tank voor een cafe zitje. Morgen hoogstwaarschijnlijk naar Oisterwijk om te passen en te kiezen welk zitje. Daarover meer komende week. :)

IMG_0307.jpg


Ik heb de voorvork compleet uit elkaar gedraaid en meteen de veer poten uit elkaar gehaald. Ik heb werkelijk waar nog nooit zo'n dergelijke smerige en stinkende vork olie mee gemaakt! :r

IMG_0309.jpg


Na enkele minuten zag hij er zo uit;

IMG_0310.jpg


De tweede ging lastiger maar met goed gereedschap zoals de Makita slagschroevendraaier komen we er wel.

IMG_0311.jpg


Maar eind goed, al goed

IMG_0312-2.jpg


Dat was het weer voor vandaag. :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan