CB750 K7 uhm, ya another Cafe?

Spankyfart

MF'er
12 feb 2011
131
0
Heb deze moped overgenomen van iemand die claimde dat hij het deed (maar onderdelen miste om het te testen) en deze wil ik in een soortement van caferacer maken.
Het is een K7 en die is schijnbaar in het "wereldje" niet echt populair maar ik begin er erg op gesteld te worden.

Net een "nieuw" zadel, carbs en Tomaselli condor plus M stuur gekocht en het ziet er al beter uit.




Vandaag nieuwe carburateurs geplaatst en geruzied met de bedrading die behoorlijk verkracht is.
Het ding loopt... Volgens de verkoper is er 15 jr geleden een koprevisie geweest, niet dat ik het kan controleren maar ik vertrouw dan maar de verkoper.
Ding was rijdend weggezet, maar toch waren er 5 flotter bevestigingen dol. Dus sja, wat is waarheid zou mijn moeder zeggen.

We hebben het kind inmiddels aan de praat ondanks de bedrading maar er komt een tering herrie uit het koppelings gedeelte. Dit kan je horen want zo gauw je de koppeling inhoud verminderd het.
Het is een soort geratel/klunking/geluid waar je niet heel vrolijk van wordt.

We gaan hem van de week op zijn kant leggen om naar de koppeling te kijken, zijn er dingen die andere mensen/deskundigen/brikkenmasters me kunnen vertellen waar ik op moet letten?

Er zit zat olie in, dus dat is het niet, ideeën? Enlighten me.
 
koppelings veren stuk?klonk het als knikkers ? kan het ook je bigendlagers zijn
 
Laatst bewerkt:
K7 niet populair :? ik denk niet anders dan andere in die staat..
moet je eens kijken als nog in originele staat is... genoeg liefhebbers..

Maar gefeliciteerd met je aanwinst..
"Net een "nieuw" zadel, carbs en Tomaselli condor plus M stuur"
alsof je het ff op de hoek gekocht hebt...

Maar succes met bouwen..

oh en de geluiden.. tja een CB wordt met koppeling in een stuk rustiger..
maar dit klinkt als niet oké.

Maar dat laat ik maar aan de experts over om te beoordelen!! mss een filmpje ?
 
Laatst bewerkt:
Nieuw is ook maar relatief, voor mij nieuw, maar wel 2dehands. Kostte me 70 euri op MP voor alle 3 de dingen dus dat viel reuze mee.
Origineel is hij niet er zit een voorvork/remmen/wielen van een Goldwing uit 76 in, jammer dat de spaken zo geroest zijn want de alu velgen zijn erg netjes.

Of het naar knikkers luistert, wow dat kan ik je zo 1,2,3 niet zeggen.
Als ik er vandaag heen ga dan zal ik even filmpje schieten maar het ziet er uit als k*tweer de hele dag dus ik betwijfel of dat gaat gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Dat geen geld... voor die spullen..

Het is een mooie basis voor een cafe racer, hopelijk is het met het blok niks ernstig..

Succes!
 
Laatst bewerkt:
ik hoor geen bijzonders, volgens mij loop hij een tikkie te laag in toeren.
waarschijnlijk is het lawaai wat je hoort een stuk minder als je de koppeling intrekt.
als dat zo is dan is het de koppeling en de ketting overbrenging in het blok

succes met de hobby grtn jol
 
ik hoor geen bijzonders, volgens mij loop hij een tikkie te laag in toeren.
waarschijnlijk is het lawaai wat je hoort een stuk minder als je de koppeling intrekt.
als dat zo is dan is het de koppeling en de ketting overbrenging in het blok

Zoiets hoopte ik te horen, mijn maat zei ook al dat het de koppeling was mss veren die "op" zijn?
Mijn Frankenfiets maakt ook een hoop geluid vanuit het blok maar dat klinkt "gezond", vondt de K7 wat minder gezond klinken.
Gaan hem van de week op zijn kop leggen en de olie moet ook even ververst worden.
Als daar geen stukken staal inzitten dan heb ik goede hoop.

Iemand anders nog iets gehoord?
Alle input is zeer welkom.
 
als je mij vraagt , iets te laag in toeren idd , als je een beetje gas geeft klinkt hij al stukken rustiger , je zou haast zeggen dat hij op drie poten loopt of zo
 
Filmpje "geluisterd". Iedere 750 ohc maakt een vergelijkbaar geluid. Is de primaire ketting. Hij kan wel iets stiller als de carburateurs goed synchroon staan maar weg krijg je het niet. Is juist de charme van deze motoren.
 
Mannen jullie maken me very happy, zal morgen (of van de week) de Morgan carbtune eraan hangen.
Moet nog wel even uitzoeken hoe dat moet maar het gereedschap is al daar.
Ook even de olie verversen en kijken of er rotzooi uitkomen.
Tot zover alvast bedankt mannen!

Ik heb goede hoop dat het zonder al te veel gemekker en geklooi goed komt, begin me al te hechten aan het fietsje en wil het graag redelijk probleemloos laten draaien.

als je mij vraagt , iets te laag in toeren idd , als je een beetje gas geeft klinkt hij al stukken rustiger , je zou haast zeggen dat hij op drie poten loopt of zo

Excuse my noobness, maar hoe kan ik dat checken, carb schoonmaken? Kijken of ik wel fik heb op alle cilinders?
Zal zelf niet lui zijn en even googlen, dank voor de antwoorden alvast.
 
Laatst bewerkt:
Oops, wilde mijn vorig post verbeteren (not spam)

spamReg.png
 
Laatst bewerkt:
Mijn pc geluid doet het inmiddels weer.
Klinkt als een cb zou ik zeggen :-). Er zijn er genoeg die rustiger lopen, maar het geluid lijkt zo op het flimpje redelijk normaal.
Vergelijk maar eens met andere youtube filmpjes. Bijvoorbeeld een k6 die ik heb gehad. Hoewel die stationair veel hoger loopt
 
Laatst bewerkt:
Vergelijk maar eens met andere youtube filmpjes. Bijvoorbeeld een k6 die ik heb gehad. Hoewel die stationair veel hoger loopt

Ik heb nog weinig met de carbs lopen k*tten dus hij kan best arm lopen.
Hij sloeg ook geregeld af maar we wilde niets forceren ivm het geluid dat uit de motor kwam.
off topic; voor PC problemen kan je me altijd mailen. Van motoren weet ik niet heel veel, maar 'puters is mijn vak.
 
Mijne loopt sinds vanmiddag weer.. en heb het even specifiek beluistert.. maar idd dat heb ik ook...
moet wel zeggen dat het lijkt als of het op jouw filmpje het harder klinkt.
 
Laatst bewerkt:
Mijn K7 rammelt net zo, iets minder hard maar toch.
In het begin schrok ik er wel van en dacht ik meteen aan revisie van het blok, maar na wat geruststellende woorden heb ik inmiddels dik 500 km achter de rug, zonder problemen.

Revisie van het blok wordt overigens wel een winterproject!

Zag wel andere luchtfilters op de jouwe zitten!! Ik krijg het originele luchtfilter niet mooi meer gekoppeld aan de carbu's. Iemand tips & tricks??
 
Zag wel andere luchtfilters op de jouwe zitten!! Ik krijg het originele luchtfilter niet mooi meer gekoppeld aan de carbu's. Iemand tips & tricks??

Ik vond het systeem om de carbs erop te hangen een gekloot van jewelste en deze wilde er met geen mogelijkheid meer op.
Rubbers waren ook niet perse hard of slecht maar kreeg het er niet op, uiteindelijk de spruitstukken eerst op de carbs gemonteerd en daarna op de kop geschoven en toen werkte het (met heel veel moeite) wel.

Helaas niet echt een antwoord op jou vraag maar kan me herinneren dat met het eraf halen van het originele filter ook alles op de millimeter paste (of niet paste eerder)
Welke Japanner dat allemaal bedacht heeft indertijd, ik kan zo ook ongelofelijk ruzie hebben met de uitlaten....
 
Heb wat meer tijd gehad om naar de carburateurs te kijken.
Zoals gezegd de originele die erbij kwamen waren dol en heb een nieuw 2de hands setje aangeschaft.
Deze zitten er inmiddels op en alle bedrading is dicht en werkend, vandaag iemand laten rijden om te kijken hoe die loopt.

In de carburateurs zaten 134's maar deze jongeman had dezelfde luchtfilters als ik dus daar zijn we mee begonnen. Het ding zakt boven de 5000 toeren helemaal in elkaar, we zijn stapsgewijs van naar 120 en zitten nu op 115. (mijn Nighthawk heeft 110 met open filters)
Maar nog steeds wil hij niet over die 5000 grens heen en de motor "stort" echt in en wil niet door-lopen.
Kan dit iets anders zijn dan sproeiers, in het laag loopt hij prima en in neutraal"revved" hij ook goed.
Alleen rijdend wil hij dus niet over de magische 5k.

Iemand ideeën? waar ik naar kan kijken?

dank,
 
Ik begrijp van het interwebz dat ik naar de koolborstels moet kijken en de bobines moet doormeten.
Ik heb ergens nog het werkplaats handboek in pdf ik neem aan dat daar de waardes/voltages instaan.
Hoop dat daar ook de maat van de originele sproeiers instaan, meen dat dat 105 was.

Hoop dat de bobines van mijn Nighthawk uit 83 dezelfde waardes hebben dan is dat makkelijk te checken.
 
Nog niet echt geluk, alle bedrading naar de bobine gechecked en waar zo nodig vervangen inc connectors.
Bougies eruit geschroefd 1 & 2 zagen er goed uit 3 & 4 hadden beide koolaanslag. (1,2,3,4 als je op de motor zit van links naar rechts) Allemaal op .65 gezet waar nodig.
Carburateur open gehad, en alles aangedraaid/gecheckt. Stationair schroeven terug gedraaid en 1,5e slag uitgedraaid.
Carbtune eraan gehangen en gesynchroniseerd, al met al loopt hij nu beter stationair en dat is eigenlijk niet veel beter dus.
Ontsteking nog niet open gehaald dat moet morgen maar dan als we er weer grotere sproeiers indraaien. #115 lijkt standaard en daar zitten we nu op, deze zou dus naar #125 of mss wel #130 kunnen. (heb 124 en 134 liggen)
Als hij dan nog stop met ronken bij vol gas dan moeten we de ontsteking induiken. Geen idee wat ik daar ga tegenkomen maar het handboek is er alhoewel je daar als leek niet heel veel wijzer van wordt.

Anyhoe, niemand nog een ideetje voor morgen?
 
Ontstekingstijdstip controleren met een test lampje.
Begin maar eens met het fabriceren van het laatste (12 V lampje van knipperlicht ois en 2 draden eraan solderen met krokodillenbek klemmetjes eraan).
Een stroboscoop kun je trouwens ook gebruiken om het tijdstip tijdens draaien te controleren, maar die moet je dan maar net hebben liggen/kunnen lenen.
Contactpuntjes afstand checken kun je doen met een set voelermaatjes.

O ja je blok klinkt ok, hij moet wel nodig synchroon gesteld worden (vacuum carburateurs). Dan wordt het gerammel van de primaire ketting en koppeling stukken minder.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Vriend waar ik dit project mee doe heeft zo'n strobo, als het weer beter weer wordt dan gaan we dat even proberen (lees hij gaat het proberen)
Handig zo'n ex automonteur als je zelf ruk weet van brommers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan