Motor-Forum

Select Forum

OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

De Roze techneut ;-)

Reg. datum:
22 aug. 2010
quote:
lennart0r schreef op 12 juni 2017 @ 23:59:

[...]

Het is geen gewone hydrocrack-olie. Shell heeft een unieke, gigantische gas-to-liquidfabriek in Qatar. Hier wordt aardgas (katalytisch) omgezet naar vloeibare olie (group III vanuit methaan gesynthetiseerd). Geen enkel ander bedrijf heeft zoiets op die schaalgrootte waar ook ter wereld waardoor Shell dit tegen erg lage kosten kan produceren. Daarnaast heeft een bedrijf als Motul of Motorex zelf geen olie- of gasvelden (Castrol is dochter van BP, Mobil 1 van ExxonMobil). Min ervaring met Shell Advance 4T is dat het aangrijpingspunt van de koppeling soepeler wordt, minder happig dan halfsyntheet (zonder te slippen).

Zie ook deze links: http://www.shell.com/busi...ade-from-natural-gas.html

http://gasprocessingnews....ils-from-natural-gas.aspx

Hoeft ook helemaal niet want Motul 7100/300V wordt namelijk niet eens gemaakt van olie ;)

Verdrijvingsvlakken pakken!

Reg. datum:
14 sep. 2008
quote:

[...]

Het is geen gewone hydrocrack-olie. Shell heeft een unieke, gigantische gas-to-liquidfabriek in Qatar. Hier wordt aardgas (katalytisch) omgezet naar vloeibare olie (group III vanuit methaan gesynthetiseerd). Geen enkel ander bedrijf heeft zoiets op die schaalgrootte waar ook ter wereld waardoor Shell dit tegen erg lage kosten kan produceren. Daarnaast heeft een bedrijf als Motul of Motorex zelf geen olie- of gasvelden (Castrol is dochter van BP, Mobil 1 van ExxonMobil). Min ervaring met Shell Advance 4T is dat het aangrijpingspunt van de koppeling soepeler wordt, minder happig dan halfsyntheet (zonder te slippen).

Ik ga even lezen :t
Aan bovenstaand bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
F800S 2010 - S1000RR 2012 - S1000RR 2014 - RSV4 Factory 2014
RSV4RF #65 2015
- RSV4RF 2017
hlins - Brembo - Akrapovič

Reg. datum:
11 jul. 2012
De betere Motul gebruikt esters en die worden in verschillende fabrieken gemaakt, goede keuze is belangrijk voor de eigenschappen maar ze kunnen zeker met ander synthetische olie concureren qua performance.

Ander nieuwtje , ik was bij de nieuwe Gamma vanavond in Bergen op Zoom en ze hebben nu een motor afdeling, er staat SG/ JASO MA olie en SL /JASO MA2 helemaal goed voor veel van onze fietsjes en ook de koppeling performance. Voorheen was ik afhankelijk van internet shoppen en wachten nu dus niet meer! Prijs zag ik niet volgt nog , foto hieronder.

http://i65.tinypic.com/1zpifsl.jpg

http://i66.tinypic.com/wrgugi.jpg

It's the Sjefman

Reg. datum:
22 mei. 2017
quote:
GoRide schreef op 14 juni 2017 @ 20:43:
De betere Motul gebruikt esters en die worden in verschillende fabrieken gemaakt, goede keuze is belangrijk voor de eigenschappen maar ze kunnen zeker met ander synthetische olie concureren qua performance.

Ander nieuwtje , ik was bij de nieuwe Gamma vanavond in Bergen op Zoom en ze hebben nu een motor afdeling, er staat SG/ JASO MA olie en SL /JASO MA2 helemaal goed voor veel van onze fietsjes en ook de koppeling performance. Voorheen was ik afhankelijk van internet shoppen en wachten nu dus niet meer! Prijs zag ik niet volgt nog , foto hieronder.

[afbeelding]

[afbeelding]

Nog betaalbaar ook :) ?
XJ900F '93

The Oilminator on patrol

Reg. datum:
26 jun. 2006
quote:
WillemVonGrumble schreef op 13 juni 2017 @ 00:17:

[...]

Hoeft ook helemaal niet want Motul 7100/300V wordt namelijk niet eens gemaakt van olie ;)

En waar wordt dat volgens jou dan wel van gemaakt?
Tiger 1050, MT-07, Vespa LX 125 for city abuse

The Oilminator on patrol

Reg. datum:
26 jun. 2006
quote:

[...]

Wel eens van de term 'marketing' gehoord? 😂

Shell roept wel eens vaker wat. Net als hun stelling in de jaren 90 dat een synthetische olie in staat is om meer kracht 'op te vangen' dan minerale olie.
Tiger 1050, MT-07, Vespa LX 125 for city abuse

De Roze techneut ;-)

Reg. datum:
22 aug. 2010
quote:
RSV31 schreef op 15 juni 2017 @ 16:43:

[...]

En waar wordt dat volgens jou dan wel van gemaakt?

Uit vloeistoffen :+ :t

Ik heb het dan ook over de echte synthetische motorolie niet de hydrocrack synthetische motorolie.

http://www.ardeca-lubricants.nl/service/motorolie-productie/

Hydrocracked en moleculair veranderde basisolie, deze zijn niet gemaakt uit echte synthetische basisolie maar zijn zo zuiver en geraffineerd dat zij daarvoor kunnen doorgaan. Het is legaal om hydrocracked olie op petroleum basis als synthetisch te bestempelen hoewel zij niet automatisch dezelfde prestatie zullen hebben als echte synthetische olie zoals PAO (Poly Alfa Olefins) en Esters. Hydrocracking omvat het breken en fragmenteren van moleculaire structuren van de olie in zeer stabiele structuren met als resultaat een eindproduct dat een beter viscositeitsbehoud, een betere temperatuurbestendigheid en een betere weerstand tegen oxidatie heeft. Hydrocracked olie bevat nog steeds verontreinigingen maar deze zijn minimaal en dit proces kan worden gebruikt om een zeer breed scala aan ruwe oliesoorten te veranderen in goed presterende basisolie.

Synthetische basisolie heeft weinig gemeen met basisolie op petroleum basis. Synthetische basisolie is speciaal geproduceerd en laag voor laag opgebouwd met maar een doel, optimale smering, terwijl minerale basisolie geschikt is gemaakt om aan zijn taak te voldoen. Bij synthetische basisolie bepaald de fabrikant eerst voor welk doel het uiteindelijke product gebruikt gaat worden. Zodra dat is bepaald wordt er onderzoek gedaan naar welke smeereigenschappen het best geschikt zijn om aan het uiteindelijke doel te voldoen. Pas dan wordt er begonnen met het fabriceren van de basisolie.
In eerste instantie lijkt het fabriceren van synthetische basisolie eenvoudiger dan het fabriceren van basisolie uit ruwe olie. Materialen met een laag moleculair gewicht worden onder chemische reactie samengevoegd om materialen met een hoger moleculair gewicht te vormen met zeer specifieke smeereigenschappen. Het is niet nodig om verontreinigingen te verwijderen of de structuur te veranderen om dat er vanaf het begin af aan geen verontreinigingen zijn. Ervaring is echter zeer belangrijk bij het fabriceren van goede synthetische basisolie. Synthtische basisolie op de juiste manier gefabriceerd heeft de volgende voordelen over basisolie uit ruwe olie: betere smeereigenschappen bij zowel lage als hoge temperaturen, betere oxidatie en extreme temperatuurbestendigheid, betere wrijvingseigenschappen en een langere levensduur van de olie.
WillemVonGrumble wijzigde dit bericht op donderdag 15 juni 2017 18:29 (76%)

Reg. datum:
11 jan. 2012
quote:
RSV31 schreef op 15 juni 2017 @ 16:46:

[...]

Wel eens van de term 'marketing' gehoord? 😂
ja, ik ben er voor een gedeelte zelfs cum laude in afgestudeerd *D
quote:

Shell roept wel eens vaker wat. Net als hun stelling in de jaren 90 dat een synthetische olie in staat is om meer kracht 'op te vangen' dan minerale olie.

Ja dat zal ongetwijfeld.
Binnenkort meer nieuws

De Roze techneut ;-)

Reg. datum:
22 aug. 2010
quote:
lennart0r schreef op 15 juni 2017 @ 21:11:

.

Leuk vak men heeft tegenwoordig al 6 P 's _O-

De brave huisvader

Reg. datum:
21 feb. 2007
quote:
lennart0r schreef op 15 juni 2017 @ 21:11:

[...]
[...]

.

Cum fraude? :+
Wereldreiziger tegen wil en dank.

De brave huisvader

Reg. datum:
21 feb. 2007
Een productieproces aanbevelen maakt over het algemeen weinig indruk. Ik heb met mijn middelbare school scheikunde hooguit een vaag idee van de processen, en al helemaal niet over de kwaliteit en de kostprijs ervan.
Wereldreiziger tegen wil en dank.

Reg. datum:
17 jun. 2011
quote:

[afbeelding]

[afbeelding]

Oh speciaal voor de R1 uit 2004-2006........
:+

Triumph Sprint ST 1050

Reg. datum:
11 nov. 2001
quote:

[afbeelding]

[afbeelding]

BTW olie. gekker moet je het niet maken. :+ ;)
suzukibanditclub.nl vorige motor suzuki GSF 1200S Bandit met 132.000km op de teller verkocht. huidige motor Triumph Sprint ST 1050 (2006). beter goed prutswerk, dan slecht vakwerk.

Reg. datum:
21 sep. 2010
Geen directe olievraag, maar zit er verschil in oliefilters voor auto's en motoren?

Een autofilter kost 3 5 euro, een motorfilter 13 15. Waar komt dat verschil vandaan?
Ik doe ook maar wat.

Reg. datum:
02 jun. 2012
quote:
sanscorp schreef op 22 juni 2017 @ 19:27:
Geen directe olievraag, maar zit er verschil in oliefilters voor auto's en motoren?

Een autofilter kost 3 5 euro, een motorfilter 13 15. Waar komt dat verschil vandaan?

Zal eerder aan het type filter liggen. Voor bepaalde automodellen kosten de filters ook meer als €5.

Vanmiddag nog een oliefilter gehaald bij de yamaha dealer. €8 in yamaha verpakking. Kom volgens mij gewoon bij Mann filter vandaan. Online vind je die misschien voor twee euro minder.
Na mij de zondvloed

Reg. datum:
21 sep. 2010
Maar qua werking zullen ze gelijk zijn toch?
Gaat meer om passing.

Vanmiddag een mannfilter mw65 opgehaald voor een tientje, bij bekende motorzaken wel iets duurder.

Staat op dat hij voor suzuki motorfietsen is.
Ik doe ook maar wat.

motorverslaafde

Reg. datum:
01 okt. 2003
quote:
sanscorp schreef op 22 juni 2017 @ 22:29:
Maar qua werking zullen ze gelijk zijn toch?
Gaat meer om passing.

Vanmiddag een mannfilter mw65 opgehaald voor een tientje, bij bekende motorzaken wel iets duurder.

Staat op dat hij voor suzuki motorfietsen is.

Dan neem je die toch??

Wat een gedoe voor een paar centen goedkoper :?
www.rgtuning.nl

Nu 75x56.5

Reg. datum:
21 jul. 2007
quote:
kevinblade schreef op 22 juni 2017 @ 22:40:

[...]

Dan neem je die toch??

Snap ik ook niet, voor die paar euro meer monteer ik altijd een origineel Honda filter.
Tis maar 1 keer per jaar
If I ever grow up, I wanne be just like me.

Reg. datum:
26 feb. 2010
quote:
kevinblade schreef op 22 juni 2017 @ 22:40:

[...]

Dan neem je die toch??

Gaat niet om die paar centen, maar om het gevoel dat je door die motordealer genaaid wordt .
Bangmakerij werkt blijkbaar.
Motordealer zegt: Wil jij voor een paar euro het risico lopen dat je kostbare motor in de soep draait?
Als je dan genaaid de deur uitloopt wordt je uitgelachen.

Reg. datum:
24 mei. 2012
Alles wat specifiek voor een bepaalde (niche) gebruikersgroep wordt aangeboden is meestal wat hoger geprijsd. Ik denk niet dat de motordealer je daarmee naait, en ook niet dat je hierom wordt uitgelachen. De vaak wat hogere prijs wordt veroorzaakt door een aantal factoren, bv, alles onder n dak, geen uitzoekwerk, mooiere verpakking etc. Ook betaal je voor de naam, en uiteraard een stukje marge.
assembly of Japanese motorcycles requires great peace of mind (Pirsig)

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
Soms zit er een overdruk ventiel in een oliefilter. De druk waarbij die klep opengaat kan verschillend zijn. Maar als het om een gewoon doorstroom filter gaat maakt het geen zak uit. Dan kan je net zo goed het veel goedkopere filter nemen.
De klep hoeft ook geen probleem te zijn. Hij hoort pas open te gaan als je olie zo dik als stroop is. Dan heb je al een tijdje niets aan onderhoud gedaan, dan is je filter het laatste probleem.
Ik ben het wel eens aan het uitzoeken geweest, Fram of andere universeel filters voor mijn motor. Heb je wat gevonden heeft de autoboer het niet liggen of is het volgend jaar uit het assortiment.
Het is het me niet meer waard, ik koop wel vervangingsfilters bij Louis of Polo. Goedkoper als origineel en gemakkelijk verkrijgbaar. Iets duurder als auto filters maar veel minder puzzelwerk.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

De Roze techneut ;-)

Reg. datum:
22 aug. 2010
quote:
halflive schreef op 23 juni 2017 @ 11:04:
Soms zit er een overdruk ventiel in een oliefilter. De druk waarbij die klep opengaat kan verschillend zijn. Maar als het om een gewoon doorstroom filter gaat maakt het geen zak uit. Dan kan je net zo goed het veel goedkopere filter nemen.
De klep hoeft ook geen probleem te zijn. Hij hoort pas open te gaan als je olie zo dik als stroop is. Dan heb je al een tijdje niets aan onderhoud gedaan, dan is je filter het laatste probleem.
Ik ben het wel eens aan het uitzoeken geweest, Fram of andere universeel filters voor mijn motor. Heb je wat gevonden heeft de autoboer het niet liggen of is het volgend jaar uit het assortiment.
Het is het me niet meer waard, ik koop wel vervangingsfilters bij Louis of Polo. Goedkoper als origineel en gemakkelijk verkrijgbaar. Iets duurder als auto filters maar veel minder puzzelwerk.

Deze bedoel je *D

https://www.mupload.nl/img/tr1ix2nwyemvp.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=JKLCh_gSjrY

https://www.youtube.com/watch?v=kx-NT1DEtlU

Reg. datum:
21 sep. 2010
Het gaat me niet om de prijs voor de eerste keer. Ben gewoon benieuwd naar het verschil.

De drukklep ken ik inderdaad.

Verder is dit nu een filter wat specifiek voor deze motor gemaakt is, door mannfilter. Nee geen OEM, maar die kon besteld worden en kon ik volgende week ophalen. Deze hadden ze 's ochtends besteld en 's middags binnen bij mijn favo autozaak.

En idd, bangmakerij en mensen betalen toch wel. Ik zal niet omvallen van 3 euro, maar dit geldt natuurlijk voor ieder motorartikel wat je ook maar kan bestellen.
Ik doe ook maar wat.

De Roze techneut ;-)

Reg. datum:
22 aug. 2010
In mijn beleving zullen er altijd betere en ook slechtere filters zijn als de OEM.

Met OEM zit je altijd wel safe zullen we maar denken ;) En dit zijn goed aftermarket filters HIFLO PREMIUM OIL FILTER HF-138RC

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
quote:
WillemVonGrumble schreef op 23 juni 2017 @ 13:34:
In mijn beleving zullen er altijd betere en ook slechtere filters zijn als de OEM.

Met OEM zit je altijd wel safe zullen we maar denken ;) En dit zijn goed aftermarket filters HIFLO PREMIUM OIL FILTER HF-138RC

Ah, nu zijn we toch weer terug op een olietopic!
Waarom zijn HIFLO filters goed? Waarom zijn ze beter als een Fram, Mann of Champion filter? Omdat de motorboer ze verkoopt? Of bezitten deze filters specificaties die ze goed maken? Filteren ze beter bij een hogere flow?
Tot dan is het bijgeloof.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.