Zijspannen en de wet

Ik had voor 2 weken een mailtje naar de RDW en DIV gedaan , van beiden binnen enkele minuten antwoord ( automatisch bericht ) de dag nadien effectief antwoord van de RDW dat het niet voor buitenlandse kentekens was ( wist ik ook wel ) maar van de DIV niets , volledige radiostilte ......

Lang leve Nederland :-)
 
Vandaag pasje bij de post, L4E en 3 zitplaatsen *O*

Gewicht klopt alleen niet 287 kilo, ja de trekker zonder span. Maar dat vind ik niet zo spannend. L4E en 3 zitplaatsen vind ik wel belangrijk. Ik heb mijn span nog nooit op een weegbrug gehad, dus ook geen idee van het gewicht. Maar zal denk ik snel over de 400 kilo gaan :/
 
Dit is wat ik mocht ontvangen vandaag van de DIV België ;
Geachte,

We danken u voor informatievraag in verband met het homologeren van zijspannen.

Ten eerste willen wij u feliciteren omdat u eerst informeert welke procedure u dient te volgen alvorens de modificatie uit te voeren. Zo zien we het niet vaak.

Procedure ombouw naar zijspan.

1. Akkoord van de constructeur voor de ombouw
Dit akkoord beschermt de consument indien er zich defecten voordoen tijdens de waarborg. Vooral bij constructiefouten die helemaal buiten de impact van de modificatie vallen kan de constructeur zijn verantwoordelijkheid niet ontlopen.
a. Het akkoord vermeldt zo gedetailleerd mogelijk de verankeringmethode.

2. Na ombouw zijn volgende deelcertificaten beïnvloed en dienen opnieuw beoordeeld te worden. Dit wordt door een geaccrediteerd laboratorium uitgevoerd (AIB Vinçotte International). De kosten hiervoor dienen rechtstreeks afgehandeld te worden.
a. De ombouwer voorziet in een schema van het frame
b. Massa’s en afmetingen
c. Banden
d. Remwerking (rechtuitstabiliteit)
e. Installatie verlichting en signalisatie
f. Achteruitkijkspiegels
g. Scherpe uitwendige delen
3. Is vorig punt afgewerkt dan wordt een het voertuig individueel goedgekeurd. Retributie voor het goedkeuringscertificaat komt op € 476.


Met de meeste hoogachting,

Dienst Homologatie
 
Dank Bert, je hebt me helemaal blij gemaakt met "onze" RDW! Wat een gedoe zeg. Hoe zit dat bij jullie met punt 1? De constructeur is toch de fabriek?
 
Over punt 1. zou ik nog wat meer vragen. Je doet immers geen beroep meer op waarborg. Eigenlijk treed je zelf op als constructeur. Kennelijk hebben jullie in België met de AIB Vinçotte International ook een soort RDW of TüV. In ieder geval een instantie die technische keuring kan doen. Ik denk dat je met een beetje rondschrijven en bellen een heel eind kan komen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben net even wezen kijken op de website van AIB Vinçotte International. Het is een soort ISO certificerings bedrijf. Als je een beetje overtuigend tekeningen en een berekening aan kan leveren zullen zij een certificaat afgeven.
Blijven de kosten over. AIB Vinçotte International is op bedrijven gericht, ik weet niet of die op een klusje van 400 euro voor een particulier zitten te wachten.
Ik denk dat je zult moet vragen wat ze nodig hebben en wat de kosten zullen zijn. Dan kan de RDW omweg, of de TüV wel eens handiger zijn.
 
Ik ben net even wezen kijken op de website van AIB Vinçotte International. Het is een soort ISO certificerings bedrijf. Als je een beetje overtuigend tekeningen en een berekening aan kan leveren zullen zij een certificaat afgeven.
Blijven de kosten over. AIB Vinçotte International is op bedrijven gericht, ik weet niet of die op een klusje van 400 euro voor een particulier zitten te wachten.
Ik denk dat je zult moet vragen wat ze nodig hebben en wat de kosten zullen zijn. Dan kan de RDW omweg, of de TüV wel eens handiger zijn.

ja hoor , ben ik zinnens , langs LBS rond , ben ik ook wat centen kwijt maar tja , wat wil je

Dit heb ik nog dezelfde dag mogen ontvangen na mijn vraag over buitenlandse homologaties , staat niets nieuw in wat Proton al vermeld had maar was enkel voor de zekerheid
Beste,

Wanneer de RDW in Nederland een individueel goedkeuringscertificaat aflevert, kan het voertuig a.d.h.v het individueel goedkeuringscertificaat in België gevalideerd en ingeschreven worden.

Dit dient ons overhandigd te worden om verder te gaan met de validatie procedure.

Vriendelijke groeten, Sincères salutations,

Dienst Homologaties - Cel Studie
 
Heb je al een motor waar je het mee wil doen?
In de huidige gedoog/overgangstijd kan je natuurlijk je motor naar een Nederlandse MF-er overschrijven, die vervolgens het kenteken laat aanpassen. Dat kost je dan alleen twee keer in- en uitschrijven.
 
Ik ben bang dat de procedure voor Bert te lang gaat duren.. Die heeft voor dat hij af is al weer wat anders op het oog ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan