voorvork zx6R 1997

De onderste bout krijg je alleen los als je een slagmoersleutel erop zet... Of je hebt het binnenwerk eruit en je gebruikt een special tool.. Maar goed... als je hem wil reviseren en je hebt geen goed gereedschap ervoor.. zou je het wel zelf doen?
 
ja super tekeningen.
ik krijg de onderste bout van de vork namelijk niet los, ik heb het gevoel dat ie doldraait, dusja probleem.
iemand tips?
ik heb zelf ook bij een voorvork van een zx6r uit '97 hetzelfde probleem gehad

het probleem is dat de damper cartridge (de demper) meedraait

toen heb ik een lange buis gepakt, die over de damper rod gaat, en aan het uiteinde een dikke moer gelast die in de inkeping past die in de damper cartridge zelf zit

aan de andere kant van deze buis ook weer een moer gelast om het geheel tegen te kunnen houden met een sleutel en dan kun je hem demonteren en monteren

met een luchtsleutel gaat ook, maar als je hem dan ook op die manier monteert zit ie altijd veel te lomp vast, met dat tooltje kun je hem ook op moment zetten


edit: met damper rod bedoel ik dat dunne lange staafje op de foto, en die inkeping (vierkant) zie je hier ook mooi

images
 
Laatst bewerkt:
aha dus ik moet even zo'n tooltje maken en klaar?
heb je wat meer info over dat tootlje maten e.d?
maten?

de binnendiameter van de buis moet groter zijn als de buitendiameter van de damper rod, anders schuift hij er niet overheen

en de buitendiameter van de buis moet kleiner zijn als de binnendiameter van de binnenpoot, ander past hij er niet in

verder moet de buis zo lang zijn, dat hij boven de binnenpoot uitsteekt als de binnenpoot ingeschoven is en de buis tegen de damper cartridge aan zit, anders kun je hem niet vasthouden

en de onderste moer moet in de inkeping passen, en de bovenste moer maakt geen drol uit, als er maar een sleutel op past


als je nou een beetje in de buurt woonde had je die van mij mogen lenen, maar ik zie dat je 250km hiervandaan woont, das wel een beetje ver weg :P
 
Laatst bewerkt:
als het niet lukt / als je geen zin hebt om het ding te maken wil ik die van mij wel opsturen als jij hem daarna ook weer terugstuurt (ding kan nog ooit wel eens vaker handig zijn)
 
met een luchtsleutel gaat ook, maar als je hem dan ook op die manier monteert zit ie altijd veel te lomp vast, met dat tooltje kun je hem ook op moment zetten

Wist je dat een luchtsleutel meerdere standen heeft, en je hem ook nog eens kunt doseren? *D

Overigs kun je hem vaak ook gewoon met een ratel weer aandraaien zonder dat hij mee draait.
 
Wist je dat een luchtsleutel meerdere standen heeft, en je hem ook nog eens kunt doseren? *D

Overigs kun je hem vaak ook gewoon met een ratel weer aandraaien zonder dat hij mee draait.
dan nog, is het simpelweg niet mogelijk om met een luchtsleutel nauwkeurig te werk te gaan, je voelt helemaal niks aan de bout, als je een bout normaal aandraait met een sleutel voel je wat je doet en weet je wel wanneer hij vast zit

en vaak draait de demper gewoon mee als je de bout aandraait, bij mij ook, sterker nog: bij alle 2 de poten draaide de demper bij het loshalen niet mee en bij het vastzetten wel, ik heb het tooltje dan ook voor het monteren gemaakt
 
Hallo, Ik reageer weer in dit onderwerp omdat ik een gerelateerde vraag heb.
Ik heb mijn voorpoten gedemonteerd maar twijfel of ik het onderste busje wat je op de foto kunt zien op de juiste manier heb gemonteerd.
Moet de kant die hier naar boven is geplaatst naar onder of naar boven wijzen wanneer de poot rechtop staat?
full
 
Je ziet toch duidelijk dat het dunne gedeelte naar boven zit?
Je hebt hem op de foto op zijn kop staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan