Motorrijles: kletsen over lessen (en niets anders aub!)

Status
Niet open voor verdere reacties.
[modbreak] dames en heren. Dit topic is uitdrukkelijk bedoeld om tips en tricks te delen, niet om te chatten of te vertellen hoe leuk het was en hoe goed het ging. Zorg ervoor dat niet ook dit topic gesloten wordt. [/modbreak]
 
Gefeliciteerd! *O*

Waarom wordt dat moeilijker? Even langs het gemeentehuis en je hebt hem over 4-5 werkdagen. Met spoed heb je hem zelfs morgen al :+

Jawel, maar dan moet je het voor 14.00 aanvragen en moet de uitslag ook al bij de gemeente bekend zijn..en dat duurt vaak minstens twee uur. Dus het was maar de vraag of het wel kon.
Blijkbaar was dat wel het geval en ik kan dus idd morgen mijn pasje ophalen! Nu hoop ik alleen wel dat ze het bij de balie goed begreep en dat het om de toevoeging van de motor ging, niet om de toevoeging van de auto ofzo... :s

@Dracx: Goed bezig! Was een goede dag dus voor motorrijdend Nederland!



Enne...iemand nog tips? :P Want daar mogen we het hier blijkbaar alleen maar over hebben.. :s
 
\[modbreak] dames en heren. Dit topic is uitdrukkelijk bedoeld om tips en tricks te delen, niet om te chatten of te vertellen hoe leuk het was en hoe goed het ging. Zorg ervoor dat niet ook dit topic gesloten wordt. \[/modbreak]

Het uitwisselen van ervaringen is toch net zo belangrijk? Als iemand een goede les heeft gehad of is geslaagd voor een examen is dat ontzettend motiverend.
Heb je een mindere les gehad of gezakt voor examen? --> Vertel waarom: leren we allemaal weer van!

Ik vind dat enorm ontopic.

In tegenstelling tot discussies over het woord 'zogenaamd'....
 
Jawel, maar dan moet je het voor 14.00 aanvragen en moet de uitslag ook al bij de gemeente bekend zijn..en dat duurt vaak minstens twee uur. Dus het was maar de vraag of het wel kon.
Blijkbaar was dat wel het geval en ik kan dus idd morgen mijn pasje ophalen! Nu hoop ik alleen wel dat ze het bij de balie goed begreep en dat het om de toevoeging van de motor ging, niet om de toevoeging van de auto ofzo... :s

@Dracx: Goed bezig! Was een goede dag dus voor motorrijdend Nederland!



Enne...iemand nog tips? :P Want daar mogen we het hier blijkbaar alleen maar over hebben.. :s

In 99% van de gevallen is het gelijk bij de gemeente bekend en kan je dus nadat je geslaagd hebt rechtstreeks door om je rijbewijs aan te vragen :)


Tja, dat blijkt.. Beetje apart dat dit topic zo streng gemodereerd wordt en andere topics in Algemeen minder, en dan ook net een modbreak over off-/ontopic nadat we weer ontopic zijn na een zinloze discussie. Maar dat is weer een ander verhaal :)


On topic:

Voor mensen die het theorie nog moeten halen: hier (http://www.onlinetheorieexamen.nl/A/index.php) kan je vijf gratis oefen examens doen. Je moet alleen je gegevens achterlaten, krijg je een gratis MotoPLUS blad toegestuurd. Verder geen verplichtingen en je krijgt verder ook geen spam. Ik heb er zelf gebruik van gemaakt en ook een paar anderen die ik ken.

Je kan de examens ook zovaak opnieuw doen als je maar wil, hoeveel nut het heeft om precies hetzelfde examen vaker dan 1 keer te doen is weer een ander verhaal.. :+
 
Laatst bewerkt:
Het uitwisselen van ervaringen is toch net zo belangrijk? Als iemand een goede les heeft gehad of is geslaagd voor een examen is dat ontzettend motiverend.
Heb je een mindere les gehad of gezakt voor examen? --> Vertel waarom: leren we allemaal weer van!

Ik vind dat enorm ontopic.

In tegenstelling tot discussies over het woord 'zogenaamd'....


Er zijn al voldoende chat-topics. Hier is het exclusief "tips and tricks" zodat de mensen die hiernaar op zoek zijn niet eerst een paar honderd niet terzake doende posts moeten doorworstelen. Vandaar mijn oproep om het "zuiver" te houden.
 
Vandaag weer pionnetjes gereden.
rem oefeningen totaal geen probleem mee.
Maar ik wordt helemaal gallisch van dat achie draairen.
Linksom prima, rechtsom bagger.
Wie heeft de goeden tip?
Ben gewoon bang op m'n plaat te gaan bij die draai rechtsom.
 
Vandaag weer pionnetjes gereden.
rem oefeningen totaal geen probleem mee.
Maar ik wordt helemaal gallisch van dat achie draairen.
Linksom prima, rechtsom bagger.
Wie heeft de goeden tip?
Ben gewoon bang op m'n plaat te gaan bij die draai rechtsom.

Proberen je angst opzij te zetten en goed je kijken in de richting waar je heen wil. Een betere tip kan ik volgens mij niet geven :)

Je motor valt niet om, als je de snelheid maar constant houdt en geen (rare) onverwachte bewegingen maakt. Als je elke keer naar de pionnen gaat kijken tijdens het draaien, vraag dan eens aan je instructeur of hij het met stoepkrijt (oid) wil uittekenen ipv pionnen neer zetten. Het is dan wel handig als je instructeur op de plek gaat staan waar jij heen moet kijken, dus in het verlengde van het midden van de acht. Op die manier is er geen pion meer om naar te kijken, maar kan je wel naar het goede punt kijken waar je heen moet :)
 
Vandaag weer pionnetjes gereden.
rem oefeningen totaal geen probleem mee.
Maar ik wordt helemaal gallisch van dat achie draairen.
Linksom prima, rechtsom bagger.
Wie heeft de goeden tip?
Ben gewoon bang op m'n plaat te gaan bij die draai rechtsom.

Ik had precies het zelfde, Mijn instructeur liep dan mee zodat ik hem constant moest aankijken zodoende krijg je het kijken onder de knie, Maar kan je bij het examen een kant krijgen waar je het achtje op moet doen ? Bij mijn examen kreeg ik alleen te horen; Doe maar een achtje. en kon zelf bepalen welke kant op :P
 
Ik had precies het zelfde, Mijn instructeur liep dan mee zodat ik hem constant moest aankijken zodoende krijg je het kijken onder de knie, Maar kan je bij het examen een kant krijgen waar je het achtje op moet doen ? Bij mijn examen kreeg ik alleen te horen; Doe maar een achtje. en kon zelf bepalen welke kant op :P

Een achtje begin je volgens mij altijd met de halve draai naar links?
 
Allen bedankt voor de felicitaties!

Halve draai en de acht had ik eerst ook moeite mee, toen ik 'm eenmaal doorhad ging ie wel lekker.
Mijn tips;
- Neem een wat langere aanloop zodat je echt helemaal klaar bent (juiste versnelling, gas vast en voet op de rem)
- Zodra je 'm instuurt helemaal omkijken en je arm strekken. Echt dat ding naar de grond duwen, dan gaat de motor vanzelf. (Toen ik dit eenmaal durfde ging ie goed!)
 
Wat bij mij hielp met het 8je was om het eerst op een groter oppervlak te oefenen, zodat je meer ruimte hebt. Dan kunt je zelf de bochtjes steeds kleiner maken en uiteindelijk kun je het dan binnen de lijntjes. Dit is een fijne manier omdat je dan wat vertrouwen kunt opbouwen. En ja, de snelheid erin houden!
 
Ik moet dinsdag afrijden voor me AVB en vandaag was me ene laatste les. De meeste oefeningen gaan prima maar bij de remproeven zegt mijn instructeur dat ik constant te vroeg terugschakel. Ik snap wel dat het gewoon een kwestie is van goed afremmen en dan pas terugschakelen ipv tijdens het remmen terugschakelen. Het is een soort automatisme geworden denk ik.
Zijn er mensen gezakt hierdoor op hun AVB?
 
Ik moet dinsdag afrijden voor me AVB en vandaag was me ene laatste les. De meeste oefeningen gaan prima maar bij de remproeven zegt mijn instructeur dat ik constant te vroeg terugschakel. Ik snap wel dat het gewoon een kwestie is van goed afremmen en dan pas terugschakelen ipv tijdens het remmen terugschakelen. Het is een soort automatisme geworden denk ik.
Zijn er mensen gezakt hierdoor op hun AVB?


Dat zal geheel aan de examinator liggen hoe hij dat ziet denk ik.

Als je natuurlijk meteen bij het eerste poortje (dus bij het begin van het remmen) al meteen de fiets naar de eerste versnelling trapt, dan zal dat niet goed zijn....

Maar als je tijdens het remmen naar beneden schakelt en net voor dat je stil staat naar de eerste versnelling, dan zal niemand daarmee een probleem hebben denk ik.

Verder ga je sowieso de noodstop krijgen en daar hoeft je helemaal niet te schakelen, dus dat is al een zorg minder toch ;)

SUcces met je AVB in ieder geval :Y
 
Ik moet dinsdag afrijden voor me AVB en vandaag was me ene laatste les. De meeste oefeningen gaan prima maar bij de remproeven zegt mijn instructeur dat ik constant te vroeg terugschakel. Ik snap wel dat het gewoon een kwestie is van goed afremmen en dan pas terugschakelen ipv tijdens het remmen terugschakelen. Het is een soort automatisme geworden denk ik.
Zijn er mensen gezakt hierdoor op hun AVB?
Begin pas met terugschakelen als je halverwege de afstand bent. Zolang je op het eind maar in de 1 staat zullen ze vroeger terugschakelen vast niet negatief beoordelen. Als je gedoseerd remt heb je op het einde tijd genoeg om hem 3x naar beneden te stampen.

Voor de rest: goed voor je blijven kijken waardoor je stabiel blijft. Als je stilstaat en je ziet in je ooghoeken de pionnen, dan heb je hem perfect geremd.

Heel veel succes!
 
Bedankt voor de reacties. Ik trap hem niet gelijk bij de poortjes naar z'n 1. Ik rem eerst stuk af en dan ongeveer halverwege schakel ik terug en voor ik stil sta zit hij dus in ze 1. Het is dus niet zo dat ik gelijk begin met terugschakelen. Vond het zelf ook meevallen maarja kreeg die opmerking dus dacht misschien zijn ze er echt zo streng op.
 
Kreeg zelf ook als tip mee van mijn instructeur "blijf lekker doorschakelen"
Soms denk je dat je in z'n 1 zit maar zit je nog in z'n 2.
Wanneer je gewoon doorschakel valt het minder op dan dat je bij stilstand nog een tik na geeft
 
Tijdens je lessen wordt je op perfectioneren getrained, zodat je veel speelruimte hebt om foutjes te maken op je examen. Maar, een examinator wil zien dat je de oefening netjes uitvoert volgens voorschrift en dit veilig en beheerst kunt.
 
Wat mij is geleerd is dat het je remkracht vergroot als je zo laat mogelijk terugschakelt, omdat je dan ook nog op de versnelling remt.

Een instructeur maakte mij het heel duidelijk door mij het volgende te laten doen: 50 rijden en dan gas los laten, en de keer erna 50 rijden en gas los laten met koppeling ingedrukt.

Toen werd het me erg duidelijk. :p
 
Wat mij is geleerd is dat het je remkracht vergroot als je zo laat mogelijk terugschakelt, omdat je dan ook nog op de versnelling remt.

Een instructeur maakte mij het heel duidelijk door mij het volgende te laten doen: 50 rijden en dan gas los laten, en de keer erna 50 rijden en gas los laten met koppeling ingedrukt.

Toen werd het me erg duidelijk. :p

Ben je toen alleen maar gaan uitrollen? Of heb je toen ook je voorrem gebruikt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan