remvloeistof electrische weerstand tabel

biglift

MF veteraan
20 jul 2004
3.344
40
eindhoven
Hallo ,

ik ben even wat aan het uitzoeken geslagen aangaande veroudering van remolie versus elektrische weerstand ( in ohms ) .

Remolie heeft de eigenschap om water aan te trekken waardoor de eigenschappen van de olie veranderen ( het kookpunt ) en water heeft nog andere negatieve eigenschappen zoals bv corrosie.

Nu word er altijd gezegd dat je de remolie +/- ieder jaar moet vervangen maar ik ben niet voor niets techneut en ben van het stempel "meten is weten ".

Nu heb ik met Google al wat gevonden :
Er zijn van de el cheapo meters die de weerstand meten en dan met ledjes aangeven Goed of slecht:
Groen vochtgehalte minder dan 1.5% (OK); gele LED = vochtgehalte 1.5% and 3.0% (overweeg doorspoelen); rode LED = vochtgehalte groter dan 3.0% meteen doorspoelen

Nu is het zo dat ik het belachelijk vind om een tester te kopen omdat ik hier een peperdure Fluke multimeter en div andere meetapparaten heb die dit klusje veel nauwkeuriger kunnen uitvoeren.

Het probleem is echter :
bij hoeveel Kilo ohm is de olie nog goed
wanneer twijfelachtig ?
en bij welke waarde is het gewoon echt fout.

verse olie is oneindig hoog ( experiment meting gedaan )
nu ben ik dus op zoek naar een tabel.

wie o wie helpt me aan een kloppende tabel / grafiek. Dit moet iemand ergens hebben en ik heb geen zin om het wiel opnieuw uit te vinden.
 
Waarom al die heisa? Gewoon elke 2 jaar de remvloeistof vervangen, klaar.

De kleur zegt m.i. net zo veel als een of ander ingewikkeld gedoe met weerstand......
 
Waarom al die heisa? Gewoon elke 2 jaar de remvloeistof vervangen, klaar.

De kleur zegt m.i. net zo veel als een of ander ingewikkeld gedoe met weerstand......

Gaat het mij niet om het vervangen oid gaat mij om de theorie er achter.

als je weet hoeveel K ohm de olie is zegt dat ook iets over de olie's leeftijd en bv de staat van onderhoud van een motor ;)

2e stap is om als knutselsmurf een lampje op mn motor te maken dat aangaat als bv de olie slecht is...

kortom er zit meer achter mijn vraag en ik wil het gewoon weten.
 
Waarom al die heisa? Gewoon elke 2 jaar de remvloeistof vervangen, klaar.

De kleur zegt m.i. net zo veel als een of ander ingewikkeld gedoe met weerstand......

Kleur zegt ook lang niet alles!
De dot 5.1 die ik hier hem staan is bijna transparant zo licht van kleur.
Pak je Bosch dot 4, (waarvan het kookpunt maar 10 graden lager ligt) is gewoon donker van kleur als het uit een gesealde verpakking komt.

Regelmatig ververs ik remsystemen waarna de remvloeistof donkerder is na het verversen als ervoor :z

@ Biglift, ik denk dat je een remvloeistof tester ook nog wat verder moet onderzoeken.
Het komt natuurlijk nogal kritisch hoe ver de meetpennen van elkaar af zitten.
Ook kan het zijn dat het vermogen van jouw weerstandsmeter lager is als die tester.

Ik zou zelf gewoon testen door die procenten aan water toe te voegen, goed mengen en daarmee testen :)
 
Ik vraag me af in hoeverre remolie stroom geleid.
Het is hygrgcopisch,en trekt water aan,maar bevat dat water zouten die nodig zijn voor geleiding,of alleen puur water wat weer niet geleid?
 
@erwinko , hier zat ik zelf ook aan te denken maar het ontbreekt me aan nauwkeurige maatglazen.

afstand van de pennen is te verwaarlozen want ik ga uit van een standaard remolie potje op een doorsnee motor.

en idd kleur zegt neit alles alhoewel als die heel troebel is dan ververst ik de boel.

Ik heb nu een diversion van mn neef op de brug en de olie daarvan is echt op.
weerstand is erg laag tov verse olie ( zeg maar de control om in mythbusters termen te spreken )

het zou idd makkeljk zijn als ik een commerciele remolie tester mocht vasthouden want dan kon ik die even goed onderzoeken en zo tot een tabel komen.


@downsider :
verse remolie is de weerstand oneindig hoog.
dit heb ik gemeten en de weerstand is echt in de mega ohms

olie uit een motor waar die recent vervangen had kwam op ca 100K ohm.
 
Hoe groter de afstand tussen de meetpennen hoe hoger de weerstand leek mij?

zou je denken maar bij mijn experiment kwam dit niet naar voren.

kortom dit is een remolie potje te verwaarlozen.

tot nu toe kan ik dus bewijzen of er water in de olie zit maar nog niet hoeveel...

owh en nog wat gevonden met google:
de olie word troebel doordat er water in de olie zit
dit gebeurt ook bij bv slaolie dit komt doordat water slecht mengt met olie
 
Vraag me inderdaad af of dit accuraat te doen is.. Heb voor de rest weinig verstand van remolie, maar lijkt me dat de ene remolie de andere niet is, en de ene, zoals Downsider al noemt, meer zouten bevat die elektrische geleiding mogelijk maken dan een ander merk remolie, dus met 2 nieuwe remolie's de geleiding al anders kan zijn.. Als ze allebei bijna oneindig hoog zijn, zegt dit dus waarschijnlijk ook weinig.. Dus zal het resultaat van beide gebruikte olie's misschien ook verschillend zijn.. Ik vraag me af of er echt een karakteristiek voor is..
 
Vraag me inderdaad af of dit accuraat te doen is.. Heb voor de rest weinig verstand van remolie, maar lijkt me dat de ene remolie de andere niet is, en de ene, zoals Downsider al noemt, meer zouten bevat die elektrische geleiding mogelijk maken dan een ander merk remolie, dus met 2 nieuwe remolie's de geleiding al anders kan zijn.. Als ze allebei bijna oneindig hoog zijn, zegt dit dus waarschijnlijk ook weinig.. Dus zal het resultaat van beide gebruikte olie's misschien ook verschillend zijn.. Ik vraag me af of er echt een karakteristiek voor is..

ik moet je hierin een beetje gelijk geven de nauwkeurigheid is minder dan dat je het zou meten met een refractometer ( andere methode om de olie te meten / beoordelen )maar aangezien dat een peperduur instrument is moeten we een tolerantie in acht nemen.
 
In plaats van allerlei proeven te doen met de remolie die je er toch al uitgehaald heb, kan je toch net zo goed het kookpunt bepalen en zo kijken of deze nog goed is? :) Accurate theromometers zijn een stuk betaalbaarder als die hele speciale meetinstrumenten... Is natuurlijk meer werk, maar als de remolie er toch al uit is, is het niet eens zoveel meer moeite lijkt me :) Denk namelijk dat je dit moeilijk/nooit betrouwbaar gaat kunnen bepalen met dit soort methodes... Maar kan het mis hebben, ik ben benieuwd... Studeer zelf HBO Elektrotechniek, dus dit klinkt wel interessant, als het werkt, misschien ook een metertje bouwen :P
 
De afstand van de meetpennen is echt wel belangrijk... de weg die de meetstroom aflegt door het medium moet constant zijn om een variatie in weerstand te kunnen bepalen.

Bij die remvloeistoftesters zit er maar een paar mm tussen de 2 pennen. Ik vermoed dat het om vrij hoge weerstandswaarden gaat, maar ik heb geen idee wat voor meetspanning ze daarbij gebruiken.
 
In plaats van allerlei proeven te doen met de remolie die je er toch al uitgehaald heb, kan je toch net zo goed het kookpunt bepalen en zo kijken of deze nog goed is? :) Accurate theromometers zijn een stuk betaalbaarder als die hele speciale meetinstrumenten... Is natuurlijk meer werk, maar als de remolie er toch al uit is, is het niet eens zoveel meer moeite lijkt me :) Denk namelijk dat je dit moeilijk/nooit betrouwbaar gaat kunnen bepalen met dit soort methodes... Maar kan het mis hebben, ik ben benieuwd... Studeer zelf HBO Elektrotechniek, dus dit klinkt wel interessant, als het werkt, misschien ook een metertje bouwen :P

Nou ik wou niet met kookpunten rommelen. Remolie is een gemeen goedje volgens mij.

ik denk dat de weerstand een redelijke indicatie is dat het bras olie is op juist goed.

zal wel eens wat experimenten doen met behulp van injectie spuiten + water en dit herhalen met een ander merk olie en dan een gemiddelde waarde uitzoeken.

Enuuu aangenaam oud medewerker van elektronische ontwikkeling bij ASML
niet qua opleiding maar meer self made man . Werk nu in de service buitendienst bewaking systemen / domotica in de zorg
 
Nee, oke, daar had ik eigenlijk niet over nagedacht over of de damp die eraf komt misschien wel giftig is ofzo :P

Meetpennen moeten dan inderdaad wel op een constante afstand zitten... Want eigenlijk werkt het dan beetje hetzelfde als een potmeter... Door de pennen meer uit elkaar te zetten, verander je de weerstand..

Ben iig benieuwd naar je resultaten...

ASML is niet het kleinste bedrijfje zegmaar, dus jij zal het ook wel het eea vanaf weten dan :P
 
Als je trouwens kwantitatief bezig wilt gaan met de elektrische methode, zou je ook een fles verse remvloeistof kunnen halen, vervolgens een bepaalde hoeveelheid 5 maal in bekertjes, in ieder bekertje vervolgens een andere hoeveelheid water doen (steeds meer), dan mengen en vervolgens meten :P Als het meezit kan je hieruit een grafiekje opstellen, maar ik betwijfel of je apparatuur gevoelig genoeg is ;(
 
Werkt dat wel op die remvloeistof? Aangezien ik zo ff snel zag staan dat er daarvoor wel bepaalde stoffen in hetgeen wat je meet moeten zitten.. Heb er ff snel naar gekeken, dus correct me if im wrong..
 
Terug
Bovenaan Onderaan