Bougiedop met of zonder weerstand.

edcb750

MF'er
18 jun 2009
70
9
Hallo allen,
Wanneer wordt er een bougiedop gebruikt met weerstand en wanneer zonder?
Hangt dat af de bougies, of de bobines....?
 
Voor zover ik weet zit die weerstand er in om storing te voorkomen bij transistorradio's (en..?)
Bougiedop met weerstand beter niet combineren met bougie met weerstand ('R')
Door de weerstand worden de bobines warmer, dus eigenlijk niet zo goed...
 
Voor de motoren ben ik niet zo goed op de hoogte maar voor bromfietsen is het meestal zo dat contactpuntontstekingen bogiedop met weerstand (1of 5kohm) gebruiken en bogie weerstand loos, voor elektronische ontstekingen zou dop zonder weerstand en bogie met weerstand beter zijn.
Weerstand zou dienen om de vonk te versterken zodat je geen "vuile" vonk hebt die bogie's slijt.
Zelf rij ik met mijn oldtimer brommers volledig weerstand loos, slijtage bogie kern valt eigenlijk mee maar wordt uiteraard niet veel mee gereden.
Heb wel de indruk/gevoel dat de motor daarmee iets krachtiger is.
De (oude) bobine's zouden daarmee ook langer meegaan.
Alle sinds heb ik dat begrepen op een ander forem (Kreidler) waar dit ook al eens te sprake is gekomen.
 
Bedankt voor jullie reacties, duidelijk verhaal. Maar begrijp dan nog 1 dingetje niet: heb een originele motor met 5k ohm doppen, maar voor bougies wordt overal DCPR8E bougies aangeboden, dus met R erin. Die zitten er nu ook in en motor loopt verder prima.....


 
- Mijn Guzzi 1100 (electronische ontsteking) had in beide een weerstand. Merk je niks van.

- Mijn CB400f (puntjes ontsteking) had een tijdje in beide een R en daarmee liep de motor nooit goed stationair, en sloeg over bij gasgeven. Heeft jaren geduurd tot ik erachter kwam dat ik de bougies en doppen mismatched had.

- Mijn CB350f met elektronische ontsteking en een digitaal dashboard kreeg een heeeeeele vreemde storing na een grote onderhoudsbeurt: het (digitale) Koso dashboardje ging helemaal over de zeik, onder andere met voltage aanduidingen van >20 volt. Halve motor uit elkaar gehaald en alle componenten van het laadsysteem gecheckt en/of vervangen, wat bleek uiteindelijk: zowel bougiedop als de bougie zelf hadden geen weerstand. Het dashboard reageerde dus op de storing van de bougies.

TLDR: beste is om je aan de fabrieksopgave te houden :)
 
Heel vroeger had je weleens dat een Fiat op de TV storing veroorzaakte…die had geen voorschakelweerstand in de doppen of bougies …. ;)

Hangt af of een ‘R’ op je bougie staat, bougiedop met weerstand is dubbele op is niet nodig.
 
Alleen mijn VFR heeft ontstoorde bougies en -kappen, de rest geeft ouderwetsch gekraak op je radio en tv.. _O-
Mijn Hondaatje PC en de Hallies hebben niet eens bougiedoppen; het PC-tje gewoon een oogje en de zeikklepperts een soort van plug die je op de bougie klikt..

Mooi man 20221112_141651.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een tijd geleden heeft iemand hier op M-F met meer verstand van electra dan mij het effect op de vonk van weerstand in de doppen en bougies voorgerekend, theoretisch is er met zoveel duizenden volts een zeer miniem verschil wat je niet zou moeten merken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan