Zelf kappen maken, hoe en waarvan?

02thered

MF veteraan
10 mrt 2011
2.913
1
Hoi,
Ik had het idee om mijn kappen te vervangen door zelfgemaakte kappen, ik weet alleen niet waarvan.

Het moet eruit gaan zien alsof er een paar platen (bijvoorbeeld staal) aan elkaar zijn gelast, ipv dat er een ronding in de kap zit, is het dan gebogen met hoeken.
Het probleem is dat staal veel te zwaar is.

Kan je de kappen van een motor zelf namaken van een materiaal dat ongeveer even licht is als het ABS plastic?

Iemand suggesties voor het materiaal en bewerking?
b.v.d.
 
Hoi,
Ik had het idee om mijn kappen te vervangen door zelfgemaakte kappen, ik weet alleen niet waarvan.

Het moet eruit gaan zien alsof er een paar platen (bijvoorbeeld staal) aan elkaar zijn gelast, ipv dat er een ronding in de kap zit, is het dan gebogen met hoeken.
Het probleem is dat staal veel te zwaar is.

Kan je de kappen van een motor zelf namaken van een materiaal dat ongeveer even licht is als het ABS plastic?

Iemand suggesties voor het materiaal en bewerking?
b.v.d.
Er zit een fout in je topic titel. Moet zijn:
Zelf kappen maken, hoe en waarvan? >>> Zelf kappen maken, hoe en waarom in hemelsnaam?
 
Ik heb eens kappen gemaakt van een versleten achterband. Werkten prima!
Men neme: een stukkie ijzeren strip van de Gamma.
IJzerzaag. Boormachine. Tapsetje. Lasapparaatje. Versleten achterband, liefst een 180.
Band: hiervan twee stukken zagen, iets van 25-30 cm.
Van het ijzer beugels maken, stukken band eraan bouten, deze monteren op stuur en klaar.
Voordeel: a) goedkoop, mits je zelf al het gereedschap hebt, b) er komt geen kou en regen door de kap heen. c) als je valt is je stuur beschermd.
 
een scootertje heeft kappen/kappies.....en geen stroomlijn.


een echte motor heeft kuipdelen, [voor de stroomlijn]
das hét verschil.... :Y *O*




*om het verschil ff te benadrukken/onderscheiden enzo*
 
Laatst bewerkt:
ik was niet van plan de kappen te vervangen op de kawa, als ik na deze een nieuwe motor ga kopen wordt het een sm. daarvan wil ik de kuipdelen :) die er op zitten weghalen en nieuwe kuipdelen (die meer bedekken) erop maken.
 
je kan het toch verven?? of bedoel je dat het totaal mislukt?

Nu kunnen wij natuurlijk niet inschatten hoe begaafd je bent maar gezien je geen flauw idee hebt waar en hoe je moet beginnen zal de kans dat je gelijk vanaf nul een mooie kap maakt vrij klein zijn.
Ik zeg hiermee niet dat het geheel onmogelijk is maar weet uit ervaring dat zaken zoals plaatwerken en werken met vezels allemaal makkelijker klinkt dan dat het in werkelijkheid is.
Dus je zal heel wat materiaal verprutsen aleer je een mooi resultaat krijgt.

Met verf kun je kleine zaken nipt verdoezelen maar zonder goede basis kun je er liters verf opsmeren en ziet het er nog steeds niet uit.

Als je wilt gaan werken met vezels zul je een paar goede mallen moeten maken (vacuumbagging met piepschuimen mallen zal het 'makkelijkste' werken, wil je werken met plaatstaal o.i.d. zal je simpelweg veel moeten oefenen.
 
Nu kunnen wij natuurlijk niet inschatten hoe begaafd je bent maar gezien je geen flauw idee hebt waar en hoe je moet beginnen zal de kans dat je gelijk vanaf nul een mooie kap maakt vrij klein zijn.
Ik zeg hiermee niet dat het geheel onmogelijk is maar weet uit ervaring dat zaken zoals plaatwerken en werken met vezels allemaal makkelijker klinkt dan dat het in werkelijkheid is.
Dus je zal heel wat materiaal verprutsen aleer je een mooi resultaat krijgt.

Met verf kun je kleine zaken nipt verdoezelen maar zonder goede basis kun je er liters verf opsmeren en ziet het er nog steeds niet uit.

Als je wilt gaan werken met vezels zul je een paar goede mallen moeten maken (vacuumbagging met piepschuimen mallen zal het 'makkelijkste' werken, wil je werken met plaatstaal o.i.d. zal je simpelweg veel moeten oefenen.

werken met staal kan ik, ik werk immers in een staalbedrijf. :+
Ik denk dat dat te zwaar is, daarom vroeg ik mij af welk ander materiaal gebruikt kon worden dat je zelf kunt maken.

Ik ga even kijken hoe het werkt met glasvezel
 
werken met staal kan ik, ik werk immers in een staalbedrijf. :+
Ik denk dat dat te zwaar is, daarom vroeg ik mij af welk ander materiaal gebruikt kon worden dat je zelf kunt maken.

Mja, I-profielen vastbakken is toch weer iets anders dan bijv. plaatstaal onder een Engels wiel heen trekken :+

Maar je hebt toch glad geen staapplaat nodig van 3mm o.i.d.? Zoals iemand anders reeds schreef kun je dun staal gebruiken of alu.
Daarnaast is kunststof ook goed te lassen.
Wil je rechte of abstracte vlakken dan kun je ook GFK- of CFK-platen kopen, dan hoef je deze enkel op maat en vorm te zagen en te verlijmen, kind kan de was doen.
 
als je staal zou gebruiken ben je al snel 15 kg aan kuipdelen kwijt uitgaand van een dikte van 1mm.
CFK platen kan ik even zo snel niet vinden online.
Wat ik wel tegenkwam was carbon, kan je dat niet bewerken?
 
als je staal zou gebruiken ben je al snel 15 kg aan kuipdelen kwijt uitgaand van een dikte van 1mm.
CFK platen kan ik even zo snel niet vinden online.
Wat ik wel tegenkwam was carbon, kan je dat niet bewerken?

Natuurlijk kun je CFK bewerken, dit dien je net als GFK te harsen.
Nadeel van dit spul is dat het A) duur is en B) zijn sterkte haalt uit de richting van de vezels.
 
Als je alu kan lassen dan beter van alu.Ik maak tanken en zitjes van 2mm alu.
Is makkelijker te vormen(zachter materiaal)en vervormd bij het lassen een stuk minder dan 1mm staal.Is ook nog eens lichter.
Kappen kun je wel van 1.5mm alu maken. :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan