MF Gooi & Vechtstreek Deel één-twee-drie..

Status
Niet open voor verdere reacties.
_O-

Alleen al de puinhoop van vele zelf sleutelaars :')

Ik zie andere dingen dan de blabla verhalen die "Iedere motorrijder die jij kent" doen geloven O-)

Hmm dat is ook wel zo. ;) Eigenlijk ken ik teveel zelfklussers als ik er zo over nadenk. :')


Ik laat in ieder geval alles door mijn dealer doen. Beetje zelfkennis :+ Wilco, je bedoeld toch niet het zandbak incident? ;)
 
Laatst bewerkt:
fris mijn geheugen eens op Nocer _O-

*kuch* Dat weet je nog héél goed. B| Als ik terug was had ik gelijk naar mijn dealer gegaan om dat ding helemaal na te laten kijken. Ik kwam ongeveer op 1/10e van die afstand. :+ (wat gezien de afstand toch best wel knap was)

Nee, mijn verhaal was ook erg dun. Wat ik bedoelde te zeggen was: Ik laat mijn motor altijd erg goed onderhouden door mijn dealer en daarom wil ik liever niet nóg meer (onnodige) kosten als dat toch al gebeurd. (wat ziet mijn dealer bij een APK meer dan bij de kleine en grote beurt die ook al jaarlijks gebeuren) Het enige wat ik kan bedenken is dat bij een beurt het een advies is (die niet opgevolgd hoeft te worden) waar het bij de APK een eis is.

Het komt allemaal terug op eigenbelang. ;) (zo oppervlakkig ben ik nu '( )

Overigens een interessante stelling van je: 'wat als het 1 dode per jaar kan schelen' kan opgevolgd worden door 'en wat als die ene dode jij kan zijn'.
 
Laatst bewerkt:
Oeps, zat met 640*480 in m'n hoofd. Zo moet het beter zijn.

iljaside3copysmall.jpg



Blijft onnodig, die APK. Het gaat geen levens redden en het blijft een momentopname dus Zot's geliefde zelf-sleutelaars hebben de rest van het jaar rustig de tijd om het te verkloten.

Vandaag presenteert Eurocommissaris Kallas (Vervoer) plannen voor de invoering van een APK voor motoren en brom- en snorfietsen. RAI Vereniging is hier gematigd positief over, want verdere investering in deze categorie voertuigen is volgens de belangenbehartiger van de motorimporteurs essentieel.



De importeurs van motoren en brom- en snorfietsen, verenigd binnen RAI Vereniging afdeling Gemotoriseerde Tweewielers, zien de APK als een effectief middel om de technische staat van een voertuig te handhaven. Voorwaarde is dat deze op Europees niveau ingevoerd moet worden, en er een verschil is tussen BSF en motoren. Alleen kijken naar de technische staat van het voertuig is echter niet genoeg.

Brom- en snorfietsen hebben een enorme potentie als het gaat om (stedelijke) bereikbaarheidsvraagstukken, maar ondervinden hinder van oneigenlijk gebruik zoals opvoeren en het monteren van niet-originele onderdelen. Dit komt bij een APK aan het licht. De overlast die voortkomt uit oneigenlijk gebruik (geluid, snelheid, uitstoot) dring je zo indirect terug. RAI Vereniging accepteert de (beperkte) kosten van een APK, want de positieve effecten zoals verkeersveiligheid en het terugdringen van overlast, wegen stukken zwaarder.

Voor motorfietsen kan een APK een effectief middel zijn, als deze gekoppeld wordt aan het aantal gereden kilometers. Veel motorrijders rijden op dit moment vooral recreatief, en een beperkte afstand per jaar. Alleen bij een bepaalde kilometerstand zou je het voertuig verplicht moeten laten keuren. Wat RAI Vereniging betreft moeten motorrijders gewezen worden op het belang van gericht onderhoud.

Zo zouden voorlichtingscampagnes moeten wijzen op het feit dat het lang stil staan van het voertuig gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld de kwaliteit van de verschillende vloeistoffen. Daarnaast moet er meer aandacht uitgaan naar de zichtbaarheid van motoren door andere weggebruikers, en de mate waarin infrastructuur ruimte biedt voor deze categorie voertuigen. Hiermee maak je grotere slagen dan door alleen periodiek te keuren.

Wat een APK wel gaat doen? Het gaat jou dwingen je standaard uitlaatje elk jaar terug te plaatsen. Of je koplamp staat net even te hoog afgesteld. Dat soort kleine meuk. Je kentekenplaat verlichting doet het niet. Het gaat allemaal aan tikken en die paar tientjes die een APK is gaan steeds meer worden, tot we er weer een leuke kostenpost bij hebben.
 
Oh, en ondertussen gaat de wegenbelasting rustig ook omhoog. Heb nu een aanslag liggen a 100,- ... wat was het vorig jaar ook al weer, 85,- of zoiets?
 
Nee, daar doelde ik niet op Bart.

Problemen beginnen denk ik als en bezuinigd wordt op onderhoud.
 
Jan: Pech! Ducati? :? O-)
:N

De paarse
Overigens een interessante stelling van je: 'wat als het 1 dode per jaar kan schelen' kan opgevolgd worden door 'en wat als die ene dode jij kan zijn'.
In Nederland zijn vorig jaar ruim 50 motorrijders verongelukt, een daling van 1 is dus bijna 2%, niet 0,3%. We hebben het in het meest gunstige geval dus eerder over 1 dode minder per 10 jaar. En gaan we er nog aan voorbij dat dat je niet 100% van deze ongevallen gaat voorkomen (APK is een momentopname), en het negatieve effect van de lutsers die helemaal nergens meer naar kijken "want hij is toch APK gekeurd?".

Daarvoor gaan we weer lekker allemaal nieuwe regeltjes verzinnen, een hele administratie optuigen elk jaar een half miljoen motoren veplicht laten keuren? Kan me overigens wel voorstellen dat de branch€ voor is.
 
Moggeuh :W

straks lekker stukkie achter erwin aan rijden. Begrepen dat het een leuk ritje zal worden. Ben benieuwd.


@ legu, ja ja dat kan wel. Gisteren even stukkie getuft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan