Suzuki GT500 Restauratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

UTP

MF veteraan
2 jun 2012
1.625
79
Rotterdam
Voordat mijn GS750 goed en wel klaar was liep ik weer tegen een nieuw project aan. Weer een Suzuki! Een winterproject wat ik in dit topic ga documenteren. Ook kan ik wel wat hulp gebruiken denk ik want mijn ervaring met 2-takten is nooit verder gekomen als een Puch Maxi.

Hoe dan ook, het woord restauratie staat niet zomaar in de topic titel... De GT500 is in slechte staat maar het is wel de bedoeling dattie weer zoveel mogelijk in originele toestand komt. Kijk en huiver:

Zo trof ik haar aan eergisteren:
full



Onderweg naar huis op de trailer. (hij loopt wel, heb zelfs een stukje proefgereden maar 80km naar huis was me net iets teveel van het goede)
full


Schokdempers zijn niet meer te redden vrees ik _O- Let ook op het spuitwerk! Afplakken? meh!
full


full



Na 2 ochtenden sleutelen is dit het resultaat:
full


full



Alles was zo vettig dat het maar weinig moeite kostte om iets los te krijgen! Ieder nadeel hep z'n voordeel zullen we maar zeggen.

Het blok is niet schoongepoetst maar met een spuitbus velgenspray bewerkt. Daarbij is ook het frame niet overgeslagen |(



Er moet dus heel wat gebeuren deze winter. Daarbij kan ik jullie tips en adviezen vast gebruiken.

Het "to do" lijstje:
Frame poedercoaten
Tanks + kapje opnieuw spuiten
Blok reviseren
Wielen opnieuw spaken
Nieuwe kabelboom maken
Carbs + oliepomp reviseren

Onderdelen waarvan ik nu al weet dat ze vervangen moeten worden en die ik nog zoek:
Spatborden V+A
Zadel (weet nog niet of dit origineel wordt of met "zacht kontje")
Schokdempers
Kabelboom
Kettingset
Remleiding
Banden
Kettingkast
Uitlaten

Zo moet hij dan worden:
full
 
Voor een remleiding gewoon een staalommantelde nemen. Zijn ook te krijgen in zwarte uitvoering.
Voordeel: de remwerking is echt beter.
Er zijn bedrijven die aan de hand van de bestaande remleiding een nieuwe maken.

Is wel niet origineel Suzuki, maar ja op tijd stil staan is ook wat waard (maar dat is mijn mening)
 
Ik zou ook op zoek gaan naar een (kopie) onderdelenboek en een servicemanuel :Y
De GT heeft m.b.t. de electronica ten opzichte van de T een elec.ontsteking. Het zijn dezelfde onderdelen (nummers) als van de GT250X7 !!
Dit "huiswerk" scheelt een hoop gezoek en vragen *D

Voor onderdelen/revisie ...........kijk maar eens bij "classicsuzukiparts" of "knalnaarpotz"
Allebei wel commercieel, maar het zijn wel de adressen waar je vakkundige/eerlijke adviezen kunt krijgen bij serieuze vragen als het om bak/krukas revisie gaat.
Ook nieuwe spaken zijn nog te koop bv als de velgen nog mooi zijn :Y
Ook is er nog redelijk veel NOS-spul te koop en als het om wiellagers, kettingen remblokken -voeringen etc. gaat, kun je ook nog wel eens treffen bij Roukema :Y

Maar voor je het weet tast het flink de inhoud van je "portmetnix" aan _O-
Eerst het spul betrouwbaar maken (technisch) en dan pas gaan blingen = mijn advies.

Succ6 :W
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips allemaal! Bij Vlaandere heb ik voor de GS ook al spul besteld en dat beviel goed.

@wimvlis: er komt inderdaad gewoon een stalen slang van HEL op met een zwart hoesje. Functionaliteit boven originaliteit ofzo :) Nu zit er nog gewoon de af fabriek slang op.. Het remde nog best redelijk eigenlijk. De vorige eigenaar ging er blijkbaar nog dagelijks mee naar zijn werk. Zal wel niet heel ver zijn want er staat pas 45000 op t klokkie. Of 145000 :o

@bitacticus dinges: de Suzuki parts catalogue heb ik al. De shop manual moet ik nog zoeken. En misschien heb je gelijkt, eerst het blok en de kabelboom doen en daarna pas de rest... Maarja de aanblik van zo'n glimmend nieuw frame met tank en zadel er al op is wel een goede stimulans als het effe tegen zit met iets anders.

@classicbikefanatic: zijn dit bijzondere carbs? Wel handig om te weten als ik een revisiesetje ga bestellen... Ze leken mij op het eerste gezicht nog mooi schoon en ook de naalden zagen er goed uit.
 
Ik ben er ook weer en deze keer redelijk op tijd ;) :W en ik dacht dat ik gek werd want hij stond al in de openingspost :? beetje inspecteren bleek dat de Dep aan het rommelen was geweest.......Ik wilde bijna de dwangbuis al aantrekken.
Het Suzuki Tweetakt Topic Deel 2
 
Laatst bewerkt:
Sorry, liet mij even door mijn enthousiasme voor weer een 500 meeslepen. Ook al is het dan geen T.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan