Verbouwing Suzuki GSX 750 ES

De tandwieldrager 5 mm afgedraaid, wilde toch eerst nog even kijken hoe ik nu uitkwam en dat was toch weer verstandig. Ik kom nog 4 mm te kort t.o.v. het voortandwiel maar deze ruimte heb ik nog over op de splines van de uitgaande as. Er kan dus nog een ring achter het voortandwiel en dan heb ik nog ruimte genoeg voor de borgmoer.

Op deze manier kan ik de ketting mooi in het midden tussen de band en de framebuis laten lopen. 20240304_075216.jpg
 
Tandwielen en ketting zijn besteld.

Ben ik net lekker bezig met de de uitlaat en dan valt de stroom uit...'(

Uiteindelijk blijkt de pressostaat van de compressor het begeven heeft. Onder het kapje was het ding al een tijdje aan het vonkentrekken dus. Gelukkig gebeurde het terwijl ik in de werkplaats was. Dit zijn van die klussen waar je geen zin in hebt maar een compressor is toch een soort van eerste levensbehoefte,
20240305_174842.jpg
dus snel dat ding bestellen.
 
Nieuwe pressorstaat gemonteerd maar ook weer direct gesloopt. De wartel van het drukleidinkje net een slag te vast gedraaid en spontaan breekt er een stuk gietaluminium af en lekt hij als een mandje. Dingen stuk maken doe ik niet vaak. Snel een nieuwe besteld.

Maar het goede nieuws is dat de lasbochten voor de uitlaat binnen zijn dus daar lekker mee aan de gang.20240312_111123.jpg20240312_135756.jpg20240312_153154.jpg
 
Reflectiedemper of absorbtiedemper.. Dat is eigenlijk mijn enige kennis mbt uitlaten. Dus.. De lengte en diameter van de buis en van de de demper zijn random gekozen. De informatie komt puur van de plaatjes op internet van old school AMA racers.

Wat ik wel gedaan heb is beide dempers pas gemaakt, want bij sommige circuits is teveel dB
20240314_140453.jpg
20240314_170905.jpg
de reden voor de zwarte vlag.
 
Vandaag lekker bezig geweest met mijn Tig apparaat. Heb een bevestigingsbeugel gemaakt voor de lawaai demper. Volgende keer 1 voor de stille.
Ben benieuwd of de constructie stevig genoeg is..
 
20240319_112723.jpg20240319_115830.jpg20240319_122807.jpg20240319_123605.jpg

Eerst een extra plaatje voor op de dunne wand van de demper en daar weer een beugel voor gemaakt en aan gelast.
 
Toen een tussen stuk tussen kont en zijkap. Dat ziet er in origineel niet uit. Of het is geoon open of bij ander modellen loopt het zadel door en vult het gat op, vindt dat ook niet mooi.20240319_142713.jpg
 
Daarna een voorkant gemaakt en de beugel voor de demper naar het frame20240319_161927.jpg20240319_161927.jpg

En het gaat ook wel eens mis... Even een moment te lang de toorts bij de staafje en ...plofff, groot smeltbad.. op de tafel dan:?
 
Even een nieuw staafje zagen en opnieuw proberen, en gelukt. Passen en meten en uiteindelijk hebben we de beugel20240319_164006.jpg20240319_164243.jpg
 
Spul gemonteerd en weer een middag voorbij. Even contact gehad met Motopro sport om te vragen hoe het met mijn tandwielen en nog meer spul staat. Wordt aan gewerkt! ( kan mij niet snel genoeg gaan:+)

Klein beetje onzinnig want ik heb nog zat te doen voordat de tandwielen en het andere spul gemonteerd kan worden maar je hebt het liever even in handen om te passen en te zien of de theorie ook met de praktijk overeen komt.
20240319_171203.jpg
 
Niet echt interessant maar van die kleine dingen die moeten gebeuren. De beugel voor de uitlaat moest wat steviger dus daar nog wat aan gewerkt en de bevestiging voor demper 2 moest nog worden aangepast. Ook het'' handvat" afgewerkt. Nog 2 veertjes en 6 haakjes te gaan en dan is de uitlaat eindelijk klaar.20240321_094826.jpg20240321_104543.jpg20240321_105734.jpg20240321_114528.jpg20240321_130122.jpg
 
In eerste instantie dacht ik iets te maken met de originele accubak als basis.. Maar dat bleek al snel niets te worden dus dat idee naar de prullenbak.20240328_091833.jpg
 
Gewoon vanaf nul beginnen is beter bij een accu/electrabak inderdaad. :Y
Lithium accu's zijn geen fan van trillingen trouwens, heb je er iets van demping in zitten?
 
Gewoon vanaf nul beginnen is beter bij een accu/electrabak inderdaad. :Y
Lithium accu's zijn geen fan van trillingen trouwens, heb je er iets van demping in zitten?
Goed gezien Robinjo :) Ik heb een nieuwe spanningsregelaar omdat de originele niet te best zijn. Ik heb de accubak wat groter gehouden zodat ik hem kan inpakken in het bijgeleverd schuim. Werkt goed op mijn CBX750. Hopelijk kan de Suzuki hier ook wat mee.
 
Even een vraag aan de deskundigen....

Frame.jpg
Heeft de buis waar de schokbreker aan de bovenkant vastzit nog een extra versteviging nodig?? Met bijvoorbeeld een V boven het drukpunt tot aan de zijbuizen??
Het hele Full Floater syteem hing er aan maar kan niet goed beredeneren hoe het krachtenspel daar mee was.
 
Hopelijk is er ook een lezer die wat weet van het elektrisch systeem van een 88"slabby.

Ik kom wat dingen tegen die ik niet kan plaatsen. Als eerste een ding wat ik ervan verdenk een hoofdzekering te zijn , maar weet het niet zeker.20240402_154730.jpg20240402_154748.jpg
 
Zoals de bovenste schokbrekersteun nu zit vind ik het allemaal wat kritisch als je kijkt hoe de kracht er op komt, die lassen krijgen het echt zwaar als het niet ergens op af kan steunen. Ik heb een keer een ronde buis vervangen door een rechthoekige, en bij een andere motor een tweede ronde buis er boven geplaatst zodat de krachten op circa 45 graden worden afgesteund. Ja m'n MS Paint skills zijn geweldig ik weet het. _O-

link 1.png
link 2.jpg
link 3.jpg

Dat zou denk ik voldoende moeten zijn, de V plaatsten is nog beter als je daar ruimte voor hebt.

Het ding is een hoofdschakelaar, die kan je resetten met het rode knopje, handig maar niet 100% nodig, op de Moto Martin is hij ook gedelete.
 
Dan nog iets wat ik bij een Japanse motor niet eerdere heb gezien :? Uit de dynamo komen 2 rode draden. Op het oog zijn de diameters van de draden ook verschillend.

Ter hoogte van de accu zat een aansluiting voor een spanningsregelaar die ik herken van een GSX 750 ES met 3 gele draden, een rode en een zwart/wit. Lijkt logisch. 3 fasen, D+ en massa.
Maarrr, verder op in de kabelboom kom ik 3 gele draden tegen die gewoon los liggen:?:?:?

Misschien dom, maar tijdens het testen van de motor, helemaal in het begin, heb ik niet gekeken of het laadsysteem ook functioneerde. Er hing (letterlijk) wel een spanningsregelaar aan de kabelboom maar die bleek later in het proces ook al overleden te zijn.

Dus: optie 1 De dynamo heeft 2 fasen, beide een rode draad.
optie 2 De dynamo heeft een inwendige spanningsregelaar als bij een auto en heeft dus een B+ en DF aansluiting.

Waren die er nog in 88'? Dynamo's met maar 2 fasen?
Afijn, optie 2 lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Eerst maar op zoek naar een elektrisch schema van een 88' slabby;)
20240402_154902.jpg
20240402_155351.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan