Verbouwing Suzuki GSX 750 ES

Alsof het zo hoort. De schokker loopt aan alle kanten vrij ( behalve misschien de cilinder dus?) En is de hoek van de achterbrug niet te scherp? ...Morgen weer verder!

20240219_154004.jpg
 
Gemiddelde hoek van de achterbrug van een sportmotor zit rond de 11 graden.
Kan je graden meten?
Desnoods met een app op je smartphone, dan kan je er ook voor zorgen dat je balhoofdhoek en dus naloop een beetje redelijk is.
 
Gemiddelde hoek van de achterbrug van een sportmotor zit rond de 11 graden.
Kan je graden meten?
Desnoods met een app op je smartphone, dan kan je er ook voor zorgen dat je balhoofdhoek en dus naloop een beetje redelijk is.
Robinjo bedankt voor de info. Ga ik zeker even nameten. Was al van plan om er eerst even een achterband om te leggen en hem dan onbelast op de wielen te zetten om ook de hoek van het balhoofd te meten. Vork is 5 cm korter dus hoek moet scherper zijn.
 
In rijklare toestand, zonder bestuurder.
Duidelijk, ik denk dat het nu redelijk bij elkaar komt. De positie van de schetsplaatjes komen aardig overeen met ( zover ik het kan zien op een scheve foto) het origineel. Ik kan de positie nog enigszins aanpassen met voorspanning van de veer denk ik.
 
Heb je nog genoeg grondspeling? Vooral een uitlaatcollector met het 4-1 deel in een vierkant kan veel ruimte innemen, zeker als je er lekker snel rondjes mee wilt gaan rijden wil je niets aan de grond hebben.
De veervoorspanning moet je niet gaan misbruiken voor de rijhoogte hoor, alleen voor de correctie hoeveelheid negatieve veerweg (sag) Eventueel verstelbare of verschillende lengtes dogbones maken?
 
20240220_135616.jpg

Als ik de achterbrug een paar graden meer geef door het frame omhoog te doen met de krik lijkt het of alles op zijn plaats valt. Zal het spul morgen even hechtlassen en dan kijken wat de veer/schokbreker doet. Ben erg benieuwd. Het achterwiel is een beetje aan het tegenwerken.
Heb in mijn verzameling geen achtertandwiel wat ik even kan gebruiken. Lijkt op het eerste gezicht dat de kettinglijn tegen de framebuis gaat lopen. een offset tandwiel is wel nodig maar dan kom ik er nog niet. De tandwieldrager kan niet veel afgedraaid worden volgens mij. Aan de remkant is het ook rommelig. Misschien past een bracket en remklauw van een SV 650..
 
Heb je nog genoeg grondspeling? Vooral een uitlaatcollector met het 4-1 deel in een vierkant kan veel ruimte innemen, zeker als je er lekker snel rondjes mee wilt gaan rijden wil je niets aan de grond hebben.
De veervoorspanning moet je niet gaan misbruiken voor de rijhoogte hoor, alleen voor de correctie hoeveelheid negatieve veerweg (sag) Eventueel verstelbare of verschillende lengtes dogbones maken?
Grondspeling.. Goede vraag. Daar kijk ik morgen ook naar. Ik heb nog een originele sloper staan, was van plan om de hoogte van het frame te vergelijken met het origineel. Het scheelt wel dat het slabbyblok geen dynamo en dikke ontstekingdeksel heeft. De uitlaat die erbij zat ( roestbak) is wel mooi met de 4 bochten naast elkaar. Volgens mij heb ik nog een nieuw RVS bochteset maar die heeft weet de vierbuizen in vierkant.

De veervoorspanning is idd voor de sag, heb je gelijk in. Andere lengte dogbones is dan de oplossing. :Y
 
Je hebt al wel de mazzel (of het vooruitzicht) dat het een motor is met standaard geen 18/19 inch wielen maar 16 inch, in ieder geval vooraan.
Daardoor verlies je niet heel veel hoogte naast de voorvorklengte.
Ik heb er voor een maatje ook eentje voor een deel verbouwd, daar ging een Bandit voorvork in, een Bandit achterbrug en Bandit wielen, en voor de lol, en om met de kenners te fucken :P duoshocks! Vooral dat laatste ging best veel tijd in zitten.

IMG_0195 (1).jpeg
 
Ziet er goed uit inderdaad. Je kwam dus wel uit met je kettinglijn. Hopelijk is dat bij mij ook zo. Ik probeer al ergens een compleet Bandit wiel te scoren. Helaas nog geen succes. Als je direct iets nodig hebt is het of nergens te krijgen of heel ver weg, heb je het niet nodig kan je het op elke hoek van de straat halen.. Ben ook dit topic gestart met de hoop dat iemand het leest en denkt, oh dat heb ik nog in de schuur liggen.:P
Maar nog duizend andere dingen te doen, dus geduld oefenen en niet opgeven is het devies})
Nog even een compliment voor die GS1000, wat een prachtig ding is dat:}
 
Ziet er goed uit inderdaad. Je kwam dus wel uit met je kettinglijn. Hopelijk is dat bij mij ook zo. Ik probeer al ergens een compleet Bandit wiel te scoren. Helaas nog geen succes. Als je direct iets nodig hebt is het of nergens te krijgen of heel ver weg, heb je het niet nodig kan je het op elke hoek van de straat halen.. Ben ook dit topic gestart met de hoop dat iemand het leest en denkt, oh dat heb ik nog in de schuur liggen.:P
Maar nog duizend andere dingen te doen, dus geduld oefenen en niet opgeven is het devies})
Nog even een compliment voor die GS1000, wat een prachtig ding is dat:}
Kettinglijn heb ik niets mee te doen gehad, toen stond die alweer bij hem thuis, ik kan het navragen voor je als je wilt.
Die GS1000S is echt een heel mooi ding inderdaad, veel geld in gestopt en heel netjes gebouwd, maar niet door mij, niet verwarren met degene die ik nu net rijdend heb hoor. :P
 
Even nieuwsgierig of het achterwiel wat ik had ook in de buurt komt. Helaas zijn de lagers groter dan de achteras en het bracket voor de remklauw is te breed. Dit wiel zal van een ander/later type GSXR zijn.

Ben nu dus op zoek naar een achterwiel, liefst zo compleet mogelijk, uit een GSXR 750 W van 1994 met de achterbrug met brace.
Bekijk bijlage 1972947
up side down 😎
 

Bijlagen

  • IMG_0175.jpeg
    IMG_0175.jpeg
    633,1 KB · Weergaven: 0
Het Full Floater systeem is voor mij redelijk complex, met schetsplaten, tussenbus, schommelarn enz. Ben opgegroeid met twin schokkers dus alles met een monoveer lijkt mij al moeilijk:P

Eerst maar alles er onderuit en eens zien of de andere achterbrug er zo tussen past. Lijkt in de buurt te komen want met de rolmaat lijkt alles 20 cm.
Als je alles van dezelfde motor afhaalt valt een monoshock best mee.
 
Kettinglijn heb ik niets mee te doen gehad, toen stond die alweer bij hem thuis, ik kan het navragen voor je als je wilt.
Die GS1000S is echt een heel mooi ding inderdaad, veel geld in gestopt en heel netjes gebouwd, maar niet door mij, niet verwarren met degene die ik nu net rijdend heb hoor. :P
Oh ja, die van jou is volgens mij meer origineel, blijft mooi die GS1000. Zeker in die kleurstelling.
 
De schetsplaatjes vastgehecht zodat de motor straks op de wielen kan staan en dan is kijken hoe het zit met de bodemvrijheid en of de stand van de achter vork richting de 11 graden gaat.
20240222_143228.jpg


Kameraad Bouwe druk bezig met koffiedrinken, ouwehoeren en het inslijpen van wat kleppen. Hij is gespecialiseerd in classic Volvo's, maar daarnaast doet hij ook de oude kleine CB's van Honda.
 
Moest ook nog het nieuwe lager aan de bovenkant van het balhoofd plaatsen voor de motor op de wielen kan. En dan meteen ook maar de balhoofd aanslag aanpassen. De vork van de SRAD past dan 1 op 1.


Goed nieuws van het achterwiel front. Ik heb op MP contact met Kees uit Zeeland en die heeft als het goed is een compleet achterwiel van een Bandit 1200. Hopelijk komt hij er snel aan toe om alles op te sturen. Ben erg benieuwd of dit gaat passen en hoe mijn ketting lijn uitkomt.

Morgen weer verder en dan hopelijk wat plaatjes van het complete project om de verschillen te meten met het origineel
 

Bijlagen

  • 20240222_151808.jpg
    20240222_151808.jpg
    564,2 KB · Weergaven: 0
Als je alles van dezelfde motor afhaalt valt een monoshock best mee.
Ja, je hebt gelijk, maar ik heb nu de achterbrug van een 94'Gixxer en een schokbreker van een BMW omdat ik niet een 30 jaar oude schokbreker wilde plaatsen. Maar tot nu toe lijkt alles wel een soort van te passen. Als alles straks klaar is kan ik pas zeggen of het gelukt is ben ik bang.
Of de handeling en wegligging er beter op geworden is weet ik dan pas.
 
Hee, dat ziet er weer heel anders uit haha. Maar is dat ook een Suzuki brug? Brace onder vind ik mooier maar had die niet in mijn verzameling.
Dat is dezelfde brug als die van jou,alleen is de remankerplaathouder verplaatst naar de ander kant zodat de brug nu op zijn kop in het frame zit 😁
 
Dat is dezelfde brug als die van jou,alleen is de remankerplaathouder verplaatst naar de ander kant zodat de brug nu op zijn kop in het frame zit 😁
Oh, interessant!! Dan heb je dus ook de bevestiging van de dogbones aan de andere kant gelast neem ik aan? Het is een behoorlijke klont aluminium waar die dingen aan vast zitten. Kom je uit met je kettinglijn en het centreren van je wiel? Heb je nog wat foto's?
 
Even voor het beeld het plastic er aan gehangen. De achterveer staat nu op 1/3 voorspanning (stelmoer 4xrond) schat ik in. Ik heb zo als het nu voelt voldoende sag. Hoeveel cm is een gemiddelde daarin? of is dat voor iedere motor anders. De voorvork heeft nu geen voorspanning maar voelt nog wat stug, realiseer me nu ook dat ik niet naar de compressie of rebound instelling heb gekeken.
De achtervork staat nu op +/- 11 graden onbelast. Er komt nog wel wat gewicht bij, uitlaat, accu, enz. Mag ik dat nog compenseren met de voorspanning van de achterveer als de brug onder de 11 graden komt?


Ben nu een maand bezig en hoop dit tempo vast te houden. Wacht natuurlijk vol spanning op het achterwiel van de Bandit want dan kan ik daar weer mee verder.
20240223_165014.jpg
 
Oh, interessant!! Dan heb je dus ook de bevestiging van de dogbones aan de andere kant gelast neem ik aan? Het is een behoorlijke klont aluminium waar die dingen aan vast zitten. Kom je uit met je kettinglijn en het centreren van je wiel? Heb je nog wat foto's?

Oh, interessant!! Dan heb je dus ook de bevestiging van de dogbones aan de andere kant gelast neem ik aan? Het is een behoorlijke klont aluminium waar die dingen aan vast zitten. Kom je uit met je kettinglijn en het centreren van je wiel? Heb je nog wat foto's?
Op de foto kan je zien hoe ik het gemaakt heb ,de bevestiging van de dogbones is niet veranderd , wat betreft ketting ik heb nu wel een offset tandwiel nodig maar het zou moeten passen al wordt het wel een beetje krap.
 

Bijlagen

  • IMG_0591.jpeg
    IMG_0591.jpeg
    329 KB · Weergaven: 0
Ja, je hebt gelijk, maar ik heb nu de achterbrug van een 94'Gixxer en een schokbreker van een BMW omdat ik niet een 30 jaar oude schokbreker wilde plaatsen. Maar tot nu toe lijkt alles wel een soort van te passen. Als alles straks klaar is kan ik pas zeggen of het gelukt is ben ik bang.
Of de handeling en wegligging er beter op geworden is weet ik dan pas.
Vering goed afstellen. Gaat zeker beter worden.
 
Even voor het beeld het plastic er aan gehangen. De achterveer staat nu op 1/3 voorspanning (stelmoer 4xrond) schat ik in. Ik heb zo als het nu voelt voldoende sag. Hoeveel cm is een gemiddelde daarin? of is dat voor iedere motor anders. De voorvork heeft nu geen voorspanning maar voelt nog wat stug, realiseer me nu ook dat ik niet naar de compressie of rebound instelling heb gekeken.
De achtervork staat nu op +/- 11 graden onbelast. Er komt nog wel wat gewicht bij, uitlaat, accu, enz. Mag ik dat nog compenseren met de voorspanning van de achterveer als de brug onder de 11 graden komt?


Ben nu een maand bezig en hoop dit tempo vast te houden. Wacht natuurlijk vol spanning op het achterwiel van de Bandit want dan kan ik daar weer mee verder.Bekijk bijlage 1976968

Aangeraden wordt om de sag op 1/4 tot 1/3 van de totale veerweg in te stellen.
Bij een motor met een te slappe achterveer heb ik weleens geprobeerd te sag te verminderen door de veervoorspanning op te schroeven maar het grappige is dat de sag niet evenredig verminderd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan