Lassen aan voortandwiel

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.616
10.716
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik moet een offset voortandwiel hebben, en zit er aan te denken omdat zelf te maken, want dan ik zelf bepalen hoe en wat, ik heb al wat rondgekeken op het www, maar dat lijkt er op dat ik niet het juiste tandwiel kan vinden..

Als ik dat doe moet er aan gelast worden, nu schijnt een voortandwiel gehard te zijn.
Wordt de hardheid aangetast als ik aan het tandwiel ga lassen?
Zo ja, valt het dan zelf weer op de juiste hardheid te krijgen?


Groeten
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ja de hardheid zal hier wel door aangetast worden en hij zal waarschijnlijk ook wel krom gaan trekken.
Als je echt zorgen maakt over de hardheid kun je altijd ergens een Brinel test uit laten voeren Brinellhardheid - Wikipedia of een Vickers proef Vickershardheid - Wikipedia

Waar je dit kan laten doen zou ik niet weten?

Ook zal het niet meevallen om het tandwiel te lassen maar je moet hem zoiezo tiggen lijkt mij.
En je moet goed opletten dat het tandwiel ergens in opspant of vastklemt om kromtrekken te voorkomen.

Groeten en succes ermee.
 
Zal niet goed gaan , lassen aan een voortandwiel.

Materiaal waar een een voortandwiel is gemaakt is eigenlijk niet geschikt om te lassen.
Zal in eerste instantie blijven zitten maar gaat op den duur scheuren.
En de hardheid zal zeker afnemen.

Maar er zijn diverse aanbieders die offset tandwielen maken of leveren.
 
je kunt ook een bus met splines laten maken die je dan om je secundaire as schuift, en welke langer is als je secundaire as, waar je vervolgens een tandwiel van een andere motor op monteert
 
Kun je lassen hoor,de mijne zit er ook alweer jaren op mijn eigenbouwfiets.Jaren meegereden en is toen goed TIG gelast door ene N.Bakker.(Had ik achterna ook wel zelf kunnen doen)
Word vaker gedaan hoor,mits het maar goed gebeurt en 100 pct gecentreerd is. O-)
Kun je maken uit 2 originele tandwielen.Bij de ene draai je het hart uit en bij de andere de buitenomtrek en dan de ene tegen de andere met vrije hoge amperageTIG lassen.
 
Kun je lassen hoor,de mijne zit er ook alweer jaren op mijn eigenbouwfiets.Jaren meegereden en is toen goed TIG gelast door ene N.Bakker.(Had ik achterna ook wel zelf kunnen doen)
Word vaker gedaan hoor,mits het maar goed gebeurt en 100 pct gecentreerd is. O-)
Kun je maken uit 2 originele tandwielen.Bij de ene draai je het hart uit en bij de andere de buitenomtrek en dan de ene tegen de andere met vrije hoge amperageTIG lassen.


Dank je!
Wat je schrijft had ik al in gedachten.

Weet je ook of ie daarna een warmte behandeling heeft gehad?
 
Laatst bewerkt:
Kun je lassen hoor,de mijne zit er ook alweer jaren op mijn eigenbouwfiets.Jaren meegereden en is toen goed TIG gelast door ene N.Bakker.(Had ik achterna ook wel zelf kunnen doen)
Word vaker gedaan hoor,mits het maar goed gebeurt en 100 pct gecentreerd is. O-)
Kun je maken uit 2 originele tandwielen.Bij de ene draai je het hart uit en bij de andere de buitenomtrek en dan de ene tegen de andere met vrije hoge amperageTIG lassen.


Zo heb ik het ook wel vaker gedaan, werkt prima.
Maar volgens mij heb je ook een ofsettandwiel voor een GS1000
 
Bij ons in de fabriek passen wij ook regelmatig het nodige aan, en wij kunnen in principe elk tandwiel in elke ofset krijgen ( op bestelling uiteraard) die we willen.....gewoon even informeren bij een bedrijf dat tandwielen maakt, die kunnen je vaak wel helpen hoor
 
Zo heb ik het ook wel vaker gedaan, werkt prima.
Maar volgens mij heb je ook een ofsettandwiel voor een GS1000

Die zijn er!

Ik moet eerst maar even wachten tot ik dat ding heb om mn ketting uit te lijnen, dan kan ik pas echt goed zien hoeveel mm die opzij moet.
Zo op het eerste gezicht moet ie aardig ver.
De off set die ik kon vinden waren maar een paar mm, maar daar zou ik eventueel wel een bus achter kunnen zetten...

Ik hou alle opties nog open.
 
Let wel even op dat als de offset te groot wordt je het tandwiel met een extra lager moet gaan ondersteunen.
Doe je dat niet dan gaat het lager in je bak kapot.

Bij 14 mm of meer offset wordt er een hulp lager gebruikt.
 
Let wel even op dat als de offset te groot wordt je het tandwiel met een extra lager moet gaan ondersteunen.
Doe je dat niet dan gaat het lager in je bak kapot.

Bij 14 mm of meer offset wordt er een hulp lager gebruikt.

Hier had ik wel aan gedacht...


Kijk ook eerst even of je de achtertandwiel-houder af kunt draaien, dat scheelt dan weer in de offset van het voortandwiel.

Ketting loopt al bijna tegen de achterband aan..
 
Heren,

Ik moet een offset voortandwiel hebben, en zit er aan te denken omdat zelf te maken, want dan ik zelf bepalen hoe en wat, ik heb al wat rondgekeken op het www, maar dat lijkt er op dat ik niet het juiste tandwiel kan vinden..

Als ik dat doe moet er aan gelast worden, nu schijnt een voortandwiel gehardt te zijn.
Wordt de hardheid aangetast als ik aan het tandwiel ga lassen?
Zo ja, valt het dan zelf weer op de juiste hardheid te krijgen?


Groeten


Je kunt het waarschijnlijk wel kunnen lassen, maar voor het lassen dient het voorverwarmt te worden met een temperaruur afhankelijk van het materieel. Na het lassen dient het ook weer een warmte behandeling te krijgen. (uitgloeien)

Als je staal met een hoog koolstofgehalte gaat lassen zonder warmtebehandeling, dan is de overgang van de las en het origineel materiaal een breuklijn en zal zeker afscheuren/afbreken.
 
Laatst bewerkt:
AFAM Japan heeft ze, 9 en 13mm offset uit mijn hoofd.
Maar zelf lassen moet ook goed kunnen, zie o.a. Jerryt.

En een outrigger bearing is best een goed idee als dat mogelijk is :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook wat anders in gedachten, weet alleen nog niet of ik daar genoeg ruimte voor heb.
Niet lassen, maar van 2 oude voor tandwielen een "drager" maken en daar een ander aangepast tandwiel op schroeven met een reeks 12.9 bouten...

Ik wil er ook een groter voortandwiel op hebben omdat er een kleiner achterwiel in zit.

Stel dat ik er een outrigger lager op moet maken, zijn die 6 m6 bouten (van het tandwiel deksel) dan sterk genoeg om die krachten op te vangen?
De bouten zullen dan namelijk een behoorlijke afstand moeten overbruggen..
 
Zou je misschien met wrijvingslassen iets kunnen bereiken? Heb zelf geen ervaring hiermee maar lijkt me dat je op deze manier nauwkeurig in het center zit en omdat de warmte gelijkmatig verdeeld wordt ook geen kans op kromtrekken.

Leuk artikel: www.bil-ibs.be/wrijvingslassen-0
 
Laatst bewerkt:
Als je een lagerdrager uit staal fabriceert op staande, dichte buisjes zodat je die met korte bouten op de M6 gaten kunt vastbouten zal dat sterk genoeg zijn. Ik zou niet de aludeksel verbouwen tot drager, dan worden de bouten inderdaad veel te lang.
 
Update;


Laatst mn laser dingetje binnen gekregen, kost een paar centen voor eenmalig gebruik, maar ik ben er nu wel uit!! (toch best een handig dingetje!)

Waar ik met mn gedachten zat toen ik mn motor ombouwde weet ik niet, maar de hele kettinglijn was fout! :$

Ik heb een achterbrug van Bandit 1200 en een achterwiel van een RF900 met in mn brommert gebouwd, de tandwieldrager van de GS1000 zit er nog op, ik was dus bang dat mn ketting tegen de band aan zou lopen en heb daarom een spacer gemaakt tussen drager en tandwiel.
Voortandwiel verder naar voor gezet en vele malen over de ketting heen gekeken of ie recht liep, dat leek echt zo, zelfs voordat ik hem uit elkaar haalde leek het dat de ketting rechtliep.
Volgen mij heb ik het toen zelfs nog gekeken met een stuk draad of het redelijk recht liep. (zonder ketting dus)

Voordat ik mn laser binnen kreeg heb ik eens een stuk draad over de band en achter het tandwiel heen gehouden.
Hieruit bleek dat die spacer (7mm) helemaal niet nodig is! :$ :$ :$ Geen idee waarom ik dit niet gedaan heb toen ik de boel heb omgebouwd.... :$ :$ :$

Spacer er dus tussen weg gehaald, laser op het achtertanwiel gemonteerd, en meten maar.
Het tandwiel moet 14mm naar buiten komen.

Nu zit ik er aan te denken om toch maar een off set tandwiel aan te schaffen, wel verstandiger denk ik.
 
laser1a.jpg


laser2k.jpg


laser3.jpg


laser4.jpg
 
Even gekeken met het lasertje of ik het achterwiel wel goed "op lijn" heb ingebouwd.
Die staat dus een paar mm te veel naar links.

Toen ik de achterbrug er heb ingebouwd, heb ik links en rechts gelijke dikte opvulringen gebruikt, dat was wel een goed besluit achteraf, de plaats van het achterwiel heb ik toen bepaald door, zonder vering en met de velg in de brug, de velg tussen de framebuizen te laten zakken, en dan meten.

Verder meten of voor en achterwiel in lijn staan valt niet mee vind ik.
Maar zo'n 3/4mm uit lijn vind ik zelf niet echt een heel slechte prestatie zo zonder meet gereedschap.

Als de vakantie voorbij is maar even ander afstandsbussen draaien, betekend ook dat het voortandwiel verder naar binnen kan, en ik kan het dan waarschijnlijk net met het originele tandwiel af!
 
Terug
Bovenaan Onderaan