lucht in koelwater systeem dat soms koelwater eruit gooit

lgreferee

MF'er
19 aug 2006
41
0
capelle aan de ijssel
Beste Collega Motorrijders.

Even een vraagje van technische aard:

Met mijn triumph Tiger 1050 heb ik het volgende probleempje.

Sinds afgelopen zomer tijdens de vakantie in Italy gezien dat er regelmatig lucht loopt door het koelsysteem.
Het koelwater komt dan omhoog in het koelwater reservoir en als de motor erg warm word gooid hij er wat koelwater uit via de overloop (naast de vuldop)

Als ik gewoon in Nederland rijd waar het minder warm is als in italy heb ik hier geen last van, dan zie ik soms ook wel de lucht in het systeem borrellen maar loopt het koelwater er nooit uit.

Als tijdelijke oplossing doe ik er wat minder koelwater in, een stukje onder het Minimum pijltje, en dan loopt er niets uit.

Iemand van Jullie hier enige ervaring mee?

Ik las op meerdere forums dat de dop van de radiator niet meer goed zou zijn waardoor het koelsysteem niet goed op druk zou kunnen komen.

Ik denk zelf meer aan een kapotte thermostaat, maar voor ik de boel uit elkaar haal even kijken of iemand mischien ervaring of nuttige tips heeft?

Groeten Laurens
 
ik heb dit ook gehad bij mijn motor en toen was het geval dat er vuil in de radiateurdop zat waardoor de overdrukklep een beetje open bleef staan.
ik heb toen de dop vanaf de overlooptuit met perslucht voorzichtig doorgeblazen en het probleem was opgelost.

als de thermostaat kapot is klopt de motortemperatuur ook niet, dus dat is eenvoudig te controleren.
 
Als de thermostaat kapot is loopt de motortemparatuur juist heel erg op.

Je radiateur zal dan juist koud blijven omdat de thermostaat de 'grote omloop' niet open zet.

De thermostaat lijkt me hier niet de schuldige.

Ik zou idd eerder aan die dop of eventueel zelfs een lekke koppakking.
 
Laatst bewerkt:
Beste Collega Motorrijders.

Even een vraagje van technische aard:

Met mijn triumph Tiger 1050 heb ik het volgende probleempje.

Sinds afgelopen zomer tijdens de vakantie in Italy gezien dat er regelmatig lucht loopt door het koelsysteem.
Het koelwater komt dan omhoog in het koelwater reservoir en als de motor erg warm word gooid hij er wat koelwater uit via de overloop (naast de vuldop)

Als ik gewoon in Nederland rijd waar het minder warm is als in italy heb ik hier geen last van, dan zie ik soms ook wel de lucht in het systeem borrellen maar loopt het koelwater er nooit uit.

Als tijdelijke oplossing doe ik er wat minder koelwater in, een stukje onder het Minimum pijltje, en dan loopt er niets uit.

Iemand van Jullie hier enige ervaring mee?

Ik las op meerdere forums dat de dop van de radiator niet meer goed zou zijn waardoor het koelsysteem niet goed op druk zou kunnen komen.

Ik denk zelf meer aan een kapotte thermostaat, maar voor ik de boel uit elkaar haal even kijken of iemand mischien ervaring of nuttige tips heeft?

Groeten Laurens

Heb ik gehad met een daytona 675,de dop is niet stuk maar vervuild.(waarschijnlijk kalk aanslag/gietzand)
Eerst maar eens schoonmaken en vergeet ook de zitting van de radiator niet waar de klep van de dop op rust.
Het probleem is idd,dat door de vervuiling,het systeem bij een te lage druk(niet goed afsluiten van deze overdrukklep) al vloeistof naar het buffervaatje gaat duwen
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat er geen lucht meer in het koelcircuit zit ?

Lucht zet meer uit bij verwarming dan koelvloeistof en zal dat dan in het overloopreservoir dumpen. Na verloop van tijd zal al de lucht wel weggewerkt zijn en moet het niveau in het overloopreservoir normaal blijven.
 
Als de thermostaat kapot is loopt de motortemparatuur juist heel erg op.

Je radiateur zal dan juist koud blijven omdat de thermostaat de 'grote omloop' niet open zet.

De thermostaat lijkt me hier niet de schuldige.

Ik zou idd eerder aan die dop of eventueel zelfs een lekke koppakking.
De kapotte thermostaten die ik heb gezien bleven juist altijd open staan, waardoor de motor langzaam opwarmde.

De dop lijkt me ook de 1e verdachte. Het systeem kan hierdoor niet op druk komen, en bij de lagere druk zal de vloeistof eerder koken. Dit merk je alleen na lange stukken rijden.

Het kan de koppakking zijn, maar dat zou ik niet eerst verwachten. Ik heb het met een auto gehad, die er na een lang stuk rijden soms een beetje koelwater uitgooide. Maar het gebeurde maar af en toe, en het was te weinig om de oorzaak te kunnen vinden. Heb daar nog ~30.000km mee gereden voordat het probleem groot genoeg werd om het ook echt te kunnen vinden. Hij kreeg toen vaker bubbels in het reservoir, heb daar toen een CO meter aan laten snuffelen en toen was het wel duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Koelvloeistofreservoir VS. Expansie tankje?

Alles wat een expansietankje uit "vliegt" is sowieso overbodig, zolang 't maar water óf koelvloeistof is en géén mix van die twee :)

Water en koelvloeistof mixen niet... dus dat zal 't dan ook niet zijn :+

Maar voor TS: Kijk/voel eens aan je radiateur of 'ie wel over het volledig oppervlak gelijkmatig warm wordt. Kan zijn dat je 'm af moet vullen op de dop welke op je radiateur zit zodat je 't (gesloten) systeem luchtvrij krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Het is een bekend "probleem" bij vreemd genoeg sommige Tigers 1050.
Houd het koelvloeistof op het minimum en je hebt er waarschijnlijk geen last meer van.
Ik ken er verschillende met dit euvel.
Vreemd genoeg heeft die van mij, waarmee ik regelmatig in 40 graden + rij, er geen last van.

Bovenstaand gewoon proberen, als het opgelost is verder geen zorgen maken (er is dan niets met je motor) gooit 'ie het er nog steeds uit, kijk dan naar thermostaat en eventueel koppakking.
 
Even ter aanvulling,Igreferee is de koelvloeistof in je expansie vaatje 1 kleur/helder?
Bij mij was het namelijk zo dat er zich onderin het vaatje,een licht bruine "drab" bevond.
In 1e instantie dacht ik aan olie :X ,maar dat bleek later gietzand te zijn dat was blijven zitten na het gieten van het cilinder blok.(niet goed gespoeld)
Ik heb toen het hele koelsysteem laten spoelen en het is nu geheel helder.
Toch had er zich ook wat afgezet bij de radiatordop,en dat was de oorzaak van het doorlaten.
Mijn exacte symptomen waren,het nivo van het expansie vaatje liep zo hoog op dat het bovenin stond en wat druppels eruit gooide,als je de motor uitzette hoorde je duidelijk een geborrel,de motor temperatuur liep niet op(gewoon bedrijfstemperatuur).
 
Verschillende reacties hebben het over een expansievat, maar die titel is niet juist.

Een expansievat zit bij een centrale verwarming om het uitzetten van het water in het circuit op te vangen. In dit vat zit een rubber membraam met daar boven lucht dat onder druk staat. De vloeistof in zo'n expansievat zit dus ook onder druk en wel die van het verwarmingscircuit op dat punt.

Bij voertuigen (auto's en motoren) is het een overloopvat waarin de uitgezette koelvloeistof opgevangen wordt. Ondanks dat het koelcircuit onder een lage overdruk staat staat de vloeistof in het overloopvat onder normale luchtdruk.

De overdruk in het koelcircuit wordt bepaald door de radiateurdop. Als de druk boven een bepaalde waarde stijgt dan zal er koelvloeistof naar het overloopvat geperst worden. Bij afkoelen ontstaat er in het koelcircuit een onderdruk en koelvloeistof uit het overloopvat aanzuigen. Omdat in het overloopvat de normale luchtdruk heerst kan de koelvloeistof hier koken waardoor je luchtbellen kan zien ontstaan.
 
Verschillende reacties hebben het over een expansievat, maar die titel is niet juist.

Een expansievat zit bij een centrale verwarming om het uitzetten van het water in het circuit op te vangen. In dit vat zit een rubber membraam met daar boven lucht dat onder druk staat. De vloeistof in zo'n expansievat zit dus ook onder druk en wel die van het verwarmingscircuit op dat punt.

Bij voertuigen (auto's en motoren) is het een overloopvat waarin de uitgezette koelvloeistof opgevangen wordt. Ondanks dat het koelcircuit onder een lage overdruk staat staat de vloeistof in het overloopvat onder normale luchtdruk.

De overdruk in het koelcircuit wordt bepaald door de radiateurdop. Als de druk boven een bepaalde waarde stijgt dan zal er koelvloeistof naar het overloopvat geperst worden. Bij afkoelen ontstaat er in het koelcircuit een onderdruk en koelvloeistof uit het overloopvat aanzuigen. Omdat in het overloopvat de normale luchtdruk heerst kan de koelvloeistof hier koken waardoor je luchtbellen kan zien ontstaan.
Bijna goed ;)

Bijna alle auto`s hebben een gesloten koelsysteem waar er gebruikt word gemaakt van een expansievat ,deze staat gewoon onder druk zoals die heerst in het koelsysteem ,div motoren bv MV maken ook gebruik van een gesloten systeem .
 
Bijna goed ;)

Bijna alle auto`s hebben een gesloten koelsysteem waar er gebruikt word gemaakt van een expansievat ,deze staat gewoon onder druk zoals die heerst in het koelsysteem ,div motoren bv MV maken ook gebruik van een gesloten systeem .

De japanse auto's maken nog veel gebruik van overloop tankjes.
Honda en Suzuki sowieso heel veel nog, Kia heb ik het ook wel eens bij gezien..
 
Even ter aanvulling,Igreferee is de koelvloeistof in je expansie vaatje 1 kleur/helder?
Bij mij was het namelijk zo dat er zich onderin het vaatje,een licht bruine "drab" bevond.
In 1e instantie dacht ik aan olie :X ,maar dat bleek later gietzand te zijn dat was blijven zitten na het gieten van het cilinder blok.(niet goed gespoeld)
Ik heb toen het hele koelsysteem laten spoelen en het is nu geheel helder.
Toch had er zich ook wat afgezet bij de radiatordop,en dat was de oorzaak van het doorlaten.
Mijn exacte symptomen waren,het nivo van het expansie vaatje liep zo hoog op dat het bovenin stond en wat druppels eruit gooide,als je de motor uitzette hoorde je duidelijk een geborrel,de motor temperatuur liep niet op(gewoon bedrijfstemperatuur).


Iedereen bedankt voor de reactie's!

Fijn dat er mee gedacht word!
Zoals hierboven beschreven word door downsider is precies wat het probleem is:

Mijn exacte symptomen waren,het nivo van het expansie vaatje liep zo hoog op dat het bovenin stond en wat druppels eruit gooide,als je de motor uitzette hoorde je duidelijk een geborrel,de motor temperatuur liep niet op(gewoon bedrijfstemperatuur).~[/quote]

Overigens: De Tiger heeft geen expansie tankje.

Je hebt je radiateur en het koelsysteem, en natuurlijk het koelvloeistofreservoir, in dit reservoir zie ik het water dan borrelen en als het omhoogkomt gooid hij het via een overloop tuitje naast de vuldop eruit, gewoon via een slagetje rechtstreeks op de grond.

Van een expansie tankje is dus denk ik geen sprake, tenzij dit een andere benaming is voor het koelvloeistof reservoir?

Ik ga zoals door velen beschreven de radiateur dop goed schoonmaken en kijken of dat verbetering brengt.
 
Nogmaals: vergeet ook de zitting niet ;) ,je kijkt er zo op als je de dop verwijderd,deze kan ook flink vervuild zijn. :Y ,succes

Het vaatje is bij mij idd atmosferisch,zoals ik eerder beschreef een soort van buffervat :)
 
Laatst bewerkt:
Mijn exacte symptomen waren,het nivo van het expansie vaatje liep zo hoog op dat het bovenin stond en wat druppels eruit gooide,als je de motor uitzette hoorde je duidelijk een geborrel,de motor temperatuur liep niet op(gewoon bedrijfstemperatuur).
Doordat bij het stilzetten van de motor de koelvloeistofpomp niet meer draait warmt de koelvloeistof rond de cilinder en cilinderkop nog wel verder op en kan dan boven de kooktemperatuur uitkomen. De dan ontstane damp drukt dan koelvloeistof het overloopvat in.
Van een expansie tankje is dus denk ik geen sprake, tenzij dit een andere benaming is voor het koelvloeistof reservoir?
expansie is hier dus verkeerd gebruikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan