24 volt verlichting garage

Bergwerk

Die hard MF'er
29 sep 2011
904
2
Rotterdam
In mijn garagebox hangt 1 schamel peertje waar erg weinig licht vanaf komt. Nu dacht ik de verlichting wat te upgraden met een mooie TL balk ofzo, maar krijg te horen dat er enkel 24 volt op dat punt staat. Uitgebreide operaties om 220 aan te leggen is niet echt een optie. Weet iemand een manier om meer licht uit een 24v aansluiting te persen? Zijn er lichtsterke 24 volt lampen? Leds? Anders?
 
In mijn garagebox hangt 1 schamel peertje waar erg weinig licht vanaf komt. Nu dacht ik de verlichting wat te upgraden met een mooie TL balk ofzo, maar krijg te horen dat er enkel 24 volt op dat punt staat. Uitgebreide operaties om 220 aan te leggen is niet echt een optie. Weet iemand een manier om meer licht uit een 24v aansluiting te persen? Zijn er lichtsterke 24 volt lampen? Leds? Anders?

Die 24 volt is er puur voor de veiligheid.
Als het vochtig is in de berging ga je niet dood als je er mee in aanraking komt.

Ik weet niet hoeveel die kan leveren, maar het beste zou dus een trafo 24/230 volt aansluiten. Je hebt dan 230 volt wissel. Daar kan je dan een redelijke LED lamp (220) op aansluiten. De LEDlamp heeft bij een gelijke lichtopbrengst een veel lagere stroomsterkte dus dat zou het 24 V trafo'tje aan moeten kunnen.
 
Je kan ook heel simpen een smd LED strip nemen en een (goed te tillen) 12 volt accu. Dan heb je aardig wat ligt en af en toe laad je thuis de accu even op. De meest LED strips slurpen 2 Ampère per 5 meter.

FF rekenen, simpele auto accu, 35 Ah ofzo? dan heb je in theorie voor 17,5 uur licht. Natuurlijk de accu eerder opladen omdat ze leeg trekken niet leuk vinden. Of opzoek gaan naar een tractie batterij, die kan je helemaal leeg trekken. Ene neem de accu niet te groot, vaker opladen is makkelijker dan gaan zeulen met een te zware accu.

Of je moet iets regelen dat je van de 24volt 12volt gelijkstroom kan maken. Mocht je berging voorzien zijn van 24 volt gelijkstroom dan kan je een 24Vdc/12Vdc omvormer nemen.

Ik zag ook een plaatje langskomen van werklampen op 24 volt, hier zit vaak gewoon een halogeenlamp in van 70 watt en daar zal de boel wel niet op berekend zijn in je berging. (Je kan een werklamp wel gelijk als kachel gebruiken)
Je maakt stroom van spanning ?
 
Die 24 volt is er puur voor de veiligheid.
Als het vochtig is in de berging ga je niet dood als je er mee in aanraking komt.

Ik weet niet hoeveel die kan leveren, maar het beste zou dus een trafo 24/230 volt aansluiten. Je hebt dan 230 volt wissel. Daar kan je dan een redelijke LED lamp (220) op aansluiten. De LEDlamp heeft bij een gelijke lichtopbrengst een veel lagere stroomsterkte dus dat zou het 24 V trafo'tje aan moeten kunnen.
Wat is het nut van eerst omhoog transformeren en dan weer omlaag ?
 
het omlaag transformeren gebeurt in de gezamenlijke meterkast waar je geen toegang toe hebt.

om 230 te krijgen moet je dus de aanwezige 24v terug omhoog transformeren....

daarna LED lampjes die geschikt zijn voor 230V is misschien nog wel de slimste oplossing voor alleen verlichting.
 
het omlaag transformeren gebeurt in de gezamenlijke meterkast waar je geen toegang toe hebt.

om 230 te krijgen moet je dus de aanwezige 24v terug omhoog transformeren....

daarna LED lampjes die geschikt zijn voor 230V is misschien nog wel de slimste oplossing voor alleen verlichting.
Je hebt al 24 V, LED's branden op een nog (veel) lagere spanning, 230 V LED's bestaan niet. Elke omvorming kost alleen maar energie.
 
Nog even en we krijgen hier "Tesla" praktijken te zien welke in bergingen opgenomen zijn :o
Haha, ja het begint een beetje uit de hand te lopen qua plannen.

wingte2.jpg


Eerlijk gezegd denk ik dat ik eens ga beginnen met de 100w 24volt gloeilamp uit de link van REV1. Of denken jullie echt dat de bedrading dan meteen smelt :X
 
Zal wel meevallen, tenminste als men in de overige garageboxen niet het zelfde doet en denkt :+

Is een verlengsnoer vanuit je flat geen optie of woon je er zelf niet?
Heb ik wel gedaan, rondom tl buizen in de box opgehangen en bij de deur een stekker.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt al 24 V, LED's branden op een nog (veel) lagere spanning, 230 V LED's bestaan niet. Elke omvorming kost alleen maar energie.

230 V leds zijn er (indirect) misschien niet, toch zijn er tegenwoordig Led lampen te koop die het uiterlijk hebben van een TL buis, daar heb je geen speciale voorschakelapparatuur voor nodig, er kan gewoon rechtstreek 230 V op de aansluitklemmen van de "TL Balk" gezet worden.

even een indicatie:

Een led lamp met het formaat van een 58 watt TLD neemt maar ongeveer een vermogen van 15 watt op.

Op de bijgevoegde foto zie je een opslagloods welke voorzien is van LED lampen in de vorm van TL balken, komt dus aardig wat licht af nog ;)
full
 
Laatst bewerkt:
Haha, ja het begint een beetje uit de hand te lopen qua plannen.

[afbeelding]

Eerlijk gezegd denk ik dat ik eens ga beginnen met de 100w 24volt gloeilamp uit de link van REV1. Of denken jullie echt dat de bedrading dan meteen smelt :X

Da's een mooie tesla spoel, maar daar gaat het hier niet over.

100 watt bij 24 V wissel betekent een gemiddeld Amp. van iets meer dan 4 Ampere.
Ik weet niet of de trafo dat kan leveren, in elk geval brand de lamp dan niet naar behoren als het een kleine trafo is.
Een LED lamp van 25 Watt komt overeen met pakweg een 150 Watt gloeilamp (heb ik ergens gelezen).
Licht genoeg denk ik dan, en het Amperage is dan gemiddeld 1 Ampere . ! Ampere is een waarde die zo'n trafo makkelijk aan moet kunnen.
 
Oh, maar dat bestrijd ik ook niet. Ik zeg alleen dat een 230 V LED niet bestaat.

TL loopt ook niet op 230 als ie eenmaal brandt. Toch kun je 230 gebruiken om een TL te laten branden, dankzij een voorschakelapparaat.

bij de betreffende LED 'gloeilampvervangers' zit het voorschakelapparaat er ook ingebouwd, waardoor het ding volledig compatibel is met 230 net als een TL buis.

"nee dat is geen 230 want intern loopt het op een lagere spanning"

missing the point here
 
TL loopt ook niet op 230 als ie eenmaal brandt. Toch kun je 230 gebruiken om een TL te laten branden, dankzij een voorschakelapparaat.

bij de betreffende LED 'gloeilampvervangers' zit het voorschakelapparaat er ook ingebouwd, waardoor het ding volledig compatibel is met 230 net als een TL buis.

"nee dat is geen 230 want intern loopt het op een lagere spanning"

missing the point here
Waar loopt die tl dan op als hij eenmaal is gestart?
 
Waar loopt die tl dan op als hij eenmaal is gestart?

De brandspanning van tl-buizen is lager dan de spanning van het lichtnet, daarom zit er een voorschakelapparaat voor.
Dat is een spoel die een faseverschuiving tussen de spanning en de stroom tot stand brengt. Als je een gewone weerstand zou gebruiken zou er meer warmte en dus verlies in de weerstand optreden.
 
Laatst bewerkt:
het omlaag transformeren gebeurt in de gezamenlijke meterkast waar je geen toegang toe hebt.

om 230 te krijgen moet je dus de aanwezige 24v terug omhoog transformeren....

daarna LED lampjes die geschikt zijn voor 230V is misschien nog wel de slimste oplossing voor alleen verlichting.


Als je geen LED lichtbalk van 24 AC kan vinden is bovenstaande van Sodeknetters het beste alternatief.

Wij hadden vroeger in de kelderbox 4 lampen van 40 watt op 24V en als er iemand anders zijn licht aandeed dan zag je een behoorlijke dip.

Gewone gloei lampen en halogeen lampen geven in verhouding weinig licht.
Dus zou ik voor LED gaan.

voor het omhoog transformeren.
de garage voeding op de 24 v aansluiten van de Trafo
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...SHOP_AREA_17430&promotionareaSearchDetail=005
Bijvoorbeeld deze.
Op de 220 aansluiting heb je dan 220.
En dan 1 of meerdere .
http://www.ledstunter.nl/led-tl/led-tl-150cm-28w-g13.html
daar op aansluiten.
Dan heb je een bak licht, die ruim voldoende is om mee te werken.

Of meerdere van deze http://www.ledgloeilamp.nl/9-24V-PowerLED-Gloeilamp-E27-fitting-Wit-5000K-5500K.htm
 
Laatst bewerkt:
Je zou kunnen meten hoevel spanning er op de fitting staat en dan een gelijkrichter ertussen plaatsten.
Nadeel van een gelijkrichter is dattie er weer een paar volt vanaf snoept. dus dit moet je even van te voren meten,
bij 30 vac blijft er nog wel 24vdc over.
 
Je zou kunnen meten hoevel spanning er op de fitting staat en dan een gelijkrichter ertussen plaatsten.
Nadeel van een gelijkrichter is dattie er weer een paar volt vanaf snoept. dus dit moet je even van te voren meten,
bij 30 vac blijft er nog wel 24vdc over.
Maar door gelijkrichten gaat de spanning met een factor 1,41 omhoog.
30 volt word dan 42,3 volt na afvlakking.
Na het spanningsverlies van de gelijkrichter zit je op zo'n 40 volt.
 
De brandspanning van tl-buizen is lager dan de spanning van het lichtnet, daarom zit er een voorschakelapparaat voor.
Dat is een spoel die een faseverschuiving tussen de spanning en de stroom tot stand brengt. Als je een gewone weerstand zou gebruiken zou er meer warmte en dus verlies in de weerstand optreden.
Door faseverschuiving word de spanning niet lager maar het vermogen.
 
TL loopt ook niet op 230 als ie eenmaal brandt. Toch kun je 230 gebruiken om een TL te laten branden, dankzij een voorschakelapparaat.

bij de betreffende LED 'gloeilampvervangers' zit het voorschakelapparaat er ook ingebouwd, waardoor het ding volledig compatibel is met 230 net als een TL buis.

"nee dat is geen 230 want intern loopt het op een lagere spanning"

missing the point here

Als je een led van 3,5 volt wilt laten branden op een 24V bron dan is het voor mijn gevoel heel omslachtig om eerst naar 230V te gaan en dan weer terug naar de spanning die de led nodig heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan