Het alles dominerende NX650 Dominator topic - deel 2

Rijnooit, zit nu even voor het eerste een goed nagedacht antwoord te typen :Y _O-

Oja eerst ff hutspot klaarzetten })

Zo daar zijn we dan *O*

Mijn idee bij Bzzzzrtt:
Zo te denken is dat de startmotor geen enig ander idee wat het anders zou kunnen zijn.
Heb her en der weleens gelezen dat je hem uit elkaar kan halen even schoonmaken, vaak is het probleem dan opgelost. Kijk meteen even hoe de koolborstels eruit zien. Zijn ze echt bijna op dan is dit het. Probeer ze ook even lichtjes op te schuren heel klein stukje! gewoon zodat de aanslag van het stilstaan eraf is en we optimale overdracht hebben. spuit her en der wat contactspray, klein beetje dus :P , niet dat na 2 dagen er nogsteeds contactspray eruit lekt :9

Testen: Plus pool op het stuk draad. de - pool duw je tegen de behuizing. Gaat prima d.m.v. een lieve auto die draait i.c.m. startkabels. Gewoon korte pulsjes geven, merk je snel genoeg als die als een jekko rondraait of gewoonweg bzzzrtt doet })

Anders maar is even kijken naar dat revisie setje waar zoran het over had, geloof iets van 35€ is toch echt beter dan een 2e hands startmotor die net zogoed snel kapot kan gaan, of zelfs kapot is. a €80,-


Het floef gebeuren:

Ik vermoed dat het ook niet zo gezond is om een motor die lang stil gestaan heeft met alle prut en zooi wat zich opgehoopt heeft. Fris te proberen starten :r

Wat gebeurd er namelijk:
-Alle drap van de benzine ligt onderin het dichtbijzijnde bij de toevoer voor de carb.
-Tegenwoordig verdampt het werkende deel van benzine snel en houd je alle additatieven en zooi over [mooi stukje over in motorplus nmr 2]
-Binnenin de carb, waar het makkelijkste lucht bij kan komen is dit process versnelt.
en plakt en hangt er overal drap en olie drap.

-> Poging tot starten.

ALLE drap wat voor en in de carb zit proberen door fijne kanaaltjes heen te sleuren wat vaak verstoppingen en problemen met zich meebrengen.


Ik zou zeggen maak de carb even schoon.
Is erg goed te doen met de juiste werkwijze. [foto's zijn erg handig]

Mocht je er niet uitkomen vraag maar even :j



Todo:
->Carb schoonmaken ,doorblazen
-> brandstofkraan openhalen en schoonmaken.
->Tank spoelen [gaat makkelijkste als je de brandstofkraan eraf haalt. Kan alle zooi er zo makkelijk mogelijk uit en kan je even de filters doorspoelen voorzichtig] +vullen met frisse benzine.

Even kijken wat hadden we nogmeer


Controleer even de slangen, beetje doorspoelen dit mag met een beetje oude benzine en evt een injectiespuit of dergelijks.

Starthulp niet doen, dan krijg je alle bovengenoemde drap erdoorheen in 1 slag. en kan je alsnog veel zooi achteraf doen. Vermoed ook dat voor het hele systeem het niet zo goed is :)



Het onbekende dopje:

Het zwarte dopje hoort met een klemmetje om de drainageslang van het luchtfilterhuis te zitten. Mocht de motor een keer zijn omgevallen zich verslikt hebben of wat dan ook.
Kan het zijn dat er iets olie in het luchtfilterhuis is gekomen.
Dit zakt d.m.v. gravitatie naar benden. en hoopt zich op in het slangetje.

Er zit een dopje op zodat je geen olie aan het lekken bent in een bocht bijvoorbeeld en er dan lekker met je eigen achterband doorheen rijd met gevolgen van dien. [het kan dus wel motorolie zijn, vermoed dat het grotendeels opgehoopt gecondenseerd vocht is]

in het wphb staat ook dat je dit slangetje om de zoveel km even moet legen.


Ik geloof dat ik nu wel het een en ander beantwoord/verduidelijkt heb.

Mochten er vragen zijn, stel ze maar gerust.

Voel je vrij om langs te komen of uit te nodigen :]

PS Wil je even spieken, op het moment heb ik een motorblok in delen liggen en ook de daarbij behorende carburateur })


Hoop dat iedereen er wat van opgestoken heeft :)
Iedereen mag zicht aangesproken voelen hoor :W


Om het even allemaal bij elkaar te zetten:

Zoran en zijn revisie setje [kan je mooi afkijken hoe de koolborstels orgineel eruit horen te zien]:
img3693p.jpg



Startmotor opfris spullekes binnengekregen, best een uitgebreid pakketje voor dat geld!
Geen losse borstels maar een complete unit (wel zo handig) en zelfs alle o ringen, een keerring, een koperen bus en een naaldlager zitten erbij. Kan op het schema van cmsnl overigens geen naaldlager vinden, alleen een conventionele variant maarja, dan vervang ik die toch gewoon niet.

Doeeeeeg :Y
 
Laatst bewerkt:
Wbt de startmotor, klinkt zoals die van mij, daarvan waren de koolborstels versleten.
Revisiesetje kopen via ebay en reviseren maarrrr, echt een heel simpel klusje hoor.
Lees hier maar wat meer:
zoran in "Het NX650 Dominator topic"

He, thnx!
Wat kost dat nou incl verzending?
Nog een oude link voor me?
(Hoop het dit weekend al te fixen...)

Is zou vrij simpel zijn idd. Weet dat de nx250 motor in 3 delen uit "elkaar" valt. Deze zou wel 95% hetzelfde zijn.

Uitlaatbochten erachter en dan kan je er vrij vlot bij volgens mij (mn 1e indruk)

De vorige eigenaar (Spanjaard, dus verstond hem lastig) gaf idd ook al aan dat het in de koolborstels kon liggen...

Ben er nu 99% zeker van :)
 
Rijnooit, zit nu even voor het eerste een goed nagedacht antwoord te typen :Y _O-

Oja eerst ff hutspot klaarzetten })

Zo daar zijn we dan *O*

Mijn idee bij Bzzzzrtt:
Zo te denken is dat de startmotor geen enig ander idee wat het anders zou kunnen zijn.
Heb her en der weleens gelezen dat je hem uit elkaar kan halen even schoonmaken, vaak is het probleem dan opgelost. Kijk meteen even hoe de koolborstels eruit zien. Zijn ze echt bijna op dan is dit het. Probeer ze ook even lichtjes op te schuren heel klein stukje! gewoon zodat de aanslag van het stilstaan eraf is en we optimale overdracht hebben. spuit her en der wat contactspray, klein beetje dus :P , niet dat na 2 dagen er nogsteeds contactspray eruit lekt :9

Testen: Plus pool op het stuk draad. de - pool duw je tegen de behuizing. Gaat prima d.m.v. een lieve auto die draait i.c.m. startkabels. Gewoon korte pulsjes geven, merk je snel genoeg als die als een jekko rondraait of gewoonweg bzzzrtt doet })

Anders maar is even kijken naar dat revisie setje waar zoran het over had, geloof iets van 35€ is toch echt beter dan een 2e hands startmotor die net zogoed snel kapot kan gaan, of zelfs kapot is. a €80,-


Het floef gebeuren:

Ik vermoed dat het ook niet zo gezond is om een motor die lang stil gestaan heeft met alle prut en zooi wat zich opgehoopt heeft. Fris te proberen starten :r

Wat gebeurd er namelijk:
-Alle drap van de benzine ligt onderin het dichtbijzijnde bij de toevoer voor de carb.
-Tegenwoordig verdampt het werkende deel van benzine snel en houd je alle additatieven en zooi over [mooi stukje over in motorplus nmr 2]
-Binnenin de carb, waar het makkelijkste lucht bij kan komen is dit process versnelt.
en plakt en hangt er overal drap en olie drap.

-> Poging tot starten.

ALLE drap wat voor en in de carb zit proberen door fijne kanaaltjes heen te sleuren wat vaak verstoppingen en problemen met zich meebrengen.


Ik zou zeggen maak de carb even schoon.
Is erg goed te doen met de juiste werkwijze. [foto's zijn erg handig]

Mocht je er niet uitkomen vraag maar even :j



Todo:
->Carb schoonmaken ,doorblazen
-> brandstofkraan openhalen en schoonmaken.
->Tank spoelen [gaat makkelijkste als je de brandstofkraan eraf haalt. Kan alle zooi er zo makkelijk mogelijk uit en kan je even de filters doorspoelen voorzichtig] +vullen met frisse benzine.

Even kijken wat hadden we nogmeer


Controleer even de slangen, beetje doorspoelen dit mag met een beetje oude benzine en evt een injectiespuit of dergelijks.

Starthulp niet doen, dan krijg je alle bovengenoemde drap erdoorheen in 1 slag. en kan je alsnog veel zooi achteraf doen. Vermoed ook dat voor het hele systeem het niet zo goed is :)



Het onbekende dopje:

Het zwarte dopje hoort met een klemmetje om de drainageslang van het luchtfilterhuis te zitten. Mocht de motor een keer zijn omgevallen zich verslikt hebben of wat dan ook.
Kan het zijn dat er iets olie in het luchtfilterhuis is gekomen.
Dit zakt d.m.v. gravitatie naar benden. en hoopt zich op in het slangetje.

Er zit een dopje op zodat je geen olie aan het lekken bent in een bocht bijvoorbeeld en er dan lekker met je eigen achterband doorheen rijd met gevolgen van dien. [het kan dus wel motorolie zijn, vermoed dat het grotendeels opgehoopt gecondenseerd vocht is]

in het wphb staat ook dat je dit slangetje om de zoveel km even moet legen.


Ik geloof dat ik nu wel het een en ander beantwoord/verduidelijkt heb.

Mochten er vragen zijn, stel ze maar gerust.

Voel je vrij om langs te komen of uit te nodigen :]

PS Wil je even spieken, op het moment heb ik een motorblok in delen liggen en ook de daarbij behorende carburateur })


Hoop dat iedereen er wat van opgestoken heeft :)
Iedereen mag zicht aangesproken voelen hoor :W


Om het even allemaal bij elkaar te zetten:

Zoran en zijn revisie setje [kan je mooi afkijken hoe de koolborstels orgineel eruit horen te zien]:Doeeeeeg :Y

Super :)

Bedankt man.
I know dat het niet super handig is om een motor met oude benzine (plus verzinksels) te starten na zo'n periode, maar achja, je bent jong en je wilt wat en snel je motor starten zodat je met een gerust hart de motor kunt wegzetten om er het volgende weekend verder mee te gaan. (ZOOO kut dat ik geen garage heb ik Haarlem en de motor dus in de buurt bij Deventer moet staan :( )

Ik ga maar eens kiekn naar een revisie setje!

* Mn nx startmotor destijds vervangen door een 2dehandse voor 30€... als ik die zo 1 2 3 op de kip kan tokken, dan doe ik dat natuurlijk. (doel is dit weekend de motor aan de praat te krijgen en dan ook meteen te demonteren de flex erin te zetten (lijkt wel gek hahaha)

Maar Tim & Zoran, heel erg bedankt mannen :)
 
RijNooit misschien bij Johan Heibloem vragen die heeft weer wat NX650 onderdelen liggen.
 
Prachtplaatje! :O!

RijNooit, achja had ik ook maar een garage :)
Plankgas in de achtertuin, sleutellen :)
 
thanks Tim :)

ga ik misschien ook wel aanschaffen Zoran mijn startmotor hoest een beetje :o soort Lenie 't Hart geluid
 
Dit is het setje wat ik ook heb gekocht, dan is je startmotor weer als nieuw.
Installeren is echt een eitje, kwartiertje werk ofzo? Ik had het ook nooit eerder gedaan.
Een complete 2e hands startmotor is natuurlijk nóg makkelijker maar dan weet je nog steeds de staat van dat ding niet.
Starter KIT Fits Honda Motorcycle NX650 XR650L NX XR 650 644 | eBay

Ok thnx. Klopt idd van een 2dehands...
Maar wat zijn de stappen om bij de startmotor te komen? (scheelt weer prutsen heheh)

@Tim, wie is Johan Heibloem? Google maakt mij niet veel wijzer
 
Ehm, heeft de startmotor van onze dikke bandenbrommerts geen bendix?
Je weet wel, zo'n tandwieltje naar voren, dan draaien ding .
Want dan zou díe het ook wel eens kunnen zijn!
Ik heb dat regelmatig met kevertjes gezien, wel rondtollen maar niet op het vliegwiel dus gebeurt er niks....
De carburateur van êen domi afhalen is prima te doen hoor, ik raad je wel aan de rubber moffen wat te verwarmen voor ie ze weer monteert. Koud zijn ze namelijk êen stuk stugger en dat werkt knap teleurstellend
 
He Rijnooit.

Johan heijbloem zij tttoo Maar voor zover ik het weet , handeld hij in onderdelen zit in zeeland.
en heeft vaak een adv op marktplaats staan met honda domi onderdelen of iets dergelijks.

Startmotor,
-koppel je accu los
-aan de achterkant van de startmotor zitten 2 bouten haal deze los.
-haal de bouten eruit en de steun die onder de startmotor zit.
-wiebel hem heen en weer en je moet hem zo rechtstandig eruit kunnen halen ;)

Succes!
 
Ja dat zei ik veel voor weinig bij Johan gehaald viel me erg mee hij zit in Limburg.

Maar als ik dit zo lees zou ik ook voor een revisie gaan.

Iemand nog een klein oliekoelertje liggen ? :)
 
He Rijnooit.

Johan heijbloem zij tttoo Maar voor zover ik het weet , handeld hij in onderdelen zit in zeeland.
en heeft vaak een adv op marktplaats staan met honda domi onderdelen of iets dergelijks.

Startmotor,
-koppel je accu los
-aan de achterkant van de startmotor zitten 2 bouten haal deze los.
-haal de bouten eruit en de steun die onder de startmotor zit.
-wiebel hem heen en weer en je moet hem zo rechtstandig eruit kunnen halen ;)

Succes!


Klopt heulemaal :)
 
He Rijnooit.

Johan heijbloem zij tttoo Maar voor zover ik het weet , handeld hij in onderdelen zit in zeeland.
en heeft vaak een adv op marktplaats staan met honda domi onderdelen of iets dergelijks.

Startmotor,
-koppel je accu los
-aan de achterkant van de startmotor zitten 2 bouten haal deze los.
-haal de bouten eruit en de steun die onder de startmotor zit.
-wiebel hem heen en weer en je moet hem zo rechtstandig eruit kunnen halen ;)

Succes!

Ok, zelfde dus als bij de nx250 :)
Geen uitlaatje los dus? Scheelt weer.

Ook al een potentiële koper voor al mn restanten, dat scheelt ook weer.

Naast dat ook een startmotor gevonden (dicht bij huis), dus wie weet ga ik daar eerst voor, als die daadwerklijk dood is (wat zeer waarschijnlijk is).

Wat is een beetje een logisch bedrag voor kappen + tank + voorvorkkap + zadel + achterlicht etc.. Hele spul.
Plus prijs voor setje dempers. Ben nog even aan het gokken wat het moet opbrengen...
 
hey tttoo,
ik heb zelf ook al gezocht om een oliekoeler te plaatsen (je hebt wel een glazen bol waarin je de plannen van de mede rijders ziet ;) )
hier de link, Honda XR650L XR600 NX650 Oil Cooler from GSMark
trouwens mooi spul.
groetjes







Ja dat zei ik veel voor weinig bij Johan gehaald viel me erg mee hij zit in Limburg.

Maar als ik dit zo lees zou ik ook voor een revisie gaan.

Iemand nog een klein oliekoelertje liggen ? :)
 
Zeker geen geld:)
Helaas geen plek...



Ik heb nou jullie hulp wederom nodig,
binnekort maar eens jets en sproeiers kopen om mijn motor af te stellen?
Heeft hier iemand ervaring mee?adresjes? tuning bedrijf ? dyno-bank ?

En mijn anderre vraag was:
-Watvoor setup heb je en welke sproeiers heb je?

->Dave's carb mods, 55/158

bv die van mij
Domi 1990, K&N filter RD08 uitlaat met extra gaatjes [geen restrictie 25kW, en geen filterhuis veranderingen]

155/48
 
Laatst bewerkt:
Naar Hoogland rijden, bank op gaan en dan zelf je carb eraf schroeven en de nieuwe sproeiers die za daar op voorraad hebben liggen erin fleppen. Nog een keer de bank op om te kijken of het zo goed is en gassen maarrr. Ohja, ook niet onbelangrijk, ze zijn niet duur.
 
Had ook al flink rondgekeken, het grootste issue waar we op moeten letten, is of er een thermostaat tussen zit/moet ? dit weet ik niet,

die 2cv dingen zijn echt goed te betalen imitatie onder de 100€/!

Zit zelf ook te twijfellen over een koeler :)

Dan anderre spul is zeker mooi, maar wel lekker aan de prijs :P



Had ook nog een mooie gevonden, geen idee of dit lekker past of dat we een thermostaatje erop kunnen bakken.

http://www.ebay.co.uk/itm/Ultima-Mi...702&pid=100015&prg=1006&rk=1&sd=130737716167&

EGU Ölkühlerkit für NX 650


Ben nog flink rond aan het zoeken ook mooie kleine olie radiatortjes voor ong 40€ nieuw

ben van 400$ nu tot 30$ nieuw gegaan:)

Flink veel zoeken.

Heb alleen geen idee of er nou wel of niet een thermostaat in moet,
En hoe gaan we de olie temp meten? olie moter erin maken? slang temp meter ertussen?
mooie digitale meter?
 
Laatst bewerkt:
Tim ja die duitse had ik ook al eerder gezien wel leuk ding, er zijn van die 'zelf denkende' met een membraan die de olie pas verder gaan koelen wanneer die warm word denk dat dat het handigst is.

Btw wat zijn jullie kwijt als jullie zelf een revisie doen ? elke keer als ik weg rij lijk ik wel een rookbom kleppenseals zijn volgens mij goed verrot.

Daarna valt het wel mee maar het zou wel beter zijn het blok eens mooi te maken, fris zuigertje er bij.
 
Zo oliekoeler, even concreet, wat is de precieze meerwaarde?

Is het nu echt nodig?

Wat je kan doen qua temp, is een oliedop meter... Zag dit een tijdje terug :)

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan