Lage spanning ktm lc4

een GS600LC4 heeft geen gelijkrichter alleen een spanningsregelaar.
en de boordspanning is dus een wisselspanning.
spanningsregelaars van deze motor gaan nogal eens stuk.
ik zou eerst de spanning bij draaiende motor direct aan de dynamo eens meten.
die is volgens mij lager dan wat er in de howto die hier op het forum staat.
dynamo heeft niet zoveel vermogen.
 
De (ac) spanningsregelaar staat met 2 draadjes paralel over de dynamo (enkelfase)
De regelaar begrenst de spanning.
Haal een van de stekkertjes los en de spanning neemt toe.
Neemt de spanning dan niet toe (wel even wat toeren maken) dan is de dynamo kapot.
Heb jij 2 van die vierkante aluminium regelaartjes?
Een is voor de verlichting en de ander voor je remlicht.
Je zou ze kunnen wisselen en dan kijken of het probleem verplaatst.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toevallig vorige maand een spanningsregelaar vervangen voor dezelfde motor, heb d'r echter een regelaar van een scooter in gezet, want die originele zijn niet te betalen.
De SR zit gewoon parallel aan alle lampjes. Als je hem dus los trekt, dan heb je "onbegrensde" spanning, plug je hem er weer in, dan eet dat ding alles boven de pakweg 12v op.
Voordat ik de SR installeerde zat ik stationair al rond de 12 á 13v, nadat ik hem inplugde zakte de spanning in tot 8v (lampjes brandde nog maar zwak). Iets gas geven en hij gaat keurig naar 12V, daarna zakt hij weer terug naar 8v. Ik denk dus dat je er zowieso wel vanuit kunt gaan dat je de lampen stationair niet boven op vol vermogen kunt laten branden.
LED verlichting is met wisselspanning opzich niet zo'n probleem, maar met lage toerentallen kun je ze inderdaad kunnen zien knipperen. Een LEDje gaat pas branden boven een bepaalde spanning, en die spanning gaat dus continu op en neer. Mocht het LEDje pas bij 9V gaan branden, en jij meet 8V stationair (dat is dan ongeveer 12V top-top), dan brandt het lampje dus maar 50% van de tijd. Het toertal ligt stationair laat, dat geeft een lage frequentie van je wisselspanning, dus dat zou je wel eens kunnen zien.
Je kunt nog proberen om de LEDjes andersom aan te sluiten, misschien dat 't dan beter werkt, maar anders denk ik dat je er aan moet gaan wennen...
Een andere optie is om een SR van een scooter in te zetten (net als ik gedaan heb), deze heeft ook een gelijkspanningskant, die kun je dan gebruiken voor je LEDjes. Wel even een kabeltje er bij trekken...
 
Kleine tip, je kan het best deze spanningsregelaar pakken:

http://www.josdijkman.nl/shop/index.php?act=viewProd&productId=8686

De koplamp van de LC4 brand ook nog wel eens door. Zodra het achterlicht, of de koplamp het niet meer doet, krijgt de spanningsregelaar het zwaar te voortduren en brand dan ook vrij snel door. De koplampfittingen kan je het best op Ebay kopen, dan betaal je zo'n 2.50 per stuk, ipv 9 euro :)
 
Laatst bewerkt:
Koppel de verlichting eens af en met de spanning dan nog eens.

Controleer ook of je massa punten niet gecorrodeerd zijn of ondeugdelijk bevestigd.
 
Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid.

Er komen een stuk of wat draden bij de dynamo weg, waarvan er twee gele naar de spanningsregelaar gaan. Daar komen weer een rode en een zwarte uit, daar stond altijd 12V op, en in eerste instantie brandde de verlichting fel en goed, ook de leds, en ook bij stationair. Daarna kakte het in het ging het knipperen, daarna was het weer goed en nu is het weer mis.
Er zit ook zon dik rond ding op de plus en min aangesloten (condensator?) Mijn motor heeft geen accu. Kan die condensator en eventueel af?
dan heb jij denk ik een gelijkrichter/regelaar.
Van welk jaar is die 620?
 
Een dik ijzeren blok met koelribben onder het zadel. circa 8 bij 6 cm.

Ah, dat verklaard een hoop, bij mij zaten er 2 op en hadden geen koelribben, daarom heb ik er eentje met koelribben (van een scooter) op gezet.
De aanwezigheid van een condensator lijkt er op dat je gelijkspanning hebt! Een condensator bij wisselspanning doet niets behalve 90 graden fasedraaing geven, bij gelijkspanning vlakt 'ie de zaak af.
Je hebt nu verschillende opties wat er aan de hand is, maar ik denk dat er een kabel met een overgangsweerstand is, of je dynamo slecht aan het worden is. Vrij simpel te meten door de stekker van de spoel los te trekken en te meten wat er aan spanning uit komt bij stationair en op toeren (let op: dit is dus wisselspanning).


Doordat de gelijkrichter van je SR wel gelijkspanning maakt en de condensator deze afvlakt, kan het nu zijn je condensator kapot is of de kabel los ligt (waardoor je LED lampen gaan knipperen door de rimpel op 't signaal).
In combinatie met een lamp die minder licht geeft dan voorheen, denk ik eerder dat je lichtspoel begint te overlijden, of een overgangsweerstand. Het kan zijn dat met die lage spanning (met daaroverheen de rimpel) de LED's onder de kritische spanning komen waardoor ze geen licht meer geven.
 
Doordat de condensator oplaadt bij een hogere spanning (dus met rijden) blijft de verlichting nadat de spanning zakt nog eventjes wat feller branden, totdat de condensator leeg is. 't Is een soort accu, maar dan met een zeer beperkte capaciteit.
 
Doordat de condensator oplaadt bij een hogere spanning (dus met rijden) blijft de verlichting nadat de spanning zakt nog eventjes wat feller branden, totdat de condensator leeg is. 't Is een soort accu, maar dan met een zeer beperkte capaciteit.
Die condensator is om de spanning af te vlakken.
Als deze condensator er niet in zou zitten heb je een pulserende gelijkspanning.
De condensator laat op tot de piekspanning en in de tijd dat de spanning weer naar njul gaat ontlaad de condensator.
Als de condensator defect is zal je een te lage spanning meten.
Je meter meet de gemiddelde spanning en die is een stuk lager doordat de dalen niet meer worden gevuld.
Dat een lampje even blijft branden op de condensator is onzin.
De condensator overbrugt een tijd van zo'n 5 msec.
Een knappe condensator die de verlichting langer dan 0.5 seconde laat branden.
 
Een plaatje erbij.
De rode lijn is met condensator.
De zwarte zonder.
full
 
Ja en nee.
Er zijn verschillende manieren om gelijk te richten, wat je hier boven laat zien is er 1tje van. Echter zal waarschijnlijk het gelijkrichten gebeuren m.b.v. een zener-diode wat betekent dat de top van spanning af "gevreten" wordt. De spanning zakt tussendoor nog wel terug naar nul, maar schiet daarna gelijk naar 12 en blijft daar vlak, totdat hij in 1 keer weer naa de 0 V schiet.
Hier kun je een condensator achter zetten, afhankelijk van de waarde van de condensator kun je er 2 dingen mee bereiken:
- Een kleine condensator vlakt de zaak af zoals het plaatje hier boven. In dit geval geen toegevoegde waarde omdat een gloeilamp daarvoor te traag is en je 't toch niet ziet.
- Een grote condensator werkt als een soort accu en houdt de spanning constant, ook als eventueel de voeding weg valt. Afhankelijk van de spanning die de condesator vast houdt, gaat hij stroom leveren op het moment dat de bronspanning lager is dan de condensatorspanning. Dus: condensator vol = afvlakken, maar ook bij het wegvallen van de bron houdt hij de spanning vast en levert hij stroom waardoor hij leeg loopt.

De manier waarop de spanning door de SR begrensd wordt is door een zener-diode, deze laat nooit meer dan 12V door en "eet de rest op"
 
Ja en nee.
Er zijn verschillende manieren om gelijk te richten, wat je hier boven laat zien is er 1tje van. Echter zal waarschijnlijk het gelijkrichten gebeuren m.b.v. een zener-diode wat betekent dat de top van spanning af "gevreten" wordt. De spanning zakt tussendoor nog wel terug naar nul, maar schiet daarna gelijk naar 12 en blijft daar vlak, totdat hij in 1 keer weer naa de 0 V schiet.
Hier kun je een condensator achter zetten, afhankelijk van de waarde van de condensator kun je er 2 dingen mee bereiken:
- Een kleine condensator vlakt de zaak af zoals het plaatje hier boven. In dit geval geen toegevoegde waarde omdat een gloeilamp daarvoor te traag is en je 't toch niet ziet.
- Een grote condensator werkt als een soort accu en houdt de spanning constant, ook als eventueel de voeding weg valt. Afhankelijk van de spanning die de condesator vast houdt, gaat hij stroom leveren op het moment dat de bronspanning lager is dan de condensatorspanning. Dus: condensator vol = afvlakken, maar ook bij het wegvallen van de bron houdt hij de spanning vast en levert hij stroom waardoor hij leeg loopt.

De manier waarop de spanning door de SR begrensd wordt is door een zener-diode, deze laat nooit meer dan 12V door en "eet de rest op"
Nee en nee.
Gelijkrichten doe je met diodes, niet met een zenerdiode.
Een zenerdiode gaat geleiden in sper wanneer de spanning boven een bepaalde waarde komt.
ook dan heb je een afvlakcondensator nodig vóór de zenerdiode.
Je verlichting na laten branden op de condensator is uitgesloten.
Je hebt dan wel een heel grote condensator nodig en ook dan gaat het om hooguit enkele seconden.
Je hebt het over de manier van gelijkrichten, ik heb het enkel over afvlakken en en het effect daarvan.
het heeft wel degelijk nut.
Als de gemiddelde spanning toeneemt (wat gebeurt door het afvlakken) zal de lamp harder branden.
Een lamp die telkens uitgeschakeld word zal minder hard branden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan