aluminium uitlaat ?

daveykanning

MF'er
2 mei 2010
172
0
hallo, simpele directe vraag:

kan ik de uitlaat van m'n motor gewoon van alumium maken?
niet de demper maar echt de tussen stukken.

:}dank , dank :}
 
Ik denk dat dat puur is gedaan ivm kosten. Aluminium is zacht en dus heb je een buis nodig met een dikkere wand dan bijvoorbeeld staal.

Een alu buis met de wand dikte van een normale stalen uitlaat deuk je wel heel makkelijk in.
 
In de klassieke auto hoek is hier uitvoerig me geëxperimenteerd. Aluminium met geringe wanddikte barst te snel door de trillingen. Gebruik je een grotere dikte, dan is het voordeel t.o.v staal, rvs en titanium weg.

Belangrijker nog: Het zeer snel weg geleiden van de hitte uit de uitlaatbochten nabij de cilinderkop schijnt averechts te werken voor de motor prestaties. Dit is bij mijn weten oorspronkelijk ontdekt in de nascar waar de prestaties (per ongeluk) omhoog gingen als de uitlaatspruitstukken werden ingepakt.
 
Volgens mij kan een uitlaatbocht soms roodgloeiend worden, dan moet de temperatuur daar ten minste 500 graden zijn. Lijkt me dat de pijp er meteen achter ook nog flink heet kan worden. Zuiver alu smelt al bij 660 graden, een alu-legering kan al vanaf 570 graden smelten. Daarnaast is aluminium best gevoelig voor vocht en verontreinigingen (als je het verhit nog meer...), wat je onder je blok nogal snel tegenkomt.....
Jij hebt onder dat blok geen last van de hitte, het alu nog steeds wel.
 
In de klassieke auto hoek is hier uitvoerig me geëxperimenteerd. Aluminium met geringe wanddikte barst te snel door de trillingen. Gebruik je een grotere dikte, dan is het voordeel t.o.v staal, rvs en titanium weg.

.
Conclusie; aluminium is niet sterk genoeg voor een uitlaatbocht.

Daarom maakt men er ook vliegtuigen van (staal is daar ''te'' sterk voor).
 
Laatst bewerkt:
'vliegtuig' aluminium bestaat niet echt.

ik koop zelf enkel 6082T6 tenzij klant anders vraagt.

dit wordt vaak door hobbyisten vliegtuig aluminium bedoeld.

6082T6 heet ook wel 51ST.

het is in bepaalde omstandigheden sterker als staal, maar ligt er net aan hoe je het gebruikt.

Aluminium uitlaat is helaas geen optie.
De uitlaten van Titanium zijn inderdaad een soort verkapte rvs soort.
Echt titatium komen we niet heel veel tegen.
Dan hebben we het over Titaan Grade 2 & 5. wat het meeste voorkomt.
Dit zijn materialen die overigens weinig metaalbewerkers (verspaners) aankunnen.
Wij hebben hier speciale gereedschappen voor en het blijft ontzettend uitkijken.
 
In de klassieke auto hoek is hier uitvoerig me geëxperimenteerd. Aluminium met geringe wanddikte barst te snel door de trillingen. Gebruik je een grotere dikte, dan is het voordeel t.o.v staal, rvs en titanium weg.

Belangrijker nog: Het zeer snel weg geleiden van de hitte uit de uitlaatbochten nabij de cilinderkop schijnt averechts te werken voor de motor prestaties. Dit is bij mijn weten oorspronkelijk ontdekt in de nascar waar de prestaties (per ongeluk) omhoog gingen als de uitlaatspruitstukken werden ingepakt.

Eindelijk wat geleerd op Motor-Forum! :}
 
Dit is wel heel kort door de bocht.

welk (ongelegeerde?) staal? bij welke temperatuur?

:Y Inderdaad.

Je kan best een alu legering vinden/samenstellen die enorm hoge Rp0,2 en Rm heeft maar dan heb je geen rek (A5%) meer.
Het gaat echter altijd om de combinatie van die 3 en dan haal je het echt niet tegen de betere staalsoorten.

Tevens moet je heel erg opletten met wat de legeringsfabrikanten specificeren, vaak zijn dat mechanische eigenschappen van heel goed samengesteld blokmateriaal. Laboratorium omstandigheden.
Die eigenschappen worden na het extruderen / gieten van halffabrikaten nog maar nauwelijks gehaald.

En alu verliest zijn mechanische eigenschappen bij thermische belastingen, dus misschien geschikt voor tussenpijpjes e.d. maar zeker niet voor collector die op cylinder zit.

Tevens heb je met alu het probleem van het vreten. Probeer een linkpijp nog maar eens onbeschadigd van de collector te krijgen. Dat wordt lastig........
 
We hebben denk ik allemaal wel eens een dolgedraaid boutje gehad in het motorblok;)

dit is gewoon omdat het boutje zich 'vreet' in het aluminium.

Buiten dat, het Alu wat gebruikt wordt voor blokken is gegoten.
oftewel de grootste rommel betreft Aluminum legeringen.

De laatste jaren is gelukkig deze techniek wel verbeterd.
voorheen waren oude gietblokken zeer slecht te lassen bijv.

De Aluminiumsoorten die bijv. voor KTM voorpoten, veerophanging en kroonplaten gebruikt worden zijn wel van kwaliteit Alu. (toevallig de programmeurs van deze machines op bezoek gehad onlangs).
 
Terug
Bovenaan Onderaan