Warmlopende 1000 gtr kawasaki

Blomberman

Rookie
6 nov 2011
13
0
haarlem
Ik heb een Kawa 1000 GTR uit 1987 gekregen. 7 jaar stilgestaan.

Even andere tank erop gezet. beetje schoongemaakt etc.. Loopt de machine warm. Thermostaat verwijdert, Waterpomp is gecontroleerd en ook niets aan de hand. Iemand nog enig idee waarom de machine warm blijft lopen? En zeg aub niet dat het alleen een kapotte kop kan zijn..
 
Dat snappen wij inmiddels dus ook niet meer, Ik dacht gooi het op het forum.

Zou die kop inwendige bloedingen kunnen hebben? Zal de olie eruit gooien en kijken of daar koelvloeistop inzit.. Dan is het gelijk einde project
 
Zit er wel voldoende KVS (KoelVloeiStof) in?
Blijft de thermostaat niet dicht staan?
Is het alleen bij stilstand of ook rijdend?
Gooit hij er KVS uit?
Slaat de koelvin wel aan?
Loopt de meter in het rode gebied?
 
Kom ik aan hoor:
Thermostaat is eruit gehaald (zou de temp volgens de meter onder de 90 graden moeten blijven)
Waterpomp werkt (geen kapotte schoepen en het draait rond)
Meter loopt in het rode gebied, maar weet inderdaad niet of deze de werkelijk temp aangeeft.
KVS loopt er niet uit, maar ik heb nog niet durven testen zonder afsluitdop. Zit wel genoeg in.
Radiator moet ik nog testen of deze doorloopt, gewoon omdat ik het niet 100% zeker weet.
 
Kom ik aan hoor:
Thermostaat is eruit gehaald (zou de temp volgens de meter onder de 90 graden moeten blijven)
:?

En thermostaat is een klep, die bij een x temperatuur open gaat en bij een x temperatuur dicht gaat.

Dat kun je testen in een pan met water.
ongeveer.
Waterpomp werkt (geen kapotte schoepen en het draait rond)
Meter loopt in het rode gebied, maar weet inderdaad niet of deze de werkelijk temp aangeeft.
KVS loopt er niet uit, maar ik heb nog niet durven testen zonder afsluitdop. Zit wel genoeg in.
Radiator moet ik nog testen of deze doorloopt, gewoon omdat ik het niet 100% zeker weet.

En de fan?
Slaat die aan?
Werkt die?

Kan zomaar zijn dat de sensor voor de fan defect is.

En hoe wordt je blok warm?
Snel vlak na starten en stationair draaien, of bij vreselijk gassen op de bok in de schuur na tien minuten volgas?
 
Laat bij de garage ff een test doen of er CO2 in je KVS zit. Zo ja, dan is je koppaking kapot. Heb het laatst met de motor van mijn zus gehad.

Onverklaarbaar warmlopen. Net nieuwe radiateur etc.. Bleek dus koppakking te zijn.
 
Kan het niet gewoon een kwestie van goed reinigen, met de juiste middelen, zijn van het koelsysteem? Mogelijk veel kalk en andere muk waardoor de warmte te weinig wordt opgenomen? Ik heb het onlangs gehad met een oldtimer welke lang had stilgestaan. Je wil niet weten hoeveel rotzooi er uit kwam. Na reinigen een aanzienlijk verschil in temperatuur.

Maar ik zou eerst de daadwerkelijke temperaturen maar eens meten....
 
Laatst bewerkt:
Het kan ook zijn dat je er een dubbelwerkende thermostaat in hebt die in gesloten toestand een kort opwarm trajekt vrij geeft en in open toestand dat korte opwarm trajekt afsluit en de doorstroming door de radiateur vrij geeft.
Als je dan de thermostaat verwijderdt dan werkt het koelsysteem niet meer goed en dan loopt hij sowieso warm.
 
Is het niet zo dat als je de thermostaat verwijderd er juist meer koeling ontstaat omdat je dan het hele systeem gebruik en niet alleen een afgesloten systeem (afgesloten door de Thermostaat).

We hebben ook inderdaad staan gassen om de boel schoon te krijgen. Geen rook meer uit de uitlaat., dus daar was ik wel blij mee..
 
Is het niet zo dat als je de thermostaat verwijderd er juist meer koeling ontstaat omdat je dan het hele systeem gebruik en niet alleen een afgesloten systeem (afgesloten door de Thermostaat).

We hebben ook inderdaad staan gassen om de boel schoon te krijgen. Geen rook meer uit de uitlaat., dus daar was ik wel blij mee..

Niet per se.

Koeling is ontworpen, is over nagedacht.

Bij een x temp moet er een Y stroming en koeling plaatsvinden.
Bij een andere temp, andere stroming en koeling.

Maar grof gezegd heb je wel een punt. Toch moet je uitgaan van de basis; leidingen en radiateur schoon, temp sensor ok, thermostaat ok, goed afgevuld en niet lek.

Als je stationair laat draaien -ev met voorzichtig wat verhoogd toerental- moet de temp oplopen.

dan zal op enig moment je naald van de tmp meter stokken en zelfs wat teruglopen (thermostaat gaat open).

Laat je de temp verder oplopen, dan springt de fan aan, en loopt de temp sowieso terug.

Soms slaat de fan al eerder aan, effecten blijven min of meer gelijk.

Ik ken metertjes die nog lang niet in het rood zitten bij een x temp. Ik ken metertjes die doen alsof de wereld in brand staat, bij dezelfde temperatuur.
 
Heb de fan kortgesloten inderdaad om de temp naar beneden te krijgen en dat werkte helaas ook niet. Fan werk inderdaad, maar niet automatisch. Ik ga weer werkplaatsen vrijdag en zaterdag en laat het jullie weten. Zou leuk zijn als we dit oude beestje weer op de weg krijgen.
Nogmaals dank!
 
Nog even een update, die was wel klaar maar kennelijk nog niet gepost.
Hele systeem ontkalkt, Thermostaat werkt weer (ontkalker en pannetje kokend water). Als nieuw.
Echter de lieverd wil niet meer starten. Geen vonkje meer uit de bougies te krijgen.
We gaan nu maar weer doormeten. Bobines testen etc..
 
Kapotte zekering?
Vuil in het elektrische gedeelte van het stuurslot?
Dodemans knop staat verkeerd?
Slechte kabel verbinding?
Kabelbreuk?
Zo maar wat ideetjes
succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan