Kawasaki zxr 400 start niet na de winter

ralf400

Die hard MF'er
15 mrt 2010
363
0
Roermond / Arnhem
Vandaag mijn kawasaki zxr 400 uit 1991 uit de winterstalling gehaald. Helaas krijg ik hem niet gestart :(

Heb meteen een nieuwe accu erin gedaan want ik wist dat de oude op was. Die acuu werkt perfect en alles doet het. Ook hoor ik de startmotor goed rondgaan en kleine plofjes uit de uitlaat. Hij wil echter maar niet aanslaan. Ik dacht dat het aan de ontsteking lag en heb de bougies schoongemaakt. Deze zagen niet echt slecht uit alleen wat zwarte aanslag.

Ik heb nog steeds het idee dat hij niet vonkt. Hoe kan ik controleren waar het probleem ligt? (Doormeten??)

Alvast hartelijk dank!
 
Om te kijken of de carbs de boosdoener zijn, kun je een toefje remmenreiniger in je luchtfilterhuis spuiten (brandbaar mengsel). Loopt de motor daar wel even op, dan doen de bougies het, maar komt er geen brandstof bij om te ontsteken.

Waarschijnlijk zitten er leidingen in je carburateurs verstopt doordat de benzine in je carburateurs is vergomd. Dit heb je te danken aan de Ethanol die er doorheen gemengd wordt tegenwoordig, in combinatie met de al erg kleine openingen.

Remedie is de carburateurs inwendig met de hand reinigen (doorprikken/spuiten van de kanalen).

Om het te voorkomen zou ik voor de volgende winterstop de motor aftanken, een brandstofstabilisator aan de tank toevoegen, en een kleine tien minuten rijden om de "beschermde" benzine in de carburateur te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik besef net wel dat de bougies kurkdroog waren, is dit een teken dat er geen benzine in komt? Die remmenreiniger moet in het luchtfilter huis voor de carbs?

je geeft zelf al aan dat hij af en toe ploft, dan heb je dus vonk.
wat dan overblijft is inderdaad de brandstoftoevoer.
dus even doen wat R.R. schreef.
 
Het is geen ploffen als in ontsteken. Maar je hoort het uit de uitlaat. Heb net de vlotterbakjes leeg laten lopen. Hier kwam benzine uit en zwart gruis. Starten doet hij nog steeds niet meteen. Moet ik nu ook de carbs schoon maken? En wat moet ik dan schoonmaken precies? Zijn er nog andere opties? Hoe kan ik checken of de bougies vonken?
 
Bougie er uit draaien, terug op de dop zetten en dan het andere uiteinde op de cilinder zetten.
Niet met de hand vast houden als je dit doet, kan je een rotklap opleveren.
Als je dit hebt gedaan op de startknop drukken. Dan zou hij moeten vonken.

Carb eraf halen en weg brengen waar ze ze ultrasoon kunnen reinigen.
Niet zelf pielen is mijn advies, als je niet weet hoe je bougies kan controleren denk ik dat je ook straks niet meer weet hoe je je Carbs in elkaar moeten en dan heb je echt een probleem.

Ben ik nu een pro??? (Geintje ;) ;) )
 
Oh in plaats van remmenreiniger(kan me voorstellen dat je dat niet hebt) kan je ook deodorant gebruiken.
Dit spuit je daar waar je opening zit voor je luchtfilter(daar waar je motor zijn lucht inzuigt zeg maar).
Kan je dit niet vinden, je tank eraf halen, je luchtfilterhuis eraf halen en dan zit je direct waar de motor zijn verse lucht haalt. Hier wat deo spuiten terwijl je hem probeert te starten.
Als hij dan een teken van leven geeft weet je zeker dat het een benzine probleem is.
 
Top! Bedankt. Wel handig als ik een probleem kan uitsluiten. Sleutelen is geen probleem maar is de eerste keer dat ik zoiets doe. Ik ben niet van plan de hele carb uit elkaar te halen. Maar als er bijv een sproeier is waar ik makelijk bij kan dan doe ik dat wel zelf. Bedankt voor de tips zover!
 
Top! Bedankt. Wel handig als ik een probleem kan uitsluiten. Sleutelen is geen probleem maar is de eerste keer dat ik zoiets doe. Ik ben niet van plan de hele carb uit elkaar te halen. Maar als er bijv een sproeier is waar ik makelijk bij kan dan doe ik dat wel zelf. Bedankt voor de tips zover!
Houder rekening mee dat het een klote klusje is.
Als je goed weet te onthouden hoe hij in elkaar moet is het geen probleem.
Vergeet niet, het is geen gilera citta waar je aan knutselt. ;)
Lukt het uiteindelijk heb je wel de voldoening.
Succes.

Ps als je toch bezig bent vervang effe je bougies en je luchtfilter/brandstoffilter.
Kan je er weer goed tegenaan tot je volgende oliebeurtje :Y
 
Heren bedankt voor de tips allemaal! Inmiddels is de motor opgeknapt. Carbs waren inderdaad verstopt. Heb mn vingers hier niet aangebrand en de motor weggebracht. Moest namelijk ook nog een nieuwe naks op. Hij loopt inmiddels weer als een zonnetje! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan